• MiaAnd

    För oss med en liten mindre budjet!

    Vi kommer nog landa på runt 50 000 kr (inkl resa), men det får väl också räknas som en liten budget. Vi kommer försöka hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt. Har efter mycket letande äntligen lyckats hitta en någorlunda billig festlokal, vilket inte är lätt i Stockholmsområdet...

    Vi kommer också att önska oss pengar till resa så räknar man bort det blir budgeten förhoppningsvis ganska mycket mindre. Sen kommer vi att ha bar till självkostnadspris, men bjuda på dryck till maten. Största kostnaden är ju maten... Vi har tänkt buffé, men känns som det blir mycket jobb att göra själv. Vi kommer nog bli runt 60 pers. Så just nu försöker vi hitta catering till överkomligt pris.

    Lite kluven hur man ska göra med tårtan. Vore lite roligt att göra själv (och/eller be t ex min moster om hjälp) men frågan är om man törs gambla med det en sån här dag. Hur mycket tjänar man egentligen på att göra den själv? Nån som vet? Har annars hittat ett ställe som gör för 40 kr biten. Det tyckte jag var ok pris. Hittade även ett som gör för 75 (!) kr/biten!! Skulle jag aldrig betala. Vi var på ett bröllop i somras där de bjöd på olika cupcakes istället, som en buffé. Flera av gästerna hade hjälpt till att baka. Det var smart tyckte jag! Fast jag vill nog ha tårta tror jag...

    Andra tips på hur man kan spara pengar?

  • MiaAnd

    Eftersom det är så sent så tycker jag att det är ok att inte bjuda på mat, bara ni är tydliga med det i inbjudan så att ingen förväntar sig det. Det är ju ett smart sätt att spara pengar. Blir ju lite annorlunda med så sen vigsel också. :) Vem har sagt att allt måste vara så traditionellt?

  • MiaAnd

     


    Semlorna skrev 2010-11-24 11:54:34 följande:
    Mina föräldrar hittade ett recept på chokladkaka som är gjord på 2 kladdkakeliknande bottnar, hallon emellan och sen mörk tryffel runtom som vi ska göra (+lite andra sorter för barnen och icke chokladälskare). Dekoreras sen med färska hallon och blir så vacker, otroligt enkel och goood!

    Det lät smarrigt! Min sambo kan inte äta choklad, men jag älskar choklad, så att ha några olika tårtor vore kanske en bra idé för oss... :)

    Då kan man ju göra en sort själv och be ett par andra att göra nån annan sort. Ska allvarligt överväga det! Har ingen lust att lägga flera tusen på tårta...

    Om vi inte var så många skulle vi nog lagat maten själva, då vi är väldigt matlagningsintresserade. Men mat till 60 gäster, det är mycket mat. Sen ska det ju förvaras nånstans också... Men pajer är ju bra, för det kan man göra innan och lägga i frysen. Och tjälknul eller stek är bra för det blir mycket mat på en gång och sköter sig själv i ugnen. Apropå paj... Det kan ju också vara ett alternativ till tårta, för den som inte vill ha en traditionell tårta. Tänk er en pajbuffé... Mums! :)

  • MiaAnd

    Oj va mycket svar det kommit in! Kul!

    Peppigapia: Vi ska ha festen i Odensala bygdegård (strax norr om Märsta) så det är ju inte centrala Stockholm, men ändå Stockholmsområdet och att hitta nåt under 5000 är skitsvårt, men vi lyckades. :D

    Vi gifter oss 16 juli 2011.

    Semlorna: Jag vill gärna ha receptet!

    363: Lät som en väldig massa mat tycker jag. :) Du skulle egentligen kunna ha bara en sorts kött om du har fisk också, men det är ju trevligt att ha några olika alternativ.

    Blir mer och mer tänd på idén att göra tårtan själv. Tycker det är kul att pyssla med sånt och har en moster som gillar att baka så hon hjälper gärna till det vet jag. Min mamma har också gjort en del fantasifulla tårtor i sina dagar (på den tiden jag hade barnkalas, haha). Minns bl a en hästtårta och en tågtårta. Men då blir det nog ingen moussetårta. Försökte mig på det när jag fyllde år för jag hittade ett smarrigt recept i buffé, men det blev totalt misslyckat. Smaken var det inget fel på, men moussen stelnade inte för gelatinet hade av nån anledning stelnat i små klumpar istället för att blanda sig med resten av geggan... :( Och min sambo skulle göra en extra fin tårtbotten som det bara blev mjölklumpar i, trots att han siktade mjölet... Så kan det gå när man försöker göra sig till... HAHA

    Ska fundera en vända till på det där med maten också.  

  • MiaAnd

     


    peppigapia skrev 2010-11-25 08:03:02 följande:
      Tack för tipset :)När gifter ni er?Har ni caterat maten eller?Är priset för lokalen bara?

    Vi gifter oss 16 juli i Sigtuna. Vi har planer på att ta catering, men inte bestämt vad det blir än. Jag håller på och kollar runt efter billiga alternativ. Fick lite nya tips här i tråden nu. :) Kan hojta till när jag hittar något. Finns ett företag som heter cateringteamet som har jättebilliga bufféer och över hundra olika att välja på, men vet inte om de är nå bra. Man blir lite fundersam när det är FÖR billigt... Cateringfabriken.se hade också vettiga priser tyckte jag och sen hittade jag adamsberg.com som även de hade ok priser. De har även tårtor till vettigt pris om man vill beställa sin tårta. Men vi lutar åt att göra tårtan själv. Jag bollade idén med min sambo och han verkade med på noterna. Faktum är att jag tror att det kvittar för honom, bara han får äta tårta. :D

    Håller även på och tittar efter en billig trubadur, för jag tycker det vore trevligt med livemusik. Men hittar vi ingen så får det bli "bandspelare". Finns bra ljuanläggning i festlokalen. Finns t o m en mikrofon faktiskt. Vill även ha någon som sjunger vid vigseln. Ska prata med min körledare om hon kan tänka sig eller om hon känner någon. Då borde vi kunna komma undan hyfsat billigt.

    Vi betalar 2500 kr för lokalen. För en tusenlapp extra så städar de åt oss också. Disk och sånt måste man ju ta hand om ändå, men vi tänker muta några ungdomar i bekantskapskretsen till att fixa det. :)

    Klänning har jag köpt från Kina, blev knappt 2000. BM kommer hyra sina kläder. Smink gör en kompis som är utbildad make-up artist. Håret kommer jag faktiskt göra hos en frisör, för jag vill att det ska bli bra och hålla hela kvällen. Mitt hår har en förmåga att glida ur det mesta.

    När det gäller ringar så har vi fått ärva ringar som vi kommer lämna in och göra om. Där sparar man en del pengar.

    Det är ju helt klart lättare att spara in om man känner folk som kan göra saker. Det gäller att nyttja sina kontakter. ;)

    Förhoppningsvis kommer BMs fd arbetskamrat att vara med och fota under dagen, men hon vill inte ha bröllopsfotona på sitt samvete, så vi blir nog ändå tvungna att anlita ett proffs till just de bilderna. Men det är ju kul att kunna ha någon med hela dagen också, utan att bli ruinerad.

    Nu blev det mycket på en gång... :)

  • MiaAnd

     


    Moster Stina skrev 2010-11-25 10:54:18 följande:
    MiaAndAngånde Adamsbergs catering, så tycker jag du ska säga att festen börjar tidigare än vad den gör. De har god mat, men kommer allra oftast mycket senare än vad man kommit överens om.

    Ok det var ju bra att veta! Tack!


    Nali skrev 2010-11-25 11:27:37 följande:
    Är 35000:- en liten budget enligt er?

    Jag tycker att allt under 50 000 är en liten budget. Men allting är ju relativt... Stor budget för mig är när man lägger 100 000 och uppåt.

  • MiaAnd

     


    Getivia82 skrev 2010-11-25 12:13:03 följande:
    Här hakar jag på...alla tips alla bra! Vi gifter oss den 18 juni 2011. Våran budget ligger på 50 000 men jag jobbar stenhårt för att jobba ner den. Vi ska önska oss resan i bröllopspresent. MiaAnd, va roligt med en till Märstabrud :) Vi funderade på Odensala byggdegård men det blev Kairo Festlokal i Upplands-Väsby istället. Vart ska du fixa håret?

    Håller med, kul med en till Märstabrud! Fast jag bor i Rosersberg och ska troligen fixa håret där. Har inte fått definitivt besked än. Annars blir det nog en salong i Märsta. Var ska ni gifta er?


    peppigapia skrev 2010-11-25 12:17:17 följande:
      tusen tack för alla tips.Var inne och kollade på adamsberg.com och dom verkade mkt bra, dessutom var det mkt billigt :)Vi tänkte eventuellt åka iväg till tyskland och köpa alkoholen, det blir ju bra mkt billigare det me :)Vi gifter oss den 30 juli så det e ju ett tag kvar, aksnke vinner vi på lotto innan dess hehehe!Lycka till med ert bröllop :)

    Ja, det vore väl trevligt om man vann lite pengar. :) Skulle bli lite enklare att fixa allt då. Då skulle jag inte behöva jaga billig catering som en galning. :P Såg du det som Moster Stina skrev att Adamsberg är dåliga på att passa tiden? Kan ju vara bra att ta med i beräkningarna.

    Har sett att det är många som åker till Tyskland. Är det verkligen så mycket billigare där? Och vad får man för pengarna? Fördelen om man skulle handla på systemet är att man kan lämna tillbaka det som inte dricks upp om det blir mycket över. :) Lycka till med ert bröllop också! Vart skulle ni gifta er?

  • MiaAnd

     


    SnuttisSessan skrev 2010-11-25 18:25:58 följande:
    HejsanJag ska gifta mig hösten 2011 och har en budget på max 20000 kr för 20 personer exklusive resa.Jag har gjort en grundlig budget och tror absolut att vi kommer klara det.Jag har dock en syster som är nagelteknolog och blivande frisör samt min bästa vän som är tärna också är frisör.Jag har fixat en fotograf som endast tar 300 kr för porträttfoto och då får man 50 foto på en cdskiva varav 10 stycken är fullt upplösta eller vad det heter.Klänning har jag hittat begagnad för 2500 kr

    Var har du hittat en fotograf som bara tar 300 kr? Låter ju helt osannolikt. :)

  • MiaAnd

    Vi har bokat Malin Norlén som fotograf nu. Lite dyrare, men de är supertrevliga och vi känner oss helt trygga med att lämna över fotandet i deras händer. Är hennes man ledig den dagen så får vi två fotografer i en, då de brukar hjälpas åt. Får alla bilder på skiva om vi vill, varav drygt 100 är högupplösta och bearbetade. Kostar 4000 kr och då fotar de i ca 3 timmar. Tyckte det var ganska bra pris ändå. Sen kan man framkalla det man vill.

    Chokladtårtan låter ju fantastisk! Måste provbakas så fort som möjligt! :D Det började vattnas i munnen bara man läste receptet...

  • MiaAnd

     


    Jsan skrev 2010-11-27 13:21:50 följande:
     "MiaAnd: När det gäller ringar så har vi fått ärva ringar som vi kommer lämna in och göra om. Där sparar man en del pengar."  Det kan vara så att vi också får ringar att lämna in och göra om, har du ngn aning om vad de kostar? har försökt kolla runt på ringar och det är ju allt annat än billigt, sen vill jag hitta en som jag kan sätta ihop/passar bra med min förlovningsring också... Som sagt, alla era tips är superbra så tack för dem! Det här får helt enkelt bli en favorittråd för tips =)    

    Det beror alldeles på vad ni vill ha för typ av ringar. Vanliga släta ska inte behöva kosta så mycket, men vill man t ex ha stenar i så blir det genast dyrare. Vitt guld är dyrare än rött. Mitt tips är att gå runt till några olika guldsmeder och prata med dem, visa vad ni har tänkt er och fråga vad det kan kosta. Fråga då också hur mycket ni kan få ner priset om ni lämnar in ringar. Det finns några trådar här på BT du kan kolla in också för att få nån slags uppfattning.

    www.brollopstorget.se/Forum-1-30/m3863341.html

    www.brollopstorget.se/Forum-1-30/m3848037.html

    Hoppas att dessa kan vara till någon hjälp. :)

  • MiaAnd

    Verkar som att diskussionen stannat av lite här... Tråkigt.
    Jag fyndade svarta dekorationsstenar förra veckan på en inredningsbutik i närheten som har utförsäljning nu. Tänkte att man kunde göra nåt fint med dem, någon blomma och/eller ljus. :)

  • MiaAnd

    Jag tycker det börjar bli hög tid att skicka inbjudningarna om ni gifter er så snart. Folk ska ju helst O.S.A. typ en månad innan också så man hinner fixa det sista. Kanske någon som behöver ansöka om ledighet också och då kan det vara bra att vara ute i god tid. Jag gifter mig i juli, men ska försöka hålla mig från att skicka inbjudningarna i ett par månader till... :)

    Jag har hittat en underkjol på tradera till bra pris nu! Väntar med spänning på paketet. Hoppas verkligen att det blir bra. Borde ta tag i vissa bröllopsbestyr igen. Har fått ligga på is över jul här med... Men det hinns nog med ändå. :)

  • MiaAnd

    Vi har börjat planera vår bröllopsresa nu! Känns jättespännande! Jag bokade hotell idag, sen ska vi boka flyg så fort som möjligt. Vi bestämde oss faktiskt för att ordna resan själva, istället för att använda de stora charterbolagen. Dels för att det finns väldigt få resor till vårt resmål (vilket gör att valet av avresedag blir väldigt begränsat) och dels för att det blir billigare. Inte fullt lika smidigt och lyxigt kanske, men för tusenlapparna man sparar kan man ju unna sig lite mer på plats istället. Så det är ett tips till alla andra budget-planerare. Det är värt att kolla alternativen! Men beror såklart på vilken typ av resa man tänkt sig också.

  • MiaAnd

    Vi köpte också inbjudningskort på Panduro outlet. :) De ska jag sitta och pussla ihop de närmaste dagarna. Ska försöka få iväg dem så snart som möjligt eftersom vi gifter oss mitt i bästa semestertider (16 juli). Har äntligen lyckats få tag i en vigselförrättare idag efter många om och men. De tycker tydligen också om att ha semester... :P

  • MiaAnd

    Vi var i Tyskland i helgen och köpte alkoholen till festen. Finns fyndöl (plattor där någon enstaka öl gått sönder) till vrakpriser. Vi fyndade ganska många plattor där och behövde bara slänga 15 st burkar. Inte mycket i sammanhanget. 

    Vi gjorde även ett besök i Ullared och köpte fiberväv till dekoration, plastglas, mm. På Panduros outlet hittade vi fina band att dekorera festhäften, mm med. Där sparade vi också en hel del pengar. Dukar blir knoppa-lakan från ikea. 

    Vi känner oss mycket nöjda med helgen!

    Har även hittat en billig frisör och funderar allvarligt på att binda buketten själv. Känns så onödigt att lägga åtskilliga tusenlappar på hår och blommor.  Har köpt en murgröna som ska få stå och växa till sig på balkongen. Vill ha murgröna på borden i festlokalen. Kanske måste köpa ett par plantor till, men det går att hitta billigt. Har även tänkt dekorera med blåbärsris. Alldeles gratis och jättefint! Går att göra mycket roligt med. 

Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!