Om det var någon av gästerna som var extremt allergisk mot jordnötter och inte klarade av att vara i samma rum, finns det väl ingen som skulle ställa fram skålar med jordnötter på varje bord. Att någon bestämt sig för att fisk är äckligt är något helt annat. Vilken grad av ogillande är det? Är det så att vännen bara avskyr fisk så får hon nog bara bita ihop, om det däremot är så att personen i fråga börjar spy och får panikångest av att vistas i samma rum som fisk är kanske läget ett annat (och framför allt dags att söka hjälp, måste vara otroligt handikappande med tanke på att fisk finns lite här och var i samhället).
Visst ska man ta hänsyn till sina gäster, men i det här fallet är det ju gästen som beter sig illa om hon inte kommer pga en sådan sak. Och det kanske finns anledning att be henne att inte klaga allför högljutt på festen, jag har själv varit på ett bröllop där min bordsgranne klagade på allt som serverades "Blä, jag tååål inte sill, fy, jag avskyr vitlök, nä, det här var inget gott" vilket förstörde matglädjen för oss andra runt bordet.
Ett tips på en liten komprimiss är att allt fisk ni serverar ska vara inlagd, kallrökt, gravad eller varmrökt och avsvalnad, då är lukten inte alls densamma.
/En som också hatar fisklukt :)