• Moster Stina

Ni som valt bort axelbandslösa klänningar!

Hej.
    Jag håller på och tittar på hur många modeller av brudklänningar som helst. Finns ju så sjukt många jättefina ju!
    Men en sak har jag fattat, och det är att jag verkligen MÅSTE kunna ha en stadig och upplyftande bh under. Därför kommer verkligen inte axelbandslösa på fråga. Helst inte halterneck heller, för jag får alltid huvudvärk av sådana bh:ar som går runt nacken.
    Vore kul att se bilder och länkar till klänningar ni andra i samma situation har valt.
    För att liksom bli lite inspirerad. Tycker förresten att alla dessa axelbandslösa är jättevackra. De med axelband eller ärmar är ju VERKLIGEN få i jämförelse!
    Kom igen visa!

• Svar på tråden Ni som valt bort axelbandslösa klänningar!
  • Tillsammans2010

Jag ville inte heller ha exelbandslöst på min klänning. Mest för att jag inte tycker att jag passar i det plus att jag hade varit nervös för att den skulle "ramla ned" (har inte så stor byst att hålla upp klänningen med...=)
    Jag hade denna (som nu är till salu här på BT).
    http://www.brollopstorget.se/Annonser/?details=79186

Jättebekvämt och snyggt tyckte jag. På många klänningar som har halterneck kan man plocka bort den delen om man vill...

• Fjosok

Jag måste få göra ett inlägg i debatten, som kanske inte är någon debatt men iaf.

Probleemt idag är inte att klänningar är axelbandslösa men att många tjejer väljer regelrätta bakelser till brudklänningar. Det är i många  sammanhang exakt samma klänningar som 1991 men utan ärmarna. Jag testade att göra en till tråd med tre marängliknande saker som påminner om dagens inneklänningar men MED ärmar. Maken till sågningar har jag sällan hört. Den andra anledningen mot är glasigt material? Såvitt jag vet glänser många klänningar idag, bl,.a. hälften av dom svindyra Hollywood dreams-klänningarna.

Med andra ord, om jag skulle godkänna ärm så skulle jag erkänna att en del bakelser från förr faktiskt är fina.

Ni som inte vill ha axelbandslösa klänningar kämpar i motvind. Inte för att det är fel på axelbandslöst, men dom är verkligen det enda som finns idag. Nu är BT egentligen en rakt usel plats för objektiva bedömningar då det är som gjort att alla ska tycka lika, men ändå vara unika (tror man) Ni gör ett bra jobb!

Själv är jag bara en man med intresse för klänningsdesign och har alltid haft Scarlet O'Hara framför mina ögon när det gäller brudmode, och hon hade bara axlar ibland och ibland inte.

Så borde väl även brudmodet i stort få vara?

Eller?

• JBEC

Hej alla,
    Jag hade också bestämt mig för att inte ha axelbandslöst. Jag valde ändå att prova en del sådana så att jag inte skulle behöva fundera över om jag gjort ett felaktikgt val.

Jag håller med er alla som skrivit att klänningarna är så välsydda att de sitter uppe trots bh-stl. Problemet med axelbandslöst, enligt mig, är att de sällan sitter snyggt över brösten. Till och med den tunnaste lilla flicka riskerar "överhäng" över kanten vid armhålorna.

För min del blev det faktiskt en armbandslös (håll i er!) men sjalen som hör till klänningen kommer sys om till draperade axelband. Kommer bli riktigt bra. Samma fina passform över midja/rygg som en axelbandslös men utan för åtsittande överdel som skapar bullar.
    Kommer bli så fint så!

Förklara för säljaren era tankar så kommer de alltid med bra lösningar, jag lovar!

• Snigel Bee

Hade du på dig bh när du fick "överhäng" vid armhålorna? För d fick ja när ja hade bh under men inte när ja skippade bhn!

JBEC skrev 2010-11-01 14:33:35 följande:
    Hej alla,Jag hade också bestämt mig för att inte ha axelbandslöst. Jag valde ändå att prova en del sådana så att jag inte skulle behöva fundera över om jag gjort ett felaktikgt val.Jag håller med er alla som skrivit att klänningarna är så välsydda att de sitter uppe trots bh-stl. Problemet med axelbandslöst, enligt mig, är att de sällan sitter snyggt över brösten. Till och med den tunnaste lilla flicka riskerar "överhäng" över kanten vid armhålorna.För min del blev det faktiskt en armbandslös (håll i er!) men sjalen som hör till klänningen kommer sys om till draperade axelband. Kommer bli riktigt bra. Samma fina passform över midja/rygg som en axelbandslös men utan för åtsittande överdel som skapar bullar.Kommer bli så fint så!Förklara för säljaren era tankar så kommer de alltid med bra lösningar, jag lovar!

• Semlorna

Aldrig tyckt om axelbandslöst så det valde jag bort direkt. Får se om jag får rent den 40 år gamla brudklänningen jag vill ha men annars måste jag också ge mig ut efter en klänning som passar vilket verkar svårt i och med modet som är just nu.

Fjosok skrev 2010-11-01 12:03:07 följande:
    Jag måste få göra ett inlägg i debatten, som kanske inte är någon debatt men iaf.Probleemt idag är inte att klänningar är axelbandslösa men att många tjejer väljer regelrätta bakelser till brudklänningar. Det är i många  sammanhang exakt samma klänningar som 1991 men utan ärmarna. Jag testade att göra en till tråd med tre marängliknande saker som påminner om dagens inneklänningar men MED ärmar. Maken till sågningar har jag sällan hört. Den andra anledningen mot är glasigt material? Såvitt jag vet glänser många klänningar idag, bl,.a. hälften av dom svindyra Hollywood dreams-klänningarna.Med andra ord, om jag skulle godkänna ärm så skulle jag erkänna att en del bakelser från förr faktiskt är fina.Ni som inte vill ha axelbandslösa klänningar kämpar i motvind. Inte för att det är fel på axelbandslöst, men dom är verkligen det enda som finns idag. Nu är BT egentligen en rakt usel plats för objektiva bedömningar då det är som gjort att alla ska tycka lika, men ändå vara unika (tror man) Ni gör ett bra jobb!Själv är jag bara en man med intresse för klänningsdesign och har alltid haft Scarlet O'Hara framför mina ögon när det gäller brudmode, och hon hade bara axlar ibland och ibland inte.Så borde väl även brudmodet i stort få vara?Eller?

Jag tycker iof inte klänningarna i din tråd är som dagens klänningar minus ärmarna. Visst finns det vissa likheter i modell men det är stor skillnad i slutresultatet eftersom broderierna/utsmyckningarna och materialen är annorlunda på de klänningar du visar i tråden.

Om en klänning har en (enligt mig då) ful färg blir ju klänningen ful. Därmed inte sagt att en liknande klänning i en annan färg inte kan vara snygg. Det är helheten som avgör om jag gillar eller ogillar det jag ser.

• Moster Stina

Åååå tack så mycket för alla kommentarer! Fortsätt GÄRNA! Bara roligt att höra allas kommentarer.

Och jag SKA våga prova klänningar...

Men...OM jag nu beställer en från kina...menar ni att de också syr sina överdelar i lika stadigt material???

Snigel Bee skrev 2010-11-01 14:48:04 följande:
    Hade du på dig bh när du fick "överhäng" vid armhålorna? För d fick ja när ja hade bh under men inte när ja skippade bhn!  

Sen när det gäller axelbandslöst så skulle den modellen säkert egentligen vara fin, MEN jag har gått ned 30 kg i vikt. Och det syns om man stoppar in mig i trånga saker, där hud kan tippa över. Jag känner mig dock jättefin i typ badhandduk!

Och angående bh...så måste mina bröst faktiskt lyftas upp av någonting, inte bara stödjas...Men dessa fantastiska klänningar kanske KAN få dem att hamna en dm högre upp!

Åååå tack så mycket för alla kommentarer! Fortsätt GÄRNA! Bara roligt att höra allas idéer och råd. Och jag SKA våga prova klänningar...

Men...OM jag nu beställer en från kina...menar ni att de också syr sina överdelar i lika stadigt material???

(och till den som undrade var jag tänker beställa...Det har jag ännu inte helt bestämt faktiskt. Beror på en massa saker. KANSKE skulle jag kunna bli med barn innan...kanske går jag ner mer  i vikt...och ska man välja billig och snabb eller fin men snigelfart....)

Fjosok skrev 2010-11-01 12:03:07 följande:
    Jag måste få göra ett inlägg i debatten, som kanske inte är någon debatt men iaf.Probleemt idag är inte att klänningar är axelbandslösa men att många tjejer väljer regelrätta bakelser till brudklänningar. Det är i många  sammanhang exakt samma klänningar som 1991 men utan ärmarna. Jag testade att göra en till tråd med tre marängliknande saker som påminner om dagens inneklänningar men MED ärmar. Maken till sågningar har jag sällan hört. Den andra anledningen mot är glasigt material? Såvitt jag vet glänser många klänningar idag, bl,.a. hälften av dom svindyra Hollywood dreams-klänningarna.Med andra ord, om jag skulle godkänna ärm så skulle jag erkänna att en del bakelser från förr faktiskt är fina.Ni som inte vill ha axelbandslösa klänningar kämpar i motvind. Inte för att det är fel på axelbandslöst, men dom är verkligen det enda som finns idag. Nu är BT egentligen en rakt usel plats för objektiva bedömningar då det är som gjort att alla ska tycka lika, men ändå vara unika (tror man) Ni gör ett bra jobb!Själv är jag bara en man med intresse för klänningsdesign och har alltid haft Scarlet O'Hara framför mina ögon när det gäller brudmode, och hon hade bara axlar ibland och ibland inte.Så borde väl även brudmodet i stort få vara?Eller?

Vad intressant med en MANS kommentarer och tankar om modet.
    Själv vill jag absolut inte ha en bakelsemodell i varje fall. I alla fall inte nu innan jag prövat dem. (kanske ändrar mig helt sen) Jag skulle gärna känna mig som en prinsessa, men gillar mer när klänningen är i A-modell, och enkelt skurna.
    Men i sådana lär väl all min lösa hud synas extra tydligt! Buhu! :.-(

Ja det är SÅÅÅÅ synd om mig! 
    Bara för att jag vägrar plastikkirurgi och är nöjd med mig själv,  FAST jag verkligen inte ser ut som "man ska". 

• lunagarden

A-linje med inbyggd korsett och draperad midja är smickrande för figuren, jag lovar

Jag var i femte månaden när jag köpte min klänning (fick prova en storlek större), men gravidmagen försvann nästan helt när den snördes åt

• lunagarden

Sen kan man ju ha en bolero över om man tycker att man har lite gäddhäng eller annat man vill dölja.

Ut och prova nu

• 2010 2010

Nu har jag varit och provat! Var ju inne på halterneck och absolut inte axelbandslöst. Provade ändå och vad får jag höra; jo precis det jag tyckt själv! Jag ska inte ha axelbandslöst, ser ut som ett kassaskåp i det. Ja det var kanske inte just de orden butiksägaren sa, men hon sa att axelbandslöst inte var rätt för mig. Så provade jag halterneck och då genast såg jag både längre och smalare ut. Och det är ju exakt vad jag tyckt och känt. Men nu har jag provat också och så är det ju alla passar inte i allt.

Hittade en underbar halterneckklänning från alexia designs. Går och tänker på den hela tiden nu. Men det var ju ändå klänning nr 2 som jag provade, men efteråt så bleknade alla andra. Fast det känns ju som man måste prova allt innan man kan säga att den är den rätta. Eller vad tror ni?

• JBEC

Snigel Bee skrev 2010-11-01 14:48:04 följande:

Jag hade både med och utan bh. Även när jag står halvnaken utan nån tubtopp eller så så är det lite "fyllnad" framför armen. Sen finns det ju alltid lite mjukt över ryggen också.
    Det finns definitivt de som passar i axelbandslöst men sen finns det dom som verkar ha köpt det antingen för att det är "det enda" som finns eller att nån annan sett fin ut i en.. Trist när det hade kunnat vara bättre med en välsittande..

Nåja.. Jag är riktigt glad för min beställda iallfall :D

• Mariabridetobe

Jag har inte läst hela tråden, Jag blev besviken när jag kom ut och skulle prova klänningar att på vissa ställen hade de knappt något annat än axelbandslöst.. Jag har oxå gått ner massor i vikt och har extra hud som väller över vid "tubtopp"s kläder. PÅ ett ställe hade de 2 klänningar (halterneck) men inget annat. Men lyckades hitta ett ställe till slut som hade lite klänningar m axelband o halterneck. Jag har hittat en klänning nu från Maggie Sottero, en V-neck med 3 cm axelband o A-linje formad som satt som gjutet och den kommer snart att beställas (fast i kopia för jag har inte råd med ett orginal)

• Snigel Bee

Men då har du prövat o vet iallafall! =) Sen e d väl kul att du hittade nåt annat! Tkr att man ska pröva om man tkr att de är fint för kanske at man bara har massa spöken i huve egentligen eller att man prövar fel! Så va d för mig iallafall. Trodde att just jag inte passade i det. Sen så prövade ja me bh o d såg ju hemskt ut. Hängde blää! Men utan bh blev d genast bättre. Sen kan d ju faktiskt på vissa ställen ta ut klänningen lite just där man tkr att d trycker till för mkt!

JBEC skrev 2010-11-02 11:53:31 följande:
      Jag hade både med och utan bh. Även när jag står halvnaken utan nån tubtopp eller så så är det lite "fyllnad" framför armen. Sen finns det ju alltid lite mjukt över ryggen också. Det finns definitivt de som passar i axelbandslöst men sen finns det dom som verkar ha köpt det antingen för att det är "det enda" som finns eller att nån annan sett fin ut i en.. Trist när det hade kunnat vara bättre med en välsittande..Nåja.. Jag är riktigt glad för min beställda iallfall :D

Svar på tråden Ni som valt bort axelbandslösa klänningar!