• emelie och Jonas

Amerikanskt alt svenska seder?

Jag har funderat på det här med själva vigseln..
    Vissa har ju att brud och brudgum går in tillsammans, och andra att "pappan" ger bort bruden där framme...

Jag tycker att det ser mer romantiskt ut när bruden kommer fram till brudgummen å blir bortgiven(!?).
    Men i mitt fall skulle jag isf inte gå med pappa utan med mamma för står närmare henne, men det blir ju lite knasigt mot pappa??

Vad anser ni?

• Svar på tråden Amerikanskt alt svenska seder?
  • Vott

MsChevy, egentligen ville jag inte ge mig in i den här debatten men nu kan jag inte låta bli. Det här blev alldeles för intressant.

Du säger att du inte är kristen och att du inte tillhör någon annan religion. Det torde betyda, i alla fall i mina öron, att du heller inte tror på gud, inte som allsmäktig skapare inte som kraft över huvud taget. 

Gott så, det har jag ingen åsikt om.

Men sedan säger du: "  Han vill ha präst, okej säger jag så länge jag slipper snacket om gud hit o gud dit, mitt förslag är att ersätta ordet gud med kärlek, för bibelns budskap är väl ändå kärlek, så det borde ju bli samma sak".

Och där undrar jag hur du tänker? Först säger du att du inte tror alls men sedan har du tolkat hela bibeln och har stenkoll på vad vigselritualen innebär och att man lätt kan "köra över" det pålästa teologer på kyrkorådet har beslutat. De har alltså inte sagt "ungefär så här kan man göra det är inte så noga" utan de har bestämt; "så här ska det vara när man gifter sig inom svenska kyrkan".

Jag vill tydligt poängtera att jag på intet sett är sur, på dig eller någon annan, men jag får det faktiskt inte att gå ihop. Jag är genuint intresserad av hur du tänkt här. Har du läst igenom vigselförordningen? Hur ställer du dig till ord som "fadern", "sonen", "den heliga anden", "jesus"? Då de alla är ett uttryck för gud inom kristendomen. Ska de också bytas ut till "kärleken"? Har du pratat med någon aktiv präst (din vigselpräst eller någon annan) inom svenska kyrkan om det här? 

Till sist vill jag be alla trådläsare om ursäkt då det här var ett inläg HELT OT. Anmäl mig om ni vill jag behövde bara få det här ur mig. 

• passionsblomman

Vott, det var väl alls inte OT? Och framförallt var det bland de mest välformulerade frågeställningar jag någonsin läst på BT. Helt relevant för diskussionen när det kommer till den ena av de två huvudanledningarna som är grundanledningen till att det ens finns en debatt runt "brudöverlämning" i vårt land.
    Tack för ett läsvärt inlägg!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Vott

Tack passionsblomman, det värmde!

Inlägget kändes OT då det inte direkt handlar om brudöverlämning, som jag tolkade var det TS ville tala om. 

• 1700tal
    MsChevy skrev 2011-07-22 18:56:58 följande:
    Darkhorse: ja men å andra sidan hur länge var det kyrkans sed att präster skulle leva i celibat och inte fick gifta sig? Min åsikt är kristendomen säger sig handla om kärlek och godhet, att vara den gud vill att vi ska vara, do good, get good osv..  
    Nu kan jag inte heller låta bli att inflika ytterligare en notis. Du omnämner hela "kyrkan" som om den var en och samma enhet vad gäller seder och traditioner, vilket inte längre är fallet. Och tro inte en sekund att svenska präster får gifta sig för att vi i detta kristna land förespråkar kärlek och godhet. Vårt land var katolskt fram tills 1500-talet då Gustav Wasa inte tyckte det passade hans politiska planer med att särskilja kyrkans makt från kungamakten. Inom katolska kyrkan tillåts inte äktenskap för präster än idag. Så det är inte "kyrkans" sed att tillåta äktenskap för präster, bara en liten klick.

Den gren av protestantismen som Wasa anammade kallas lutherism och grundaren var Martin Luther, en tysk munk som gifte sig med en nunna. Den svenska kyrkan är luthersk och döpta svenskar är lutheraner (om man inte medvetet valt en annan kyrka förstås). Där är skälet till att just sverige har gifta präster, tacka gustav wasas maktlystnad för det. Inte har det nåt med "godhet och kärlek" att göra.

Du har valt att böja dig inför Gud i en luthersk kyrka. Har du koll på vad mer Martin Luther tycker vi ska göra, den del av kristendomen du väljer genom att gifta dig i en svensk kyrka? Han hävdade att enda källan till kunskap var själva bibeln? Frälsning nås inte genom "do good, get good" som du skriver (det är katolicismens synsätt men "försäljning" av förlåtelse osv), utan endast genom att 100% tro på Jesus. Inget do good, get good alltså. Då är det bäst du konverterar till en annan gren av kristendomen.

Det var även han som översatte bibeln till modersmålet och som var emot att använda latin i mässor. Han är alltså skälet till att din vigsel blir på svenska. Men...

Luther förespråkade även att det judiska folket (som alltså förnekar Jesus som frälsaren) skulle få sina hem och synagogor brända och sina pengar tagna från dem.

Det är fritt fram för dig att gifta dig i kyrkan. Men gud får du räkna med. Och ursäkta historielektionen... Kanske lite OT det också men blir helt ställd över brudar med romantiserade vanföreställningar över kyrkan som gullig och flexibel instans. Förvånad
  • 1700tal
    1700tal skrev 2011-07-23 12:08:27 följande:
    då Gustav Wasa inte tyckte det passade hans politiska planer med att särskilja kyrkans makt från kungamakten. 
    Ursäkta, såg att jag skrev bakvänt. Det ska förstås vara utan inte där. Det passade alltså hans planer att särskilja kyrkan och statens makt. Drömmer
  • GeneralElectric
    Aleta skrev 2011-07-21 18:23:08 följande:
    Vad kul att ni körde den härliga traditionen med att brudgummen tar emot med brudbuketten. 
    Hade han vågat välja den själv också? (Min man tordes inte )
    Jadå, han valde den själv och hade ganska specifika idéer (berättade floristen, som också gjorde mitt hår, för mig)! Det blev en otroligt fin, och speciell bukett.
    Kan dock tilläggas att jag fick en idé om vad buketten skulle kunna hämta sin inspiration från – hans vapen, som vi hade använt i bl a inbjudningar och program – och den var för bra för att inte nämnas. Och så kunde jag inte låta bli att puffa för ”min” florist (vid en tidpunkt då det bara hade bestämts att hon skulle fixa håret). Vid det här laget började han tycka att jag lade mig i alldeles för mycket... Men färger och blomsorter diskuterade han tillsammans med floristen, och den blev så vacker!
    Eftersom jag var försenad stod han _länge_ och väntade på mig vid kyrkporten, så det blev ett fint ”välkomnande” för de flesta gästerna också.
  • Soldemor
    Har precis fått en brud att tänka om! Från överlämning till att gå in med gummen!

*klappar mig själv på axeln för denna goda saks skull*
  • Lissie84

Alltid lika kul med en debatt om "brudöverlämning" =) Tycker att Chicita har väldigt lysande inlägg och alla som ser brudöverlämning som det stora onda här på jorden borde läsa dem noga och tänka efter lite. Många som är emot brudöverlämning är så insnöade att det absolut inte kan ha fel, vilket är tråkigt för då kan man ju inte utvecklas.

De argument som finns mot brudöverlämning är väl att det dels är "kvinnofientligt" ( kom inte på nå bättre ord). Att den svenska modellen skulle va bättre har jag svårt att se ur ett historiskt synsett ( för det är väl det vi talar om,vad det symboliserar historiskt), läs chicitas inlägg så förstår ni vad jag menar. 

Det andra argumentet är väl att det inte är en svenskkyrklig sed. I sverige vet man väl att det förekommit i alla fall nästan hundra årkanke inte i stor utträckning men ändå. Hur länge måste det finnas för att räknas? För mig är det jätteviktikt att fira alla helgons dag som kom till sverige på 50-talet.

Kan tilläggas att jag var i Skottland i helgen och berättade lite om hur många svenskar ser på brudöverlämning, och de tittade på mig som om jag var helt galen och sa ungefär att de inte alls ser det på det viset och det var sorgligt hur man väljer att tolka det. 

Kan tillägga på slutet här att jag kommer att gå tillsammans med min fästman uppför alargången när vi gifter oss =)  

• Flotten

Petimeter men...
    Alla helgons dag tillkom INTE på 50-talet . däremot så bestämda Sveriges Riksdag 1953 att det skulle vara en helgdag. Alla helgon helgen har funnits i flera 100 år men det finns inte många utanför kyrkan som firar helgonen och idag är helgen mer inriktad på de som avlidit under året. Idag har det blivit "helgen när man tänder ljus" titta på Österlen där arrangemanget "Österlen lyser" växer sig större och större. Allt för att landsbygden inte skall stå utan turister på hösten.

Lissie84 skrev 2011-07-27 17:00:16 följande:. 

Det andra argumentet är väl att det inte är en svenskkyrklig sed. I sverige vet man väl att det förekommit i alla fall nästan hundra årkanke inte i stor utträckning men ändå. Hur länge måste det finnas för att räknas? För mig är det jätteviktikt att fira alla helgons dag som kom till sverige på 50-talet.
Svar på tråden Amerikanskt alt svenska seder?