• Tin Tin

alkoholfri dricka

Vi ska inte servera alkohol på vår bröllopsmiddag pga av att alla som kommer kör bil.
    Vad kan man bjuda på då, cider? Vill gärna ha något altrenativ till vin. Har dålig fantasi

• Svar på tråden alkoholfri dricka
  • dreams come true

På systemet finns ett alkoholfritt jordgubbsvin, som är mest som en vuxnare jordgubbsläsk, SUPERGOD! Sedan finns också en dricka som heter PEACH, också jättegod. Dessa skulle jag välja istället för läsk då de känns avsevärt mycket lyxigare. Hmm...kanske att jag hade bytt persikodrickan mot riktig äppelcider. Och sedan skulle jag nog komplettera med alkoholfritt vin och kolsyrat vatten (smaksatt?)

• GnuGS
    Saxhyttegubbens blåbärsdricka är tyvärr dyr, men lär fungera finfint som alternativt till rött vin:
    http://www.saxhyttegubben.se/blabar-100/index.php
    Jag har sjäv inte provat den – men M2B brukar köpa denna dryck till en nära vän som är absolutist, och som han ändå vill ska ha något riktigt bra och exklusivt.
    Vårt bröllop blir nog rena motsatsen till alkoholfritt, men jag tror att den dryck vi kommer att använda till dem som inte vill ha alkohol av olika skäl blir Mère Poulard (vet ej om det är cider eller kolsyrad äppelmust). Finns i ostbutiken Wijnjas på Bergsgatan i Stockholm.
  • Sebastiána
    GnuGS skrev 2011-01-20 20:48:17 följande:
    Saxhyttegubbens blåbärsdricka är tyvärr dyr, men lär fungera finfint som alternativt till rött vin:
    www.saxhyttegubben.se/blabar-100/index.php
    Jag har sjäv inte provat den – men M2B brukar köpa denna dryck till en nära vän som är absolutist, och som han ändå vill ska ha något riktigt bra och exklusivt.
    Vårt bröllop blir nog rena motsatsen till alkoholfritt, men jag tror att den dryck vi kommer att använda till dem som inte vill ha alkohol av olika skäl blir Mère Poulard (vet ej om det är cider eller kolsyrad äppelmust). Finns i ostbutiken Wijnjas på Bergsgatan i Stockholm.
    Funderar på det där blåbärsdrickat, men jag vill nog prova det själv först innan vi bjuder.
  • Sebastiána
    Jag han skrev 2011-01-20 18:32:41 följande:

Lättöl är lite godare än vissa sorters alkoholfri öl tycker jag.
    Skulle också valt cider som andra skrivit.

Mina vänner säger tvärtom. När de måste avstå alkohol för att köra bil föredrar de Norrlands Guld alkoholfritt istället för lättöl.

Stowford press cider smakar mer vuxet än läskcider och är alkoholfritt..
  • Mace
    Lindahl skrev 2011-01-20 17:09:56 följande:
    Alkoholfri öl är faktiskt rätt ok smakmässigt...när det gäller vin så för egen del dricker jag bara alkoholfritt vin om det är vitt. Jag är störtförtjust i rött vin men inga av de röda alkoholfria är någon höjdare för mig.....blir mest rosé karaktär över alltihopa....
    Alkoholfritt rött vin är ofta fruktansvärt. Har aldrig träffat  någon som tycker det är gott.

Alkholfritt vitt vin är däremot helt okej och smakar ibland nästan som riktigt vin.

Alkoholfri öl är också gott, de har blivit mycket bättre på sistone. På systemet finns en sort som heter Nanny State (nr 1947) som är förvånansvärt lik riktig (mörkare) öl, annars finns ju Carlsbergs alkoholfria i nästan alla livsmedelsaffärer nuförtiden och den är helt okej (framförallt på sommaren om man pressar ned en lime/citronklyfta i... )

Ginger Ale är väl också något som ger lite mer karaktär?

Läsk känns ganska tråkigt för de vuxna tycker jag. 
  • GnuGS

Kiviks musterier hade åtminstone förr i tiden (för 20 år sedan) ett slags bordsvatten som hette Da Vinci och som jag då använde på middagar som alkoholfritt alternativt. Då var det knepigt att hitta, men det fanns i butiker såsom B&W. En gång när jag var på Österlen köpte jag massor på deras gårdsförsäljning. Vet inte hur det är nu och om det fortfarande säljs, men det skulle jag kolla upp.

• Sebastiána
    GnuGS skrev 2011-01-20 21:23:11 följande:
    Kiviks musterier hade åtminstone förr i tiden (för 20 år sedan) ett slags bordsvatten som hette Da Vinci och som jag då använde på middagar som alkoholfritt alternativt. Då var det knepigt att hitta, men det fanns i butiker såsom B&W. En gång när jag var på Österlen köpte jag massor på deras gårdsförsäljning. Vet inte hur det är nu och om det fortfarande säljs, men det skulle jag kolla upp.
    Det gillade jag. Jag har inte sett det i affärerna på jättelänge, men jag har för mig att jag såg det på Kiviks musteri för något år sedan.
  • Lindahl
    Sebastiána skrev 2011-01-20 21:28:30 följande:
    Det gillade jag. Jag har inte sett det i affärerna på jättelänge, men jag har för mig att jag såg det på Kiviks musteri för något år sedan.
    Musteriet säljer det fortfarande, så har ni vägarna förbi så passa på....eller se det som en liten utflykt...
  • Sebastiána
    Lindahl skrev 2011-01-20 21:34:49 följande:
    Musteriet säljer det fortfarande, så har ni vägarna förbi så passa på....eller se det som en liten utflykt...
    Tack för tipset! Jag tvivlar på att vi har vägarna förbi innan bröllopet, men kanske mina föräldrar har. De är nykterister och sätter inte sin fot på Systemet, men handla alkoholfri dricka borde de kunna göra!
Svar på tråden alkoholfri dricka