Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?
Hur är det egentligen? Får alla hjälp av sina föräldrar?
Frågar ni dom eller erbjuder de sig? Eller står ni för allt själva?
Lite nyfiken bara :)
Hur är det egentligen? Får alla hjälp av sina föräldrar?
Frågar ni dom eller erbjuder de sig? Eller står ni för allt själva?
Lite nyfiken bara :)
Nej, förväntar mig inte och vill inte ha ekonomisk hjälp till något bröllopsrelaterat. (Kommer nog bli livliga diskussioner om det med mamma, känns bra att det blir hemligt bröllop fast med fest ett tag efter.)
* Först och främst så har den som betalar all rätt att vara med och bestämma och tycka, det är stopp redan där.
* Vi är båda vuxna, har egna inkomster och kan ta hand om oss själva.
* Våra föräldrar är äldre, har varken ork eller råd.
* Dessutom vill vi att de ska kunna få vara gäster, det har de förtjänat. :)
Vi har fått 2000kr från svärmor, annars inget av någon annan förälder.
Eftersom vi båda är studenter och ska gifta oss strax innan examen p.g.a. att jag vill vara gift när vi flyttar ihop, så har vi lånat pengar från våra föräldrar till bröllopet (ringar,våra kläder och resan är ej inräknade, de betalar vi själva). Hans föräldrar erbjöd sig att betala allt, men det tycker jag inte skulle kännas så bra. Istället så lånar vi 40000 av våra föräldrar och betalar av allt så snart som möjligt. Däremot så kommer hans pappa att betala drycken till festen (hans pappa hade blivit arg om han inte hade fått hjälpa oss på något sätt) och min mamma har köpt min klänning som en present till mig.
TYcker att det känns ok att låna pengarna, men jag hade aldrig klarat av att våraföräldrar betalade hela bröllopet.
Mina föräldrar har inte erbjudit något.
Hans föräldrar har absolut erbjudit ekonomisk hjälp men vi vill i första hand stå för det hela själv. Men visst är det skönt att veta att de ställer upp om något skulle hända (med det menar jag att bilen totalhavererar och en stor del av pengarna går dit eller liknande).
Hans föräldrar har också erbjudit annan typ av hjälp (tex barnvakt, dukning, transport, lokalfix osv osv). Känns jättekonstigt att mina föräldrar inte gjort annat än gnällt över att vi inte valt att bjuda HELA HELA släkten, vi bjuder bara de närmaste. Vill mina föräldrar att fler gäster ska närvara tycker jag att de i så fall ska stå för den notan. Det är ju inte det bröllopet vi vill ha och jag tänker inte betala för ett bröllop min mamma vill ha liksom... Usch nu är jag så less att jag snart drar in deras inbjudan!
(lite irriterad såhär på kvällskvisten)
Vi kommer inte få någon hjälp eller be om det heller. Vi har ju ingen bättre inkomstsituationen än t ex mina föräldrar och hans tycker nog att detta får man stå för när man själva har råd.
Vi hade tex inte kunnat gifta oss de första åren av ekonomiska skäl. Nu har vi inte sparat ihop pengarna ännu men har tänkt att spara det vi kan fram till 2012 (eller 2011 men det hinner vi nog inte) eftersom jag snart tar examen och börjar jobba. Vi sparar det vi kan, vi har flera barn och dyrt boende så man får vara lite realistisk. Jag kan känna att vi hade VERKLIGEN varit värda att unna oss lite lyx, jag vill kunna välja ring, klänning och fest -det JAG vill ha utan att hela tiden tänka på vad sakerna kostar. Men får vi ihop säg 20-30 000 så får vi utgå ifrån det och hålla det litet och enkelt.
För mig är ringen viktig och jag vet ungefär vad jag vill ha och vi kommer behöva nya förlovningsringar också så jag gissar att "bara" ringarna kommer bli över 20 000.
I släkten är det vanligt att man bjuder alla, mostrar, kusiner osv när det vankas fylla jämnt eller bröllop. Det kommer vi helt klart inte kunna göra nu och OM föräldrar har invändningar så får de helt enkelt öppna plånboken själva, DET kommer jag däremot att säga!!
Oj vad olika det kan vara. Så kul! Jag hade tex inte tyckt det var ok att låna pengar och betala av senare. Tror/vet inte att vi skulle få så mycket ekonomisk hjälp utan mer hjälp från lite här och där i familjen. Exempelvis att städa dagen efter och att göra inbjudningar, bordsplaceringen, vigselprogram, menyer. Sköta kontakten med festlokalen, catering etc. och vara presentansvarig, hjälpa långväga gäster osv. Få låna brudslöja, underkjol, brudskor etc. Det är vi SÅ otroligt tacksamma för, då kan alla som vill hjälpa till.
jo de hjälper till med vickningen/nattamaten också. Så ja, igentligen är det inga rena pengar men en hel del ändå. gållande de andra sakerna och föräldrar/släkt som fixar och donar med saker inför bröllopet: tid är pengar!!
Vi kommer inte att få någon ekonomisk hjälp men det beror på att vi har en bättre ekonomisk situation än vad de har. När jag pratade med en vän om budget för bröllopet så berättade hon att deras föräldrar hade hjälpt till med olika saker men jag vet ju att det är omöjligt för oss.
Så vi gjorde en budget som skulle passa våra ekonomiska förutsättnignar. Jag går och betalar rätt mycket på ett lån så jag räknar med att spara ihop 15 000 på detta året och min blivande (som lätt skulle kunna betala för allt två gånger om) går in med det dubbla jag får ihop. Så gissningsvis 40 000 kr för allt för 60 gäster. Då är iofs inte bröllopsresa betald men i dagsläget vet vi inte ens vart vi vill åka så vi får se.
Jag tycker jättemycket om alla "våra" föräldrar men för vår sinnesro så kommer vi inte heller be dem om annan hjälp utan vi försöker hålla dem utanför planeringen in i det längsta.
Jag hade inte förväntat mig någon hjälp,
men självklart hoppas man:)
Vi skulle ha ett enkelt bröllop men det ville inte föräldrarna höra talas om, så min mamma och pappa betalar hela middagen med svärmors hjälp. Vi kommer få en hel del och det är vi ju såklart jäteglada för! Svärmor och svärfar kanske kommer ge oss lite mer i och med att dom faktiskt har mer med pengar.
All hjälp är ju jättetacksam:)
Men vaddå få vara med och bestämma? Ingen av våra föräldrar har krävt det alls! Det enda dom vill är att vi ska ha en jättefest och få ett underbart bröllop. Antagligen så bryr dom sig jättemycket och det kommer nog jag göra till min dotter med om jag har råd :) Det är tanken som räknas och några hundralappar är lika välkommet som tusenlappar.
Tänker inte be om ursäkt för att vi får :) Dock så är det kanske lite fult att kräva pengar men det har vi aldrig gjort.
Vidare så gav min mormor mig min bröllopsklänning i bröllopspresent (förutsatt att jag betalade halva brudgummens klädsel) eftersom det var till båda två :)
Vi kommer betala ca. 33.000 själva på bröllopet och bådas föräldrar ca. 15-20.000.
Vi är evigt tacksamma och det vet dom.
Vi är självklart hos dom och hjälper till och hälsar på ofta, för vi gör faktiskt saker i gengäld med och det är nog därför dom erbjuder sig dessa summor eftersom vi faktiskt är så hjälpsamma mot dom alltid! :)
Sen kommer dom självklart hjälpa till också. Men som vanligt så hjälper alltid mina föräldrar till mer och betalar mindre, min sambos föräldrar betalar mer och hjälper till mindre. Det är jätteskönt på det viset och man värderar hjälp minst lika mycket som pengar! minst! :)
Det var absolut ingenting vi hade räknat med, men båda föräldraparen har efter beskedet att vi ska gifta sig sagt att dom vill hjälpa till med lite pengar, så vi betalar nog en tredjedel var ungefär.