• Pinkgrape

Slöjor, hjälp önskas!

Jag har hela tiden velat ha flor, inte slöja. Jag har köpt flor och ett jättefint hårsmycke.

Här om dagen frågade dock min dotter på 4,5år mig, "Mamma ska du ha slöja?" varpå jag svarade nej såklart, eftersom jag inte tänkt det. Då tittar hon undrande på mig och säger "Men... när ska du då få ha slöja?" och jag inser ju att hon har rätt. När ska jag då få tillfälle att ha slöja?

Flor (jag hade inte tänkt ha en hel birdcage) och fina hårsmycken kan man ju faktiskt använda till andra festligheter och när man vill klä upp sig, men slöja... Nja, det hör som endast bröllopet till och jag räknar ju med att bara vara med om ett eget bröllop faktiskt :P

Jag vet dock inget alls om slöjor, så...

Vart kan man köpa en slöja?
    Vilken längd är att föredra?
    Hur dyr är en slöja?
    Finns det billigare alternativ och var?
    Hur fäster man en slöja finast?
    Vilka frisyrer är fint till slöja?

Det enda jag vet egentligen, är att jag inte vill ha en sån där mantilla.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Slöjor, hjälp önskas!
  • Beautiful Disaster

Eftersom alla här inne verkar vara höjdare på slöjor, så kanske ni kan hjälpa mig med?
    Har precis som TS insett att man bara använder slöja en gång, och vill därför ha det.
    Lite dålig bild på ungefär hur min klänning ser ut men ni kanske kan hjälpa mig ändå?
    (bilden tagen från google på liknande klänning)

• Beautiful Disaster

Min älskade lillasyster skulle fota MIN klänning då den hänger hemma hos dem 26 mil härifrån
    Så glöm bilden på förra inlägget  

• Pabilla

Jag har köpt ett par slöjor på Tradera, men jag har blivit besviken båda gångerna.
    Jag har aldrig sett en "riktig" slöja IRL, utan endast på bild så jag vet inte egentligen vad jag har att förvänta mig om hur en slöja ska kännas.
    Till saken: Mina slöjor är jättehårda och ser ut mer eller mindre som myggnät, inte alls flöjsamma som jag trodde att de skulle vara. Och eftersom jag vill ha hellång slöja med släp så känns det lite fel att ha en oföljsam och styv sak som ser ut som myggnät.

Ska en slöja vara så styv? Har man en kort slöja tycker jag inte att det spelar lika stor roll, men som sagt, en lång bör väl vara lite mjukare?

Ni som har köpt slöja, hur är era?
    Funderar på att leta på ebay (efter en hellång med kamfäste), men jag vill inte bli besviken en tredje gång..

• jenniejummie
    Pabilla skrev 2011-06-01 23:29:13 följande:
    Jag har köpt ett par slöjor på Tradera, men jag har blivit besviken båda gångerna.
    Jag har aldrig sett en "riktig" slöja IRL, utan endast på bild så jag vet inte egentligen vad jag har att förvänta mig om hur en slöja ska kännas.
    Till saken: Mina slöjor är jättehårda och ser ut mer eller mindre som myggnät, inte alls flöjsamma som jag trodde att de skulle vara. Och eftersom jag vill ha hellång slöja med släp så känns det lite fel att ha en oföljsam och styv sak som ser ut som myggnät.

Ska en slöja vara så styv? Har man en kort slöja tycker jag inte att det spelar lika stor roll, men som sagt, en lång bör väl vara lite mjukare?

Ni som har köpt slöja, hur är era?
    Funderar på att leta på ebay (efter en hellång med kamfäste), men jag vill inte bli besviken en tredje gång..
    Jag håller med dig...min är jätte styv och känns som ett myggnät.  Blev också besviken och trodde att den skulle vara mjukare och "goare".
    Kanske man kan tvätta den i tvättpåse m lite mjukmedel?! Ingen aning om man ens KAN tvätta en slöja förresten...som sagt man är ju ingen van slöjbärare precis!
  • Pabilla

Smart idé, får testa det och se om de blir lite mjukare. Men att de ser ut som myggnät försvinner nog inte i tvätten tror jag Flört

• SposaRoma

Det beror på kvaliteten..tyvärr, som med mycket annat, så får du (oftast) vad du betalar för.

Min slöja är böljande mjuk, men så kommer den också från ateljén som gjorde min klänning. Superb kam har den också, glider inte i håret trots att jag har utsläppt. 

• Pabilla

Ja, det är väl så att man får vad man betalar för som med allt annat..

Jag kanske går till en tygaffär och handlar nåt passande tyg och spets att sätta på kanterna istället för att köpa en. Och en fästkam kan man kanske hitta på typ Glitter. Jag får se hur jag gör.

• Blivande fru Swärdh

Jag är nöjd med min slöja för jag väntade mig inte en silkeslöja för 4 dollar men jag och alla som sett den tycker den är fin ändå! Man får ju va realistisk när man köper för det priset. Haha. Kommer bara ha slöjan under vigseln så för mig är det helt onödigt att köpa en slöja för dyra pengar, kommer aldrig använda den sen igen.

• Pinkgrape
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-06-02 09:16:46 följande:
    Jag är nöjd med min slöja för jag väntade mig inte en silkeslöja för 4 dollar men jag och alla som sett den tycker den är fin ändå! Man får ju va realistisk när man köper för det priset. Haha. Kommer bara ha slöjan under vigseln så för mig är det helt onödigt att köpa en slöja för dyra pengar, kommer aldrig använda den sen igen.
    Håller med :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Slöjor, hjälp önskas!