• mmaddee

Visa hänsyn mot löjlig person?

Jag har en  rätt närasläkting jag bjude rpå bröllopet och hon hatar fisk och hon avskyr lukten.
    Vi komer att bjuda på smörgåsbord och där ingår ju fisk. Hon vill att vi skall ta bort fisken men då sa jag att tål hon inte lukten så behöver hon inte komma.

I hennes bostad får inte fisk förekomma får du förpestar man den för gott menar hon.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Visa hänsyn mot löjlig person?
  • Blivande frun N

Tycker att du drar stora växlar av en liten sak. 

Om du hade en gäst som kräver en blodig biff är det inte samma sak som att inte klara av att vara i samma rum som fisk.

Om personen i fråga inte gillar det är det en sak - om denne inte klarar av att vara i samma rum är det en annan. Kanske är så att det beror på hur man ser på fisk - "tycka lite illa om"/"inte klara av det alls""/allergi.

Jag säger fortfarande att JAG hade gjort annorlunda för att mina gäster betyder mycket och jag är i den naiva tro att jag tror att man kan ha en meny som gör att alla känner att de kan komma på bröllopet.  Men om maten eller besväret att byta meny betyder mer än gästen så tycker jag TS ska behålla fisken.

• mmaddee

Blivande frun N skrev 2010-10-23 19:54:52 följande:
    Tycker att du drar stora växlar av en liten sak. Om du hade en gäst som kräver en blodig biff är det inte samma sak som att inte klara av att vara i samma rum som fisk. Om personen i fråga inte gillar det är det en sak - om denne inte klarar av att vara i samma rum är det en annan. Kanske är så att det beror på hur man ser på fisk - "tycka lite illa om"/"inte klara av det alls""/allergi. Jag säger fortfarande att JAG hade gjort annorlunda för att mina gäster betyder mycket och jag är i den naiva tro att jag tror att man kan ha en meny som gör att alla känner att de kan komma på bröllopet.  Men om maten eller besväret att byta meny betyder mer än gästen så tycker jag TS ska behålla fisken.

vad gör du om en person på ditt bröllop inte tål att vita klänningar? tar du en annan färg bara för de

• Blivande frun N

Då hade jag troligtvis frågat personen hur denne hanterar det på sommaren.

Problem är till för att lösas och jag tror att det går att lösa problem så att det blir två vinnare och inte två förlorare.

• Dannedo

Om det var någon  av gästerna som var extremt allergisk mot jordnötter och inte klarade av att vara i samma rum, finns det väl ingen som skulle ställa fram skålar med jordnötter på varje bord. Att någon bestämt sig för att fisk är äckligt är något helt annat. Vilken grad av ogillande är det? Är det så att vännen bara avskyr fisk så får hon nog bara bita ihop, om det däremot är så att personen i fråga börjar spy och får panikångest av att vistas i samma rum som fisk är kanske läget ett annat (och framför allt dags att söka hjälp, måste vara otroligt handikappande med tanke på att fisk finns lite här och var i samhället).

Visst ska man ta hänsyn till sina gäster, men i det här fallet är det ju gästen som beter sig illa om hon inte kommer pga en sådan sak. Och det kanske finns anledning att be henne att inte klaga allför högljutt på festen, jag har själv varit på ett bröllop där min bordsgranne klagade på allt som serverades "Blä, jag tååål inte sill, fy, jag avskyr vitlök, nä, det här var inget gott" vilket förstörde matglädjen för oss andra runt bordet.

Ett tips på en liten komprimiss är att allt fisk ni serverar ska vara inlagd, kallrökt, gravad eller varmrökt och avsvalnad, då är lukten inte alls densamma.

/En som också hatar fisklukt :)

• mmaddee

Dannedo skrev 2010-10-23 20:32:51 följande:
    Om det var någon  av gästerna som var extremt allergisk mot jordnötter och inte klarade av att vara i samma rum, finns det väl ingen som skulle ställa fram skålar med jordnötter på varje bord. Att någon bestämt sig för att fisk är äckligt är något helt annat. Vilken grad av ogillande är det? Är det så att vännen bara avskyr fisk så får hon nog bara bita ihop, om det däremot är så att personen i fråga börjar spy och får panikångest av att vistas i samma rum som fisk är kanske läget ett annat (och framför allt dags att söka hjälp, måste vara otroligt handikappande med tanke på att fisk finns lite här och var i samhället). Visst ska man ta hänsyn till sina gäster, men i det här fallet är det ju gästen som beter sig illa om hon inte kommer pga en sådan sak. Och det kanske finns anledning att be henne att inte klaga allför högljutt på festen, jag har själv varit på ett bröllop där min bordsgranne klagade på allt som serverades "Blä, jag tååål inte sill, fy, jag avskyr vitlök, nä, det här var inget gott" vilket förstörde matglädjen för oss andra runt bordet. Ett tips på en liten komprimiss är att allt fisk ni serverar ska vara inlagd, kallrökt, gravad eller varmrökt och avsvalnad, då är lukten inte alls densamma. /En som också hatar fisklukt :)

varför hatar så många fisk?

• Sebastiána
    mmaddee skrev 2010-10-23 20:50:51 följande:
      varför hatar så många fisk?
    Rå fisk luktar väl inte så gott, men tillagad är en annan sak tycker jag.
  • mmaddee

Sebastiána skrev 2010-10-23 20:54:40 följande:
    Rå fisk luktar väl inte så gott, men tillagad är en annan sak tycker jag.

oja de är de

• Dannedo

Jag tycker om att äta fisk men ogillar lukten, värst är kokt fisk -hu! Men det skulle aldrig hindra mig att gå på fest. Dessutom vänjer sig ju faktiskt näsan.

• JustMeAndMyLove

Det är upp till gästen att skärpa till sig eller hitta en metod att klara av det. Smörja nått under näsan eller bara suck it up.

Pinsamma människor det finns. 

• Digital Dreams

Tycker att det verkar som att TS redan innan skapandet av denna tråd redan bestämt sig för sitt ställningstagande....

Hur som helst:
    Jag själv blir spysjuk av fisklukt, vare sig den är rå eller tillagad.
    Inte bara att jag tycker att det "luktar äckligt", för då borde man kunna stålsätta sig en stund, utan det går helt enkelt inte att kontrollera: Jag spyr på riktigt av lukten!

Alla mina släktingar och vänner respekterar detta, och dom brukar därför inte servera fisk när jag är med, eller så görs det om det är middag utomhus då det brukar funka bättre.

Jag tycker väl som så att bryr man sig om sina vänner/släktingar så respekterar man också dem genom att försöka lösa problem som kan uppstå.
    Men som jag utläser mellan radera av TS så vet hon om problemet, men vill inte göra nåt åt det och bryr sig dessutom inte ens ifall personen/gästen kommer eller ej.
    Skulle någon ha samma åsikt om mig så förtjänar denne inte mitt sällskap, och jag hoppas verkligen inte att jag skulle bli bjuden till en sådan tillställning. Känns fruktansvärt falskt om inbjudaren inte bryr sig ett skit om man kommer eller ej.....

Med andra ord så har TS redan en bestämd åsikt i "frågan" och förmodligen skriver om det här endast för att bedöva sitt eget samvete.....

Dessutom är det väl så att ett smörgåsbord inte alls behöver innehålla just fiskrätter, då det finns så oändligt mycket annat att servera/äta.

Men, TS gör ju som hon vill, själv skulle jag aldrig för mitt liv göra som hon!

Svar på tråden Visa hänsyn mot löjlig person?