• 363

För oss med en liten mindre budjet!

Hej har sett att det dykt upp många trådar med inlägg om att man vill ha tips till ett lite billigare bröllop. Så jag tänkte att här i den tråden kanske vi som inte har så stor budget kan träffas bolla ideer och tips.

Jag och min M2B är 22 resp 21 år, bägge 2 är studenter och vi har en dotter på 8 månader så ekonomin är lite ansträngd just nu. Men vi har haft mycket motgångar i stortsett under hela de 4 år vi varit ett par och nu när allt börjar ordna upp sej så känns det bara så rätt.
    Vi räknar med att hamna på runt 20-25000 sammanlagt exklusive resan då vi kommer önska oss pengar till den i present.

Så välkomna hit!:)

• Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!
  • moonlightgirl

Semlorna skrev 2010-11-24 12:19:12 följande:
    MiaAndSäg till om du vill ha receptet. Vi testbakade den i helgen och mums säger jag bara!

Chokladkakan lät jätte god, kan man be om att få receptet?? Jag ÄLSKAR choklad och sambon också.  =)

• Karamellen
    Semlorna skrev 2010-11-24 11:54:34 följande:
    Mina föräldrar hittade ett recept på chokladkaka som är gjord på 2 kladdkakeliknande bottnar, hallon emellan och sen mörk tryffel runtom som vi ska göra (+lite andra sorter för barnen och icke chokladälskare). Dekoreras sen med färska hallon och blir så vacker, otroligt enkel och goood!
    Jag tar gärna ett recept, låter hur gott som helst!
  • serenity

Gifter ni er alla 2011? *nyfiken*

• dreams come true

Hoppar in här. Vi ska försöka hålla vår budget till 35 000:- Inkl allt... Letar budgettips till max då vi vill hålla nere kostnaderna utan att rannsaka allt för mycket på det vi vill ha.
    Letar man så finner man är min erfarenhet. Hittade MIN klänning på klänningsbutik på rea för 1600:- och lokalen blir restaurangskolans lokaler som är mer eller mindre som en vanlig restaurang i och med att de har öppet för allmänhet kvällar och luncher ganska mycket. De har egna lokaler mitt i centrum. Vi får tillgång till hela deras kök, alla kylar, ismaskiner, porslin m.m. Får även köpa dukar, servetter och liknande av dom. Har en bekant som jobbar som kökschef och som ska ta sig an v¨r trerätters middag till oss och våra 65 gäster för 100:-/timme. Så än så länge känns det som att vi lyckas hålla nere budgeten hyffsat. Men många bäckar små blir, i det här fallet, ett stort vattenfall känns det som. Men det ska nog gå vägen det också!

• Semlorna

Karamellen skrev 2010-11-24 17:18:09 följande:
    Jag tar gärna ett recept, låter hur gott som helst!

Ska fixa fram det så fort jag kan :)

• ClaraH

moonlightgirl skrev 2010-11-24 11:41:37 följande:
    Hej hejVi har också lite ansträngd budget och hoppas att vi ska kunna komma undan billigt. Jag har börjat fundera på att laga maten själv så att vi ska ha råd att gifta oss. Vi vill gifta oss första helgen i juni 2011. Det skulle inte kännas så roligt om vi måste vänta ett år. Jag har tänkt att göra kycklinfileér som jag sedan ska skiva tunt, funderar på fläskfilé eller tjälknöl som också ska skivas tunt. Funderar på någon fisk också men vet inte vad. Har tänkt att vi ska ha en varm potatisgratäng till detta. Lite olika röror men vet inte vad. Lite olika sallader, bröd. Fick tips från några andra om att man kan göra västerbottenpaj och ha dem i små folieformar, dem kan man servera rumstempurerade. Frukter av olika slag har vi tänkt att ha också. Men jag vet inte om jag missat något??Vi har också pratat om att vi ska ha spotify, tänkte att där kan vi spara pengar också.  =)Jag har sett hos en annan tjej här på Bt som hade flera olika bröllopstårtor. De hade bett sina anhöriga hjälpa till och baka tårtor. Jag och sambon älskar prinsesstårta och det vil vi gärna ha men sedan vet vi flera gäster som hatar den tårtan, vi har gäster som inte tål gluten,flera som inte tål laktos och en som inte tål mjölkproteien. Vi kan inte laga all mat på sojaprotein då vi har gäster som inte tål det. Så då kände vi att flera olika tårtor skulle vara idealiskt för oss så kan alla känna att man kan äta en tårta iallafall.Vi vill även ha pannacotta till efterrätt och vi vet att vi kan göra den laktosfri men kan vi göra den utan mjölkprotein eller måste vi hitta på något annat då??Kom gärna med tips och åsikter även om inte alla tycker lika så är det alltid bra med tips.  =)

Om ni vill ha fisk kan jag tipsa om inkokt lax (det kan man göra dagen innan och servera kall) och till det en sauce vert med kokt potatis.

• moonlightgirl

ClaraH skrev 2010-11-24 18:53:42 följande:
      Om ni vill ha fisk kan jag tipsa om inkokt lax (det kan man göra dagen innan och servera kall) och till det en sauce vert med kokt potatis.

Tack snälla för tipset. Ja lax är gott så det ska vi ta och titta närmare på.  =)

• turbovampyria

Jag hoppar också in här eftersom jag anser mig ha liten budget. Vi har 50000kr och då är det inkl resan. Så bara bröllopet blir väl en 25-30000kr.

Som tur är för mig känner jag många personer som kan göra sakerna billigare. Tårtan får jag t.ex. av min kompis som är konditor i bröllopspresent.
    En kompis man är ljudtekniker så han fixar ljudet mot en summa mellan 1000-2000kr. Samma person tipsa mig om en kompis till henne som är hobby fotograf.
    Min kompis är jätteduktig på hår så hon fixar mitt hår.
    Sedan blir det att åka till Tyskland för att fixa alkoholen.

Hade jag inte känt  alla dessa människor så hade vi inte haft råd att gifta oss.

• nsdtr

o här kan jag titta in,,våran budget kommer vara mellan 30 o 35 tusen tror jag,,resan ska vi önska oss av gästerna,,, kul att många ska ha buffe,,vi oxå,,ska beställa från jobbet( ica maxi) ,lax,kassler o kyckling, paj, pot,gratäng o lite ost o fruk o kex,,109 kr per person,,tycker jag är ett riktigt bra pris,, o jag vill inte känna den stressen att behöva stå i fixa all mat själv, kommer nog att ha att göra ändå dagarna nnan:)) fotografera ska min jobbarkompis göra,,sååå duktig på det,, min kompis är frisör o en annan kompis är nagelteknolog så där tjänar jag in en del:)) det som blir svårast att snåla in på är ringarna för min del,,man ska ju ändå ha den hela livet, så där får det kosta lite:)

• Wedding bells

Vi har inte satt nån budget ännu men så billigt som möjligt är väl tanken. Baka tårta gör vi själva i alla fall, det får räcka som efterrätt tycker jag. Res blir på nära håll, bara vanlig semester.

Mitt bästa tips för att ha en billig buffe är att inte ha för mycket olika rätter. Maten till en buffe med mycket små rätter drar ofta iväg mer än man tänker sig. Tycker inte det är snålt alls att bara ha en kötträtt. Det har man ju till en vanlig middag. Jag har till fester lagat mat som potatisgratäng, fläskfile, sås, sallad och bröd som man får gå och ta av. Det har varit jätteuppskattat och verkligen billigt.

Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!