• mmaddee

Visa hänsyn mot löjlig person?

Jag har en  rätt närasläkting jag bjude rpå bröllopet och hon hatar fisk och hon avskyr lukten.
    Vi komer att bjuda på smörgåsbord och där ingår ju fisk. Hon vill att vi skall ta bort fisken men då sa jag att tål hon inte lukten så behöver hon inte komma.

I hennes bostad får inte fisk förekomma får du förpestar man den för gott menar hon.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Visa hänsyn mot löjlig person?
  • Niini

Skitit i henne hade jag gjort.. Om det är viktigare att hållas borta från fisk än att få gå på en släktings bröllop så får hon väl tacka nej då. Som brudpar är det omöjligt att få precis alla helt nöjda.

• mmaddee

Niini skrev 2010-10-23 16:04:07 följande:
    Skitit i henne hade jag gjort.. Om det är viktigare att hållas borta från fisk än att få gå på en släktings bröllop så får hon väl tacka nej då. Som brudpar är det omöjligt att få precis alla helt nöjda.

Ja jag sörjer inte om hon tackar nej. de är mest en prinsip sak att jag bjuder henne för det skulle se dumt ut annars

• shakynose

Jag tycker inte hon verkar löjlig, snarare sjuk för det där är ju inte ens i närheten av normalt! Har hon fobi? Jag hade på fullaste allvar bett henne att söka hjälp om hon inte redan har det. Jag skulle kunna tänka mig att gå rätt långt för att tillmötesgå en person som har fobi eller liknande, men någonstans måste man dra en gräns. Vill ni verklgen ha fisk, och om det dessutom inte spelar så stor roll om hon kommer, så tycker jag att ni kan be henne att:

1) ha överseende med ert val av meny och påpeka att ni anstränger er för att se till att där finns goda alternativ.

eller

2) stanna hemma.

• mmaddee

i ett smörgåsbord ingår där ju fisk och man kan ju inte ta hänsyn till alla. Jag har farbröder som är med i mhf och de dricker inte sprit men de har inget i mot andra som dricker.

• Sebastiána
    mmaddee skrev 2010-10-23 15:53:26 följande:
    Jag har en  rätt närasläkting jag bjude rpå bröllopet och hon hatar fisk och hon avskyr lukten.Vi komer att bjuda på smörgåsbord och där ingår ju fisk. Hon vill att vi skall ta bort fisken men då sa jag att tål hon inte lukten så behöver hon inte komma.I hennes bostad får inte fisk förekomma får du förpestar man den för gott menar hon.Hur hade ni gjort?  
    Eeeh... det blir lite konstigt att rätta hela menyn till över 200 gäster bara för en person.
  • Piiiip

Jag hade kunnat förstå det om det var någon sorts allergi. T.ex. som jordnötter. Personer som är väldigt allergiska mot det kan ju inte vistas i närheten.

Men själv är jag lite allergisk mot vuxna människor som inte kan äta mat för att "de inte tycker om det och det och det".

Jag tycker du skötte det bra!

• Sebastiána
    Piiiip skrev 2010-10-23 17:27:06 följande:
    Jag hade kunnat förstå det om det var någon sorts allergi. T.ex. som jordnötter. Personer som är väldigt allergiska mot det kan ju inte vistas i närheten.Men själv är jag lite allergisk mot vuxna människor som inte kan äta mat för att "de inte tycker om det och det och det". Jag tycker du skötte det bra!
    Håller med!
  • mmaddee

ja veganer o alargiker för ju special mat

• Karamellen

Jag hade kunnat förstå henne om det handlade om allergi. Jag arbetade med en kvinna som faktiskt fick stora allergiska reaktioner bara av fisklukten (alltså utan att röra eller äta fisken). Då det serverades fisk, främst vit fisk lax hade hon inga problem med, fick hon av lukten stora utslag, blev tungandad, klåda i ansiktet följt av rodnad osv osv.

Som sagt, hade det handlat om sådan kraftig allergi då hade jag absolut valt bort fisken! Men bara för att någon tycker det luktar lite illa? Nej, absolut inte!

• Blivande frun N

Jag tycker att det är lite skenhedligt och respektlöst att servera fisk så att hon anser att hon inte kan komma, om hon inte står ut med att vara i samma lokal som fisk och därför tackar nej. Speciellt om ni visste om det innan.

Som jag fattar det så är det inte bara så att hon bara tycker att det luktar "lite illa" eller inte kan äta den - hon tycker sig inte kunna vara i samma rum och kan tacka nej av den anledningen. Det är ert bröllop och ni serverar vad ni vill - men man kan servera smörgåsbord utan fisk.

Jag hade aldrig serverat fisk om jag visste att någon skulle reagera så och om jag inte ville ha någon med hade jag heller inte bjudit denna. 

Ta en funderare på hur DU hade velat bli behandlad som injuden till bröllop. 

Svar på tråden Visa hänsyn mot löjlig person?