• Emblas Mamma

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
    Varför ?

Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?

• Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?
  • 2010 2010

Jag skulle själv aldrig kunna ta kuvertavgift av den anledning att jag vill bjuda in mina nära och kära och dela vår dag. Och för mig innebär det att bjuda på mat och dryck till maten, kaffe, tårta. Däremot får de betala ev drinkar själva efteråt  om de vill ha det. Presenter behöver vi inte ha, är bara glada att de kommer. Och vill de ge något är en presentkort på en resa av största värde för oss men självklart får de ju välja vad de vill ge.
    (Och vi får inga pengabidrag till bröllopet av föräldrar, vi står och kämpar ihop till bröllopet alldelles själva.)

Jag kan inte säga att jag tycker det är fel med kuvertavgift, jag skulle inte se ner eller tycka illa om jag blir bjuden på ett bröllop med kuvertavgift. Men en rimlig kuvertavgift i så fall skulle väl ligga på 300 kr/pers som max tycker jag. Om det stod 500 kr i inbjudan så skulle jag nog reagera lite faktiskt för det skulle innebära 1000 kr för oss och det är ganska mycket pengar. Och då kanske man som bjuder in och tar kuvertavgift får räkna med att kanske missa gäster om man lägger i den summan. Likväl som man får respektera kuvertavgift som gäst så får ju den som tar ut det även respektera de som kanske inte är så sugen på att betala.

Så är det enl mig skillnad på att ge kuvertavgift och på att ge present. Köper jag en present så är det ju något personligt från mig även om det är en presentkort till en resa; dels väljer jag vad jag vill ge och för hur mycket. Att betala kuvertavgift tycker jag kan kännas lite trist, visst jag bidrar till bröllopet och det blir ju indirekt presenten men samtidigt betalar jag för något om jag inte fått bestämma själv eller vet ens om jag nu skulle gilla maten. Det blir liksom ett krav över det hela som jag personligen inte tycker är så roligt.

Men jag skulle inte sitta och fördöma om mina vänner bjöd in på det på så vis, det skulle ju självklart vara upp till dem.

• Love Story
    pumiz skrev 2011-01-26 10:50:58 följande:
    Vissa förfasar sig över kuvertavgift för att brudparet då kan åka på en bättre resa, men vad är egentligen skillnaden? Jag menar om brudparet tar kuvertavgift och sen själva betalar resan eller om de bjuder till gratis fest och sen önskar sig pengar till resan..? Bortsett från vilka summor det nu än kan handla om, så är det ju precis samma sak tycker jag.. 
    Jag ser en betydelsefull skillnad där. Tar man kuvertavgift måste gästerna betala för att komma på festen. Bjuder man på festen och önskar sig pengar innebär det att gåvan faktisk är frivillig och gästerna bestämmer själv hur mycket eller lite de vill ge (till skillnad från kuvertavgiften som ofta är ett fast pris). Väljer man som gäst att inte betala kuvertavgiften får man helt enkelt inte komma på festen, väljer man som gäst att ge ett mindre bidrag eller inget bidrag alls till bröllopsresan innebär det bara att brudparet får en liten mindre resekassa men gästerna får  fortfarande komma på festen.
  • Sommarbrud
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 10:54:02 följande:
    ja det är så som vi ska göra som sagt . Önska oss pengar istället:)
    För gör vi det är risken mycket större att vi får MYYYCKET mer pengar i slutändan :D

Jag tycker förresten det låter mysigt med trädgårdsbröllop - inte mig emot!
    Har varit på ett en gång! Riktigt mysigt! :)
    Haha ja man kan nog få mer då, för då väljer folk hur mkt  vill ge.

Ja jag skulle också kunna tänka mig ha trädgårdsbröllop om jag var lite mer pysslig och hade mer tid:)Då kan man ju komma undan hyffsat billigt!
  • Emblas Mamma
    Skumboll skrev 2011-01-26 10:57:09 följande:
    Jag tycker kuvertavgift är skitbra - då slipper jag leta present! (för de kuvertbröllop jag varit på har det varit själva presenten)
    så tänker jag med. Men vissa gillar inte att betala men JAG gör det, jag hatar verkligen dessa presenter och hatar att gå och köpa!
    FInns inget värre och jag ger hellre pengar faktiskt :)
  • water lily
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 10:56:17 följande:
    du såg möjligen inte det jag skrev innan?
    Att anlednignen till att jag tycker det är orättvist att vissa får bröllopet betalt är att dom sedan kan stå och peka finger åt dom som tar kuvertavgift och tycka det är så himla dåligt medan dom själva säkerligen hade fått göra det för att få råd om dom inte fått pengar av mammsen och pappsen! ;)

Själv får jag också pengar av mina och sambons föräldrar så jag säger inte att det är orättvist på det sättet - utan att jag ska inte stå och döma folk jag inte känner om varför dom tar kuvertavgift när jag inte hade haft råd med ett stort bröllop utan mammas och pappas hjälp!
    Det är så jag tänker! Lätt att döma andra när man inte vet varför, eller hur? :)
    Fast jag menar att man inte ska förutsätta pengar från föräldrarna heller och om man pekar finger åt de som tar kuvertavgift när man själv inte betalar en spänn på sitt eget bröllop är man minst lika pinsam, absolut. Jag menar att man helst ska betala allt själv och rätta munnen efter matsäcken, i andra hand ta emot pengar från föräldrar OM det erbjuds, inte fråga efter det, i tredje hand önska sig (valfri summa) i pengar istället för andra presenter och i absolut sista hand ta ut kuvertavgift. Jag tycker i princip att har man lite pengar får man ha ett litet bröllop, men jag dömer inte okända för att de tar kuvertavgift, men om mina egna vänner skulle göra det som alla har två normala inkomster skulle jag tycka att det var riktigt pinsamt eftersom det skulle visa att deinte kan planera sin ekonomi för fem öre när de borde ha råd att BJUDA till bröllop som man alltid har ghort. Jag tycker att det är fel att ange en summa som alla ska ge, som man gör i kuvertavgift, det är alldeles för tvingande även om jag håller emd dig om att de allra flesta borde kunna ge en present för 3-500 men då är det per par/per familj tycker jag.
  • Emblas Mamma
    Sommarbrud skrev 2011-01-26 11:00:25 följande:
    Haha ja man kan nog få mer då, för då väljer folk hur mkt  vill ge.

Ja jag skulle också kunna tänka mig ha trädgårdsbröllop om jag var lite mer pysslig och hade mer tid:)Då kan man ju komma undan hyffsat billigt!
    ja precis!
    För jag skulle aldrig ta så mycket i avgift om jag nu skulle ha det.
    max 300 kr skulle vi ta och det är verkligen MAX, och då skulle vi avsäga presenter.
    Men jag vet att våra släktingar ger minst 500 eller flera tusen vid sådana stora angagemang, alltså kommer vi tjäna på att inte ta kuvertavgift:)
    Vilket aldrig har varit en tanke någonsin faktiskt..
    hade heller inte hört talas om det innan jag kom in här på BT!

JAg läste i en tidning lit esnabbt om kuvertavgift och fattade inte vad det var - trodde först att det var det när man önskar sig pengar eller liknande..
    haha.. ^^
  • Sommarbrud
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 11:02:59 följande:
    så tänker jag med. Men vissa gillar inte att betala men JAG gör det, jag hatar verkligen dessa presenter och hatar att gå och köpa!
    FInns inget värre och jag ger hellre pengar faktiskt :)
    Jag gillar ckså att ge pengar, men vill helst välja summan själv:)
  • Snigel Bee

Tycker också att bjuder man på bröllop så ska det vara så med! Vet inte för den delen om det är bara att tacka nej om man nu inte gillar betalbröllop och blir bjuden till en sådan. Jag hade haft väldigt svårt att "bara" tacka nej till många i min närhet ifall de hade ett betaltbröllop. Många gånger så förväntas man ju komma.

Sen vet ja inte heller om jag håller med om att 600 kr i present är så lite pengar, när du räknar 300 per person. Till vårat bröllop så gav många under 500 kr även om de va par. Det skulle vara mkt pengar för oss att ge också så jag var tacksam för det jag fick.

• Emblas Mamma
    water lily skrev 2011-01-26 11:04:08 följande:
    Fast jag menar att man inte ska förutsätta pengar från föräldrarna heller och om man pekar finger åt de som tar kuvertavgift när man själv inte betalar en spänn på sitt eget bröllop är man minst lika pinsam, absolut. Jag menar att man helst ska betala allt själv och rätta munnen efter matsäcken, i andra hand ta emot pengar från föräldrar OM det erbjuds, inte fråga efter det, i tredje hand önska sig (valfri summa) i pengar istället för andra presenter och i absolut sista hand ta ut kuvertavgift. Jag tycker i princip att har man lite pengar får man ha ett litet bröllop, men jag dömer inte okända för att de tar kuvertavgift, men om mina egna vänner skulle göra det som alla har två normala inkomster skulle jag tycka att det var riktigt pinsamt eftersom det skulle visa att deinte kan planera sin ekonomi för fem öre när de borde ha råd att BJUDA till bröllop som man alltid har ghort. Jag tycker att det är fel att ange en summa som alla ska ge, som man gör i kuvertavgift, det är alldeles för tvingande även om jag håller emd dig om att de allra flesta borde kunna ge en present för 3-500 men då är det per par/per familj tycker jag.
    ja precis!
    Jag känner nämligen en tjej som först skulle ha kuvertavgift, men sedan fick en enorm summa av sina föräldrar och behövde således inte ta det..
    Sen hörde jag henne säga om en annan tjej hur fult det är att ta kuvertavgift.

INTE okej tycker jag! Det var mest det jag syftade på men tänkte inte riktigt på att uttrycka mig rätt där!
  • Emblas Mamma
    Snigel Bee skrev 2011-01-26 11:06:21 följande:

Tycker också att bjuder man på bröllop så ska det vara så med! Vet inte för den delen om det är bara att tacka nej om man nu inte gillar betalbröllop och blir bjuden till en sådan. Jag hade haft väldigt svårt att "bara" tacka nej till många i min närhet ifall de hade ett betaltbröllop. Många gånger så förväntas man ju komma.

Sen vet ja inte heller om jag håller med om att 600 kr i present är så lite pengar, när du räknar 300 per person. Till vårat bröllop så gav många under 500 kr även om de va par. Det skulle vara mkt pengar för oss att ge också så jag var tacksam för det jag fick.

jo men det är ju återigen det att vi är OLIKA som faimljer och vi vet ju ungefär vad våra familjer ger i present och inte:) Vi ger många tusenlappar till varandra ofta när man fyller jämt, har bröllop mm..
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?