• 363

    För oss med en liten mindre budjet!

    Hej har sett att det dykt upp många trådar med inlägg om att man vill ha tips till ett lite billigare bröllop. Så jag tänkte att här i den tråden kanske vi som inte har så stor budget kan träffas bolla ideer och tips.

    Jag och min M2B är 22 resp 21 år, bägge 2 är studenter och vi har en dotter på 8 månader så ekonomin är lite ansträngd just nu. Men vi har haft mycket motgångar i stortsett under hela de 4 år vi varit ett par och nu när allt börjar ordna upp sej så känns det bara så rätt.
    Vi räknar med att hamna på runt 20-25000 sammanlagt exklusive resan då vi kommer önska oss pengar till den i present.

    Så välkomna hit!:)

  • Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!
  • Bridezilla11
    Nali skrev 2010-12-17 08:40:22 följande:
    Bridezilla11, låter ju toppen, ingen hemsida till tårtmakaren? Lät väldigt spännande!
    Nej hon har ingen hemsida, ännu! Jag ska prata med henne och se till att hon fotar lite av det hon har gjort i bröllopstårta-väg, så kan jag skriva om det i min blogg. Hon ska starta egen firma inom 1 år, just nu gör hon det bara på fritiden. Men dyr är hon inte :)

    Jag återkommer! :)
  • Ilse83

    Jag hoppas in här. Vi ska gifta oss den 11 april, då fyrar vi vår 10 års jubileum. Vi kommer från Holland och har bestämmd oss att bara föräldrar, syskon och min mormor, farmor och farfar får komma.

    Har precis köpt en klänning på tradera (ny). Kostade 249 spänn!!!! Den har inte kommit än, men det blir väl den här veckan. Jättespännande! Ska sy en röd band rund magen och ska även sy ett gilett för min kille. Har beställt prov- tygg i Tyskland. Var enormt billigt! Min sambo ska nog köpa en kostym, som han kan har på sig någon annan gång. Bara giletten blir något om han ska ha på sig bara den dagen! I april finns snön säkert kvar. Jag ska någ köpa en röd lång kappa, om jag kan ha på mig nästa vintern. Samma med stövlar. Jag köpte en knä-lång klänning och vill gärna ha röda stövlar! Ska kanske köpa bruna stövlar och måla de röda, vi får se. Då kan jag använda stövlarna nästa år med! Tycker annars att det är synd med dyra kläder som man har på sig bara en dag! Och jag som fryser alltid, tycker det är skönt med stövlar och en lång kappa!  

    Tårtan ska jag göra själv. Såg en fin hallonfylld chokladtårt här i tråden, ska nog provbaka tårtan. Vet inte vad vi ska göra med middag. Antingen hemma med en egengjord buffe, vi är ju bara 15 personer eller på en fin restaurang. Vi har tittat på ett nytt hus om om vi skulle köpa huset, vill jag ha middagen där hemma!

    Funderar lite vad vi ska göra med våra ringar. Vi har fina ringar båda två(vänskapsring). Lite synd att köpa nya ringar. Det blir kanske bara en extra datum i ringen (står nu Robert 12-04-01 och då kommer ska gravera in 12-04-11). De är silver, vi tycker inte om guld....

    Blir ingen festkväll. Jag vill gärna ha en trevlig middag och sedan kaffe/tårta och sedan är det slut....

  • 363

    Hej! Har haft lite fullt upp med massa annat under jul så har inte tänkt så mycket på bröllopet på ett tag. Härligt att höra att det finns fler som fixar och trixar.:)
    Vi gifter oss den 30 April när är det då lagom att skicka inbjudningarna?
    Vill vara ute i god tid då många är konstant fullbokade på helgerna.

  • Fullfartframåt

    Hej! Vi ska gifta oss den 7maj och vi tänkte nog skicka ut inbjudningarna redan i januari. Folk är så uppbokade så jag tror det kan vara bra att skicka ut i tid, att de glömmer bort bröllopet bara för att man skickar ut tidigt tror jag inte riktigt på... :)

  • 363

    Fullfart:
    Jo vi hade nog med tänkt skicka ut inbjudningarna ganska omgående, skönt att höra att fler har samma tankar. Kommer bara skicka ut inbjudan med datum på ungefär och sen göra en hemsida som kommer läggas upp lite senare med all information.
    Då är iaf datumet meddelat så ingen bokar upp sig på något annat.:)

  • MiaAnd

    Jag tycker det börjar bli hög tid att skicka inbjudningarna om ni gifter er så snart. Folk ska ju helst O.S.A. typ en månad innan också så man hinner fixa det sista. Kanske någon som behöver ansöka om ledighet också och då kan det vara bra att vara ute i god tid. Jag gifter mig i juli, men ska försöka hålla mig från att skicka inbjudningarna i ett par månader till... :)

    Jag har hittat en underkjol på tradera till bra pris nu! Väntar med spänning på paketet. Hoppas verkligen att det blir bra. Borde ta tag i vissa bröllopsbestyr igen. Har fått ligga på is över jul här med... Men det hinns nog med ändå. :)

  • 363

    Skönt att fler tycker att man kan skicka inbjudningarna i tid. Annars när jag läst så har det alltid stått att man ska skicka inbjudningarna 6-8 veckor före men tycker det känns väldigt kort om tid.

    Hur går det med era planeringar?¨
    Vart ska ni beställa era klänningar ifrån?
    Jag ska beställa en kinaklänning vad tycker ni om den här? Fast utan de där blommorna på sidan?
    vilken av dessa 2 underkjolar passar bäst till? Den smalare varianten va?

    Kom igen nu vill se bilder på era tänkta klänningar, ringar allt!:) (peppar upp tråden efter allt julstök)

  • 363

    Just ja turbovampyria vill se bilder på inbjudningarna:)

    Föresten ska ni ha slöja?

  • 2010 2010

    Hej!

    Vår budget ligger på 50 000, det är absolut smärgränsen iaf. Från början sa vi 30 000 men det känns oöjligt att hålla för vår del. Nu jobbar vi på att försöka skära ner olika poster, men det är svårt. Vi är inte så pyssliga själv och ärligt så har jag inte tid och fixa så mycket själv, pluggar heltid och har 3 små barn. Har bokat en gammal kvarn som är restaurang som plats för middag och fest och då får vi det dukat, personal som serverar, mat och festlokal i ett. Den hyran kostar 600 kr plus avgift för mat som ligger på ca 145-210 kr/kuvert beropende på vad man väljer. Bröllopstårtan ordnar de också. Dryck till maten tillkommer också.

    En kompis är hobbyflorist och ska fixa buketten till mig och mina 3  små näbbar.

    Kläderna ska vi hyra: 3500 kr för mig då ingår; klänning, underkjol, sjal/cape, handskar, slöja, tiara, hårsmycken, smycken, ringkudde, brudväska och gåvan ett blått strumpeband.
    Min blivande hyr frackoat och då ingår allt utom underkläder, gåvan är ett par fina strumpor pris 2500
    3 näbbklänningar 1500.
    Hår på salong 500 kr timme och smink på salong 750 inkl provsminkning.

    En dyr och kanske lite onödig post är häst och vagn för det går på 2650 kr.
    Fotografen med album och bilder och avgifter räknar vi på mellan 4000-7000 kr.

    Sedan ska vi byta ringar och funderar på titanringar och det har vi räknat på ca 10 000 kr.

    Musik blir spotify.

    Inbjudningskorten funderade vi på att göra själva för att spara pengar men en kompis varnade oss för att kostnader drog iväg och deras inbjudningskort gickk på 1500 plus porto. Finns ju billigare och beställa. Fast det beror ju på hur man prioriterar, jag är ju inte så där att jag bryr mig särskillt om sådana detalöjer så då minskar vi ju utgiftsposten på sådant. Plus att jag gärna inte fixar med sådant själv.

    Vi har gjort en lista med vad som är viktigt för oss, vad som är sådär viktigt och vad som är mindre viktigt så att vi kan få en överblick och se vad man kan ev skära ner och vad man inte vill skära ned på. et är ett bra tips som jag läste någonstans.

  • turbovampyria
    363 skrev 2011-01-07 10:20:51 följande:
    Just ja turbovampyria vill se bilder på inbjudningarna:)
    Jag har lagt in en bild i mitt galleri.
Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!