• pulmonate

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

DestinyD skrev 2012-02-19 17:33:41 följande:
    Citerar mig själv för jag kom på en sak. Vet ni kanske om dom automatiskt brukar fixa nån sorts upphängning för släp? Om inte, hur ska jag formulera för att dom ska förstå vad jag menar? Please, nån...? Solig
    Menar du "bustle"? I så fall är det inte automatiskt men du får säga det? Kanske skicka med en bild på hur du vill att det ska se ut. Det finns många olika sorters bustle: french, under, over, mm. (är inte expert). Jag kommer att göra det själv med hakor eller med sidensnören. På youtube finns det lite videor om hur man gör olika. 
    Annars kan du bara sy ett sidensnöre på undersidan  av ditt skäp som du sen trär runt din handled när du dansar. 
    Själv föredrar jag bustle idéen då man inte måste hålla i någonting.  
  • pulmonate
    DestinyD skrev 2012-02-20 10:31:37 följande:
    Just ja! Tack så mycket. Jag vill inte heller ha nåt att hålla i. Googlade lite, och det finns ju som sagt en hel del olika varianter... Men frågan är vilken variant som är snyggast och bäst? Har ju inte särskilt långt släp... Vill gärna ha det enkelt, så kanske att bara kunna hänga upp den är bäst. Hoppas på att dom är duktiga på att göra dolda hakar/knappar!! Annars får man väl lämna in den här hemma och försöka göra om...
    Det bästa sättet att göra det dolt är just om du gör en "underbustle". Så sätts båda hängena på insidan av klänningen och det ända som syns utåt i så fall är lite tråt. Om man syr med "fiskartråd" (genomskinlig tråd) så syns detta verkligen inte. Om du ska göra det själv så är det bästa att hänga upp klänningen i rätt höjd (på en provdocka till exempel). Sen följder du en sömn och så kniper du tag i släpet ifrån insidan av släpet och för upp så att släpet hamnar i samma längd som resten av klänningen. Markera med en tygpenna (eller blyerts) där de två biterna möts. Sen vänder du klänningen ut och in. På den översta delen syr du på själva haken och på nedersta själva kroken. Beroende på hur stort och pösigt ditt släp är behövs olika mängder krokar/hakar. 
    Har du någon snygg spetts eller mönster på ditt släp är däremot overbustle det smartaste. Då kan hakarna desutom döljas i själva mönstet.  
    Sen om man vill ha en stor bustle, en massa små och formen osv är beroende på personlig smak och stilen på klänningen. Jag har själv inte bestämt vad jag ska ha till min mermaidklänning ännu. Men det får nog bli 3 bustles då mitt släp är relativt långt och tungt.  
  • pulmonate
    DestinyD skrev 2012-02-20 12:31:58 följande:
    Shit, du är ju proffs på detta hör jag! Skrattande Jag kommer inte att ge mig på att göra det själv. Min klänning är denna www.mylove-bridal.com/aline-wedding-dress-mwd.... Det är ju spets på den, så man kanske bara ska be dom göra "overbustle", eller vad tycker du? Om man bara skriver så så gör dom väl nåt bra, eller vad tror du?
    Vilken snygg och söt klänning! Ja när det är mönster och spets som det är på ditt släp brukar man köra på overbustle. Jag vet inte om någon har bett om det förr här på kinaklänningsforumet. Men Det borde inte alls vara några problem för dem att fixa. Det görs ju när klänningen är färdig. Både underkjolen (om du har det) och klänningen måste ha hakarna på samma ställe. Det bästa är nog om du hittar en bild som du gillar som du skickar till dem. 
    Detta är den allra enklaste sortens bustle, som jag tror hade funkat bra för din klänning. Detta är en "one point over bustle".
    Det gör att den snygga nederkanten på din klänning fortfarande syns. Hur högt upp haken hamnar är beroende på släpets längd. Men det fixar nog dom. 

• pulmonate

Ja självklart får du det. Jag hittade den själv på internet!  
    Jag tyckte också det var en snygg lösning!
    var inte för orolig! Det blir nog bra! Även om jag förmodligen räknas till den gruppen som har haft "otur" så är jag ändå väldigt nöjd med min klänning och behöver bara göra små justeringar för att den ska vara 100%. Kvalitén och tyget mm är där inget att klaga på. Det är välgjorda klänningar! Och faktiskt så verkar de flesta brudarna vara ganska nöjda! Jag tycker helt klart det är värt att satsa på en kinaklänning! :) 

• pulmonate
    DestinyD skrev 2012-02-20 16:08:18 följande:
    Ok, nu är klänning + underkjol beställd.... Jag betalade via PayPal och pengarna har gått iväg iallafall. Jösses, så nervös jag blev nu!!! Brukar man få bekräftelsemail från dom med ungefärligt leveransdatum och sånt? Hur ska mina nerver klara denna väntan nu då...?Solig
    Jag skrev och berättade att jag betalat och frågade samtidigt när jag skulle få den. Jag har för mig att de sa att den skulle ta 1,5månader att sy sen valde jag 2 veckors leverans. Det skulle alltså ta 2 månader sammanlagt. Och jag fick den nästan exakt 2 månader efter jag hade beställt, så det stämmde. Sen skickade de bilder som jag trodde man fick kommentera och eventuellt ändra något man inte gillade, men de hade redan skickat klänningen då. 
  • pulmonate

Nu har Milly ÄNTLIGEN svarat att de kan skicka en spets till mig. Dock sa de tyvärr, att de inte har exakt samma spets som de använde på min klänning längre. De har heller inte sagt hur mycket denna skulle kosta. Det jag är lite rädd för är frakten, eftersom till klänningarna kostar detta 40 dollar...
    Detta är spetsen. Tycker ni att den är ok, och lik?

Delen som används främst på ryggen är stycket som är allra längst upp vid halsen. Alltså "ränder" med Blommor - rand - blommor. 
    Är det snyggast att sy dit extra bitar ifrån tyget de skickar, eller byta ut hela framstycket, tycker ni? Tacksam för råd! 
    Ps. Och hur mycket ska jag betala för frakt och tyget? Jag har inte hittat något som är likt direkt än!

• pulmonate
    1700tal skrev 2012-02-23 09:26:24 följande:
    Ah, men det var ju skönt! Även om spetsen inte är exakt samma så tror jag det blir bra om du använder dig av de biter av spetsen som har mest gemensamt med den klänning. Du får nog prova när spetsen kommer, svårt att säga på förhand. Ska du göra det hos en sömmerska eller själv?
    Jag gör det nog själv, tänkte jag. Hos sömmerskan ska jag sy in i midjan och korta den något (har bestämt mig för att ha ballerina i typ spets / crochet, som jag har beställt). Jag funderar även på att göra en annan skärning i själva satin-delen, över brösten alltså. Att den ska vara lite djupare skuren, och att man sen täcker med lite tätare spets. Tänkte att det kunde vara rätt smickrande att man ser liiiite mer bröst, men att det ändå är täckt med spets. Jag vet inte om jag bara ska runda skärningen, eller göra lite sweetheart skärning. ??

Jag skrev direkt och frågade Milly vad hon ska ha för spetsbiten. Hoppas att priset är ok och att frakten också är rimlig. Måste jag betala 40 dollar bara för frakten, vet jag inte om jag tar den... 
  • pulmonate
    Darling Daisy skrev 2012-02-23 09:38:50 följande:
    Oh, det tror jag kan bli jättesnyggt! Då kommer den nya fina spetsen att synas ännu mer!
    Vad skönt! 
    Jag tycker att det är en jättefin spets de skickar. Se till att du får tillräckligt för att kunna byta ut hela framstycket, så kan du välja när du fått hem den.
    Frakten borde ju inte bli lika hög som för en klänning.., men det vet man ju aldrig  
    Åh vad bra att ni gillar den! Det känns genast bättre! 
    Jag har frågat om det går att skicka 2 meter, trots att det bara behövs en 50cm egentligen. Om man ändå måste betala frakten har jag en känsla att själva tyget är den billigare delen. Jag hoppas att dom går med på detta. Hade jag velat ha en slöja hade man kunnat använda det till det också. Kanske göra en liten väska med spets på utsidan?
    *hoppas det blir bra* Nu vill jag ha spetsen här så att jag kan börja fundera ordentligt. Eller rättare sagt är det nog bäst att den kommer efter examen, annars tar jag aldrig examen i tid! haha 
  • pulmonate
    FelizLane skrev 2012-02-23 10:29:59 följande:
    Skulle passa i en sjöjungfrumodell?
    Du får helt enkelt prova! Sjöjungfru sitter ju verkligen åt och "förstorar" alla ens mått, så du måste känna dig bekväm med dina kurvor. Den döljer inget! 

1700tal... Men har du tänkt på att du kanske aldrig blir nöjd? Du har ju verkligen flera underbara klänningar i din gaderob! SLUTA tita mer! Vad är det egentligen som är fel på dem? Kan du inte ändra en av dem du redan har i så fall? Du är en shop-a-holic! Jag hade lätt kunnat tänka mig flera av dina klänningar! :)
  • pulmonate
    1700tal skrev 2012-02-23 18:50:27 följande:

Det här är ju hopplöst, är inget bra på multi tasking... Försöker sammanställa en beställning till jobbet på italienska, bestämma och beställa inbjudningskort till bröllopet (blää, tråkigt) och läsa vad ni skiver här (och skriva själv kan jag ju inte låta bli ) SAMTIDIGT! Vilket förstås slutar med att jag inte gör NÅT - utom att skriva här...

Behöver du hjälp med italienskan så säg till! :)
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!