Kinaklänningar och gaffel däremellan!
Har läst här ett bra tag för jag funderar på få en "ihop-klistrad" klänning uppsydd. Har mailat My-love, Milly och Landy med bild och önskemål. Har varit mest inne på Landy ett tag för det verkar som att man kan få bra tygkvalité om man betalar lite extra, rätta mig om jag har fel?
Vill ha sådant tjockt, tungt "klassiskt" brudklänningstyg som är mjukt och slätt, tror att det är duchess silk. Eller iaf något liknande, men det är ju verkligen en djungel det här med tyger!
Har fått svar från Landy att de kommer använda taffeta, hur skiljer det sig? Och Milly använder sig av silk, det skiljer sig från satin som jag har uppfattat som mycket tunnare? Eller?
Om någon vänlig själ vill hjälpa mig att reda ut tygproblemen så hade jag varit väldigt tacksam!!
Satin är ett bindningsätt, gjort av antingen Silk, bomull,etc. Enbart silk är dyrare, mjukare och faller annorlunda, men i övrigt är de ganska lika. Så pass att när jag frågade i en brudbutik hur jag kunde vara säker att det verkligen är silk och inte satin, sa hon att det är jätte svårt, speciellt för "vanligt folk".
Jag tänkte också beställa min i silk ifrån början, men hos Milly ville dom ha x2,5 priset, och då blev det helt plötsligt en ganska dyr klänning. Personligen tycker jag det är värt att chansa hos kinaklänningsidorna främst för priset. Måste man betala 7000kr så kan man lika bra köpa den i butik.