• Dejli
    Äldre 15 Feb 15:40
    2428 visningar
    5 svar
    5
    2428

    Vad är ett rimligt mål?

    Jag och sambon har bestämt oss för att komma i form, och med nyår som slutdatum. Vi ska sätta upp individuella, och rimliga, mål till detta...

    Men vad sjutton är ett rimligt mål? Ingen av oss behöver gå ner i vikt. Jag väger ca 53-55 kg till mina 165 cm. Däremot har jag noll kondition, och jag har en del onödigt hull på magen och rumpan. Några kilon känns inte så aktuella att mäta, däremot vill jag gärna omvandla en hel del fett till muskler istället.

    Kan man sätta upp ett mål i hur många fettprocent man ska gå ner? Eller cm i midjemått? Vad är rimligt egentligen? Jag har aldrig tränat i hela mitt liv... bara rört mig mkt i vardagen, stallet och på jobb och sådär... jag vet alltså inte riktigt vad som händer om jag börjar träna aktivt...

    Jag räknar  med att träna aktivt ca 2-3h/vecka uppdelat på 2-3 pass. Sedan kommar jag röra mig mer till vardags då vi flyttar till hus till våren och då tar hem hästarna - mer jobb ute och mindre datortid...

    Vilket "mått" hade ni använt?

  • Svar på tråden Vad är ett rimligt mål?
  • Äldre 15 Feb 15:48
    #1

    Kanske klara av att springa/cykla en viss distans, eller på en viss tid?
    Eller sätta upp mål för musklerna, tex klara av en viss vikt på fyra olika styrkeövningar (tex baksida ben, framsida ben, mage och armar)?

    Eller varför inte ha en tävling som mål? Det finns en drös löpartävlingar från fem kilometer och uppåt. Det ar ju dessutom kul att träna mot samma mål tillsammans. :)


  • Dejli
    Äldre 15 Feb 20:50
    #2

    Det är ont om tävlingar i slutet på december, annars vore det definitivt något att satsa på... kanske som ett nästa delmål (man ska ju försöka hålla sig kvar sen också menar jag :P)

    Jag inser ju att det är högst individuellt, men hur mkt starkare/snabbare/bättre kondition kan man få på säg ett halvår om man tränar 2-3 h/v och sedan rör sig ganska mkt i vardagen? Konditionen är som sagt noll, och att springa/jogga/cykla är inget jag helst gör frivilligt... harkel... men om man måste så :P

  • Äldre 15 Feb 21:38
    #3

    Det brukar gå lucialopp och nyårs-/sylvesterlopp i december. Konditionen kommer ganska snabbt, man märker absolut skillnad på några månader om man tränar någon form av kondition två gånger i veckan. På drygt ett halvår gick jag från att inte kunna jogga en kilometer i sträck till att klara 7 km. Nu är jag tillbaka på att knappt klara femman, så det går snabbt på det hållet också. :)
    Gillar man inte att jogga så finns ju alltid crosstrainer, det brukar vara lite mer poppis. Annars finns det rätt många danspass som ger kondition också - afro, zumba, powerjam osv. BodyStep är också bra för flåset.


  • himeko­81
    Äldre 15 Feb 23:14
    #4

    När jag tränade som mest hade jag alltid någon tävling som mål. Tjejtrampet, halvmaran, osv osv.
    Mål behöver inte vara fettprocent eller gå ner.

    Ett av mina mål var att jag skulle kunna rusa från jobbet till tåget utan att vara döende när jag kom till tåget. Sådant känns givande :D

  • Biscui­t
    Äldre 15 Feb 23:23
    #5

    Det är ganska svårt att mäta fettprocent på sig djälv, då behöver du hjälp från någon som kan nypa och räkna. Det är också viktigt att du sätter upp konkreta mål, att exempelvis säga; jag vill må bättre är inget bra mål då det är svårt att mäta hur långt du har kommit. Däremot som de andra säger hur långt du klarar av att springa eller hur tugnt du orkar lyfta är bättre. Om du har till nyår på dig skulle jag nog sätta ett ganska högt mål då du har lång tid på dig. Spring så långt du orkar idag och om det är 1 km så sätt kanske att du ska orka springa en mil om ett år. Om det är förkort ta 2 mil som ändå är ganska långt. Lycka till!

Svar på tråden Vad är ett rimligt mål?