• 28 december

Hur mycket ska en förlovningsring kosta?

Hej

Jag ska förlova mig och har liten inkomst. Så en ring för ex. 10.000kr. är INTE! aktuellt.

Jag tänker så här:
    Köper man en dyr ring för ex. 10.000kr. så är det ju tråkigt om man skulle tappa den,
    eller om den skulle bli stulen,
    och det är ju tråkigt när ringen börjar bli repig och inte är så fin längre.
    Då har man ju liksom slängt 10.000kr i sjön tycker jag.

Ni med liten budget, hur mycket gav ni för era förlovningsringar?Förvånad

• Svar på tråden Hur mycket ska en förlovningsring kosta?
  • Hoffsennanen Tottoplex
    Syrinx skrev 2011-01-13 18:52:25 följande:
    Jag tycker att det är vackert när ringarna blir lite repiga! Då syns det att de är använda och att man går igenom saker tillsammans. Lite filosofiskt kanske, men jag tänker att precis som ingen av oss är "perfekt", man går genom livet märkt av olika saker, så blir ju inte heller ringarna "perfekta" - fin symbolik för livet i mina ögon!
    Vad vackert skrivet!!Skrattande
    Emblas Mamma skrev 2011-01-13 18:57:45 följande:
    Vi ska med ha med lite tyngd i - vigselringen menar jag då.. förlovningsringarna var jättesnygga men gratis av ett par i släkten. Jättefina och gnistrande i vitt guld med rödguld på kanterna - hade tydligen varit ganska dyra en gång i tiden..

Min vigselring kommer däremot kosta 8000 - det kommer jag kosta på mig eftersom förlovningsringarna ar gratis.
    DÅ kommer jag gå till en riktig guldsmed som gör ringen i vitguld med 5 diamanter på till att börja med. Och då kommer det vara mer tyngd i än i en vanlig affär.

Och ja - repor är ju lite charm med det också! :)
    Visst känns det skönt med tyngd?
    Ska du ha stenar i vigselringen? De höjer ju ofta priset ordentligt!
  • Emblas Mamma
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-01-13 19:26:41 följande:
    Vi ska med ha med lite tyngd i - vigselringen menar jag då.. förlovningsringarna var jättesnygga men gratis av ett par i släkten. Jättefina och gnistrande i vitt guld med rödguld på kanterna - hade tydligen varit ganska dyra en gång i tiden..

Min vigselring kommer däremot kosta 8000 - det kommer jag kosta på mig eftersom förlovningsringarna ar gratis.
    DÅ kommer jag gå till en riktig guldsmed som gör ringen i vitguld med 5 diamanter på till att börja med. Och då kommer det vara mer tyngd i än i en vanlig affär.

Jag tänkte först diamanter men safirer var visst billigare:)
    Guldsmeden sa att det blir 5000 för ringen och 200kr/Sten :)
  • Hoffsennanen Tottoplex
    Emblas Mamma skrev 2011-01-13 19:28:08 följande:
    Jag tänkte först diamanter men safirer var visst billigare:)
    Guldsmeden sa att det blir 5000 för ringen och 200kr/Sten :)
    OJ! Va billigt! Vad är det för skillnad på stenarna? Syns skillnaden?
  • Emblas Mamma
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-01-13 19:32:38 följande:
    OJ! Va billigt! Vad är det för skillnad på stenarna? Syns skillnaden?
    på safirer och diamanter? Tror ingen skillnad syns direkt. Safirer är jättefint :) Dom är tåliga också, inte så mycket som diamanter men MYCKET tåliga ändå:)
  • Hoffsennanen Tottoplex
    Emblas Mamma skrev 2011-01-13 19:39:12 följande:
    på safirer och diamanter? Tror ingen skillnad syns direkt. Safirer är jättefint :) Dom är tåliga också, inte så mycket som diamanter men MYCKET tåliga ändå:)
    hmm...nu gav du mig idéer ska allt kika runt!
  • LizzLass
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-01-13 19:26:41 följande:

Hej Hoffsenanen.
    På vilket sätt känner man av tyngden på ringen?
    Hur tunga er äran ringar?
  • Semlorna
    LizzLass skrev 2011-01-13 21:49:00 följande:
    Hej Hoffsenanen.
    Nu har jag en rätt nätt ring men sambon vill ha en bred och tung eftersom han ska ha en och inte två som jag. När jag snor den och har den på så känns det verkligen att den är tyngre än min. Sambon brukar skämta och säga "my own, my preciiiious" (och syfta på härskarringen)
  • Hoffsennanen Tottoplex
    LizzLass skrev 2011-01-13 21:49:00 följande:
    Hej Hoffsenanen.
    Min är både bred och hög. Vet faktiskt inte hur tung den är. Har ingen sån finkänslig våg av väga den på tyvärr kanske står på HANDs hemsida...har ringen Smooth!
    Semlorna skrev 2011-01-13 21:53:17 följande:
    Nu har jag en rätt nätt ring men sambon vill ha en bred och tung eftersom han ska ha en och inte två som jag. När jag snor den och har den på så känns det verkligen att den är tyngre än min. Sambon brukar skämta och säga "my own, my preciiiious" (och syfta på härskarringen)
    HAHA!!! Den har vi oxå kört!! haha!!

• SnartFruSir

Jag säger bara en sak: REA! Det är rea på smyckeskedjorna minst 2 gånger om året. Min förlovningsring med 5 diamanter (0.35 ct så dom är små ..) skulle kostat kring 5500. Tror gubben fick den för 3500. Med gravyr och försäkring.

Om du skulle tappa din ring går det faktiskt på hemförsäkringen. Men man tappar inte ringen om man köpt rätt storlek. De flesta har dessutom knogar som "stoppar" ringen från att falla av. Min förlovningsring har dock blivit för stor efter att jag gick ner i vikt, så den får jag ta av när tränar tex.

Min gubbe fick en tyngre ring som väger 11,4 g rött guld, 18k. Min ring väger 5,5 g om jag inte minns fel. Men vi kallar också hans ring för "sagan om ringen" eller my precious Cool

• BrideBecks

Ett tips är att smälta ner gamla ringar om du har några. Vi tog min farfars och farmors ringar som jag ärvde från dem när de gick bort. Den ena var alldeles för stor och den andra alldeles för liten så det låg i en byrålåda och "skräpade"  då jag inte kunde använda dem, tills den dagen min man friade. På så sätt kom vi oerhört billigt undan då man får bra betalt för guld idag. Våra ringar kostade då 1200 kr, annars hade det nog hamnat på ca 6000 kr.

• Kattpoet

Min  farfars ring var för stor så vi minskade den så ja  min mans ring kostade 340 kr, det är väl billigt?

• 28 december
    Kattpoet skrev 2011-01-14 08:55:15 följande:
    Min  farfars ring var för stor så vi minskade den så ja  min mans ring kostade 340 kr, det är väl billigt?
    Absolut! jättebilligt!
  • Zia 20090618

En ring ska kosta 9 867:- varken mer eller mindre,annars kan man omöjligt gifta sig i kyrkan. Sorry för ironi. 

• Vi2alltid

Nu har jag inte läst tråden utan bara TS, men jag undrar lite: vadå ska kosta? Det viktigaste är att man hittar en ring man trivs med - man ska bära den hela livet. Min förlovningsring kostade ca 4000, min vigselring bara 1500. Vad spelar det för roll?

• 28 december
    Vi2alltid skrev 2011-01-15 23:44:18 följande:
    Nu har jag inte läst tråden utan bara TS, men jag undrar lite: vadå ska kosta? Det viktigaste är att man hittar en ring man trivs med - man ska bära den hela livet. Min förlovningsring kostade ca 4000, min vigselring bara 1500. Vad spelar det för roll?
    Jag håller med. Men jag ville veta lite om hur mycket andra har lagt på sina ringar.
    Och om vad de tycker är rimmligt pris på en ring.
  • Korallbruden

Rimligt att lägga på sina ringar är vad ni anser att ni skälva tycker det är värt att lägga... det finns ingen gräns för vad som är ok och inte.

Vår stora dag =3 juli 2010
  • Vi2alltid

Ja det är ju så olika det där, En bekant till mig har en vigselring värd 40 000. Det är för mig helt j-a idiotiskt - tänk vad mycket jag och min man skulle kunna göra för så mycket pengar.
    Men för andra är det helt rimligt - de vill lägga mycket pengar på ringen. Så man kan nog endast gå till sig själv...

• jossann
    Salat skrev 2011-01-09 21:14:28 följande:
    Precis så mycket ni har råd och lust att lägga på en ring!
    absolut helt rätt!
  • 28 december

Jo Ni har rätt i att man måste få bestämma själv vad som är rimmligt att lägga på en ring.
    Men det var intressant att veta vad andra lägger på sina ringar, samt intressant att få veta hur anrda tänker angående priset på ringen.

Svar på tråden Hur mycket ska en förlovningsring kosta?