• 363

    För oss med en liten mindre budjet!

    Hej har sett att det dykt upp många trådar med inlägg om att man vill ha tips till ett lite billigare bröllop. Så jag tänkte att här i den tråden kanske vi som inte har så stor budget kan träffas bolla ideer och tips.

    Jag och min M2B är 22 resp 21 år, bägge 2 är studenter och vi har en dotter på 8 månader så ekonomin är lite ansträngd just nu. Men vi har haft mycket motgångar i stortsett under hela de 4 år vi varit ett par och nu när allt börjar ordna upp sej så känns det bara så rätt.
    Vi räknar med att hamna på runt 20-25000 sammanlagt exklusive resan då vi kommer önska oss pengar till den i present.

    Så välkomna hit!:)

  • Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!
  • MiaAnd

     


    Getivia82 skrev 2010-11-25 12:13:03 följande:
    Här hakar jag på...alla tips alla bra! Vi gifter oss den 18 juni 2011. Våran budget ligger på 50 000 men jag jobbar stenhårt för att jobba ner den. Vi ska önska oss resan i bröllopspresent. MiaAnd, va roligt med en till Märstabrud :) Vi funderade på Odensala byggdegård men det blev Kairo Festlokal i Upplands-Väsby istället. Vart ska du fixa håret?

    Håller med, kul med en till Märstabrud! Fast jag bor i Rosersberg och ska troligen fixa håret där. Har inte fått definitivt besked än. Annars blir det nog en salong i Märsta. Var ska ni gifta er?


    peppigapia skrev 2010-11-25 12:17:17 följande:
      tusen tack för alla tips.Var inne och kollade på adamsberg.com och dom verkade mkt bra, dessutom var det mkt billigt :)Vi tänkte eventuellt åka iväg till tyskland och köpa alkoholen, det blir ju bra mkt billigare det me :)Vi gifter oss den 30 juli så det e ju ett tag kvar, aksnke vinner vi på lotto innan dess hehehe!Lycka till med ert bröllop :)

    Ja, det vore väl trevligt om man vann lite pengar. :) Skulle bli lite enklare att fixa allt då. Då skulle jag inte behöva jaga billig catering som en galning. :P Såg du det som Moster Stina skrev att Adamsberg är dåliga på att passa tiden? Kan ju vara bra att ta med i beräkningarna.

    Har sett att det är många som åker till Tyskland. Är det verkligen så mycket billigare där? Och vad får man för pengarna? Fördelen om man skulle handla på systemet är att man kan lämna tillbaka det som inte dricks upp om det blir mycket över. :) Lycka till med ert bröllop också! Vart skulle ni gifta er?

  • ZILWER

    Hej vi är i samma sitts. KUL ATT MAN SÅG DETTA INLÄGG! Vi ska gifta oss år 2012. Men först ska vi betala av lån, så man är skuldfri på Bröllopsdagen. Sedan ska vi spara till Bröllopet. Vi hade tänkt att det ska gå på max! 40.000 kr. för ca 20-25 st. gäster. Blommor gör en vän till oss. Tårtor gör vi ev. själva, eller får köpa av konditor elever. Som tur är har vi hittat en lokal som verkar bra med bra billig mat. Som sagt ALLA! som har liten Bröllops budget kan höra av sig till mig. Så kan vi utbyta ideèr till varandra, VÄLKOMNA!

  • ZILWER
    ZILWER skrev 2010-11-25 17:12:58 följande:
    Hej vi är i samma sitts. KUL ATT MAN SÅG DETTA INLÄGG! Vi ska gifta oss år 2012. Men först ska vi betala av lån, så man är skuldfri på Bröllopsdagen. Sedan ska vi spara till Bröllopet. Vi hade tänkt att det ska gå på max! 40.000 kr. för ca 20-25 st. gäster. Blommor gör en vän till oss. Tårtor gör vi ev. själva, eller får köpa av konditor elever. Som tur är har vi hittat en lokal som verkar bra med bra billig mat. Som sagt ALLA! som har liten Bröllops budget kan höra av sig till mig. Så kan vi utbyta ideèr till varandra, VÄLKOMNA!
    JAG MENADE INLÄGGET IFRÅN SIGNATUR: "363". Jag ska tillägga att vi inte planerar Bröllopsresa i vår budget för Bröllopet. Det får komma sen.
  • SnuttisSessan

    Hejsan
    Jag ska gifta mig hösten 2011 och har en budget på max 20000 kr för 20 personer exklusive resa.
    Jag har gjort en grundlig budget och tror absolut att vi kommer klara det.
    Jag har dock en syster som är nagelteknolog och blivande frisör samt min bästa vän som är tärna också är frisör.
    Jag har fixat en fotograf som endast tar 300 kr för porträttfoto och då får man 50 foto på en cdskiva varav 10 stycken är fullt upplösta eller vad det heter.
    Klänning har jag hittat begagnad för 2500 kr

  • turbovampyria

    Nu har jag anlitat en fotograf eller hobbyfotograf. Det blev 1798kr för fotografering under vigseln och foto av mig och mb efteråt i en timme. Om ni också är intresserade av att få tag i billig fotograf är detta hennes hemsida: http://www.wix.com/lillqvistfoto/start

  • Smileycat

    Här verkar vara en sida som passar mig
    Sen såg jag att det var fler som var från mina trakter, kul! =) (Upplands väsby)


    Vi planerar bröllop i slutet på augusti men det känns väldigt svårt att planera då vi tänkt ha det i Norge!


    Först o främst för mina svärföräldrar bor där just nu iaf och vi brukar ändå semestra där varje år, samt att de får låna en hel restaurang på en camping nu i jul gratis och jag frågadeom de kunde göra samma då..
    Så då är lokal ordnat gratis och i samband med semestern så kan det inte gå så fel?


    Sen har de lovat att bidra, främst till mat o tårta och lokal då, men sen nämnde de 15tusen som en siffra!


    Blev jätteglad då vi har det lita krasst ekonomiskt och orsaken för att det blir giftemål nu är helt enkelt att vi får hjälp av dom.. (min mamma är död och pappa har bidragit med mycket pengar ändå, vi har lånat mkt av honom..)


    Men vet inte om man ska räkna med att de står för mat, tårta o lokal och vi får fixa resten eller om vi ska fixa allt men räkna att vi får dessa pengar??
    Svårt..


    Får ta upp det med min svärmor, men känns lite jobbigt då..


    Ska dit i jul som sagt, så jag försöker tjata på gubben att vi ska då åka och kolla på kyrkan som vi har i åtanke.. Sen måste det ordnas mycket med papper osv..


    Men som det ser ut nu så åker vi dit på semester några dagar innan..
    Gäster kommer dit och vi har bröllop vid 15? tiden ungefär, sen åker alla till campingen i fråga (camping låter lite "kul", men den utsikten där kan man bara drömma om ), vi ska få mycket bättre priser på stugor, och sen har vi fest i restaurangen eller ev. deras konferanslokal om vi på ngt sätt inte får låna restaurangen denna dag, vi festar och har kul och alla har sina små krypin
    sen dagen efter så tar svärmor barnen och vi tar in på hotell en natt iaf


     


    Har nämnt Norge för de vi har yppat hemligheten för och de all verkar positiva iaf
    Ser hellre att folk kommer dit en helg än "massa dyra presenter".. Hur låter det? Ärligt..? Känns det "fel" att bjuda på bröllop utomlands dock i grannlandet?
    Tänker på Min mormor tex.. Men hon kunde åka från Uppland till Skåne förra sommaren och det blir ungefär samma sträcka??

  • MiaAnd

     


    SnuttisSessan skrev 2010-11-25 18:25:58 följande:
    HejsanJag ska gifta mig hösten 2011 och har en budget på max 20000 kr för 20 personer exklusive resa.Jag har gjort en grundlig budget och tror absolut att vi kommer klara det.Jag har dock en syster som är nagelteknolog och blivande frisör samt min bästa vän som är tärna också är frisör.Jag har fixat en fotograf som endast tar 300 kr för porträttfoto och då får man 50 foto på en cdskiva varav 10 stycken är fullt upplösta eller vad det heter.Klänning har jag hittat begagnad för 2500 kr

    Var har du hittat en fotograf som bara tar 300 kr? Låter ju helt osannolikt. :)

  • Semlorna

     Som utlovat :)


    Hallonfylld chokladkaka


    1. Kladdkakebottnar:
    200 g smör
    4 ägg
    4 dl strösocker
    5 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    1 msk vaniljsocker
    1 krm salt

    2. Fyllning
    :
    4-5 dl färska eller tinade hallon (200-250 g)

    3. Tryffelglasyr
    :
    250 g mörk choklad
    2 dl vispgrädde
    1 msk honung
    25 g rumsvarmt smör


     


    Två formar med löstagbar kant. Klä botten på formarna med bakplåtspapper och smörj kanterna. Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker lätt och blanda sen ner det smälta smöret. Blanda ihop mjöl, kakao, vaniljsocker och salt i egen bunke och rör sen försiktigt ner i smeten. Hälls smeten i formarna och ställ i nedre delen av ugnen 10-15 min i 200 grader. Kakorna ska fortfarande vara lite kladdiga efter gräddning. Låt de färdiga kladdkakorna svalna och ta sen ur formarna.


     


    Lägg hallonen på en av kladdkakorna och lägg den andra ovanpå.


     


    Hacka chokladen. Koka upp grädde och honung, dra kastrullen rån plattan och rör ner chokladen i den varma gräddblandningen tills all choklad smält. Tillsätt sen smöret i små klickar och rör tills det blivit en slät smet. Låt glasyren stelna i rumstemperatur eller ställ in i frysen men var då noga med att den inte stelnar för mycket. Glasera hela tårtan och dekorera med hallon.


     


    Gör gärna tårtan i förväg, den är som godast efter en dag eller två!


  • Jsan

    Vilka bra tips ni har! Vi fundrar på att gifta oss juni 2012, så det är ju ett tag kvar och tanken är att det ska vara så billigt som möjligt men ändå så som vi vill ha det. Båda är 22 år och studenter så det är inte som om vi har jättelätt att spara ihop så mkt pengar. Kan dra nytta av alla budgettips alltså =) Mkt att tänka på med alla kostnader, förösker fundera på vad som är viktigast för oss och utgå därifrån. tror vi landar på 60-70 gäster, lite beroende på vilka man ska bjuda... Vet dock vissa som kommer bli sura för att vi inte bjuder dem, men det får man väl ta... Är ju ändå vår dag =) 


     


    "MiaAnd: När det gäller ringar så har vi fått ärva ringar som vi kommer lämna in och göra om. Där sparar man en del pengar."  Det kan vara så att vi också får ringar att lämna in och göra om, har du ngn aning om vad de kostar? har försökt kolla runt på ringar och det är ju allt annat än billigt, sen vill jag hitta en som jag kan sätta ihop/passar bra med min förlovningsring också...




    Som sagt, alla era tips är superbra så tack för dem! Det här får helt enkelt bli en favorittråd för tips =)


     


     

  • SnuttisSessan

     


    MiaAnd skrev 2010-11-25 23:42:56 följande:
      Var har du hittat en fotograf som bara tar 300 kr? Låter ju helt osannolikt. :)

    Det är en fotograf som är utbildad men haft ett längre uppehåll och vill nu börja fotografera mer och mer igen och erbjuder sig att fota under 1 timme för 300 kr. 50 foto på skiva och 10 av dem är fullt upplösta (eller vad det heter) hon behåller rätten att använda sig fritt av bilderna.
    Det var de som såg annonsen på blocket och nappade som det gällde.
    Vi hade först inte tänkt ha fotograf men detta passar mig utmärkt =)

Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!