Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?
Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
Varför ?
Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?
Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
Varför ?
Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?
Jag skulle själv aldrig kunna ta kuvertavgift av den anledning att jag vill bjuda in mina nära och kära och dela vår dag. Och för mig innebär det att bjuda på mat och dryck till maten, kaffe, tårta. Däremot får de betala ev drinkar själva efteråt om de vill ha det. Presenter behöver vi inte ha, är bara glada att de kommer. Och vill de ge något är en presentkort på en resa av största värde för oss men självklart får de ju välja vad de vill ge.
(Och vi får inga pengabidrag till bröllopet av föräldrar, vi står och kämpar ihop till bröllopet alldelles själva.)
Jag kan inte säga att jag tycker det är fel med kuvertavgift, jag skulle inte se ner eller tycka illa om jag blir bjuden på ett bröllop med kuvertavgift. Men en rimlig kuvertavgift i så fall skulle väl ligga på 300 kr/pers som max tycker jag. Om det stod 500 kr i inbjudan så skulle jag nog reagera lite faktiskt för det skulle innebära 1000 kr för oss och det är ganska mycket pengar. Och då kanske man som bjuder in och tar kuvertavgift får räkna med att kanske missa gäster om man lägger i den summan. Likväl som man får respektera kuvertavgift som gäst så får ju den som tar ut det även respektera de som kanske inte är så sugen på att betala.
Så är det enl mig skillnad på att ge kuvertavgift och på att ge present. Köper jag en present så är det ju något personligt från mig även om det är en presentkort till en resa; dels väljer jag vad jag vill ge och för hur mycket. Att betala kuvertavgift tycker jag kan kännas lite trist, visst jag bidrar till bröllopet och det blir ju indirekt presenten men samtidigt betalar jag för något om jag inte fått bestämma själv eller vet ens om jag nu skulle gilla maten. Det blir liksom ett krav över det hela som jag personligen inte tycker är så roligt.
Men jag skulle inte sitta och fördöma om mina vänner bjöd in på det på så vis, det skulle ju självklart vara upp till dem.
Tycker också att bjuder man på bröllop så ska det vara så med! Vet inte för den delen om det är bara att tacka nej om man nu inte gillar betalbröllop och blir bjuden till en sådan. Jag hade haft väldigt svårt att "bara" tacka nej till många i min närhet ifall de hade ett betaltbröllop. Många gånger så förväntas man ju komma.
Sen vet ja inte heller om jag håller med om att 600 kr i present är så lite pengar, när du räknar 300 per person. Till vårat bröllop så gav många under 500 kr även om de va par. Det skulle vara mkt pengar för oss att ge också så jag var tacksam för det jag fick.
Tycker också att bjuder man på bröllop så ska det vara så med! Vet inte för den delen om det är bara att tacka nej om man nu inte gillar betalbröllop och blir bjuden till en sådan. Jag hade haft väldigt svårt att "bara" tacka nej till många i min närhet ifall de hade ett betaltbröllop. Många gånger så förväntas man ju komma.
Sen vet ja inte heller om jag håller med om att 600 kr i present är så lite pengar, när du räknar 300 per person. Till vårat bröllop så gav många under 500 kr även om de va par. Det skulle vara mkt pengar för oss att ge också så jag var tacksam för det jag fick.