• mmaddee

Visa hänsyn mot löjlig person?

Jag har en  rätt närasläkting jag bjude rpå bröllopet och hon hatar fisk och hon avskyr lukten.
    Vi komer att bjuda på smörgåsbord och där ingår ju fisk. Hon vill att vi skall ta bort fisken men då sa jag att tål hon inte lukten så behöver hon inte komma.

I hennes bostad får inte fisk förekomma får du förpestar man den för gott menar hon.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Visa hänsyn mot löjlig person?
  • Emblas Mamma

Men herregud, är ni vuxna människor?

Vad TS än gör så kommer det alltid finnas NÅGON som är missnöjd. Vad ska man göra? Ska man specialbeställa mat till var och en av 250 personer och sätta dom i olika bås så dom slipper se varandras mat?

SNÄLLA!

Lukten av fisk är olika. all fisk lutar inte och då tycker jag verkligen inte att det är något problem! TS kanske tar hänsyn och väljer något som inte luktar jättemycket, och om man har ont av att se fisk, då vet jag inte vad jag ska tro om denna människa.

Lukt kan vara äcklig, ja, (inte för att jag har ont av det) men det gäller inte all fisk. 

Det är trots allt TS som gifter sig, tänk om dom skulle vilja ha fisk som huvudrätt? Det är många som har idag. Vuxna människor får allt lära sig lite hyfs och fason och vet dom att dom inte klarar av att se fisk (inte ens barn är så löjliga) då ska dom minsann stanna hemma från bröllopet också.

För vad jag förstår vad det ingen viktig person som ni ens ville bjuda egentligen. Men visst. man kan ju kompromissa och ta fisk som inte luktar och man kan ha det lite längre ner, avsides vid bordet.

MEN det är ju löjligt om inte denna gäst kan tillmötesgå någonting? Som det jag föreslog nu. Kan man inte tillmötesgå så tycker jag absolut inte man är välkommen!

• Blivande frun N

Jag har vänner som Digital dreams och reagerar därför som jag gör. TS har bestämt sig för att problemet är löjligt och agerar därifrån. Jag anser att problemet är verkligt och reagerar utifrån det.

Emblas mamma;
    Det går inte att tillmötesgå alla, men det går att få alla (även om det är 250 p) att känna sig välkomna. Om man vet om problemet innan inbjudningarna går ut och inte agerar därefter så har man ju satt sig i sitsen själv.

tror som Digital Dreams att det handlar om att rättfärdiga ett beslut som redan är taget.

• Emblas Mamma
    Blivande frun N skrev 2010-10-24 09:00:21 följande:
    Jag har vänner som Digital dreams och reagerar därför som jag gör. TS har bestämt sig för att problemet är löjligt och agerar därifrån. Jag anser att problemet är verkligt och reagerar utifrån det.Emblas mamma;Det går inte att tillmötesgå alla, men det går att få alla (även om det är 250 p) att känna sig välkomna. Om man vet om problemet innan inbjudningarna går ut och inte agerar därefter så har man ju satt sig i sitsen själv.tror som Digital Dreams att det handlar om att rättfärdiga ett beslut som redan är taget.
    Så om ett brudpar önskar sig lite fisk till smörgåsbordet är det helt uteslutet enligt dig då eller!?

Som jag sa, det behöver varken lukta eller synas så mycket och bara DET tycker jag är att tillmötesgå väldigt mycket från brudparet!

Gästen ska ju också kunna gå tillmötes med dessa kraven!

Tänk själv att inte få bestämma på sitt eget bröllop. Nej herregud.. Visst kan man gå tillmötes men jag hade fanken heller skippat fisk hela vägen om jag nu verkligen velat ha det som brud och brudgum.

Det är ju inte så att TS har fisk på bordet bara för att jävlas med denna enda person! Det tror jag inte på.!

• 1700tal

Bara en liten reflektion och fråga er som tydligen spyr av fisklukt;

Har ni med er en hink när ni går på restaurang? Bar ni en spypåse med er i fickan under skolgången ifall skollunchen råkade vara fisk?

Låter onekligen som ett jättebesvärligt problem eftersom de flesta matställen har någon form av fisk på menyn och nån i restaurangen lär få in det till bordet. Vad besvärligt och jobbigt!

• Digital Dreams

Emblas Mamma skrev 2010-10-24 09:29:36 följande:
    Så om ett brudpar önskar sig lite fisk till smörgåsbordet är det helt uteslutet enligt dig då eller!? Som jag sa, det behöver varken lukta eller synas så mycket och bara DET tycker jag är att tillmötesgå väldigt mycket från brudparet! Gästen ska ju också kunna gå tillmötes med dessa kraven!   Tänk själv att inte få bestämma på sitt eget bröllop. Nej herregud.. Visst kan man gå tillmötes men jag hade fanken heller skippat fisk hela vägen om jag nu verkligen velat ha det som brud och brudgum. Det är ju inte så att TS har fisk på bordet bara för att jävlas med denna enda person! Det tror jag inte på.!

Ojojoj, vilken reaktion det vart här då!!

Bara att utläsa av TS satta rubrik säger en hel del:

"Visa hänsyn mot löjlig person?"

TS har redan innan inlägget bestämt sig för att personen är löjlig och verkar inte vilja vara tillmötesgående på något vis överhuvudtaget.

Som sagt, hon har redan bestämt sig, och startar antagligen denna tråd endast i syfte att rättfärdiga sitt beslut. TS är säkerligen fullt medveten om att det är hon själv som är löjlig egentligen om det är någon som är löjlig. Därför behöver hon få stöd av andra är genom att "förlöjliga" sin inbjudna fiskhatare.....

Att inte kunna visa respekt för ett uppenbart problem för personer som inte råkar vara stöpt i samma form som TS är fruktansvärt.
    Tyvärr läser man ofta här på forumet om blivande brudar (ja, tyvärr är det oftast tjejer) som rent av är som små diktatorer....

Visa respekt för sina vänner tycker jag är en självklarhet om man själv vill bli respekterad och omtyckt!
    Det vore en annan situation om personen bara tyckte att fisk smakar skit, eller krävde att brudklänningen skulle vara brun för att det är personens favoritfärg eller nåt annat idiotiskt påhitt.
    Men här verkar det handla om ett problem som jag själv har mycket stor erfarenhet av och som faktiskt kan vara ett handikapp!

• Digital Dreams

1700tal skrev 2010-10-24 09:54:11 följande:
    Bara en liten reflektion och fråga er som tydligen spyr av fisklukt;Har ni med er en hink när ni går på restaurang? Bar ni en spypåse med er i fickan under skolgången ifall skollunchen råkade vara fisk?Låter onekligen som ett jättebesvärligt problem eftersom de flesta matställen har någon form av fisk på menyn och nån i restaurangen lär få in det till bordet. Vad besvärligt och jobbigt!

Nej, jag har ingen hink med mig då jag går på restaurang. Å andra sidan så brukar det inte serveras speciellt mycket fisk på de restauranger jag besöker, åtminstone har det inte varit i närheten av mig!

I skolan åt jag inte skollunch de dagar som det serverades fisk, utan jag gick hem och åt, just på grund av detta "handikapp".

Ja, det är jättebesvärligt och jobbigt, men inget att göra så mycket åt annat än att försöka besöka ställen där man undviker att komma i kontakt med detta.
    Som sagt så ställer detta till det vid tillställningar som tex släktmiddagar om inte det finns den respekten från de som bjuder in.
    Lyckligtvis tillhör min omgivning denna typ av fina människor att dom tar hänsyn till mitt "handikapp"!

• Emblas Mamma
    Digital Dreams skrev 2010-10-24 10:04:37 följande:
      Nej, jag har ingen hink med mig då jag går på restaurang. Å andra sidan så brukar det inte serveras speciellt mycket fisk på de restauranger jag besöker, åtminstone har det inte varit i närheten av mig!I skolan åt jag inte skollunch de dagar som det serverades fisk, utan jag gick hem och åt, just på grund av detta "handikapp".Ja, det är jättebesvärligt och jobbigt, men inget att göra så mycket åt annat än att försöka besöka ställen där man undviker att komma i kontakt med detta.Som sagt så ställer detta till det vid tillställningar som tex släktmiddagar om inte det finns den respekten från de som bjuder in.Lyckligtvis tillhör min omgivning denna typ av fina människor att dom tar hänsyn till mitt "handikapp"! 
    Du menar att du skulle aldrig gå på ett bröllop om det serverades LITE fisk som itne ens luktade?

Det tycker jag är underligt!

det måste ju vara väldigt jobbigt.. Tänk vilka problem vissa måste dras med. Det är ju nästan mer synd om er än riktigt handikappade människor i rullstol :)

• Emblas Mamma

Förlåt men jag måste bara säga att du säger emot dig själv lite.

Det är så viktigt att tillmötesgå tycker du.

Ja men du skulle inte kunna tillmötesgå då? Om TS hade ätnkt sig kokt torsk som luktar jättemycket och sen ångrar sig för sin släktings skull och tar fisk som ej luktar alls,

skulle man inte kunna tillmötesgå då? Eller ska du som gäst få till 100% vad du vill eftersom du anser att du är förmer än brudparet denna dag?

bara undrar. Sen struntar jag i om TS har bestämt sig från början att personen är löjlig, jag har fortfarande inte fått svar på DENNA frågan och vill så gärna ha det :)

Sen måste jag bara påpeka en sak med. Tycker det är lite pinsamt att kalla sina problem ett handikapp, jag har t.ex en jättefobi mot spindlar och du mot fisk. Det KAN man nog vänja sig av med. Och jag ska bara säga såhär;

hade jag suttit helförlamad i rullstol så skulle jag nog mer än gärna gå in i ett rum fullt  av spindlar varje dag bara jag kunde bli bra igen! Så kalla inte detta ett handikapp snälla.

• Amor in aeternum
    Emblas Mamma skrev 2010-10-24 10:29:34 följande:
    Förlåt men jag måste bara säga att du säger emot dig själv lite. Det är så viktigt att tillmötesgå tycker du. Ja men du skulle inte kunna tillmötesgå då? Om TS hade ätnkt sig kokt torsk som luktar jättemycket och sen ångrar sig för sin släktings skull och tar fisk som ej luktar alls, skulle man inte kunna tillmötesgå då? Eller ska du som gäst få till 100% vad du vill eftersom du anser att du är förmer än brudparet denna dag? bara undrar. Sen struntar jag i om TS har bestämt sig från början att personen är löjlig, jag har fortfarande inte fått svar på DENNA frågan och vill så gärna ha det :)   Sen måste jag bara påpeka en sak med. Tycker det är lite pinsamt att kalla sina problem ett handikapp, jag har t.ex en jättefobi mot spindlar och du mot fisk. Det KAN man nog vänja sig av med. Och jag ska bara säga såhär; hade jag suttit helförlamad i rullstol så skulle jag nog mer än gärna gå in i ett rum fullt  av spindlar varje dag bara jag kunde bli bra igen! Så kalla inte detta ett handikapp snälla.
    Jag tycker också att det blir lite löjligt att dra till med att kalla detta problem ett handikapp. Jag har en extrem fobi mot ormar, jag ryser när jag ser dem på tv men jag har också en kompis som har en massa ormar och kräldjur hemma hos sig.. men jag begär inte att han ska stänga in sina husdjur varje gång jag kommer dit för att umgås med honom. Ja, jag känner obehag men jag kan inte bestämma vilka husdjur han ska ha i sin lägenhet bara för att jag kommer dit.

Man har alltid ett val, antingen så struntar man i sin fobi och tillmötesgår brudparet.. någon annan kanske kan hämta mat till henne.. då kommer hon inte i närheten av fisken, eller så får hon helt enkelt tacka nej.

• 21maj

Jag håller fullständigt med Emblas mamma. det är respeklöst att gästen ska få bestämma mat, bara för att den inte passar och kanske luktar. Om man ska tillmötesgå alla så blir det nog ingen mat alls. speciellt inte med så många gäster. Nej det är brudparets dag och gäster får faktiskt anpassa sig till det...

sen är fobier till för att behandlas om man vill bli av med dom. ett handikapp är det inte. Jag har haft massor av folk här som vill bli av med sin ormfobi och det är en vilja hos dom för att kunna se en orm på bild. Det går att göra något åt det. om man vill.

att inte klara av fisklukt är ingen fobi. Fobi innebär en enorm ångest attak som inte går att kontrollera som egen person.

Svar på tråden Visa hänsyn mot löjlig person?