• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • Chicita
    Fjonken skrev 2012-07-09 13:47:06 följande:
    Någon som vet nånstans där man kan köpa fina lite hårdare vita papper, gärna med lätt struktur (för tex grund till inbjundingskort m.m.) som är i A3-format? Jag lyckas inte finna detta nånstans!! 
    Jag köpte mina på Bokia.
    Våra var i creme men dom hade vita också 
  • Pluppe
    bride to be 2012 skrev 2012-06-29 17:12:18 följande:

Dåligt väder = pysselväder.
    Bra, för då fick jag klart festhäften och vigselprogram.
    Nu blev jag nyfiken :) Hur fungerar sidorna i ert festprogram, antar att det är det avlånga? Vi har 2 papper i vårt program, framsida + 6 sidor inuti + baksida, vi vet däremot inte hur vi ska få till det snyggt så dem sitter ihop. Hur har ni gjort med ert sidenband är det där som dekoration eller fyller det funktionen att hålla ihop alla sidor? :)
  • Madreh73
    Vingilot skrev 2012-07-01 19:02:50 följande:

Placeringskort på godispåsar.

Lilla bebis Emelie får bitringar istället för godis i sin påse.

Men vad gulligt med bitringarna! Solig
  • Vingilot
    Madreh73 skrev 2012-08-03 17:48:36 följande:
    Men vad gulligt med bitringarna! Solig
    Hi hi, ja de blev väldigt uppskattade faktiskt. Hon högg in på dem direkt och gnagde förnöjt både länge och väl.Glad
  • pulmonate

Här är lite av det senaste pysslet: 

Fönstret är bordsplaceringsfönstret. Namnen skrivs på med en särskild vit penna som jag har köpt. "Marabu brilliant painter". 

På staketet jag hittade har jag hängt ett fågelbo (målat vitt), en liten trälåda (också målat vitt ) som jag har lagt "wish tags" i. Det är pappersbitar 7 x 10cm med två fåglar på en sida, och där gästerna kan skriva en liten hälsning på andra sidan. Om de vill att vi läser den om 5 år läggs den i fågelboet annars hängs de på snörena på staketet. 

Så här ser det ut, med lite foton både på oss och gamla släktingars bröllopsfoton. 

Vigselhäftena som är i form av solfjäder. Sidorna har 1) sammanfattning av vigseln. 2) namnen på tärnor, marskalkar och föräldrar. 3) texten på thats amore, som alla gästerna ska sjunga tillsammans. 

• teddy

pulmonate, jättefina och originella saker! :)

Ni som gjort/gör silkespapperspompoms, va har ni för snören??
    Tjocka snören blir ju inte bra, sytråd e för tunnt o går av för lätt...??
    Jag tänkte att man får använda sig av nån slags genomskinlig tråd sen när de ska hängas upp, typ fiskelina ni vet, men den så att säga första tråden som håller ihop pappren inuti... va ska man ha för tråd där?? 

• ThedaywesayIdo

Vigselhäftena som är i form av solfjäder. Sidorna har 1) sammanfattning av vigseln. 2) namnen på tärnor, marskalkar och föräldrar. 3) texten på thats amore, som alla gästerna ska sjunga tillsammans.

Wow, vilka fina! Hur har du knåpat ihop dessa?
  • pulmonate

Det var ganska enkelt. På photoshop delade jag upp ett A4 (circa) i mitten. La till en ram med rundade hörn. Sen skriver man det man vill. Laddade ner lite roliga fonts. Hittade en sida som hette typ 1001fonts.com, man laddar ner zip filen, unzippar dem, lägger till dem i Fonts mappen i Windows, sen hittar alla program som har fonts dem automatiskt (word, photoshop, etc). 
    Det skrivs ut på lite styvare papper och klipps ut. 
    Tapeterna kliptes också ut i en storlek som är hälften av en A4. Vanligt pappersklister på  baksidan, en paddlepop (ja, typ lite tjockare glasspinne som köptes i en hobbyaffär) med lite klister på den också. 1/3 av pinnen är mellan tapeten och papret, och 2/3 utanför. Tryck ihop. Tog inte så lång stund. Det som tog mest tid var att planera det som skulle stå inuti. 

• ThedaywesayIdo
    pulmonate skrev 2012-08-13 21:58:47 följande:
    Det var ganska enkelt. På photoshop delade jag upp ett A4 (circa) i mitten. La till en ram med rundade hörn. Sen skriver man det man vill. Laddade ner lite roliga fonts. Hittade en sida som hette typ 1001fonts.com, man laddar ner zip filen, unzippar dem, lägger till dem i Fonts mappen i Windows, sen hittar alla program som har fonts dem automatiskt (word, photoshop, etc).
    Det skrivs ut på lite styvare papper och klipps ut.
    Tapeterna kliptes också ut i en storlek som är hälften av en A4. Vanligt pappersklister på baksidan, en paddlepop (ja, typ lite tjockare glasspinne som köptes i en hobbyaffär) med lite klister på den också. 1/3 av pinnen är mellan tapeten och papret, och 2/3 utanför. Tryck ihop. Tog inte så lång stund. Det som tog mest tid var att planera det som skulle stå inuti.
    Tack så mycket för svaret!
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer