• Jag han
    Äldre 27 Oct 09:10
    12619 visningar
    70 svar
    70
    12619

    Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?

    Hur är det egentligen? Får alla hjälp av sina föräldrar?
    Frågar ni dom eller erbjuder de sig? Eller står ni för allt själva?

    Lite nyfiken bara :)

  • Svar på tråden Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 27 Oct 09:12
    #1

    Jag tror det beror på hur gamla man är och så. Jag är 18, 19 när vi gifter oss och bor fortfarande hemma och vi ska inte bo tillsammans förrän vi är gifta av religiösa skäl. Så då är det mycket mer naturligt att vi får ekonomisk hjälp än sådana som är 40 och bott tillsammans i 15 år...

  • FruSto­lpe
    Äldre 27 Oct 09:31
    #2

    Enligt mig JA!


    Mina föräldrar betalade hela vårt bröllop, inget konstigt med det. Var liksom självklart så. Min kompis som gifte sig ett par år efter oss hade föräldrar som var separerade så de betalade en del själva men fick en stor del av bröllopet betalat av mamman och morföräldrarna. Min mans bror gifte sig i somras och där var det hennes morföräldrar som betalade. Och en annan nära vän som också gifte sig i somras så där var det hennes föräldrar som betalade. Och nu snart ska en annan kompis gifta sig och där är det också helt klart att hennes föräldrar kommer att betala allt.

  • Vi2all­tid
    Äldre 27 Oct 09:40
    #3

    Alltså, jag tror inte man kan förutsätta att föräldrarna ska hjälpa till ekonomiskt men det är nog ganska vanligt att man är med och stöttar
    (dock tycker jag att det inte måste vara brudens föräldrar som betalar, vi lever faktiskt år 2010)

    Om man inte kan hjälpa till ekonomiskt tycker jag åtminstone att man kan hjälpa till med annat. Mina svärföräldrar betalade några saker sedan hjälpte de till med dukning, städning av lokalen och liknande, mina svägerskor band bågen och pyntade utanför där festen skulle vara, svågern byggde en egen tårtställning, min extramamma gjorde tårtan osv osv. Mina föräldrar betalade några andra saker och hjälpte sedan till att fixa kylskåp till bygdegården, hämta is på McDonalds, huserade några långväga släktingar, bjöd alla som hjälpte till på lunch dagen innan, osv osv

    Man kan absolut fråga sina föräldrar "vill ni hjälpa till med något och i så fall vad" men aldrig ta för givet att de ska betala massa pengar. De flesta tycker att det är roligt att hälpa till.

  • Love Story
    Äldre 27 Oct 09:48
    #4

    Jag tycker absolut inte att det är självklart att föräldrar ska betala bröllopet. Själv kommer jag från en kultur där brudparets föräldrar förväntas betala allt eller åtminstone en hel del, men jag tycker att det är lite förlegat. Om vi som två vuxna människor själva har valt att gifta oss (ingår i min kultur att min fästman skulle ha frågat min pappa om tillstånd först, men det känns också förlegat enligt mig) så tycker jag inte att det finns något krav på att föräldrar ska hjälpa till ekonomiskt, speciellt under både jag och min fästman har inkomster och möjlighet till att spara hela summan själva medan min pappa lever på tidsbegränsat aktivitetsstöd. Min pappa har erbjudit en rätt stor summa men på grund av hans inkomstsituation så har jag sagt att jag inte kan ta emot mer än en symbolisk summa (alternativt att han står för t.ex. brudklänning eller skorna). 


    Fästmannens föräldrar har inte sagt något än, men det är lite mindre än 2 år kvar till själva bröllopet. Erbjuder de sig att hjälpa till ekonomiskt blir vi naturligtvis glada, men vi planerar bröllopet efter en summa som vi själva kan spara ihop till och som vi vill lägga på bröllopet utan att räkna med några bidrag.

  • MagicB­ride
    Äldre 27 Oct 09:49
    #5

    Jag skulle aldrig någonsin förvänta mig att mina föräldrar skulle betala för mitt bröllop! Varför skulle de göra det? Det är jag som gifter mig och jag är en modern kvinna som tillsammans med min blivande man kan klara av mina utgifter utan mamma och pappa... Vi lever redan ihop och har gjort det i tre/fyra år. Skulle kännas väldigt dumt att helt plötsligt bli beroende av mamma igen... Sen är det som personen ovan har skrivit, självklart hjälper de till med massor runt omkring - eftersom de gärna är en del av processen! Vi ska fixa maten själva och där kommer de att vara till väldigt stor hjälp och även med städning av lokalen dagen efter då vi vill kunna njuta av att vara nygifta. Men att de ska punga ut för allt? Aldrig i livet.


  • Optimi­a
    Äldre 27 Oct 09:54
    #6

    Man ska INTE förutsätta att föräldrarna glatt ska öppna plånboken och betala ett bröllop för säg 100 000 kr.

    Jag tror det är ganska vanligt att föräldrarna ger ett större eller mindre bidrag, men betalar allt är nog inte så vanligt längre. Eller så beror det på att mina kompisar alla haft egna jobb, inga barn och möjlighet att spara ganska mycket varje månad, och därför betalat största delen av bröllopet själva.

    Vissa bekanta till mig har delat kostnaderna i tre lika stora delar; en del betalar brudparet, en del betalar brudens föräldrar och en del betalas av brudgummens föräldrar.

    Jag kan tycka att om man bott hemifrån i säg 10 år, jobbat i 5 år och har möjlighet att spara; då är det på gränsen till girigt att direkt förutsätta/be sina föräldrar betala för ens fest.

    Jag tycker man ska komma ihåg att om man tar emot bidrag av sina föräldrar/låter dem betala allt, då vill många föräldrar ha större påverkningsmöjligheter än om man betalar allt själv.

    Eftersom min sambos mamma är väldigt jobbig och vill bjuda in sina egna kompisar, grannar och t.om. min sambos barnvakt som han hade när han var i 2-årsåldern är vi väldigt restriktiva med att ta emot bidrag från hans föräldrar.
    Mina föräldrar kommer nog att bidra med en slant, men de förväntar sig inte att få bestämma om t.ex. gästlistan eller maten.

    Praktisk hjälp i form av skjutsning till och från frissan, fixa lunch på bröllopsdagen, hjälpa till med dekorationer osv tycker jag man kan be föräldrarna om. Hellre praktisk hjälp än ekonomisk hjälp, säger jag

  • uppoch­hoppa
    Äldre 27 Oct 09:56
    #7

    vi får hjälp, lite mer av mannens föräldrar och lite mindre av mina, men det räcker till ca 80% av kostnaderna för middagen, men totalt sett betalar vi väldigt mycket själva. Jag hade hoppats att mina föräldrar ville betala, på smma sätt som min blivande mans föäldrar direkt gick in och sa - "så här mkt vill vi  hjälpa till med". mina föräldrar sa inte så, men jag kände till slut att jag ville berätta att  mannens föräldrar  sagt det de sagt så att mina föräldrar själva kunde välja. jag sa precis som det var, vill ni bidra är det välkommet, men det behövs inte och vi får ihop budgeten ändå. Då valde de att vara med... vilket ju är kul!

    Vi har varit på en del bröllop, det känsn som att alla föräldrapar hittills har bidragit med något, men exakta summor vet jag inte, skiulel tippa normalt med 33% fördelning... brudföräldrar, paret, mannens föräldrar. Men det är en vild gissning! ( och då kanske av middag eller så, kanske inte av bröllopsresa och ringar etc.... där känne rjag i alla fall att jag inte vill att det är släktpengar som ska betala.


  • Äldre 27 Oct 09:59
    #8

    Jag hade aldrig tänkt att någon annan än vi skulle stå för kulorna. Sen fick vi ändå ett ekonomiskt bidrag av hans sida och jobb-bidrag av min sida. Båda ovärderliga och oväntade! 


    För mig hade det inte funnits på kartan att någon annan än vi skulle stå för kostnaden. Det är ju ändå VI som gifter oss för VÅR skull! 


    Men alla kommer väl från olika traditioner. 

  • Optimi­a
    Äldre 27 Oct 10:03
    #9

    Ja vi förväntade oss inte heller några bidrag, och planerade att betala allt själva, men då sa min mamma stopp och ville absolut få bidra till festen.

    Om föräldrar uttryckligen erbjuder sig att stå för t.ex. maten tycker jag inte att det är något fel i det. Om brudparet däremot FÖRVÄNTAR sig att föräldrarna ska pröjsa, tycker jag de ska växa upp och börja spara egna pengar att använda på SINA fester.

  • Jag han
    Äldre 27 Oct 10:04
    #10

    Kul att höra lite!
    Själva har vi inte tänkt så mycket på det. Tror inte vi kommer få någon hjälp ekonomiskt av våra föräldrar. De har inte sagt något om det. Däremot en massa praktisk hjälp. 

Svar på tråden Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?