• Virvelflicka

Ska man bjuda gamla kärlekar?

Hej!
    Ska man bjuda gamla kärlekar på sitt bröllop? Om man nu är vän mer än något annat och känslorna svalnat till ett helt normalt kompisförhållande?

Jag ska gifta mig i augusti och har funderat mkt på en Vän som jag har just den relationen till. Har varit otroligt förälskad i honom (kanske t o m mer än i min blivande), dock obesvarat, eller i alla fall "blev det aldrig nåt" mellan oss, även om han också visade visst intresse och vi hade en väldigt nära relation för några år sedan innan jag träffade min nu blivande.

Jag och den här Vännen är fortfarande vänner, det känns dock magstarkt att bjuda honom på mitt bröllop med tanke på de känslor jag har haft, och som även flera av mina närmsta väninnor känner till. Jag har dessutom inte så mycket till övers för hans flickvän av förståeliga skäl. Min blivande vet dock inget om saken och har träffat paret ett par gånger och tycker de är trevliga. Han o min Vän delar dessutom många intressen.

Nu har Vännen dessutom erbjudit sig sjunga på vigseln, för mina andra sånfåglar till vänner har avböjt och vi letar fortfarande desperat efter solist!

Vad tror ni om att bjuda in honom? Sjunga i kyrkan? Någon som har erfarenhet av liknande? Dvs att ha t ex en expojkvän eller gammal kärlek på bröllopet. Ångrar man sig bara, eller känns det bara helt rätt och kanske bättre efteråt?

Tacksam för tips från nån med erfarenhet!!!

• Svar på tråden Ska man bjuda gamla kärlekar?
  • Syllis 2012

Det där kan bli ett känsligt ämne tror jag tex svartsjuka.Jag har ingen erfarenhet av detta.Men jag skulle inte bjuda honom.

• ClaraH

Jag skulle aldrig bjuda ett ex, men det här verkar inte riktigt vara det. Så du måste nog gå till dig själv och ärligt fråga dig själv om du vill ha honom där. Skulle det kännas bättre för dig och din blivandes skull att han inte är där så tycker jag att du ska avstå. Är känslorna helt borta så att du inte skulle tänka alls på det under dagen tycker jag inte att det borde spela någon roll, då kankse du kan se hans sång till er som från just en vän. Men tänkte dig i i situationen skulle kännas.

• Kattpoet

Mitt ex  var bjudet till bröllopet  eftersom han var vän till mig och min man, tyvärr kunde han inte komma pga jobb så han tog hand om katten istället. Jag hade gärna bjudit ett av min makes ex, men tyvärr gick det inte.

Men det är just det,  hur svartsjuk är din make?  
    Det är upp till honom om denna vän bjuds med eller inte,  min karl är inte svartsjuk alls och inte jag heller så för oss funkar det.  

För att ta ett exempel, vi hade fest  i början av juni,  min make satt och pratade med  gamla och för honom nya vänner. Sedan jag hör jag hur en av vänner  skrattar till och säger, jag insåg just vad vi har gemensamt.
    Min make tittar upp och säger vad?    
    Cat, vi har alla varit med cat, du är verkligen lycklig som fick henne, få vi vara avundsjuka på dig?  
    Maken   Visst, var avundsjuk att jag fått vänkretsen bästa kock och godhjärtade människa.  
    Vän brevid maken säger  Hörru, jag har bara hånglat med henne för att få en annan flicka, jag är utan skuld!!   Asgarv från alla runt bordet och maken vänder sig mot killen,  Du vet inte vad du missade.
    De andra höll med.

Jag vet att i vissa  vänkretser så skulle detta varit orsak till stor slagsmål och att  tjejen ifråga hade  blivit kallad slampa av sin karl, jag har sett det  hända.

Men inte hos oss,  jag är inte svartsjuk och inte maken  och  de flesta av mina ex är det inte heller. Vi orkar inte vara svartsjuka, det är slitsamt och leder inte till något gott.

Och ni är vänner idag , nära vänner och bara för att du trånat efter honom så betyder inte att du måste utesluta honom från dina glädje dagar.   Ska han bara få vara vän med dig när du behöver stöd?  Sånna frågor kommer upp med.

Det förflutna är det förflutna och det var det som gjorde att du till slut  hittade rätt man att gifta dig med och ärligt, man borde vara rätt tacksam emot sin makes ex eller sina egna, de lärde ju en vad kärlek är eller inte är så att man kan hitta rätt.

• Smuppra

Alltså, jag var kär i en kille förut. Vi var väldigt väldigt goda vänner och för min del gick känslorna över till förälskelse. Han blev dock istället kär i min bästa vän, som i sin tur var kär i en annan... Han sa att han älskade mig som en vän, men att han inte var kär i mig. Så var det med det. Så småningom gick det över till vänskap igen. Inte lika nära som tidigare men ändå vänskap. Idag är vi fortfarande kompisar. Vi ses flera gånger om året på tex nyårsmiddagar han brukar ordna för de närmaste vännerna osv. Bm känner till att jag hade känslor för den här killen förut, men även han inser att det inte finns en gnutta mer än vänskapliga känslor i mig. Killen i fråga är bjuden, med sin flickvän, på vårt bröllop.
    Faktum är att inte förrän jag läste den här tråden nu kom jag att tänka på att det inte alltid varit bara vänner känslor. Så jag är nog definitivt över killen i fråga

Så då är frågan, är du det? Är du över denna kille eller önskar du innerst inne att du hade fått en chans med honom också? Vill du ha honom som gäst och varför isf?
    Spontat känner jag, om jag applicerar de känslor du skriver om i TS, som att jag inte skulle bjuda honom som gäst men däremot anlita honom som solist. Det blir en okej gräns tycker jag. Men du är den enda som kan bestämma detta. Lycka till!

• Dejli

Med den historia du beskriver hade jag nog inte bjudit honom. Om du inte har mycket till övers för hans partner, av som du säger "förståerliga skäl" så känns det inte som att han är helt historia (då hade du inte haft nåt emot hans partner om det inte var så att hon var otrevlig - vilket jag inte kan uttyda). Hade jag varit din BM och fått reda på din relation till honom (att du varit väldigt förälskad i honom) så hade jag nog blivit otroligt ledsen och besviken att du tagit dit honom utan att berätta hela sanningen. I sitt normala umgänge så har man inga sådana skyldigheter tycker jag, men nu är det bröllopet det handlar om.

Jag var nyligen på bröllop där båda hade gamla ex med, med sina nya respektive och de var alla goda vänner och kände till varandras bakgrund. Helt öppna kort alltså. Jag hade nog varit extremt försiktig med att ta dit en kille från det förflutna som du - vad jag tolkar från din text - inte helt har bearbetat som ett avslutat kapitel trots allt.

• Skumboll

Vi har bjudit gubbens gamla ex, det är en väldigt god vän till oss bägge numera och det är nog till och med så att jag har mest kontakt med henne. Hon ska nu vara toastmadame på vårt bröllop! För oss är det inget konstigt, ingen svartsjuka eller så, däremot är det många i vår närhet som höjer lite på ögonbrynen...

Det är ju annars rätt känsligt såntdär, kan du prata med din blivande och höra vad hans åsikt är? Om han inte känner sig bekväm med det kanske du ska avstå... 

• ClaraH

Jag är inte svartsjuk heller, men just på ett bröllop är det lite speciellt tycker jag. Jag vill varken ha min eller sambons ex med. Jag tror också att det hade kännt lite konstigt för våra barn också, när jag tänker efter. Däremot umgås vi ju på andra fester och sambons ex har varit bjudna till oss några gånger. Mitt ex har också blivit inbjuden på andra tillställningar men inte velat komma.

Frågan för dig TS är hur du skulle uppleva det under dagen. Du kanske skulle tänka för mycket på din vän, och kanske känna det lite obehagligt och jag tycker inte att du ska utsätta dig själv för det i så fall, meningen är ju att du ska koncentrera dig på din man.

• Iku

Jag har ett par tankar här. Framför allt, tänka dig in i en omvänd situation: Hur det skulle kännas för dig ifall du fick reda på att din blivande bjudit en tjej han varit väldigt förälskad i en gång? Och också, du som känner honom, hur tror du att han skulle känna om han i efterhand fick reda på allt? Vissa skulle kanske känna sig lite svikna, men andra skulle förmodligen inte bry sig alls.

Sedan tänker jag också att att bjuda honom som gäst liksom markerar att du numera bara ser honom som en vän, för man skulle ju inte bjuda någon man var kär i!

Egentligen handlar det ju om ifall du vill ha honom där eller inte, kommer du att känna dig besvärad eller glad över att ha honom där? Man får inte tänka allt för mycket på det som varit, alla har vi bagage och olika komplicerade vän- och kärleksförhållande bakom oss, så är det bara. Det viktigaste är hur det känns nu.

• Vi2alltid

Det där är omöjligt att svara på om man man inte är du. Det är bara du själv som vet hur relationen är och vilka känslor eller situationer som kan uppstå. Jag bjöd mitt ex på vårt bröllop, men inte för att han var mitt ex utan för att han var min vän. Och min man tyckte inte det var nåt konstigt alls, han tillhörde ju det "gäng" som jag umgicks med som också blev bjudna på bröllopet.

När din blivande inte känner till historien men dina vänner gör det kan det kanske bl en annan historia. Å andra sidan beror ju allt på: hur länge sen det är, vad som hände osv osv....

Kan du inte fråga vad dina vänner tycker?

• Willowfield

Ja dessa konstelationer av tidigare nuvarande ex och mammor och pappor jag tycker rätt och slätt vill man bjuda ngn så gör man det för mig är detta så enkelt att när jag valde min blivande valde jag även hans historia på gott och ont. Att den innebär ex fru, styvbarn osv är för mig fullständigt naturligt.
    Och hade min blivande velat bjuda sin exfru till bröllopet vårat hade jag med glatt hjärta sagt ja... 

Svar på tråden Ska man bjuda gamla kärlekar?