• Pinkgrape

Slöjor, hjälp önskas!

Jag har hela tiden velat ha flor, inte slöja. Jag har köpt flor och ett jättefint hårsmycke.

Här om dagen frågade dock min dotter på 4,5år mig, "Mamma ska du ha slöja?" varpå jag svarade nej såklart, eftersom jag inte tänkt det. Då tittar hon undrande på mig och säger "Men... när ska du då få ha slöja?" och jag inser ju att hon har rätt. När ska jag då få tillfälle att ha slöja?

Flor (jag hade inte tänkt ha en hel birdcage) och fina hårsmycken kan man ju faktiskt använda till andra festligheter och när man vill klä upp sig, men slöja... Nja, det hör som endast bröllopet till och jag räknar ju med att bara vara med om ett eget bröllop faktiskt :P

Jag vet dock inget alls om slöjor, så...

Vart kan man köpa en slöja?
    Vilken längd är att föredra?
    Hur dyr är en slöja?
    Finns det billigare alternativ och var?
    Hur fäster man en slöja finast?
    Vilka frisyrer är fint till slöja?

Det enda jag vet egentligen, är att jag inte vill ha en sån där mantilla.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Slöjor, hjälp önskas!
  • Zelmah

nu hittade jag denna bilden på en sida om 20-talets mode och brudutstyrsel. Mantilla kanske inte är heltokigt ändå.. hon till höger har ju en mantillaliknande. Iofs hade de på 20-talet slöjorna långt fram och gärna insydd hätta men jag hade ju tänkt ha den längre bak i så fall.. Men vad tycker ni med hellång slöja till klänning i längd som den hon har på bilden? ungefär Samma längd som min klänning men jag tänkte kanske kort slöja i så fall... ska åka båt och grejer... asch jag vet inte om det är jag...

förlåt TS att jag kapar... blev helt inne i detta nu...
  • Pinkgrape
    Zelmah skrev 2011-06-08 01:52:17 följande:
    nu hittade jag denna bilden på en sida om 20-talets mode och brudutstyrsel. Mantilla kanske inte är heltokigt ändå.. hon till höger har ju en mantillaliknande. Iofs hade de på 20-talet slöjorna långt fram och gärna insydd hätta men jag hade ju tänkt ha den längre bak i så fall.. Men vad tycker ni med hellång slöja till klänning i längd som den hon har på bilden? ungefär Samma längd som min klänning men jag tänkte kanske kort slöja i så fall... ska åka båt och grejer... asch jag vet inte om det är jag...

Men herregud... kapa på :D Jag har ju redan bestämt mig för vilken slöja jag vill ha. För min del blir det en mantillaliknande, men utan spetskant.

Jag tycker att det såg jättefint ut med en hellång slöja till faktiskt :) Du kanske helt enkelt måste köpa en och pröva ihop med din klänning för att kunna bestämma dig?
  • Pinkgrape
    Zelmah skrev 2011-06-08 01:52:17 följande:

Eller kanske en kortare mantilla då? Typ som denna www.etsy.com/listing/69901759/mantilla-bridal-wedding-veil-ivory-45x36

Kan förövrigt rekommendera den där säljaren. Beställde tre boleros där och fick dom snabbt och de var superfina. Spetsen var väldigt fin.
  • Zelmah

ja, som du säger så känns det nästan som att jag måste prova en och se hur det blir. Hade kollat på precis en sån som du länkade! fast på ebay, men etsy är jag ju lite mer van att handla på så det kanske blir därifrån ändå. Jag tycker att det ser snyggt ut med hellång till kortare klänning faktisk, och på 20-talet hade man så. På alla bröllopsbilder jag sett från den tiden så har de ankellängd på klänning och lång släpande slöja.  Men just att jag ska av och på båt och gå på brygga och så säger mig att det inte blir så praktiskt hehe... den kortare blir mer praktisk. Så en fin bild där en brud fäste den på hårknuten såhär, snyggt tycker jag :) om man inte vill ha den så långt fram. (slöjan är väldigt lik den du länkade till). Ja... ju mer jag kikar på dem ju mer känner jag att jag måste köpa en hehe...

och den till min klänning:

Ja, jag får banne mig köpa en och testa! Jag gör det nu :)
  • helsingebrud

zelmah, wow vilken klänning, kommer bli supersnyggt med slöjan

Jag skulle satsat på den kortare varianten

Även jag blev sugen på en sån + bolero från säljaren

• Zelmah
    helsingebrud skrev 2011-06-08 13:13:02 följande:

zelmah, wow vilken klänning, kommer bli supersnyggt med slöjan

Jag skulle satsat på den kortare varianten

Även jag blev sugen på en sån + bolero från säljaren

Tack! Är jättenöjd med klänningen, one of a kind. Även den är från etsy, från säljaren JojosRetroandVintage. Och nu blev det en slöja med! Den kortare varianten, det blir nog bäst. Mest praktiskt för mig. Tror nog till och med att det blev den som Pinkgrape hade länkat till, samma säljare iaf. Så tack Pinkgrape för det tipset! Nu väntar jag spänt på att få hem den så att jag kan prova den till klänningen. Det enda jag känner lite tvek inför är att jag kanske skulle haft vit eftersom jag är så mörkhårig, men nu blev det ivory för vit fanns inte i rätt läng. Får se hur det blir. :)
  • Pinkgrape
    Rebekka 2012 skrev 2011-06-08 12:56:59 följande:
    Super fin! Det verkar som att man kommer att se din underbara klänning igenom den oxå Skrattande Så då försvinner ju inte den vackra kjolen eller snörningen i ryggen.
    Tack :) Precis, jag kände att ett lager och med en enkel kan skulle passa bäst till klänningen :)
    Zelmah skrev 2011-06-08 15:27:03 följande:
    Tack! Är jättenöjd med klänningen, one of a kind. Även den är från etsy, från säljaren JojosRetroandVintage. Och nu blev det en slöja med! Den kortare varianten, det blir nog bäst. Mest praktiskt för mig. Tror nog till och med att det blev den som Pinkgrape hade länkat till, samma säljare iaf. Så tack Pinkgrape för det tipset! Nu väntar jag spänt på att få hem den så att jag kan prova den till klänningen. Det enda jag känner lite tvek inför är att jag kanske skulle haft vit eftersom jag är så mörkhårig, men nu blev det ivory för vit fanns inte i rätt läng. Får se hur det blir. :)
    Jag kan ju inte annat än hålla med om att din klänning är helt fantastisk! :) Hoppas verkligen att slöjan ska bli bra till klänningen. Tror också att det blir mer praktiskt med en kortare om du ska åka båt och sådant.

Men vad säger du, ska man inte ha ivory om man är mörkhårig? Jag har då två klänningar, en slöja och flor i ivory och har svart hår :P
  • Zelmah
    Pinkgrape skrev 2011-06-08 15:52:38 följande:
    Zelmah skrev 2011-06-08 15:27:03 följande:
    Jag kan ju inte annat än hålla med om att din klänning är helt fantastisk! :) Hoppas verkligen att slöjan ska bli bra till klänningen. Tror också att det blir mer praktiskt med en kortare om du ska åka båt och sådant.

Men vad säger du, ska man inte ha ivory om man är mörkhårig? Jag har då två klänningar, en slöja och flor i ivory och har svart hår :P
    Nej då visst kan man ha ivory, men enligt den teorin om att man är olika årstider beroende på hudton,ögonfärg och hårfärg säger mig att jag är vinter och då ska man ha kalla nyanser. Kall vit och inte varm vit såsom ivory. Men är du naturligt svarthårig? Är det färgat så gäller inte den färgkartan efter årstid för det är din naturliga färg som avgör vilken årstid du är. Men allt det där får man väl ta som man vill, det är ju inget monopol på hur folk ska klä sig. Jag brukar ha det lite som riktlinje och försöka ha färger som lyfter mig men ibland skiter jag fullständigt i det. Bara man trivs och känner sig fin så spelar det ju ingen roll! Min klänning är inte heller kritvit. Den ser vitare ut på bilden än vad den är, den är mer puderfärgad ljustljust beigerosa typ. Och det är ju inte min färg riktigt och det var därför jag tänkte bryta av med vitt närmast ansiktet men ivory blir nog fint det med. Jag tror både vitt o ivory funkar till klänningen eftersom den är varken eller. Så nej, skit i det, du kan visst ha ivory! Glad  Det floret jag hade köpt innan var oxå ivory.
  • Pinkgrape
    Zelmah skrev 2011-06-08 16:07:35 följande:
    Nej då visst kan man ha ivory, men enligt den teorin om att man är olika årstider beroende på hudton,ögonfärg och hårfärg säger mig att jag är vinter och då ska man ha kalla nyanser. Kall vit och inte varm vit såsom ivory. Men är du naturligt svarthårig? Är det färgat så gäller inte den färgkartan efter årstid för det är din naturliga färg som avgör vilken årstid du är. Men allt det där får man väl ta som man vill, det är ju inget monopol på hur folk ska klä sig. Jag brukar ha det lite som riktlinje och försöka ha färger som lyfter mig men ibland skiter jag fullständigt i det. Bara man trivs och känner sig fin så spelar det ju ingen roll! Min klänning är inte heller kritvit. Den ser vitare ut på bilden än vad den är, den är mer puderfärgad ljustljust beigerosa typ. Och det är ju inte min färg riktigt och det var därför jag tänkte bryta av med vitt närmast ansiktet men ivory blir nog fint det med. Jag tror både vitt o ivory funkar till klänningen eftersom den är varken eller. Så nej, skit i det, du kan visst ha ivory! Glad  Det floret jag hade köpt innan var oxå ivory.
    Ahaaa, du menar så :) Då förstår jag :) Jag är inte svarthårig naturligt, nej, utan är mer mörkbrun. Har gröna ögon och tror nog att jag passar bättre i lite varmare och jordnära färger. Det är då vad jag tycker själv :P
    Jag tror också att det kommer bli superbra med ivory för både dig och mig! :D
  • helsingebrud

pinkgrape - var köpte du din underkjol med släp
    tror jag behöver en sådan i april.....

Svar på tråden Slöjor, hjälp önskas!