Inlägg från: Principisessan |Visa alla inlägg
  • Principisessan

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

idag kom äntligen min klänning :) 

Eftersom jag försökte testa den fort som attan innan sambon kom hem så blev bilderna därefter...

Den ska nog snöras hårdare i ryggen och så funderar jag på om jag inte borde lämna in den för att kortas av lite och tas in en aning både på spetsöverdelen och på klänningen, det känns som att det inte skulle göra något om den var aningen mindre, för att snörningen ska bli snygg. (jag drar åt överdelen på bilden, den sitter lösare egentligen) 

Med spetsöverdselen på...

och utan... 

Slöjan var inte fullt så puffig som jag ville ha den så jag säljer nog den, eller ger den till barnen som leksak,
    men själva klänningen är jag grymt nöjd med, känns så "jag" :)  
  • Principisessan

mm, ska nog göra det. Snörade åt den lite hårdare och då blev passformen bättre..vad säger ni, blev det bättrre nu eller ser det ut att vara för hårt snörat? (tänker på skenorna som lyser igenom lite här nu... 
    Annars lämnar jag in den hos skräddare och så får de sy in den åt mig

spetstoppen ska också sys in

• Principisessan

behövs det förresten en underkjol? det är ju en insydd i den men tänkte om det borde vara mer vidd... eller räcker det så? vad tycker ni? 

• Principisessan
    sofialouise skrev 2012-11-08 13:41:11 följande:
    Det blev ju stor skillnad bara med den ändrade snörningen!
    Skulle nog inte skada med en extra underkjol, jag tror att klänningen känns lite mer "lekfull" då. Dessutom gör kanske det att den också blir ngt kortare?
    Den längden som är nu tycker jag är rätt läcker, och på fotona du lagt in ser man den lite uppifrån eller?
    Men däremot kanske den skulle vinna på att kortas lite i midjan?

Hur som helst jättefin, var den landy du beställt ifrån?
    Jag har fått ett prisförslag därifårn nu på "min" klänning. Så svårt bara att verkligen bestämma sig!
    ja jag funderar på en underkjol från www.pettiskirtstyle.com/tealengthpetticoat.htm
    Ska kolla med en kompis som har öga för hur det "ska" sitta om hon upplever klänningen som för stor.
    Bilden är tagen med mobil från axelhöjd typ, så lite uppifrån blir det ju

Landy beställde jag ifrån.  
  • Principisessan
    tracit skrev 2012-11-13 21:44:58 följande:
    Idag kom min klänning från Dinobridal! Snabba ryck, jag betalade den 31/10!
    Såhär ser originalet ut:

Och såhär blev resultatet

Jag är så himla glad och nöjd! Den känns välgjord och sitter bra (valde snörning bak istället för dragkedja, det blev supersnyggt), och med tanke på att jag betalade 829 kr inklusive frakt kunde det inte ha blivit bättre
    Tyvärr är den skrynklig efter transport, någon som har tips på hur man rätar ut tyll?

Nu är det bara att hoppas att jag inte ökar alltför mycket i storlek fram till den stora dagen i januari (är gravid, kommer vara i v 23 då) Får försöka hålla igen (haha, lycka till, över jul :-S)

Återkommer för övrigt med annan recension, har köpt tre boleros och en näbbklänning från jenjenhouse

superfin!!! Vad bra de lyckades med den 
  • Principisessan

hörrni brudar med klänningskoll. Vad tycker ni? 
    Jag är inte nöjd med den spetsöverdel sokm jag beställde från Landy. Helt enkelt för att den är gjord i tyll med spetsapplikationer på, så den kliar och känns lite stel.

Så jag tänkte ge mig på att sy en ny själv. Däremot har jag ju såklart fått lite svårt att bestämma mig för om jag ska ha spetsövedelen eller ej. 

Klänningen ser ut såhär, ska ha en underkjol så den blir puffigare. Ev korta av klänningen 5-10 cm.

Vad tycker ni att är finast. Antingen den idé jag hade från början med en spetsöverdel liknande denna: 

Eller ta bort bandet och blomman i midjan, sätta dit ett färgat smalt band längre upp, och sy om överdelen till sånhär, dock inte med rosen utan bara rosetten tror jag (lite too much med rosen kanske?)

och så denna jacka ifall det är lite halvkallt ute. 

• Principisessan
    daniiel skrev 2012-11-23 16:30:46 följande:
    Jag tycker klänningen är fin som den är, så jag hade inte valt att sätta dit något band eller flytta blomman osv. Inte heller kapat den på längden, men det är en smaksak och huvudsaken är att du blir nöjd :)

Personligen är jag väldigt förtjust i spetsboleros, då jag tycker det blir lite lagom fint och gulligt :) Det beror ju lite på vad du är ute efter. Är det något som ska värma, så är ju inte en spetsbolero just något att ha. Är det däremot enbart för dekoration, så tror jag det skulle bli väldigt fint :)
    Ja jag vet inte. Kanske blir längden perfekt med underkjolen som lyfter, annars så tänkte jag kapa så att tyllet är lika långt som satinet under. (ca 5 cm) 
    Och så kan jag inte besluta mig för det hem med bolerons vara eller om jag hellre ska ha den andra överdelen. båda är fina. Den jag föll för först var just den med rosetten upptill och så det rosa bandet, men sen hittade jag ju boleron.
    Den nedersta jackan med trekvarts ärm tänkte jag att jag kunde ha över utomhus, förutsatt att det är lika varm vår som förra året. Annars får det bli lite varmare jacka. Måste nog köpa hem lite tyg o drapera det på klänningen så jag kan se vad det är jag tycker bäst om.  
  • Principisessan
    ellen132 skrev 2012-12-30 16:55:00 följande:

Min klänning från Jenjenhouse. Den måttbeställdes. Inga ändringar behövdes göras. Klänningen kunde inte varit finare - jättenöjd!
    wow! riktigt riktigt fin
  • Principisessan

Vilka fina klänningar, Emmalinnea och Bewi. 

Vad tror ni kinaklänningsgurus. Jag har ju fått hem min klänning för ett par månader sedan, med snörning i ryggen. Men det retar mig lite att det liksom veckar sig under bysten.

Är det själva överdelen som är för lång, eller är klänningen för stor?
    Eller är det bara jag som är petig? :)

Snörningen baktill har kanske 4-5 cm brett där i midjepartiet, och känns inte som att jag borde dra åt det mer.
    Är det lösare så känns det ännu mer veckigt och kjolen blir ju finare om överdelen sitter tajt. 

Jag älskar verkligen klänningen i övrigt så jag kommer inte byta ut den, utan tänker att jag borde kunna lämna in för ändringssömnad om det nu går. 

En tanke jag haft är också att skippa snörningen och sätta i dragkedja istället, men vet inte om tyget räcker till längst upp då.

(och jag kommer ha en underkjol men inte köpt den ännu bara) 

nu har jag ju snört klänningen själv, vilket inte ser helt snyggt ut där, och bortse hårspännet som min dotter satte fast precis när jag skulle fota
     men ni ser här baktill att det inte riktigt finns så mycket utrymme att dra åt mer. Upptill går nog men längst ner kommer det ju bara se konstigt ut. 

Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!