Inlägg från: Snigel Bee |Visa alla inlägg
  • Snigel Bee

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Tycker också att bjuder man på bröllop så ska det vara så med! Vet inte för den delen om det är bara att tacka nej om man nu inte gillar betalbröllop och blir bjuden till en sådan. Jag hade haft väldigt svårt att "bara" tacka nej till många i min närhet ifall de hade ett betaltbröllop. Många gånger så förväntas man ju komma.

Sen vet ja inte heller om jag håller med om att 600 kr i present är så lite pengar, när du räknar 300 per person. Till vårat bröllop så gav många under 500 kr även om de va par. Det skulle vara mkt pengar för oss att ge också så jag var tacksam för det jag fick.

• Snigel Bee

"kommer vi tjäna på att inte ta kuvertavgift:)" Lite jobbigt att du använder ordet tjäna!! Tänkte aldrig i dom banorna, hur ja kan tjäna mest på mina gäster! Hoppas att ja feltolkade dig! =)

• Snigel Bee
    Skumboll skrev 2011-01-26 11:18:37 följande:
    Ja och de som inte gillar kuvertavgift kan ju vänligt men bestämt tacka nej till bröllopet. Inte svårare än så egentligen. Det är säkerligen något som brudparet tänkt på när de valt att ta ut en avgift. 
    Tror du på det? Att det "bara" är att tacka nej? Jag vet många som jag inte hade kunnat tacka nej till om jag hade haft så mkt emot en avgift. För jag vet att det hade förväntat sig att jag kommer.
  • Snigel Bee
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 11:21:05 följande:
    ja jag menade inte riktigt så ;) jag har inte någonsin tänk ta kuvertavgift,
    däremot önskar vi oss medvetet pengar för att få till bröllopsresan! Räknar med en hel den och det tjänar vi ju inte på egentligen då bröllopet ändå kostar mycket mer!
    Men vi tjänar kanske på att önska oss pengar istället för presenter eftersom vi vill ha en bröllopsresa ;)
    Vi önskade oss pengar i present och fick det nästan av alla! Vi bor i en 26 kvadrat så presenter va helt uteslutet! Du ska se våran källare. Det står saker ändå upp till taket och intill dörren. :S Men det var väldigt varierat vad vi fick och helt ok också! =) Jag tänkte liksom att hellre en 50 lapp än nån present jag inte har plats för. Nån gav 200 kr/par! Nån som stod oss närmare gav nån tusenlapp! Men de flesta låg runt 500 kr per par el person! Det var ju frivilligt vad man vill ge el om man ens ville ge. =)
    Det som blir jobbigare med kuvär är ju som d flesta har sagt att det blir tvång, typ inträde! Har egentligen inte så mkt emot det, skulle bara kännas väldigt konstigt. Men skulle aldrig sj tänka mig att ha det.
  • Snigel Bee
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 11:31:41 följande:
    Jag hade lätt kunnat tacka nej till mina vänner om jag inte ville betala några hundra.
    Me njag har pengar oc htycker inte det är fel att betala lite.

Det är ju hur man är som person men kan man inte säga nej här i livet så har man problem :)

Svar på din fråga; jag hade lätt sagt nej till någon jag inte känner så väl, ja!
    Om man nu har svårt för att säga nej så kan man ju skylla på något annat. Annars får man träna sig på att säga det!
    Men det är ju det jag menar. Ok om det är nån man inte känner så bra, då kan man ju om man stör sig på avgiften el om det är för mkt bara tacka nej! Men det blir betydligt svårare om det är nån som står en närmare och nån som verkligen vill ha dig där, att då tacka nej är riktigt jobbigt!
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?