• 1700tal

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Välkommen till tråden för oss som vill, ska, har beställt kinaklänning och gillar att prata om annat (annat bröllopssnack eller vardagsbekymmer) medan vi väntar på att det gyllene paketet ska dimpa ner i brevlådan...

I denna tråd går våra beställda kinaklänningar som en röd slingrig tråd och däremellan fyller vi ut med underbart kackel, bilder och annat trevligt. ÖS på! Flört Och ställ nya frågor om kinaklänningar, här hjälper vi varann och har roligt samtidigt!

Vi fyller även på med nya aktuella kinasidor här i trådstarten, så hittar du nya bra sidor - hojta till!

Här finns en sammanfattande tråd med recensioner av de som redan har fått hem sina klänningar:

www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html

Några kinatillverkare:

http://www.coralsbridal.com/
    http://www.landybridal.com
    http://www.sheshopping.com
    http://www.littlecoral.com
    http://www.milanoo.com
    http://www.millybridal.com
    http://www.mylove-bridal.com
    http://www.shopindream.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 19:57
    www.wholesale-weddingdress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:31
    www.dhgate.com
    www.lightinthebox.com
    www.shopofbrides.com (har "real sample dresses")
    www.dragonorient.com
    www.lilywedding.com (bara "real sample dresses" vad jag kan se) Ej att beblanda med Lilly!

Näbbkläder och accesoarer:
    www.wonderfuldress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:42
    www.weddinggownswholesale.com
    www.helenebridal.com
    www.weddingdresschina.com
    www.micweddingdresses.com
    www.dress2sale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 16:44
    För er som har bråttom! www.lilywedding.com har bara 15 dagars leveranstids för custom made strl inkl shipping!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-07 09:27
    szlongzhilian.en.alibaba.com/ (har "real sample dresses" och 10 dagars leveranstid)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 11:45
    På sid 127 finns en liten sammanställning över många av de klänningar som beställts i tråden under början av 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 18:46
    www.weddingdressesonlinesale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:25
    www.dressilyme.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 19:39
    www.daphnebridals.com/
  • Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • 1700tal
    anna1009 skrev 2012-02-21 08:36:46 följande:
    Hej kinaproffsen!

Nu har jag äntligen hittat en klänning! Men jag har hittat den både på Milly Bridal och på Dhgate, och priserna skiljer sig ganska mycket åt 310$ mot 151$. Vilken bör jag välja?

www.millybridal.com/a-line-sexy-deep-v-neckli...

www.dhgate.com/v-neck-lace-bridal-dress-white...

Med tanke på att den är i spets så skulle jag ta det dyraste (det är ju ändå jättebilligt!) och bästa företaget som finns. Av de två, definitivt milly. Men personligen skulle jag skicka bilden till både Landy och framförallt Coral's bridal (som gör helt fantastiska spetsklänningar och visar bilder på dem på sin hemsida). Sen skulle jag ta den dyraste! Just med spetsklänningar (inte andra material) skulle jag resonera så, dyrast=bäst spets.

Sen är det ju en prioriteringssak, jag lägger ingen värdering i huruvida spetsen MÅSTE vara så dyr som möjligt. Många vill nog bara ha en spetsklänning, punkt. Men om kvalitén på spetsen är viktig för dig (som den var för mig) så kör på dyraste du hittar av milly, landy och coral's. Det är ju ändå en spottstyver mot vad de kostar här.

• emmadeckmar
    Darling Daisy skrev 2012-02-21 00:20:53 följande:
    Jag är inte lika bra på tyger som 1700tal och några till, men kan försöka hjälpa dig lite i alla fall.
    Taft är det lätta prassliga tyget, helt rätt sort till klänningen du vill ha (och förmodligen den sort som användes i orginalklänningen).
    Om jag inte minns helt fel så är kreppat tyg när man har typ våfflat tyget, alltså så som det ser ut på bilden.

Du kan välja på syntettyg (crepped taffeta, som verkar finnas i vitt) och äkta sidentaft (silk taffeta, som bara finns i ivory).  De allra flesta klänningar (oavsett var du handlar) är i syntettyg. Om du vill ha en sidenklänning så är det dock bra mycket billigare att köpa den direkt från Kina än att köpa den här i landet.

Jag, som förra året köpte en klänning från just Landy, tror inte att du behöver vara orolig för att den ska se billig och sladdrig ut. Min klänning från Landy är i ett underbart tyg och är otroligt välsydd. Den ser ut att ha kostat minst tre gånger så mycket som jag betalade.
    TACK för  ditt utförliga svar! känner mig mycket lugnare nu, en stor sten släppte. Svårt att känna sig säker när man inte är så insatt Glad

Vet inte hur mycket dyrare det skulle bli att välja det dyrare tyget. Och undra hur stor skillnad det skulle göra på klänningen. Jag känner lite att "jag ska ju bara ha den 1 dag" så det kanske inte spelar sån stor roll. Jag har ingen budget utan jag köper det jag har råd med allt eftersom, men skulle det bli fel skulle jag väl få panik och kräkas, haha.

Det lutar starkt åt att det blir just den där klänningen! har läst mycket bra om Landybridals så man får väl chansa Skrattande
  • 1700tal
    emmadeckmar skrev 2012-02-21 09:07:32 följande:
    Vet inte hur mycket dyrare det skulle bli att välja det dyrare tyget. Och undra hur stor skillnad det skulle göra på klänningen. Jag känner lite att "jag ska ju bara ha den 1 dag" så det kanske inte spelar sån stor roll. Skrattande

Du ska iaf inte känna att du kanske får en "skräpklänning" i billigt plastigt tyg om du inte tar den i siden. Den kommer vara jättefin ändå!

Jag menar, alla 10 000-kronorsklänningar i svenska butiker är i samma polyester som landys "billiga" variant.

• Darling Daisy
    emmadeckmar skrev 2012-02-21 09:07:32 följande:
    TACK för  ditt utförliga svar! känner mig mycket lugnare nu, en stor sten släppte. Svårt att känna sig säker när man inte är så insatt Glad

Vet inte hur mycket dyrare det skulle bli att välja det dyrare tyget. Och undra hur stor skillnad det skulle göra på klänningen. Jag känner lite att "jag ska ju bara ha den 1 dag" så det kanske inte spelar sån stor roll. Jag har ingen budget utan jag köper det jag har råd med allt eftersom, men skulle det bli fel skulle jag väl få panik och kräkas, haha.

Det lutar starkt åt att det blir just den där klänningen! har läst mycket bra om Landybridals så man får väl chansa Skrattande
    Det är en väldigt vacker och spektakulär klänning, jag gillar den jättejättemycket! Tror att du kommer få hem en kanonfin klänning. När du mailar vidare m landy, så fråga om de redan gjort modellen och kan skicka bilder. Om de inte sytt just din klänning så kan du ju fråga om de sytt nån annan i kreppad taft!
  • emmadeckmar
    1700tal skrev 2012-02-21 08:58:22 följande:

Nu svarade ju DD på ett bra sätt men jag skulle göra som lany föreslår. Kreppad taft kommer bli jättefint och när det gäller ett så väletablerat och proffsigt företag som Landy skulle jag inte tveka en sekund eller börja laborera med egna "idéer". Ta vara på deras expertis, de vet ju verkligen vad de gör.

Och btw - SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ snygg klänning!!!! Skulle lätt kunna ha den själv, så mkt gillar jag den!

åhh jag blir så GLAD! Tack till dig också för att du svarade!

Känns som att jag valt rätt både gällande klänning och butik. Det lönar sig att vara medlem på  BT och läsa den här tråden!! Hjärta

Jag ska fundera mer ang. ev ändring av den. Ska ju inte beställa den än på ett tag, men inom 2-3 månader iaf. Jag längtar!!!
  • emmadeckmar
    1700tal skrev 2012-02-21 09:25:22 följande:

Du ska iaf inte känna att du kanske får en "skräpklänning" i billigt plastigt tyg om du inte tar den i siden. Den kommer vara jättefin ändå!

Jag menar, alla 10 000-kronorsklänningar i svenska butiker är i samma polyester som landys "billiga" variant.

Det var just den känslan jag var rädd för att få. Att klänningen kommer hem och är typ plastig/prasslig/felsydd osv. bara fär att man beställer över nätet till ett billigt pris. Jag köer nästan mer saker på nätet än irl, men just bröllopsklänning är jag ny på!

Men det känns bra nu, riktigt bra :)
  • memelie
    daniiel skrev 2012-02-20 23:17:39 följande:
    Jag har ju beställt från Mylove två gånger och ingen av gångerna hörde jag något från dom från det att beställningen var lagd till att klänningen kom hem. Jag skickade något mejl och frågade om något och fick ett kort svar bara. Klänningarna kom ju dock då de skulle komma och jag använde båda klänningarna på min bröllopsdag. Slutet gott, allting gott. Men nog är man nervös de där veckorna när man går och trampar och väntar...

Just ja, man får ett mejl när klänningen är skickad, så man kan spåra paketet.
    Puuuuh! Tack så mycket, det kändes verkligen bra att höra. Då lär väl det mejlet dyka upp om en inte alltför lång tid tänker jag mig.  Hon är ju väldigt söt hon som skriver, men som sagt, ibland känns det inte jättelugnande när hon inte riktigt fattat vad man skrivit och bara ger något kort svar för att ge ett svar, haha!
    Jag tror minsann att jag ska skriva här när jag fått den och göra en liten utvärdering för alla framtida my-lovare :) Eller ska man göra det i ett annat forum kanske? Aja, någonstans i alla fall.
  • emmadeckmar
    Darling Daisy skrev 2012-02-21 09:28:27 följande:
    Det är en väldigt vacker och spektakulär klänning, jag gillar den jättejättemycket! Tror att du kommer få hem en kanonfin klänning. När du mailar vidare m landy, så fråga om de redan gjort modellen och kan skicka bilder. Om de inte sytt just din klänning så kan du ju fråga om de sytt nån annan i kreppad taft!
    Tack snälla  Darling Daisy! Jag ska fråga dem, har tur som har god tid på mig att ställa frågor innan bröllopet i november. No stress! Skrattande

Istället för att oroa mig känns det nu mer spännande och säkert att beställa klänningen! Jag är glad att jag frågade er proffsiga tjejer här på BT Skrattande
  • 1700tal
    emmadeckmar skrev 2012-02-21 09:38:11 följande:
    Det var just den känslan jag var rädd för att få. Att klänningen kommer hem och är typ plastig/prasslig/felsydd osv. bara fär att man beställer över nätet till ett billigt pris. Jag köer nästan mer saker på nätet än irl, men just bröllopsklänning är jag ny på!

Men det känns bra nu, riktigt bra :)

Ja, en viss risk tar man ju alltid med klänningarna. Men du har garderat dig så gott du kan genom att välja ett bra företag. Men räkna med kostnaderna för ev ändringar hos sömmerska sen! Och kalkylera även in både TID och pengarna för att att beställa en ny om du måste. Så vänta in med beställningen mer än du måste!

Jag vet att jag (m fl) skrev alltid så till nya tjejer i tidigare trådar att "beställ aldrig klänning för mer pengar än du har råd att förlora". Det är fortf ett bra råd!

• emmadeckmar
    1700tal skrev 2012-02-21 09:44:43 följande:

Ja, en viss risk tar man ju alltid med klänningarna. Men du har garderat dig så gott du kan genom att välja ett bra företag. Men räkna med kostnaderna för ev ändringar hos sömmerska sen! Och kalkylera även in både TID och pengarna för att att beställa en ny om du måste. Så vänta in med beställningen mer än du måste!

Jag vet att jag (m fl) skrev alltid så till nya tjejer i tidigare trådar att "beställ aldrig klänning för mer pengar än du har råd att förlora". Det är fortf ett bra råd!

Ja, det är ett väldigt bra råd!

jag är ute i god tid för att kunna ha råd med ev. följdkostnader och för att jag är ett freak, haha! jag vill alltid ha allt klart långt innan, skönt att slippa stressen av att vara ute i det sista!

Har hört att många måste t.ex sy upp klänningen i längden osv. Jag ska försöka "planera in" att det KAN hända. Läste nånstans här i tråden (eller om det var en annan tråd) att en klänning ska vara precis jäms med golvet? Inte längre och inte kortare, om den är fullt lång alltså.
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!