• vickanofilip

Varför fattar hon inte att det är barnfritt???

på inbjudningarna som kom ut i veckan står det:
     barn över 12 år samt ammande spädbarn är välkomna, de övriga älsklingarna får vara hos barnvakten denna kväll
     Det tycker jag är tydligt vad vi önskar..

Innan inbjudningarna kom ut så misstänkte vi att M2B.s syster skulle opponera sig mot detta. hon har 3 barn som är små men inte ammande. Mycket riktigt så försöker hon ge honom  dåligt samvetet genom att fråga hur hårda vi är på att tillåta barn , annars kanske hon och hennes man inte kan komma.
    .
    Det är vår dag, det är våra regler. vad är det som hon inte förstår?? Vi är inga barnhatare, vi har 3 barn själva som är så stora så de får vara med i brudföljet och på festen men det är ju en fest för vuxna och vi vill inte ha småbarn med!!! Vi har varit på bröllop där barn inte får följa med och då har vi ordnat barnvakt eller inte kommit-utan att för den skull ge brudparet dåligt samvete!
     varför har folk så in i helv...te svårt att förstå att det är våra premisser som gäller denna dag??
    Måste vara svårt att inte få bestämma..
    Det är ju en fest för vuxna utan barnskrik!

Hur skulle det se ut om HON fick ta med sina barn men ingen annan?? Ingen annan har föresten frågat detta då, det tycker jag framgått tydligt vad vi önskar!
    Jag kan inte se att det är vårt problem med hennes barnvakteri..
    om det inte passar så stanna för guds skull hemma!!

Det jag blir mest sur på är att M2B har så svårt att säga nej till sin syster VILKET resulterar i att vi blir irriterade på varann!! jag blir GAAAALEN!

Är vi ensamma om detta eller??

• Svar på tråden Varför fattar hon inte att det är barnfritt???
  • Emblas Mamma

Som tur är så har jag ett superbra argument til latt vi inte ska ha barn!
    Vi är nu 79 gäster och hade det blivit med barn så hade det blivit långt över 100.
    Sånt har vi inte budget till ;)

Dessutom kan man ju påpeka att man inte har möjlighet att fixa massa fritidsledare och barnvakter eller vad det nu kan vara, och att barn och alkohol ej går ihop i större mängder.. :)

• Lady o Lufsen
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-20 18:34:41 följande:
    Nej du, jag har absolut inte sagt något om dispens! Där har du läst in något som inte stod i texten. Allt jag säger är att man ska vara försiktig med att bli arg på en gäst, om man inte är helt säker på anledningen till att de tar upp frågan.

Om systern tar upp problemet för att påtala att de antagligen inte kan komma bröllopet, så är det upp till brudparet om de vill ge dispens. Om min syster hade barn och av någon anledning verkligen inte kunde ordna barnvakt så hade hon förmodligen talat om för mig också att "jag kommer inte kunna komma på bröllopet, för jag har ingen barnvakt". Min syster och jag står varandra väldigt nära och hade hon sagt så till mig så hade jag vetat att hon hade försökt, att det bara inte var lösbart och för henne hade jag gjort ett undantag. Bortsett från min blivande make är hon den enda jag absolut inte kan tänka mig att vara utan på mitt bröllop. 

Men TS känner ju sin svägerska bättre än vi gör. Kanske är hon snarare den typen som försöker tjata till sig att ta barnen med sig för att se om hon kan få dispens? I så fall är hon ju både trotsig och oförskämd, men till syvende och sist är det ju trots allt upp till brudparet, att bestämma vad som är viktigast, att hon kommer eller att man håller på sina regler?

Kanske vet brudparet med sig att systern bråkar, men hon kommer komma till sist ändå, även utan sina barn. Annars är det ju bara att välja mellan systern och principen. Jag säger inte vilket som är rätt eller fel, utan poängterar bara att i det läget är man tvungen att välja. Jag säger inte att det är rätt av systern av systern att bråka (om det faktiskt är det hon gör), men även om man tycker att hon gör fel som ställer krav, så är det just det hon gör och vill man ha henne med så får man anpassa sig ELLER säga ifrån. 
    Jag har heller aldrig påstått att DU har sagt något om dispans- var har du läst det? Undrar just vem som läser in vad i vad andra skriver?

Jag pratar hädanefter med trådstartaren- om denne önskar min åsikt!

Om du vill klargöra din åsikt och fortsätta påstå saker så får du göra det med någon annan än mig.

/Lady
  • BlackWIngedAngel
    Lady o Lufsen skrev 2011-02-20 18:40:09 följande:
    Jag har heller aldrig påstått att DU har sagt något om dispans- var har du läst det? Undrar just vem som läser in vad i vad andra skriver?

Jag pratar hädanefter med trådstartaren- om denne önskar min åsikt!

Om du vill klargöra din åsikt och fortsätta påstå saker så får du göra det med någon annan än mig.

/Lady
    Du citerade mitt inlägg, så det är inte orimligt att anta att du tilltalar mig, det är ju så en diskussiontråd fungerar. Man kommenterar något från ett tidigare inlägg och hänvisar till det genom att citera. Om du enbart har för avsikt att svara TS, så fyller ju mitt inlägg ingen funktion, eller hur? Då hade du ju kunnat svara på tråden, rakt upp och ner.
  • Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-20 18:34:41 följande:
    Nej du, jag har absolut inte sagt något om dispens! Där har du läst in något som inte stod i texten. Allt jag säger är att man ska vara försiktig med att bli arg på en gäst, om man inte är helt säker på anledningen till att de tar upp frågan.

Om systern tar upp problemet för att påtala att de antagligen inte kan komma bröllopet, så är det upp till brudparet om de vill ge dispens. Om min syster hade barn och av någon anledning verkligen inte kunde ordna barnvakt så hade hon förmodligen talat om för mig också att "jag kommer inte kunna komma på bröllopet, för jag har ingen barnvakt". Min syster och jag står varandra väldigt nära och hade hon sagt så till mig så hade jag vetat att hon hade försökt, att det bara inte var lösbart och för henne hade jag gjort ett undantag. Bortsett från min blivande make är hon den enda jag absolut inte kan tänka mig att vara utan på mitt bröllop. 

Men TS känner ju sin svägerska bättre än vi gör. Kanske är hon snarare den typen som försöker tjata till sig att ta barnen med sig för att se om hon kan få dispens? I så fall är hon ju både trotsig och oförskämd, men till syvende och sist är det ju trots allt upp till brudparet, att bestämma vad som är viktigast, att hon kommer eller att man håller på sina regler?

Kanske vet brudparet med sig att systern bråkar, men hon kommer komma till sist ändå, även utan sina barn. Annars är det ju bara att välja mellan systern och principen. Jag säger inte vilket som är rätt eller fel, utan poängterar bara att i det läget är man tvungen att välja. Jag säger inte att det är rätt av systern av systern att bråka (om det faktiskt är det hon gör), men även om man tycker att hon gör fel som ställer krav, så är det just det hon gör och vill man ha henne med så får man anpassa sig ELLER säga ifrån. 
    Det var superbra formulerat!
    Jag kan inte formulera mig så bra!
    Jag hade nog förmodligen valt min bror framför mina principer i värsta nödfall,
    men om vi inte stod varandra så nära hade jag kanske inte gjort det heller.
    Man får ju prioritera oc hinget är rätt eller fel bara man  själv blir nöjd med sin dag:)
  • BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 18:53:45 följande:
    Det var superbra formulerat!
    Jag kan inte formulera mig så bra!
    Jag hade nog förmodligen valt min bror framför mina principer i värsta nödfall,
    men om vi inte stod varandra så nära hade jag kanske inte gjort det heller.
    Man får ju prioritera oc hinget är rätt eller fel bara man  själv blir nöjd med sin dag:)
    Skönt att det gick fram. Ibland känns det som att man skriver en hel uppsats för att få fram en enda tanke. :)
  • Lady o Lufsen
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-20 18:50:20 följande:
    Du citerade mitt inlägg, så det är inte orimligt att anta att du tilltalar mig, det är ju så en diskussiontråd fungerar. Man kommenterar något från ett tidigare inlägg och hänvisar till det genom att citera. Om du enbart har för avsikt att svara TS, så fyller ju mitt inlägg ingen funktion, eller hur? Då hade du ju kunnat svara på tråden, rakt upp och ner.
    Att jag citerade ditt inlägg OCH gjorde mina egna reflektioner är ju INTE samma sak som att jag svarar JUST DIG rakt upp och ner...dina antaganden får således stå för dig själv.
    Själv vistades jag här under fem års tid- när jag själv skulle gifta mig- och du har säkert vistats här (eller förhoppningsvis) på andra forum så att du- precis som jag- kan avstå ifrån vissa simpla uttalanden!?

/Lady
  • Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-20 18:58:03 följande:
    Skönt att det gick fram. Ibland känns det som att man skriver en hel uppsats för att få fram en enda tanke. :)
    ja det gick fram redan första gången,
    jag hade tanken där men visste inte alls hur jag skulle formulera mig!
    Detta var riktigt bra formulerat! :)
  • BlackWIngedAngel
    Lady o Lufsen skrev 2011-02-20 19:01:54 följande:
    Att jag citerade ditt inlägg OCH gjorde mina egna reflektioner är ju INTE samma sak som att jag svarar JUST DIG rakt upp och ner...dina antaganden får således stå för dig själv.
    Själv vistades jag här under fem års tid- när jag själv skulle gifta mig- och du har säkert vistats här (eller förhoppningsvis) på andra forum så att du- precis som jag- kan avstå ifrån vissa simpla uttalanden!?

/Lady
    Du är den först personen jag har stött på, både här och på andra forum, som citerar ett inlägg och sedan använder "du" utan att syfta på personen du citerat. Annars brukar de flesta göra tydlig skillnad på det och när de tilltalar TS.

Vad jag menar är att om du enbart hade skrivit ditt inlägg, utan citering, så hade det fortfarande varit dina reflektioner, de hade inte blivit osammanhängande för det hade inte verkat riktat mot mig. I nätkommunikation är det alltid svårare att tolka och att vara tydlig skadar inte. När jag svarar TS, så anger jag det och när jag svarar på ett annat inlägg så citerar jag det inlägget. Det är ett vanligt förfarande och något som de allra flesta verkar använda sig av.

Vilken typ av simpla uttalanden skulle det vara som vi ska avstå ifrån, menar du?
  • Lady o Lufsen
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-20 19:17:22 följande:
    Du är den först personen jag har stött på, både här och på andra forum, som citerar ett inlägg och sedan använder "du" utan att syfta på personen du citerat. Annars brukar de flesta göra tydlig skillnad på det och när de tilltalar TS.

Vad jag menar är att om du enbart hade skrivit ditt inlägg, utan citering, så hade det fortfarande varit dina reflektioner, de hade inte blivit osammanhängande för det hade inte verkat riktat mot mig. I nätkommunikation är det alltid svårare att tolka och att vara tydlig skadar inte. När jag svarar TS, så anger jag det och när jag svarar på ett annat inlägg så citerar jag det inlägget. Det är ett vanligt förfarande och något som de allra flesta verkar använda sig av.

Vilken typ av simpla uttalanden skulle det vara som vi ska avstå ifrån, menar du?
    Vet du vad??? Jag väljer att "Rest my case" med denna diskussion...
    /Lady
  • Sarah

Bra, det är ju så onödigt om folk tar plats i intressanta trådar med ointressant icke trådrelarerat gnabb..

Svar på tråden Varför fattar hon inte att det är barnfritt???