• vickanofilip

Varför fattar hon inte att det är barnfritt???

på inbjudningarna som kom ut i veckan står det:
     barn över 12 år samt ammande spädbarn är välkomna, de övriga älsklingarna får vara hos barnvakten denna kväll
     Det tycker jag är tydligt vad vi önskar..

Innan inbjudningarna kom ut så misstänkte vi att M2B.s syster skulle opponera sig mot detta. hon har 3 barn som är små men inte ammande. Mycket riktigt så försöker hon ge honom  dåligt samvetet genom att fråga hur hårda vi är på att tillåta barn , annars kanske hon och hennes man inte kan komma.
    .
    Det är vår dag, det är våra regler. vad är det som hon inte förstår?? Vi är inga barnhatare, vi har 3 barn själva som är så stora så de får vara med i brudföljet och på festen men det är ju en fest för vuxna och vi vill inte ha småbarn med!!! Vi har varit på bröllop där barn inte får följa med och då har vi ordnat barnvakt eller inte kommit-utan att för den skull ge brudparet dåligt samvete!
     varför har folk så in i helv...te svårt att förstå att det är våra premisser som gäller denna dag??
    Måste vara svårt att inte få bestämma..
    Det är ju en fest för vuxna utan barnskrik!

Hur skulle det se ut om HON fick ta med sina barn men ingen annan?? Ingen annan har föresten frågat detta då, det tycker jag framgått tydligt vad vi önskar!
    Jag kan inte se att det är vårt problem med hennes barnvakteri..
    om det inte passar så stanna för guds skull hemma!!

Det jag blir mest sur på är att M2B har så svårt att säga nej till sin syster VILKET resulterar i att vi blir irriterade på varann!! jag blir GAAAALEN!

Är vi ensamma om detta eller??

• Svar på tråden Varför fattar hon inte att det är barnfritt???
  • Emblas Mamma
    Lady o Lufsen skrev 2011-02-20 16:15:03 följande:
    Kan man inte ordna barnvakt så får man välja på att stanna hemma eller, om man är en av ett bjudet par, bestämma vem som ska gå/alternativt dela på tiden.
    Brudparets önskemål ska lydas- inte för att det handlar om brudparet utan festen som helhet.
    Så tycker jag...
    /Lady
    självklart är det så.
    Men om det är en nästående så kan jag förstå att denna blir ledsen, och som brudpar tycker jag inte man ska ryta för hårt i såfall.
    Men man får väl gilla läget och stanna hemma, så länge inte brudparet blir sura för att man just stannar hemma :P
  • Lady o Lufsen
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 16:47:37 följande:
    självklart är det så.
    Men om det är en nästående så kan jag förstå att denna blir ledsen, och som brudpar tycker jag inte man ska ryta för hårt i såfall.
    Men man får väl gilla läget och stanna hemma, så länge inte brudparet blir sura för att man just stannar hemma :P
    Absolut så är det ju ett givande och tagande...brudparet kan ju inte avisera "Barnfritt" och sedan bli sura på att folk med barn stannar hemma på grund av den angelägenheten...lika lite som att man som gäst kan bli sur på brudparet för att man inte får tag på barnvakt och måste därför stanna hemma :)
    Tuff balansgång det där...:)
  • Emblas Mamma
    Lady o Lufsen skrev 2011-02-20 16:50:49 följande:
    Absolut så är det ju ett givande och tagande...brudparet kan ju inte avisera "Barnfritt" och sedan bli sura på att folk med barn stannar hemma på grund av den angelägenheten...lika lite som att man som gäst kan bli sur på brudparet för att man inte får tag på barnvakt och måste därför stanna hemma :)
    Tuff balansgång det där...:)
    Nej det var så jag menade med :)
    Nu verkar det ju inte som om detta brudparet blir det, men det finns säkert andra,
    har man barnfritt får man finna sig i att vissa stannar hemma även om det är synd :)
  • Lady o Lufsen
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 16:54:26 följande:
    Nej det var så jag menade med :)
    Nu verkar det ju inte som om detta brudparet blir det, men det finns säkert andra,
    har man barnfritt får man finna sig i att vissa stannar hemma även om det är synd :)
    Absolut :)
  • vickanofilip

jag vet att de kan ha svårt att få barnvakt för de flesta möjliga  kommer på festen men det är inte vårt problem eller fel.
     Det är tråkigt för dom om de inte kan lösa det men man kan ju tycka att någon vän eller bekant kan finnas ett par timmar om man väljer att gå båda två annars får de nog lov att dela på sig eller dela på tiden som någn skrev eller om inte det går helt enkelt strunta i att komma.Om de kommer ensamma får det dock vara utan sura miner då också från gästen sida.. inte sitta på festen och vara sur på att barnen inte är med-annars kan man hänga läpp hemma..

Vi blir absolut inte sura om de inte kommer alls eller om de bara kommer en, det vi blir sura på är att ifrågasätta våra önskemål.. varför skulle vi bli det? en eller ett par  gäster gör inte hela festen..

Jag tycker att emblas mamma som säger att man får ha lite förståelse etc är fel ute, om reglerna är sådana så är det ju det som står i inbjudan som gäller, det är inte vårt problem att lösa och det spelar inte oss någon roll vem det är som kommer och försöker ändra, inte om det så var drottningen som inte kunde komma för barnvaktsproblem..

vi är inte egoistiska som det skrevs i en tidigare tråd men vi vill ha en rolig, trevlig fest för vuxna där alla gäster är närvarande utan att bli avbrutna av små barn som inte vill eller gnäller om mat,leksaker trötthet etc och stjäl föräldrarnas uppmärksamhet..alla ska kunna ha roligt även föräldrarna men inte minst de övriga gästerna.
     vi vet för vi har själva 3 barn att de kan vara helt underbara men de kan vara precis lika jobbiga och överdjävliga ibland.. helt sunt och normalt men ack så tråkigt och vi har det 365 dagar om året så denna dag vill vi inte ha det! Våra barn är ju större nu 12 13 14 men de kan fortfarande bråka med varann och vara gnälliga men de kan också förstå när det inte är OK ..

Vi säger bara synd att det inte går men tyvärr gör vi inga undantag.. Det finns alltid alternativ till att kunna vara utan barnen några timmar.. de kan vara hos en lekkompis under vigsel/middag,dagiskompis, grannar, väninnor,nån gammal tant i närområdet.. det handlar inte om flera dagar utan om ett par timmar... Om man verkligen vill så går allt men lättast är förstås att försöka få som man vill.. men för tydlighetens skull så blir vi inte sura om de väljer att inte komma,vi väljer hellre det än att ha med barn.

• Emblas Mamma
    vickanofilip skrev 2011-02-20 18:02:39 följande:
    jag vet att de kan ha svårt att få barnvakt för de flesta möjliga  kommer på festen men det är inte vårt problem eller fel.
     Det är tråkigt för dom om de inte kan lösa det men man kan ju tycka att någon vän eller bekant kan finnas ett par timmar om man väljer att gå båda två annars får de nog lov att dela på sig eller dela på tiden som någn skrev eller om inte det går helt enkelt strunta i att komma.Om de kommer ensamma får det dock vara utan sura miner då också från gästen sida.. inte sitta på festen och vara sur på att barnen inte är med-annars kan man hänga läpp hemma..

Vi blir absolut inte sura om de inte kommer alls eller om de bara kommer en, det vi blir sura på är att ifrågasätta våra önskemål.. varför skulle vi bli det? en eller ett par  gäster gör inte hela festen..

Jag tycker att emblas mamma som säger att man får ha lite förståelse etc är fel ute, om reglerna är sådana så är det ju det som står i inbjudan som gäller, det är inte vårt problem att lösa och det spelar inte oss någon roll vem det är som kommer och försöker ändra, inte om det så var drottningen som inte kunde komma för barnvaktsproblem..

vi är inte egoistiska som det skrevs i en tidigare tråd men vi vill ha en rolig, trevlig fest för vuxna där alla gäster är närvarande utan att bli avbrutna av små barn som inte vill eller gnäller om mat,leksaker trötthet etc och stjäl föräldrarnas uppmärksamhet..alla ska kunna ha roligt även föräldrarna men inte minst de övriga gästerna.
     vi vet för vi har själva 3 barn att de kan vara helt underbara men de kan vara precis lika jobbiga och överdjävliga ibland.. helt sunt och normalt men ack så tråkigt och vi har det 365 dagar om året så denna dag vill vi inte ha det! Våra barn är ju större nu 12 13 14 men de kan fortfarande bråka med varann och vara gnälliga men de kan också förstå när det inte är OK ..

Vi säger bara synd att det inte går men tyvärr gör vi inga undantag.. Det finns alltid alternativ till att kunna vara utan barnen några timmar.. de kan vara hos en lekkompis under vigsel/middag,dagiskompis, grannar, väninnor,nån gammal tant i närområdet.. det handlar inte om flera dagar utan om ett par timmar... Om man verkligen vill så går allt men lättast är förstås att försöka få som man vill.. men för tydlighetens skull så blir vi inte sura om de väljer att inte komma,vi väljer hellre det än att ha med barn.
    Med förståelse menar jag att man som brudpar ska ha förståelse för om paret inte kan komma pga brist på barnvakt.
    Det är något man ska visa förståelse för, som du skrev själv. Så jag tror inte att jag är fel ute ;)
  • BlackWIngedAngel
    Lady o Lufsen skrev 2011-02-20 16:15:03 följande:
    Kan man inte ordna barnvakt så får man välja på att stanna hemma eller, om man är en av ett bjudet par, bestämma vem som ska gå/alternativt dela på tiden.
    Brudparets önskemål ska lydas- inte för att det handlar om brudparet utan festen som helhet.
    Så tycker jag...
    /Lady
    Jovisst, det är "bara" att stanna hemma, men när ens syskon gifter så vill man ju inte gärna det. Och framförallt så kanske man vill förvarna sitt syskon om att man inte kommer kunna vara med. 

Eftersom TS skriver att inbjudningarna precis har gått ut och då borde det ju rimligtvis finnas tid att ordna barnvakt fortfarande. Systern borde ju vara angelägen om att gå på sin brors bröllop. Men det kanske finnas särskilda skäl till varför de inte kan skaffa barnvakt, det vet ju inte jag.

Generellt tycker jag att man ska respektera den inbjudan man får och att hota brudparet med att inte komma är absolut inte okej! Men om hon säger det för att förvarna om att de verkligen inte kan ordna barnvakt och att de kanske blir tvungna att stanna hemma, då är det en annan sak. 
  • Lady o Lufsen
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-20 18:08:59 följande:
    Jovisst, det är "bara" att stanna hemma, men när ens syskon gifter så vill man ju inte gärna det. Och framförallt så kanske man vill förvarna sitt syskon om att man inte kommer kunna vara med. 

Eftersom TS skriver att inbjudningarna precis har gått ut och då borde det ju rimligtvis finnas tid att ordna barnvakt fortfarande. Systern borde ju vara angelägen om att gå på sin brors bröllop. Men det kanske finnas särskilda skäl till varför de inte kan skaffa barnvakt, det vet ju inte jag.

Generellt tycker jag att man ska respektera den inbjudan man får och att hota brudparet med att inte komma är absolut inte okej! Men om hon säger det för att förvarna om att de verkligen inte kan ordna barnvakt och att de kanske blir tvungna att stanna hemma, då är det en annan sak. 
    Om det är barnfritt brudparet har aviserat så är det bara att stanna hemma- vare sig man är syskon eller inte! Eller tror ni att syskon blev bortglömda när "Barnfritt" bestämdes?
    Att jag däremot förstår att man som syskon väldigt gärna skulle vilja komma är en helt annan sak!

Särskilda skäl kan absolut finnas för fler än syskon och det skulle ju då, enligt ditt resonemang, brudparet ha i åtanke och lämna dispans till "vissa"...kanske alldeles för många "vissa" än vad man som brudpar tycker är okey!?
    /Lady
  • TheD

Jösses! Stå på er! Er dag = era regler !

Vi kommer bjuda barn men om alla de barn skulle komma så är det 5 barn det pratas om ;) Sen tror jag inte att alla kommer. Får se. 3 av dem är mina kusiner 6 & 4 år samt en  på dryga 2 månader :)

• BlackWIngedAngel
    Lady o Lufsen skrev 2011-02-20 18:14:03 följande:
    Om det är barnfritt brudparet har aviserat så är det bara att stanna hemma- vare sig man är syskon eller inte! Eller tror ni att syskon blev bortglömda när "Barnfritt" bestämdes?
    Att jag däremot förstår att man som syskon väldigt gärna skulle vilja komma är en helt annan sak!

Särskilda skäl kan absolut finnas för fler än syskon och det skulle ju då, enligt ditt resonemang, brudparet ha i åtanke och lämna dispans till "vissa"...kanske alldeles för många "vissa" än vad man som brudpar tycker är okey!?
    /Lady
    Nej du, jag har absolut inte sagt något om dispens! Där har du läst in något som inte stod i texten. Allt jag säger är att man ska vara försiktig med att bli arg på en gäst, om man inte är helt säker på anledningen till att de tar upp frågan.

Om systern tar upp problemet för att påtala att de antagligen inte kan komma bröllopet, så är det upp till brudparet om de vill ge dispens. Om min syster hade barn och av någon anledning verkligen inte kunde ordna barnvakt så hade hon förmodligen talat om för mig också att "jag kommer inte kunna komma på bröllopet, för jag har ingen barnvakt". Min syster och jag står varandra väldigt nära och hade hon sagt så till mig så hade jag vetat att hon hade försökt, att det bara inte var lösbart och för henne hade jag gjort ett undantag. Bortsett från min blivande make är hon den enda jag absolut inte kan tänka mig att vara utan på mitt bröllop. 

Men TS känner ju sin svägerska bättre än vi gör. Kanske är hon snarare den typen som försöker tjata till sig att ta barnen med sig för att se om hon kan få dispens? I så fall är hon ju både trotsig och oförskämd, men till syvende och sist är det ju trots allt upp till brudparet, att bestämma vad som är viktigast, att hon kommer eller att man håller på sina regler?

Kanske vet brudparet med sig att systern bråkar, men hon kommer komma till sist ändå, även utan sina barn. Annars är det ju bara att välja mellan systern och principen. Jag säger inte vilket som är rätt eller fel, utan poängterar bara att i det läget är man tvungen att välja. Jag säger inte att det är rätt av systern av systern att bråka (om det faktiskt är det hon gör), men även om man tycker att hon gör fel som ställer krav, så är det just det hon gör och vill man ha henne med så får man anpassa sig ELLER säga ifrån. 
Svar på tråden Varför fattar hon inte att det är barnfritt???