• vickanofilip

Varför fattar hon inte att det är barnfritt???

på inbjudningarna som kom ut i veckan står det:
     barn över 12 år samt ammande spädbarn är välkomna, de övriga älsklingarna får vara hos barnvakten denna kväll
     Det tycker jag är tydligt vad vi önskar..

Innan inbjudningarna kom ut så misstänkte vi att M2B.s syster skulle opponera sig mot detta. hon har 3 barn som är små men inte ammande. Mycket riktigt så försöker hon ge honom  dåligt samvetet genom att fråga hur hårda vi är på att tillåta barn , annars kanske hon och hennes man inte kan komma.
    .
    Det är vår dag, det är våra regler. vad är det som hon inte förstår?? Vi är inga barnhatare, vi har 3 barn själva som är så stora så de får vara med i brudföljet och på festen men det är ju en fest för vuxna och vi vill inte ha småbarn med!!! Vi har varit på bröllop där barn inte får följa med och då har vi ordnat barnvakt eller inte kommit-utan att för den skull ge brudparet dåligt samvete!
     varför har folk så in i helv...te svårt att förstå att det är våra premisser som gäller denna dag??
    Måste vara svårt att inte få bestämma..
    Det är ju en fest för vuxna utan barnskrik!

Hur skulle det se ut om HON fick ta med sina barn men ingen annan?? Ingen annan har föresten frågat detta då, det tycker jag framgått tydligt vad vi önskar!
    Jag kan inte se att det är vårt problem med hennes barnvakteri..
    om det inte passar så stanna för guds skull hemma!!

Det jag blir mest sur på är att M2B har så svårt att säga nej till sin syster VILKET resulterar i att vi blir irriterade på varann!! jag blir GAAAALEN!

Är vi ensamma om detta eller??

• Svar på tråden Varför fattar hon inte att det är barnfritt???
  • Bullemor

Fy va oförskämt att inte respektera eran önskan!
    Vi har inte skickat ut våra inbjudningskort ännu och vi ska inte heller ha barn på vårat bröllop och jag kommer inte ge vika för någon!
    Stå på dig!

• himeko81

Den här diskussionen ... ehum... blev lite aggressiv tidigare i veckan. Det är vääääääldigt infekterat.

Om du tycker att din m2b inte riktigt vågar stå upp för det, ta ett snack med henne du själv.

• vickanofilip

jasså finns det en tidigare tråd? Det har jag missat men då är vi/ jag inte ensam alltså.. ja om han inte kan orkar stå emot så ska jag prata med henne var så säker. jag  vill inte göra mig osams med någon men jag blir lite trött på att folk inte kan acceptera vår vilja en dag i livet.. det är tråkigt att behöva argumentera över sin egen bröllopsdag och vilka regler som VI vill ska gälla.. allt löser sig nog till slut på bästa sätt men det kommer inte med några kidz på VÅR fest iallafall!

• Emblas Mamma

Frågan är om det är sant att hon inte kan skaffa barnvakt, eller ljuger hon för att få sin vilja igenom?
    Kan dom inte lämna barnen till hans föräldrar?

• sandis1977

Jag förstår i n t e varför folk vill ha med sina barn till ett bröllop och till festen som sedan inte alls är särskillt rolig för barn?
    Tycker det är dålig stil att inte bara acceptera att det är barnfritt. Stå på er, barnfritt är barnfritt! Vem vet, hon kanske kommer tacka er sedan för en ledig och rolig kväll?

Vi ska ha en barnfri fest, våra egna (10, 7 och 3 år) är givetvis med, vi kommer ha med barnvakten på festen och efter maten åker de hem till oss och sover där.

• eigollet

Vet att det råder hetsiga diskussioner runt ämnet....
    Vi hade barnfritt och det var en person som inte kom, det var sambon till min makes kompis. Men det var inga sura miner alls.
    Det är ju precis som andra fester, då folk inte skulle ha en tanke på att ta med sina barn, men bara för att det är bröllpo så ska det vara okej för både barnen och värdarna att de är med. Jättekonstigt, det är väl bara att försöka hitta barnvakt och kan man inte så tackar man nej!

Sen tror jag att brudparet också ska var medvetna om att det kan bli att folk avböjer pga det. Då kan man inte som brudpar hålla på och sura och tycka det är dålig stil. Förståelse från båda håll alltså!

Prata med systern själv om din m2b inte vill. Väljer hon sen att inte komma så löp det rakt av utan diskussioner. Hennes val, efter era villkor ska ni inte diskutera mer är min åsikt.

Lycka till!

• vickanofilip

varken jag eller min blivande har något emot om någon inte kommer till vårt bröllop.. vi skulle kunna vigas tillsammans med våra stora barn på en strand men för att få till en riktig fest, då min blivande även fyller jämt den dagen med vänner och släkt så så sa vi att vi kör det vanliga med kyrka och fest..

Om någon skulle få förhinder, oavsett anledning så är det ok och vi blir inte sura för att de inte kommer.. vi ser det som att den som kommer får en rolig fest, den som inte kommer har en anledning . oavsett vilket är det ok, släkt eller vän, det spelar ingen roll!

• S2011

nej, ni är inte ensamma och nej, varför skulle just hon få specialbehandling?

vi har fått lite gnäll ifrån ena av bm's systrar (som definitivt inte bör ha barnvaktsproblem).
    hade väntat mig oerhörda mängder gnäll från den av mina systrar som har barn - men där kom inget!

kvar är bm's äldsta syster som har barn, och som inte har svarat än. där väntar vi oss dock att det kommer bryta ut ordentligt. men då får det stå för henne. klarar hon sig inte några futtiga timmar utan barnen så är det helt frivilligt att stanna hemma med dem.

vi är inte särdeles förtjusta i barn själva och vill ha vår dag barnfri, men om de av våra inbjudna som har barn inte vill vara utan sina barn en dag eller inte har möjlighet att skaffa barnvakt och därmed får avstå bröllopet, ja då är det ju så och inget att sura över heller. vår inbjudan är ju på intet sätt en kallelse med förväntad inställelse.. 

• Sebastiána
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 05:36:47 följande:
    Frågan är om det är sant att hon inte kan skaffa barnvakt, eller ljuger hon för att få sin vilja igenom?
    Kan dom inte lämna barnen till hans föräldrar?
    Så kommer min syster att göra med sitt barn på vårt bröllop.

Vi har ett par som har jättesvårt att skaffa barnvakr - hennes föräldrar lever inte längre och syskonen bor långt bort, hans föräldrar är på bröllopet. Vi har sagt att de självklart får ta med sig sina barn, men det vill de inte för det första eftersom INGA andra barn ska vara med och de därför skulle ha extra tråkigt (ingen att leka med) och för det andra vill de kunna vara bara vuxna en kväll.
Svar på tråden Varför fattar hon inte att det är barnfritt???