• Moster Stina

Ni som valt bort axelbandslösa klänningar!

Hej.
    Jag håller på och tittar på hur många modeller av brudklänningar som helst. Finns ju så sjukt många jättefina ju!
    Men en sak har jag fattat, och det är att jag verkligen MÅSTE kunna ha en stadig och upplyftande bh under. Därför kommer verkligen inte axelbandslösa på fråga. Helst inte halterneck heller, för jag får alltid huvudvärk av sådana bh:ar som går runt nacken.
    Vore kul att se bilder och länkar till klänningar ni andra i samma situation har valt.
    För att liksom bli lite inspirerad. Tycker förresten att alla dessa axelbandslösa är jättevackra. De med axelband eller ärmar är ju VERKLIGEN få i jämförelse!
    Kom igen visa!

• Svar på tråden Ni som valt bort axelbandslösa klänningar!
  • Dejli
    uppochhoppa skrev 2010-10-30 13:10:34 följande:
    Tipsar om freebra jag med, de är SUUUUUPER! ta en större storlek än du normalt har i bh ( jag har b och äger freebra i c) då omsluter den större delen av bröstet och fyller ut. De är kanon, verkligen!
    Vilken B? För 75B är ju lika stor i kupan som en 70C. Jag har  70D-E (beror på BH-modell och tid i månaden), och jag kanska använda D-storleken till att trycke ihop tuttarna en aning, inte så mkt mer.

Jag använder en stadig axelbandslös BH som sitter som gjuten, med brett band och ordentligt med gummi på insidan så att den inte glider. Jag tror faktiskt att det finns axelbandslösa bh:ar för alla, även om man är stor. Man ska gå till någon som vet vad de pratar om, och inte köpa någon budgetvariant. 500 kr är undre gränsen där jag hittat bra axelbandslösa.

• mrsJR

Jag är helt inne på en klänning med axelband. Gärna v-ringat men tyvärr är ju utbudet av sådana klänningar inta det största. Jag har varit ute på en första runda bland några klänningsbutiker och hittade verkligen ingenting. Det verkar som om 95% av klänningarna är utan axelband, så tråkigt när 95% av befolkningen inte passar i det.

• Fårävvör

Oops... Var och provade brudklänning för första gången idag och insåg att det här med axelbandslöst inte var så tokigt på mig! Men det är ju bra att man kan ändra sig

• Moster Stina

Ja...gott folk jag inser att jag nog MÅSTE ta mig i kragen och gå och prova.
    (hade ju tänkt beställa från Kina bara)
    Är en sån som AVSKYR försäljare, och småbutiker där ägaren står och säger att just denna varan har de sålt väldigt mycket av just nu... (förlåt, alla ni som är duktiga och snälla försäljare! Det är bara JAG som vill vara ifred och vara skeptisk!)
    Så jag är VÄLDIGT skraj när det gäller att boka tid hos en riktig bröllopsbutik. Tack och lov bor jag jättenära en i Norrtälje som fått idel lovord av besökare på denna sida...

• Fårävvör

Moster Stina: Det var i just Norrtälje jag var och provade klänning i lördags, tyckte inte alls att hon prackade på mig några klänningar utan lyssnade på vad jag ville ha, men det var också fritt fram att få prova alla möjliga sorters brudklänningar för att känna på vad jag passade i.

• sms å fotboll

I "rätt" butik så får man den hjälp man behöver, oavsett kroppstyp.

Jag hade ställt mig in på en enkel klänning med axelband just för att jag dra stlk 46-48 och är rätt så bredaxlad men när jag kom till butik och provade en sån klänning jag tänkt mig så såg det så gräsligt ut. Ingenting satt bra och jag kunde lika gärna dragit ett lakan på mig.
    Så jag provade lite fler modeller och då föll jag pladask för en axelbandslös klänning med snörning i ryggen. Den satt som en smäck (trollade bort alla skavanker :) ) och jag provade att hoppa och studsa men brösten satt vekrligen på plats. Ska dit nästa vecka och prova igen (denna gång med mina två tärnor som smakråd) och om den fortfarande känns rätt så blir det den! Alltså: prova prova prova. Även om du ska beställa från Kina...

• 1700tal

Håller med, vill inte heller ha en "vanlig" axelbandslös, är så trött på dessa även om många av dem är jättefina. Men det har blivit lite tjatigt...

Däremot ville jag inte ha med ärmar, alltså riktiga rejäla ärmar. Jag ska (HAR faktiskt! ) oxå beställt från kina men jag gick och provade olika modeller i två butiker först. Provade en sjöjungfrumodell med massa tyll från knät och ner (axelbandslös) som expediterna tyckte var perfekt för min figur (lång, midja och rejäla höfter). Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag trippade (=hasade) fram och tillbaka på golvet, väldigt glamoröst men kände mig som stoppad korv och det går ju inte att GÅ i dem!

Till slut hittade jag den modell med en axel som satt bra och var jättesnygg. En superlösning för axeln för min kroppstyp. Den kostade förstås typ 12.000 kr...

Så nu har jag beställt en liknande (men mer förfinad, enl mig, och med den kjol jag fastnade för) men med en modifierad överdel. Titta i mitt galleri! Där finns 3 bilder på själva klänningen och en bild på den axel som de ska sy till på klänningen. Ni får ursäkta den stora runda ringen på bilden, det var för att visa konstruktörerna i Kina..

Intressant av att prova var oxå att jag inte ska ha bh under. Insåg att alla brudklänningar (åtminstone de jag provade) ger mer stöd i sig än vad en bh nånsin kan ge. Det är ju som att ha på sig en stabil korsett (även de med dragkedja) och det slår vilket bh som helst!

moster stina - var hade du tänkt beställa ifrån i Kina??

• Snigel Bee

De beror lite på vad man har för klänning men många av klänningarna har en väldigt bra stöd inbyggt! Jag hade en La Sposa som va axelbandslös och den satt som en smäck! Kan tillägga att jag aldrig kan gå utan bh i vanliga fall. Men här så hade den rikitgt bra stöd, sen så prövade vi i affären att lägga in bh inlägg. Inte silikon utan vanliga. De sydde in d i klänningen och jag fick plötsligt värsta urringningen! Så de kan faktiskt gå bara att man kanske måste pyssla lite! Jag hade inte kunnat ha en bh i den klänningen och går faktiskt hellre utan om de blir lika bra resultat! Man har ju så mkt tyg på sig ändå den dagen! :P

• Snigel Bee

Vet inte hur d e me alla klänningar såklart men alla dem jag prövade och även den jag köpte satt liksom inte så hårt över brösten. Utan klänningen håller sig som taijtast precis under, magen och höften så i de jag prövade så skulle de inte spela någon roll om man ens har bröst de sitter uppe ändå! =) det går inte riktigt att jämföra vanliga kläder me bröllopsklänningar. De sitter oftast så sjukt bra för d e så välsydda.

Augustilyckan skrev 2010-10-29 23:00:39 följande:
    Hej, ny på tråden!Jag har inte ens börjat att pröva klänningar ännu, bara kollat lite modeller på nätet! Jag tycker att axelbandslösa klänningar är jättefina, problemet är bara att jag har liten byst (A, liten B) och axelbandslösa toppar brukar verkligen inte sitta kvar! Därför tror jag inte att modellen är ett altenativ, jag har tittat på en del halterneckklänningar från Lilly, dem gillar jag, men måste kolla runt mycket mer och framförallt ut och prova! Några bra tips på affärer i Sthlms området, någon som har en favoritbutik?

Svar på tråden Ni som valt bort axelbandslösa klänningar!