Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?
Man ska INTE förutsätta att föräldrarna glatt ska öppna plånboken och betala ett bröllop för säg 100 000 kr.
Jag tror det är ganska vanligt att föräldrarna ger ett större eller mindre bidrag, men betalar allt är nog inte så vanligt längre. Eller så beror det på att mina kompisar alla haft egna jobb, inga barn och möjlighet att spara ganska mycket varje månad, och därför betalat största delen av bröllopet själva.
Vissa bekanta till mig har delat kostnaderna i tre lika stora delar; en del betalar brudparet, en del betalar brudens föräldrar och en del betalas av brudgummens föräldrar.
Jag kan tycka att om man bott hemifrån i säg 10 år, jobbat i 5 år och har möjlighet att spara; då är det på gränsen till girigt att direkt förutsätta/be sina föräldrar betala för ens fest.
Jag tycker man ska komma ihåg att om man tar emot bidrag av sina föräldrar/låter dem betala allt, då vill många föräldrar ha större påverkningsmöjligheter än om man betalar allt själv.
Eftersom min sambos mamma är väldigt jobbig och vill bjuda in sina egna kompisar, grannar och t.om. min sambos barnvakt som han hade när han var i 2-årsåldern är vi väldigt restriktiva med att ta emot bidrag från hans föräldrar.
Mina föräldrar kommer nog att bidra med en slant, men de förväntar sig inte att få bestämma om t.ex. gästlistan eller maten.
Praktisk hjälp i form av skjutsning till och från frissan, fixa lunch på bröllopsdagen, hjälpa till med dekorationer osv tycker jag man kan be föräldrarna om. Hellre praktisk hjälp än ekonomisk hjälp, säger jag