• Pinkgrape

Slöjor, hjälp önskas!

Jag har hela tiden velat ha flor, inte slöja. Jag har köpt flor och ett jättefint hårsmycke.

Här om dagen frågade dock min dotter på 4,5år mig, "Mamma ska du ha slöja?" varpå jag svarade nej såklart, eftersom jag inte tänkt det. Då tittar hon undrande på mig och säger "Men... när ska du då få ha slöja?" och jag inser ju att hon har rätt. När ska jag då få tillfälle att ha slöja?

Flor (jag hade inte tänkt ha en hel birdcage) och fina hårsmycken kan man ju faktiskt använda till andra festligheter och när man vill klä upp sig, men slöja... Nja, det hör som endast bröllopet till och jag räknar ju med att bara vara med om ett eget bröllop faktiskt :P

Jag vet dock inget alls om slöjor, så...

Vart kan man köpa en slöja?
    Vilken längd är att föredra?
    Hur dyr är en slöja?
    Finns det billigare alternativ och var?
    Hur fäster man en slöja finast?
    Vilka frisyrer är fint till slöja?

Det enda jag vet egentligen, är att jag inte vill ha en sån där mantilla.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Slöjor, hjälp önskas!
  • SposaRoma

Nej, men jag sade väl inte att man ska förvänta sig en silkessljöja för 4 dollar?
    Jag svarade dem som inte var nöjda med vad de ansåg vara stela, myggnätsliknande slöjor.

Att ge ut en länk till silkesslöjor var bara för att hjälpa, men nevermind...
    Alla är vi olika.  

• Pinkgrape
    SposaRoma skrev 2011-06-03 01:05:41 följande:
    Nej, men jag sade väl inte att man ska förvänta sig en silkessljöja för 4 dollar?
    Jag svarade dem som inte var nöjda med vad de ansåg vara stela, myggnätsliknande slöjor.

Att ge ut en länk till silkesslöjor var bara för att hjälpa, men nevermind...
    Alla är vi olika.  
    Håller med även här :) Du har så rätt i att alla inte vill ha en sådan slöja och för dom var ju tipset jättebra :)
  • Krystal

Om jag ska ha någon slöja så hade jag tänkt ha något likanade detta...men då jag också vill ha krona så tror jag det skulle bli lite mycket...eller så får jag ha det liknande som Silvia och Victoria hade... www.google.se/imgres&imgrefurl=feministiskabrollopet.blogg.se/2010/april/brudslojan.html&usg=__UCTqbpUuHQohG3jwqIRYd7hUN0w=&h=320&w=317&sz=18&hl=sv&start=3&zoom=1&tbnid=6fsiGltTBbKUAM:&tbnh=118&tbnw=117&ei=nhjoTbGHNISe-wabwsDzDw&prev=/search%3Fq%3Dbrudsl%25C3%25B6ja%2Bmantilla%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dsafari%26biw%3D981%26bih%3D661%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1

• Pinkgrape
    Krystal skrev 2011-06-03 01:16:09 följande:
    Om jag ska ha någon slöja så hade jag tänkt ha något likanade detta...men då jag också vill ha krona så tror jag det skulle bli lite mycket...eller så får jag ha det liknande som Silvia och Victoria hade... www.google.se/imgres?imgurl=http://feministiskabrollopet.blogg.se/images/2010/mant illa-veil-3_83249243.jpg&imgrefurl=http://feminist iskabrollopet.blogg.se/2010/april/brudslojan.html& usg=__UCTqbpUuHQohG3jwqIRYd7hUN0w=&h=320&w=317&sz= 18&hl=sv&start=3&zoom=1&tbnid=6fsiGltTBbKUAM:&tbnh =118&tbnw=117&ei=nhjoTbGHNISe-wabwsDzDw&prev=/sear ch%3Fq%3Dbrudsl%25C3%25B6ja%2Bmantilla%26um%3D1%26 hl%3Dsv%26client%3Dsafari%26biw%3D981%26bih%3D661% 26tbm%3Disch&um=1&itbs=1
    Ja, de är fina :) Jag vill dock inte ha en mantilla och inget med broderier, spets eller glittrande stenar :P
  • Pinkgrape
    wiii skrev 2011-06-05 10:32:14 följande:
    Fin!
    Tack :) Jag hoppas att den är lika fin när den väl kommer också hehe
  • fru2011kanske

Nu har du smittat mig

Jag beställde också en slöja från ebay.. En kortare variant som jag hoppa ska bli pricken över i:et till min klänning.

Hade inte alls tänkt ha slöja, men Pinkgrape och den här tråden fick mig på andra tankar.

• Pinkgrape
    fru2011kanske skrev 2011-06-07 20:38:44 följande:

Nu har du smittat mig

Jag beställde också en slöja från ebay.. En kortare variant som jag hoppa ska bli pricken över i:et till min klänning.

Hade inte alls tänkt ha slöja, men Pinkgrape och den här tråden fick mig på andra tankar.

Haha ja, jag skyller på min dotter ;P Men jag är samtidigt tacksam. Jag hade ju inte tänkt ha en brudklänning först heller, men hon fick mig att ångra mig även gällande det. Jag inser ju nu att hon har rätt. Klart man ska ha allt om man nu ändå ska gifta sig! :D
  • Zelmah

hehe.. vad lustigt! jag har också hela tiden vart bombsäker på att det är flor eller birdcage jag ska ha men har de senaste veckorna känt mig lite osäker för jag får inte till den att sitta snyggt. Vet inte om det är att den är dåligt gjord och att formen inte riktigt stämmer eller vad det är... men detta har i af gjort mig väldigt osäker och även jag har börjat fundera på en slöja kanske. eller inget alls. Till saken hör att jag tycker att mantillaslöjor är jättevackra men det känns inte som att det passar min klänning eller vårt tema vintage/handcraft. Klänningsmodellen är 20-tal med dropwaist och helt i spets ej hellång slutar vid vad/ankelhöjd. Känns inte som slöjan passar resten liksom.... skit svårt... får väl starta en tråd o höra vad folk tycker om den kombinationen. Mantillaslöja till en 20-talsklänning... å andra sidan stämmer ju inte flor/birdcage heller till en 20-talsklänning om man ska vara strikt. Flor är ju mer 40-50-tal...

Men som sagt tvekar på min bångstyriga birdcage iaf...

Svar på tråden Slöjor, hjälp önskas!