• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

Dialekter är jätteskoj! Det är lite konstigt att skånska kan låta så olika i ett så pass litet landskap!

• Norrskensflamman
    Fru Bygg skrev 2011-11-03 10:45:17 följande:
    Dialekter är jätteskoj! Det är lite konstigt att skånska kan låta så olika i ett så pass litet landskap!
    Jo, men bara i Norrbotten finns det jätteolika dialekter. Piteå och Överkalix har säregna dialekter.
  • Fru Bygg

Lanovia, det ser ut som om vi kommer till Gbg den 24-25. Maken måste bara kolla upp hotellrum, så vi kan bo alla där. Tyvärr är han mer glömsk än en.... (ja, vad är mest glömskt). Jag tjatar på honom varje dag, men han kommer inte ihåg det ändå.
    Isåfall hade det nog blivit en liten träff på fredagen alternativt senare på torsdagseftermiddagen. Det kanske passar bättre iofs. Maken ska vara i Gbg senast fyra, så vi kommer nog kanske redan vid tre-halv fyra.

Förresten, vet du när On stage brukar sluta?

• lanovia 08
    Fru sy skrev 2011-11-02 20:12:30 följande:
    Har en liten fundering ang amning. Hur länge har ni hållit på? Jag hade tänkt mig att försöka amma Orvar uppåt ett år, men nu är han inte alls speciellt intresserad längre. Det kanske funkar lite om han är trött, annars är det riktig mat eller välling han vill ha. I natt ammande jag lite vid 02. När han sen vaknade vid 06,30 trodde ju jag att det skulle funka med att amma, men då totalvägrade han. Men en flaska välling gick ner på ett ögonblick. Ska jag ge upp nu, sluta truga i honom bröstet, Jag har ju ändå ammat till han är väl 6 månader och han väger ju över 8kg nu?

Hur har ni tänkt kring amningen?
    Jag ammade i typ 10,5 månad. Men på slutet var det bara kvälls och morgonamning. men till slut gick det inte längre, hon ville bara inte ligga vid bröstet. Sög i 5s och sedan släppte hon.
    Vill inte Orvar mer så är det nog inte mycket mer du kan göra. Vill du fortsätta amma kan du ju fortsätta försöka några dagar så att det inte bara är en tillfällig fas.
  • lanovia 08
    Fru Bygg skrev 2011-11-03 10:33:51 följande:
    Va? Är det fel på skåningar???
    Inte skåningarna....
  • Norrskensflamman

Just du Fru Sy; jag ammade första i 12 mån och andra i 10 mån. Då började de tappa intresset och bitas och det sammanföll båda gångerna i samband med att jag började jobba.

• lanovia 08
    Fru Bygg skrev 2011-11-03 10:35:42 följande:
    Nu är jag tillbaka hemma från tandläkaren. Det gick bara bra och jag slapp laga några hål.
    Jag har haft en urdålig tandläkare som barn och har varit rädd för tandläkaren hela tiden när jag var liten. Nu är det dock inte så farligt, men gillar det inte. Vet inte varför, men tycker det gör så ont när de bökar runt i munnen.
    Tack för handhållningen, ni är bäst!
    Vad skönt att allt gick bra.
  • Fru Bygg

Javisst ja, Fru Sy... Vi flyttade över E i eget rum när hon var ett halvår. Jag stördes också jättemycket utav henne när hon stimmade (fast att hon sov). Det var inga problem alls och man hör ju dem lika bra om de vaknar och är ledsna eller vill ha mat.

• lanovia 08
    Fru Bygg skrev 2011-11-03 10:47:46 följande:
    Lanovia, det ser ut som om vi kommer till Gbg den 24-25. Maken måste bara kolla upp hotellrum, så vi kan bo alla där. Tyvärr är han mer glömsk än en.... (ja, vad är mest glömskt). Jag tjatar på honom varje dag, men han kommer inte ihåg det ändå.
    Isåfall hade det nog blivit en liten träff på fredagen alternativt senare på torsdagseftermiddagen. Det kanske passar bättre iofs. Maken ska vara i Gbg senast fyra, så vi kommer nog kanske redan vid tre-halv fyra.

Förresten, vet du när On stage brukar sluta?
    Oh Hurra hurra hurra! NÄr det passar bäst att ses kan vi ju se på, kanske är säkrast med torsdag, så inte bebis får för sig att titta ut på natten till fredag. Maken tror att den kommer komma 24-25 någon gång.

Ringde precis och frågade honom, han tror det brukar hålla på till typ 23 (ev 24). Fast jag tror han brukar komma hem runt 24, det innebär alltså att det slutar runt 23 isåfall.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård