• Emblas Mamma

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
    Varför ?

Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?

• Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?
  • Sebastiána
    Värmland2011 skrev 2011-01-31 22:55:10 följande:
    Jag gillar inte heller detta med önskelistor hit och dit. En del av mina vänner som har gift sig har lämnat in önskelista på exempelvis Cervera på saker som jag inte velat köpa till dem utan jag har faktiskt struntat i det och köpt det jag vill, fel kan man tycka men så gjorde jag. På vårt bröllop önskar vi oss inga presenter utan vill att de som vill och kan kommer utan några som helst krav på presenter, vi har det vi behöver.
    Det är väl helt i sin ordning. Det är ju ÖNSKElistor, inte beställningslistor!
  • Fossing77

Jag skulle inte ha något problem med kuvertavgift, jag får hellre ett bidrag till festen än en massa prylar vi inte har plats för.

Hade jag blivit bjuden på bröllop där paret inte önskar sig något så hade det känts som en bra grej att få ge ett bidrag till festen (eller ett bidrag till bröllopsresa för den delen) istället faktiskt.Man vet ju hur dyrt det kan vara med bröllop. Vi prioriterar vår fest och bjuder i princip alla vi känner, att de är där är present nog för oss och vi har inte tänkt att ta någon avgift, det ligger i vår budget.

• Sebastiána
    Fini skrev 2011-02-02 15:32:51 följande:
    Jag skulle inte ta kuvertavgift. Däremot skulle jag kunna göra som min mamma gjorde på sitt bröllop. Dom hade ett (rätt litet) utomhusbröllop med knytkalas. Det tyckte jag var en rolig idé. Roligare att involvera gästerna i matlagningen än att ta betalt.
    ...men gästerna kanke inte vill laga mat (jag vill inte)
  • SweetPearl
    förlovadflicka skrev 2011-02-03 11:19:01 följande:
    Kränkt? Jag blir alltid glad, vad jag än får, helt allvarligt tycker jag att det är tanken som räknas. Och det är väl inte konstigt att folk ger saker de har hemma, bara det är fina saker? Vissa har inte pengar faktiskt... Och vi brukar köpa billiga (men fina saker) på rea så man har något hemma när man ska gå bort. Ok, till bröllop brukar vi köpa nåt speciellt men ändå! 
    Jag har fått saker förut som det inte alls finns en tanke bakom och som jag inte kunnat använda. Och det känns lite hmm ja.
  • SweetPearl
    Iseika skrev 2011-02-02 20:50:26 följande:
    Kränkt? På allvar? 
    Hur skulle du ha kännt dig om du fått en parfym som är menat för det motsatta könet?
  • Iseika
    SweetPearl skrev 2011-02-04 16:27:38 följande:
    Hur skulle du ha kännt dig om du fått en parfym som är menat för det motsatta könet?
    Förvånad och kanske irriterad över tanklösheten. Flera mil från att vara kränkt alltså. I gengäld har jag varit kränkt på riktigt.
  • SweetPearl
    Iseika skrev 2011-02-04 21:57:36 följande:
    Förvånad och kanske irriterad över tanklösheten. Flera mil från att vara kränkt alltså. I gengäld har jag varit kränkt på riktigt.
    Kränkt kanske är ett starkt ord. Snarare väldigt besviken och att personen är respektlös. Men som sagt tycker kuvertavgift eller bidrag till något är bra. ;)
  • Fini
    Sebastiána skrev 2011-02-04 09:38:36 följande:
    ...men gästerna kanke inte vill laga mat (jag vill inte)
    Eller så kan man köpa med sig nått litet. Det var bara ett förslag för den som inte kan lägga så mycket på ett bröllop men ändå vill fira med sina nära.
  • Oniq

Har inte orkat läsa igenom tråden utan svarar bara på TS fråga:

Nej, jag tycker inte att det är fult, men det kan innebära att vissa gäster inte har möjlighet att komma på bröllopet då.
    Resa och boende (om bröllopet är långt bort) och kanske någon finare klädsel kostar det med, om man dessutom måste betala en extrasumma /pers så kan det lätt dra iväg.

Jag har tyvärr fått lov att tacka nej till en god vän som gifte sig utomlands då ekonomin inte räckte till.

• IdaPierre

jag tycker inte alls det är fel att ta ut en kuvertavgift. Om de va ja som hade fått en inbjudan med en kuvertavgift hade jag lätt tackat ja. Det skulle inte hindra mej från att gå på bröllopet.

Vi har börjat fundera på att ta en kuvert avgift. Vi har pratat om 200:-/vuxen. Barnen behöver självklart inte betala. Skulle vi ta en kuvertavgift kommer vi avsäga oss allt som har med presenter att göra. Men vi har inte bestämt hur vi ska göra än. Ska räkna lite mera på hur mycket vårat bröllop kommer gå på. Men ja tänker lite såhär att tar vi 200:-/ vuxen o vi inte vill ha presenter då blir det ju ganska enkelt för gästerna. Behöver de inte tänka på hur mycket de ska lägga på en present o springa runt o leta som galningar. Vi är bara glada om de vill komma o vara med oss på våran stora dag :)

Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?