• Jag han

Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?

Hur är det egentligen? Får alla hjälp av sina föräldrar?
    Frågar ni dom eller erbjuder de sig? Eller står ni för allt själva?

Lite nyfiken bara :)

• Svar på tråden Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?
  • Semlorna

Jag hade inte ens tänkt på det men sambons föräldrar erbjöd sig direkt att stå för bröllopet (de lovade också att mina föräldrar skulle göra samma sak, haha). Mina föräldrar kommer hjälpa till men jag vet inte om det blir med pengar eller jobb. Vi ska hur som ha ett enkelt bröllop för under 20.000 så den summan klarar vi själva.

• pyrro

Jag utgick ifrån att vi skulle betala allt själva men trodde nog att vi skulle få lite bidrag. Fick mer än vad jag väntat mig....mina föräldrar betalade "mig" dvs brudklänning, hår och make-up och sonens kläder och all sprit och det hade jag verkligen inte väntat mig:)
    Hans föräldrar bidrog inget i förväg men vi fick pengar i present som täckte maten + lite till.

Vi är 30+ och har levt tillsammans i 5 år. Jag tycker verkligen inte att det är någon självklarhet att föräldrarna ska betala sina barns bröllop så jag är oerhört tackasam att ffa min mamma engagerade sig så mkt och ville bidra till vår dag:)

• pyrro

Måste tillägga.....JAG skulle ALDRIG ha frågat!

• torildsdotter

Då vi är relativt unga (23 och 25 då vi gifter oss) och studenter båda två så vågade jag mig faktiskt på att fråga föräldrarna lite försikigt om vi kunde få hjälp i någon form. Det visade sig då att de gärna ville vara med och betala. Vi gjorde en budget som landade på 30 000 kr och då blev det så att mina föräldrar erbjöd sig att betala ena halvan och min blivande mans föräldrar andra halvan. Vi har därför valt att se det som att de bidrar med en viss summa var och vill vi utöka kostnaderna på några områden så står vi för det själva. Jag förstår helt och fullt ni som tycker att bröllop och fester ska man klara av att finansiera själva, men är ändå oerhört tacksam för den hjälp vi nu får, då vi inte själva har möjlighet att stå för ett helt bröllop i dagsläget. 

• Stora damen

Vi har tänkt att stå för bröllopet själva. Jag har studerat i 3 år och blev färdig i somras så har inte jobbat på några år, men jag är alldeles för stolt för att fråga om pengar. :) Därför valde vi att stå för det själva. Om någon ändå erbjuder sig att hjälpa till ekonomiskt är det naturligtvis välkommet! Det är nu mindre än 3 månader kvar till bröllopet och än har bara min sambos föräldrar bidragit med en summa som täcker kanske en tiondel av kostnaden, men vi förväntade oss aldrig att någon skulle erbjuda pengar...

• Fröken T

Vi förväntar oss inget bidrag från föräldrar men jag går fortfarande och hoppas lite på att de ska erbjuda sig att betala lite. Kanske bidra så att jag kan sy upp den klänning jag vill ha t ex. Men om det händer så blir det en glad överraskning.

Den budget vi har gjort och den typ av bröllop vi kommer att ha är utifrån att vi står för hela kostnaden själva.

Jag skulle aldrig någonsin be min föräldrar om pengar. Vi har inte den relationen. I min familj förväntas man klara sig ekonomiskt själv. Däremot kommer jag att be dem om hjälp med småsaker. T ex så kommer min mamma att få sy dukar av tyg som jag har för hon är bra på att sy.

• liiine89

Att föräldrarna ska betala deras dotters bröllop är för att det är den sista gången de betalar något för henne, för sen ska hennes nyblivna man försörja henne.

Detta är dock bara om man är ung, inte när man är äldre och har bott tsm i många år.
    Utan när man är ung så brukar föräldrarna hjälpa till.

Själv vet jag inte riktigt om mina föräldrar hjälper oss med pengar, men de kommer ställa upp med att hjälpa till med att laga maten och sådant. Eftersom min pojkvän inte har heltidsjobb och jag studerar. Så har vi inte jätte mycket pengar. Men vi har budget på 10 000:- och vi ska ha 50gäster.

• Fröken T
    Fröken T skrev 2010-10-27 11:51:18 följande:
    Vi förväntar oss inget bidrag från föräldrar men jag går fortfarande och hoppas lite på att de ska erbjuda sig att betala lite. Kanske bidra så att jag kan sy upp den klänning jag vill ha t ex. Men om det händer så blir det en glad överraskning. Den budget vi har gjort och den typ av bröllop vi kommer att ha är utifrån att vi står för hela kostnaden själva. Jag skulle aldrig någonsin be min föräldrar om pengar. Vi har inte den relationen. I min familj förväntas man klara sig ekonomiskt själv. Däremot kommer jag att be dem om hjälp med småsaker. T ex så kommer min mamma att få sy dukar av tyg som jag har för hon är bra på att sy.
    EDIT: Alldeles nyss ringde min pappa och erbjöd sig att bidra med 5000 kr till klänning för att jag ska få den klänning jag vill ha :)

Träffade familjen igår och det blev en del snack om bröllopsplaner och klänning och hur dyrt det är.

Superglad!!!

• turbovampyria

Jag förväntar mig inte att mina föräldra ska hjälpa till med att betala vårat bröllop. Det beror till stor del på att jag vet att mina föräldrar inte har så bra med pengar. Däremot så vet jag att min mamma vill hjälpa till att betala bröllopet även i fall jag har sagt till henne att hon inte behöver det. För att göra henne till viljes så har jag gett henne i uppgift att betala maten, som inte kommer att ligga på mer än 3000kr eftersom de ska tillaga den själva. Då kommer hon också kunna känna sig delaktig. På min sambos sida ska de däremot hjälpa till med dukning och städning av lokalen vi ska vara i. Sådan hjälp känns alltid mer välkommen än pengar till bröllopet.

• Mariabridetobe

Vi hade tänkt att betala hela bröllopet själv, då det verkar vanligt i dag, men min M2B s föräldrar bidrog till hans syster så då får vi lika mycket, som ska gå till Mat o det som hör till den delen. Mina föräldrar vill hjälpa till m pengar men har inte råd ( men jag känner att det är tanken som räknas och de kommer att hjälpa till med mycket praktiskt)

Svar på tråden Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?