• mmaddee

Visa hänsyn mot löjlig person?

Jag har en  rätt närasläkting jag bjude rpå bröllopet och hon hatar fisk och hon avskyr lukten.
    Vi komer att bjuda på smörgåsbord och där ingår ju fisk. Hon vill att vi skall ta bort fisken men då sa jag att tål hon inte lukten så behöver hon inte komma.

I hennes bostad får inte fisk förekomma får du förpestar man den för gott menar hon.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Visa hänsyn mot löjlig person?
  • mmaddee

Blivande frun N skrev 2010-10-23 18:00:18 följande:
    Jag tycker att det är lite skenhedligt och respektlöst att servera fisk så att hon anser att hon inte kan komma, om hon inte står ut med att vara i samma lokal som fisk och därför tackar nej. Speciellt om ni visste om det innan.Som jag fattar det så är det inte bara så att hon bara tycker att det luktar "lite illa" eller inte kan äta den - hon tycker sig inte kunna vara i samma rum och kan tacka nej av den anledningen. Det är ert bröllop och ni serverar vad ni vill - men man kan servera smörgåsbord utan fisk.Jag hade aldrig serverat fisk om jag visste att någon skulle reagera så och om jag inte ville ha någon med hade jag heller inte bjudit denna. Ta en funderare på hur DU hade velat bli behandlad som injuden till bröllop. 

man kan inte rätta sig efter EN person om man bjuder över 250 personer. Tänk om där är någon vegan som inte vill se kött då?

• Blivande frun N

Då hade jag inte bjudit in. Hade jag vetat om att personen ifråga skulle tacka nej på grund av maten hade jag inte bjudit in denna. Det känns som att "välkommen på bröllop - men jag vet att du kommer tacka nej för att vi serverar något du inte klarar av att se". Jag vill inte behandla mina gäster så - tycker att alla är viktiga. Men vi är alla olika, och jag förstår om maten redan är planerad att det kan bli omständigt, framförallt om du inte tycker att det är någon förlust att hon inte kommer.

• Sebastiána

Själv tycker jag att just fiskrätterna på smörgåsbordet är de godaste.

• Sebastiána
    Blivande frun N skrev 2010-10-23 18:13:49 följande:
    Då hade jag inte bjudit in. Hade jag vetat om att personen ifråga skulle tacka nej på grund av maten hade jag inte bjudit in denna. Det känns som att "välkommen på bröllop - men jag vet att du kommer tacka nej för att vi serverar något du inte klarar av att se". Jag vill inte behandla mina gäster så - tycker att alla är viktiga. Men vi är alla olika, och jag förstår om maten redan är planerad att det kan bli omständigt, framförallt om du inte tycker att det är någon förlust att hon inte kommer.
    Problemet blir ju om flera personer skulle reagera på liknande sätt gentemot annan mat. Man kan inte göra alla nöjda. Som tidigare sagts är väl kärnfrågan om denna person inte vill ha fisk i närheten för att hon är bortskämd och petig eller om det beror på fobi/allergi.
  • Blivande frun N

Om maten gör att hon inte kan komma - spelar det någon roll om det handlar om allergi eller att inte klara av lukten? Men jag tror att TS (och många fler) har valt att tycka att gästen är löjlig och bortskämd som inte klarar av fisk och har gjort sitt val. Jag menar att om jag hade varit i samma sits så hade jag valt gästen framför fisken. Man kan inte anpassa maten till allas favorit, men jag tror att man kan anpassa maten så att alla känner sig välkomna om man vill.

• mmaddee

Blivande frun N skrev 2010-10-23 18:51:19 följande:
    Om maten gör att hon inte kan komma - spelar det någon roll om det handlar om allergi eller att inte klara av lukten? Men jag tror att TS (och många fler) har valt att tycka att gästen är löjlig och bortskämd som inte klarar av fisk och har gjort sitt val. Jag menar att om jag hade varit i samma sits så hade jag valt gästen framför fisken. Man kan inte anpassa maten till allas favorit, men jag tror att man kan anpassa maten så att alla känner sig välkomna om man vill.

men vad gör du om där är någon gäst som inte vill se kött då?
    tar du bort både fisk o kött då

• Amor in aeternum
    Blivande frun N skrev 2010-10-23 18:51:19 följande:
    Men om det är så att TS tänker bjuda över 250 personer så kan ju inte en gäst bestämma vad som ska finnas och inte finnas på bordet. Det tycker jag är väldigt löjligt faktiskt. Visst ska man tänka på gästerna också men som TS sa det finns väldigt många som inte tycker om kött och inte vill se kött men de flesta klagar inte ändå just av respekt. Dessutom så kanske TS och blivande älskar fisk och de flesta andra bjudna gäster också gör det.. 1 Person kan inte bestämma över 249 andra personer.
  • mmaddee

Amor in aeternum skrev 2010-10-23 19:38:08 följande:
    Men om det är så att TS tänker bjuda över 250 personer så kan ju inte en gäst bestämma vad som ska finnas och inte finnas på bordet. Det tycker jag är väldigt löjligt faktiskt. Visst ska man tänka på gästerna också men som TS sa det finns väldigt många som inte tycker om kött och inte vill se kött men de flesta klagar inte ändå just av respekt. Dessutom så kanske TS och blivande älskar fisk och de flesta andra bjudna gäster också gör det.. 1 Person kan inte bestämma över 249 andra personer.

ja just de man kan ju inte styras utav 1 person

• Blivande frun N

Om gästen är viktig - ja.

Mitt bröllop är inte maten, det är inte klänningen viktigast, utan kärlek, nära och kära och jag vill att alla ska känna sig lika välkomna, oavsett om de klarar av kött eller ej.

Det jag menar att om du visste, innan inbjudningarna gick ut, att hon inte klarade av att vara i ett rum där det serverades fisk tycker jag att det känns skenheligt att bjuda henne och sedan servera fisk - som gör att hon känner att hon inte är välkommen och kan komma.

Men jag tror att du har bestämt dig du inte är beredd att ändra menyn. Det är hur du hanterar det - jag säger att jag hade valt att göra annorlunda och gillar tanken att behandla andra som man vill bli behandlad själv - även på sitt bröllop.

• Etheleglin
    Blivande frun N skrev 2010-10-23 18:00:18 följande:
    Jag tycker att det är lite skenhedligt och respektlöst att servera fisk så att hon anser att hon inte kan komma, om hon inte står ut med att vara i samma lokal som fisk och därför tackar nej. Speciellt om ni visste om det innan.Som jag fattar det så är det inte bara så att hon bara tycker att det luktar "lite illa" eller inte kan äta den - hon tycker sig inte kunna vara i samma rum och kan tacka nej av den anledningen. Det är ert bröllop och ni serverar vad ni vill - men man kan servera smörgåsbord utan fisk.Jag hade aldrig serverat fisk om jag visste att någon skulle reagera så och om jag inte ville ha någon med hade jag heller inte bjudit denna. Ta en funderare på hur DU hade velat bli behandlad som injuden till bröllop. 
    Men va?

Skulle vi som inte äter kött (eller dricker alkohol) servera blodig stek med vodka på vårat bröllop om det var det som krävdes för att en (1!) gäst av flera hundra annars inte kan tänka sig att komma?

En vuxen människa, som inte är allergisk.

Nej, skärpning säger jag. Behåll fisken på bordet och låt resten vara hennes problem, inte ert.

Svar på tråden Visa hänsyn mot löjlig person?