• vickanofilip

Varför fattar hon inte att det är barnfritt???

på inbjudningarna som kom ut i veckan står det:
     barn över 12 år samt ammande spädbarn är välkomna, de övriga älsklingarna får vara hos barnvakten denna kväll
     Det tycker jag är tydligt vad vi önskar..

Innan inbjudningarna kom ut så misstänkte vi att M2B.s syster skulle opponera sig mot detta. hon har 3 barn som är små men inte ammande. Mycket riktigt så försöker hon ge honom  dåligt samvetet genom att fråga hur hårda vi är på att tillåta barn , annars kanske hon och hennes man inte kan komma.
    .
    Det är vår dag, det är våra regler. vad är det som hon inte förstår?? Vi är inga barnhatare, vi har 3 barn själva som är så stora så de får vara med i brudföljet och på festen men det är ju en fest för vuxna och vi vill inte ha småbarn med!!! Vi har varit på bröllop där barn inte får följa med och då har vi ordnat barnvakt eller inte kommit-utan att för den skull ge brudparet dåligt samvete!
     varför har folk så in i helv...te svårt att förstå att det är våra premisser som gäller denna dag??
    Måste vara svårt att inte få bestämma..
    Det är ju en fest för vuxna utan barnskrik!

Hur skulle det se ut om HON fick ta med sina barn men ingen annan?? Ingen annan har föresten frågat detta då, det tycker jag framgått tydligt vad vi önskar!
    Jag kan inte se att det är vårt problem med hennes barnvakteri..
    om det inte passar så stanna för guds skull hemma!!

Det jag blir mest sur på är att M2B har så svårt att säga nej till sin syster VILKET resulterar i att vi blir irriterade på varann!! jag blir GAAAALEN!

Är vi ensamma om detta eller??

• Svar på tråden Varför fattar hon inte att det är barnfritt???
  • mittid

Stå på er säger jag. Om barnen är bjudna eller ej handlar inte om huruvida man gillar barn eller ej... Det handlar om hur man vill fira...ha sin fest helt enkelt. Barnfritt på vuxenfester är ju bara precis just vad det är... Vuxenfest alltså!

• Sörön10

Det roligaste, sas, är att det är de närmaste som alltid ska krångla och ifrågasätta! Vänner och andra säger ingenting utan finner sig i det. Det säger jag baserat på egna erfarenheter! Vi har inga barn med ett antal syskonbarn.... Var nära att ställa in hela skiten kan jag säga!

men vi stod på oss, stöttade varandra och höll upp en enad front och allt blev huuur bra som helst! =) 

• Wille Jr

Det är er dag! Vi hade inte heller barn på bröllopet fast vi har barn och jäklar vilken fest det blev!

Stämningen blir inte på topp om där finns små barn med.
    Det är en vuxenfest och ni bestämmer! Passar det inte dem så behöver de inte  komma.
    Lycka till!

• vickanofilip

sörön 10 "Det roligaste, sas, är att det är de närmaste som alltid ska krångla och ifrågasätta! Vänner och andra säger ingenting utan finner sig i det."

DET var huvudet på spiken!

Ingen av våra vänner har opponerat sig utan tyckt att det var bra att vi varit tydliga med vad vi önskar utom närmsta släkten... det säger väl en hel del...

eftersom min blivande är lillebror så är han van vid att storasyster bestämmer..Jag förstår om han tycker det är tråkigt om systern inte kommer men som tidigare sagts, det är inte en inkallelseorder utan en inbjudan och jag anser att oavsett om man är nära släkt eller bara nåt så enkelt som en vän så kan man inte per automatik få en inbjudan och definitivt inte då börja ställa egna krav.. Man får en inbjudan och förväntas göra som det står- kan man inte det så är det inte vårt problem.

De som inte kommer med glädje behöver inte komma..vi saknar ingen om det ska bli tjafs..

jag har nu på vår hemsida för inbjudningen ändrat formuleringen lite.. nu står:

eftersom detta är en tillställning för oss vuxna så är det helt utan undantag barnfritt denna dag. De över 12 år och ammande spädbarn får naturligtvis komma, alla de övriga älsklingarna får faktiskt var hos barnvakten denna dag.

är jag nog tydlig då'?
    ( Jag vet att man kan amma länge och gjorde det själv men spädbarn är man upp till 6 månader, sen är man baby så den diskussionen är ingen idé att ta i denna tråd. Den är jag inte intresserad av nämligen)

• himeko81

vickanofilip om nån tar med sig ett barn som är typ lite äldre så kräv BEVIS på att barnet fortfarande ammar Demon
     sorry lite OT men jag kunde inte låta bli.

• Sebastiána
    himeko81 skrev 2011-02-20 14:04:25 följande:
    vickanofilip om nån tar med sig ett barn som är typ lite äldre så kräv BEVIS på att barnet fortfarande ammar Demon
     sorry lite OT men jag kunde inte låta bli.
    ...och att barnet BARA ammar. Ofta delammar man efter 6-8 månader.
  • jazzie78

Vi har också fått gnäll....  min morbror med fru har tre barn och har sagt: - jasså...ska ni inte ha med barn på bröllopet? Ja, vi kanske inte kan komma....då blir det problem för oss....
    Jag svarade kallt bara: Det är inte mitt problem i alla fall....

Till saken hör att barnen kan vara hos sin mormor och morfar... det har aldrig varit några problem innan....

Så vill de inte ha barnvakt åt sina barn....så fine - stanna hemma då. Orkar inte med dessa diskussioner med släkten. Det är brudparets dag och som gäst ska man respektera deras önskan. Passar det inte så får man helt enkelt stanna hemma.

Hoppas det löser sig för er... och STÅ PÅ ER!!!!!!!!!!

• BlackWIngedAngel
    sandis1977 skrev 2011-02-20 07:47:57 följande:
    Jag förstår i n t e varför folk vill ha med sina barn till ett bröllop och till festen som sedan inte alls är särskillt rolig för barn?
    Just den där meningen är trots allt OT och startar en helt annan typ av diskussioner. Huruvida barn har roligt på bröllop eller inte är knappast definitvt, utan beror dels på barnet och dels på vilken typ av bröllopsfest man har. Så den typen av generaliseringar är ganska onödiga.
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 05:36:47 följande:
    Frågan är om det är sant att hon inte kan skaffa barnvakt, eller ljuger hon för att få sin vilja igenom?
    Kan dom inte lämna barnen till hans föräldrar?
    Jag tycker självklart att man ska respektera en inbjudan såsom den är utformad, men TS; Du som känner din blivande svägerska bättre kanske har svar på Emblas Mammas fråga? Vad jag menar är att det inte behöver vara ett hot att de inte kommer. Har de väldigt svårt att få tag i barnvakt så kanske svägerskan är orolig för att de inte ska kunna komma på hennes brors bröllop.

• Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-20 14:58:43 följande:
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 05:36:47 följande:
    Frågan är om det är sant att hon inte kan skaffa barnvakt, eller ljuger hon för att få sin vilja igenom?
    Kan dom inte lämna barnen till hans föräldrar?
    Jag tycker självklart att man ska respektera en inbjudan såsom den är utformad, men TS; Du som känner din blivande svägerska bättre kanske har svar på Emblas Mammas fråga? Vad jag menar är att det inte behöver vara ett hot att de inte kommer. Har de väldigt svårt att få tag i barnvakt så kanske svägerskan är orolig för att de inte ska kunna komma på hennes brors bröllop.
    Jag har just också haft den meningen som dig, att det faktiskt kan tänkas vara så att dom inte klarar av att fixa barnvakt.
    Nu är det inte så oftast utan de flesta klarar av det. Men man får ju ha lite förståelse för dom ifall dom inte fixar det och inte irritera sig på dom. Då kan dom ju inte komma och då är det klart dom blir ledsna och lite oroliga..
    Men detta har man ju fått  skarp kritik för..

men att ljuga om att man inte hittar barnvakt är aldrig okej! Och nog tycker jag att man borde anstränga sig ordentligt, för även om man inte kan lämna bort barnen över natten så borde man kunna fixa barnvakt några timmar på eftermiddagen / kvällen och vara med en stund på festen och äta middag osv :)
    I de flesta fall tro jag bara det handlar om att man inte vill skaffa barnvakt eller att man inte orkar och inte för att man inte hittar någon.
    Men man får ju vara uppmärksam på att det kan finnas ett och annat fall, särskilt under sommaren :)
  • Lady o Lufsen

Kan man inte ordna barnvakt så får man välja på att stanna hemma eller, om man är en av ett bjudet par, bestämma vem som ska gå/alternativt dela på tiden.
    Brudparets önskemål ska lydas- inte för att det handlar om brudparet utan festen som helhet.
    Så tycker jag...
    /Lady

Svar på tråden Varför fattar hon inte att det är barnfritt???