• lovvydovvy

Ska vi byta med varandra?

Såg att denna tråden med en superbra idé hade blivit för gammal så startar upp den igen.

Idén är att erbjuda sina tjänster i utbyte för hjälp med något man själv behöver till bröllopet.

Detta är listan som var aktuell när tråden lades ner, bara att kopiera och lägga till sig själv i slutet :)

NiVi - Uppsala med omnejd - tårtor, cupcakes - Florist, make up,frisör,fotograf,solist, serveringshjälp vid buffé

Bellson - Uppsala/Malmö? - är dekoratör - söker?

Happypuppy - Göteborg - kock, servitriser - söker florist, tårtmakare, nagelteknolog

Sörön10 - Uppsala/Sthlm - musikkontakter - Söker lite oklart just nu, återkommer!

sandralainen- stockholm- servetris-kock- söker florist-tårtmakare

Miu - Trollhättan  - är nagelteknolog - söker florist, frisör, musiker. Gifter oss 18/6 2011

KatjaB jag är florist, bor i örebro (gifter oss i strömsholm i juli)

Piiiip - karlstad - söker allt, kan... inga kunskaper på papper; men jag kan laga mat, leda projekt, organisera, strukturera, tidsuppskatta etc. och är trevlig och bra på att "ta" folk. Arbetat lite med kundkontakt på fester. Skulle lätt kunna vara kökshandräckning under ett bröllop, ställa iordning, hjälpa till att servera brudskål, städa, hålla i trådar och rycka in där det behövs, etc. 

Planeringsdax - Göteborg - bakar speciella tårtor efter tycke och smak tex bröllopstårtor barntårtor mm söker serveringsperonal hmm det är säkert mer men återkommer om detta :)

thebe uddevalla gifter oss 4 september
    kan servera, baren ingen utbildning men jobbat med det inom ett par år.
    söker någon som kan göra franskmanekyr, underhållning, servering till buffè, "barnpassning" till ca 11 barn. kommer finnas wii, filmer m.m. ålder kommer vara från ca 2år till 15år

ollasulrika - skepplanda - är kock - söker fotograf , sminkös , nagelteknolog )gifter oss 24 juli

Lovvydovvy- vi gifter oss 3 sep 2011 i Göteborg- söker: serveringshjälp, kock, bartender, underhållning. Jag kan baka vackra gräddtårtor (tvåa i Arlas tävling Nationaldagstårtan), servera och blanda drinkar (ingen utbildning)

VB blivande VD - Karlstad - har som hobby att göra tårtor - söker någon som kan hjälpa till med servering av buffe, fylla poå karaffer, lättare städning mm 

• Svar på tråden Ska vi byta med varandra?
  • BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-10-18 13:08:46 följande:
    Vill inte vara en partypooper, men jag startade en sån här tråd för Dalarna förut och fick på nosen...

Även byte av tjänster skulle skattas för och redovisas osv. Så var medvetna om att det här räknas som svartjobb och kanske inte är helt rumsrent här på BT 
    Drullen skrev 2011-10-18 13:37:39 följande:
    Bra att komma ihåg, men man kan iallafall komma i kontakt med personer som man kan samarbeta med, ev. rabatt kan man alltid erbjuda. Då är man laglig oxå.
    Fast ger man rabatt så tar man ju ut ekonomisk ersättning istället och då blir ett inlägg här istället fråga om reklam, vilket inte heller är tillåtet på BT. Så det är nog inte helt helt enkelt för redaktionen, vilket säkert är anledningen till att de har tagit bort flera trådar. Risken med tråden är att det snarare i undantagsfall som tjänstbyten görs på ett helt korrekt sätt, dvs man betalar in moms, men inga extra betalningar till tjänstutövaren.
  • Drullen

Man kan ta ut materialkostnad utan att det behöver betyda nån slags extra ersättning, därmed inte klassas som reklam. Självklart måste en som har ett aktivt företag fixa med momsen, om nu inte personen som ska ha klänningen fixar tyget själv.

Om man är en person som är jätteduktig på att sy, erbjuder en kompis att sy hennes klänning, tar ut kostnad för material, det är ju inte reklam för att man inte vill betala tyget, men samtidigt kan man få hjälpa till.

Om min mamma skulle sy min klänning, inte skattar ja för att hon hjälper mig, om ja sen bakar bullar till henne en annan dag, som tack för hjälpen, så klassas ju inte det som utbyte av tjänster.

Däremot om man skriver var man jobbar o att det kostar si o så, om man kan byta nåt. Självklart är det reklam.(o alltså fel)

• Tarzan66
    Tinzi skrev 2011-10-26 09:09:58 följande:
    Skulle vara jätte intressant. Har nämligen problem att hitta transport. Frågan är vad jag kan hjälpa dig med på ditt bröllop i gengäld? :)
    Har redan gift mig men det finns ju viss hantverkshjälp som man kan behöva som snickeri, svarvning mm.
  • Tinzi
    Tarzan66 skrev 2011-11-04 16:11:17 följande:
    Har redan gift mig men det finns ju viss hantverkshjälp som man kan behöva som snickeri, svarvning mm.
    oki, inget jag kan tyvärr:(
  • BlackWIngedAngel
    Drullen skrev 2011-10-31 08:47:09 följande:

Man kan ta ut materialkostnad utan att det behöver betyda nån slags extra ersättning, därmed inte klassas som reklam. Självklart måste en som har ett aktivt företag fixa med momsen, om nu inte personen som ska ha klänningen fixar tyget själv.

Om man är en person som är jätteduktig på att sy, erbjuder en kompis att sy hennes klänning, tar ut kostnad för material, det är ju inte reklam för att man inte vill betala tyget, men samtidigt kan man få hjälpa till.

Om min mamma skulle sy min klänning, inte skattar ja för att hon hjälper mig, om ja sen bakar bullar till henne en annan dag, som tack för hjälpen, så klassas ju inte det som utbyte av tjänster.

Däremot om man skriver var man jobbar o att det kostar si o så, om man kan byta nåt. Självklart är det reklam.(o alltså fel)

Det du beskriver är ju skillnad. Om din mamma syr din klänning och du sedan ger henne bullar för att visa din tacksamhet så är det en sak. Din mamma syr inte till dig under villkoret att du måste baka bullar till henne. När man erbjuder en tjänst i utbyte mot en annan så ska man betala momsen.
  • Drullen

Det är klart man får lösa momsen omman har ett företag, ja skrev lite flummigt kanske... Ja syfta lite på reklamfrågan där, fast ja tog ett exempel utanför forumet. Att även om nån råkar ha företag, så mena ja att det kanske inte är menat som reklam om man skriver här om att hjälpa varandra. Om en kan hår o en kan naglar o man vill hjälpa varandra, sen om den ena har företag eller inte så blir det ju på hennes (hans) samvete att göra rätt för sig i sitt företag.

• Tarzan66
    Tinzi skrev 2011-11-04 16:19:42 följande:
    oki, inget jag kan tyvärr:(
    Sy bilklädsel kanske då?
  • Moster Stina

Hej på er ala glada bytare!

Ville bara varna er andra för att lita allt för mycket på de ni skall byta med.

Vi hade sen länge och väl bestämt med ett annat brudpar att jag skulle sköta musiken på deras bröllop, och de komma med tre personer för servering vid vårt. Hon som jag hade kontakt med verkade mycket seriös, och hade t o m själv tagit initiativet till att starta en sådan bytestråd.

När tiden började närma sig för vårt bröllop, så blev hon allt svårare att få tag på. Vi lyckades inte ens få ihop ett helt telefonsamtal med henne. Varför inte tänker jag inte gå in på här, men det verkade plö6tsligt väldigt krångligt allting. Jag tycker absolut att man kan få ha rätt att ändra sig om ett uppgjort byte, och det sms:ade jag och skrev till henne. Bara, vi fick veta INNAN vårt bröllop om de tänkte komma eller inte. Fick ett sms några dagar innan som bekräftade att de absolut lovade att komma. Men eftersom jag ändå aldrig fick prata med människan så garderade jag mig i alla fall för säkerhets skull med att DAGEN INNAN fråga några gymnasieelever till mig istället. (min stackars svärmor höll på att gå upp i limningen av nervositet inför detta)

Tack och lov för det säger jag bara. De kom inte! Och gick som vanligt inte att nå via någon av sina mobiler, oavsett vilket nummer vi ringde från. FEGT tycker jag! Jag tänker dock inte vara ful och hänga ut henne här. Något har ju uppenbart hänt dem.

Vi har förresten bytt tjänster med ett annat par också, och det bytet gick däremot jättebra! Och det var jättekul!

• förlovadflicka
    Moster Stina skrev 2011-11-07 14:31:34 följande:

Hej på er ala glada bytare!

Ville bara varna er andra för att lita allt för mycket på de ni skall byta med.

Vi hade sen länge och väl bestämt med ett annat brudpar att jag skulle sköta musiken på deras bröllop, och de komma med tre personer för servering vid vårt. Hon som jag hade kontakt med verkade mycket seriös, och hade t o m själv tagit initiativet till att starta en sådan bytestråd.

När tiden började närma sig för vårt bröllop, så blev hon allt svårare att få tag på. Vi lyckades inte ens få ihop ett helt telefonsamtal med henne. Varför inte tänker jag inte gå in på här, men det verkade plö6tsligt väldigt krångligt allting. Jag tycker absolut att man kan få ha rätt att ändra sig om ett uppgjort byte, och det sms:ade jag och skrev till henne. Bara, vi fick veta INNAN vårt bröllop om de tänkte komma eller inte. Fick ett sms några dagar innan som bekräftade att de absolut lovade att komma. Men eftersom jag ändå aldrig fick prata med människan så garderade jag mig i alla fall för säkerhets skull med att DAGEN INNAN fråga några gymnasieelever till mig istället. (min stackars svärmor höll på att gå upp i limningen av nervositet inför detta)

Tack och lov för det säger jag bara. De kom inte! Och gick som vanligt inte att nå via någon av sina mobiler, oavsett vilket nummer vi ringde från. FEGT tycker jag! Jag tänker dock inte vara ful och hänga ut henne här. Något har ju uppenbart hänt dem.

Vi har förresten bytt tjänster med ett annat par också, och det bytet gick däremot jättebra! Och det var jättekul!

Usch vad hemskt! Det bästa är nog att träffas på riktigt innan så att man vet att det ens är en riktig brud... Tur att det löste sig! Det är bra att ha elever att utnyttja (dock var jag eleven som utnyttjade på vårt bröllop, haha!)
  • BlackWIngedAngel
    Drullen skrev 2011-11-04 21:07:25 följande:
    Det är klart man får lösa momsen omman har ett företag, ja skrev lite flummigt kanske... Ja syfta lite på reklamfrågan där, fast ja tog ett exempel utanför forumet. Att även om nån råkar ha företag, så mena ja att det kanske inte är menat som reklam om man skriver här om att hjälpa varandra. Om en kan hår o en kan naglar o man vill hjälpa varandra, sen om den ena har företag eller inte så blir det ju på hennes (hans) samvete att göra rätt för sig i sitt företag.
    Fast det var det som var min poäng. Att man ska betala för momsen även om man är privatperson. Alltså, om du erbjuder dina tjänster i utbyte mot andra tjänster så ska man redovisa moms till skatteverket även om man inte betalar till varandra i övrigt. 
  • Tinzi
    070831 skrev 2011-11-05 03:00:56 följande:
    inte dags att starta en ny ??
    Jo,de kan ju starta en egen moms& skatte snack tråd vid byte av TJÄNSTER...
  • 070831
    Tinzi skrev 2011-11-07 21:04:47 följande:
    denna tråden är ju så gammal så man vet ju inte vilka som planerar eller ej .. ju..
  • BlackWIngedAngel
    Tinzi skrev 2011-11-07 21:04:47 följande:
    Fast det tycker jag i och för sig hör hemma väldigt väl i bytestråden eftersom det är just tjänster som folk byter mestadels. Risken för svartjobb är även del i varför en del liknande trådar har blivit nedstängda, efter vad jag förstått...
  • Tinzi
    BlackWIngedAngel skrev 2011-11-08 18:27:09 följande:
    Fast det tycker jag i och för sig hör hemma väldigt väl i bytestråden eftersom det är just tjänster som folk byter mestadels. Risken för svartjobb är även del i varför en del liknande trådar har blivit nedstängda, efter vad jag förstått...
    Ringer du polisen när folk går mot röd gubbe också?

Jag tycker iaf att ni kan prata om det där någon annanstans då JAG iaf är här för att ENBART byta en tjänst mot en annan och faktiskt ger blanka fan i vad andra tycker om det!

Svartjobb erbjuds över hela sverige varje dag, så att risken skulle vara större i en BYTEtråd tror jag inte på. Det är ganska enkelt att  starta en annan tråd för den diskussionen tack, här byter vi enbart TJÄNSTER och så länge inte sidan heter: Svartjobb erbjudes så kan ni få sluta diskutera det här!

Respektera!
  • Tinzi

Jag hoppar härmed ur tråden!

Finns det någon glad själ där ute som gladeligen byter en tjänst mot en annan utan att känns sig tvingad till tusen, utan ser det som ett ypperligt tillfälle att hjälpa en medmänniska och samtiidgt få lite hjälp själv i Borås/Göteborgs trakten så kontakta mig via min gästbok.

• BlackWIngedAngel
    Tinzi skrev 2011-11-08 20:23:14 följande:
    Ringer du polisen när folk går mot röd gubbe också?

Jag tycker iaf att ni kan prata om det där någon annanstans då JAG iaf är här för att ENBART byta en tjänst mot en annan och faktiskt ger blanka fan i vad andra tycker om det!

Svartjobb erbjuds över hela sverige varje dag, så att risken skulle vara större i en BYTEtråd tror jag inte på. Det är ganska enkelt att  starta en annan tråd för den diskussionen tack, här byter vi enbart TJÄNSTER och så länge inte sidan heter: Svartjobb erbjudes så kan ni få sluta diskutera det här!

Respektera!
    Jag har knappast haft en diskussion kring att anmäla folk, men jag tycker det blir väldigt fånigt att jämföra det med att gå mot rött ljus då det är stor skillnad i skala mellan en trafikförseelse och ekonomisk brottslighet. Framförallt tycker jag att det är viktigt att man är medveten om att man utför svartarbete om man inte tar upp momsen. Det är inte självklart att alla vet det heller.

I övrigt behöver jag inte alls anpassa mig efter din högst personliga åsikt att inte vilja höra om vilka lagar och regler som gäller. I en tråd som handlar om byte av tjänster är det ett högst relevant inlägg och det tillför väldigt lite i en egen separat tråd. Att det inte uttryckligen står i rubriken att man eftersöker svartjobb är inte heller relevant. Det är redaktionen själva som i en annan tråd uttryckt att man upplevt svartjobb som en risk med dessa trådar och att det alltså kan vara därför de blir borttagna. Det kan ju vara bra för dig också att veta då du uppenbarligen söker svart arbetskraft, att döma av första stycket i ditt inlägg och att uppmana till en olaglig handling är ju inte ok i den här typen av forum.
  • Sara 120707

Jag har inte läst på jättenoga om lagarna som gäller här. Men även om det skulle vara så att det räknas som tekniskt sett olagligt så är det troligtvis en lag som i främst gäller när man sätter det i system. Skulle det finnas konsekvenser för om ett brudpar byter en tjänst (tex servering ) med varandra så är man inne på väldigt slipprig mark.

Som exemplet med kanelbullarna ovan även om det säkert finns bättre exempel.

Byta tjänster
    Värdet av en tjänst är skattepliktigt om det finns ett uttalat krav på att tjänsten utförs som gentjänst för en annan tjänst. Ett exempel är om en plattsättare kaklar badrummet hos sin tandläkare mot att tandläkaren lagar plattsättarens tänder. Då finns ett uttalat krav på att den ena tjänsten ska utföras som ersättning för den andra. Därför ska bägge tjänsterna beskattas. Det gäller oavsett om den ena personen är anställd hos den andra eller inte.

Skattskyldigheten gäller från första kronan. Den som fått ersättningen ska redovisa den i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster under beskattningsåret. En inkomstdeklaration ska man lämna om ens sammanlagda inkomst under året (av tjänst och/eller näringsverksamhet) är minst 42,3 procent av prisbasbeloppet för inkomståret. Man ska fylla i hela sin inkomst i deklarationen.

Även i övrigt gäller samma regler för gentjänster som för annan ersättning. Läs mer under Anlita en privatperson.

Vissa tjänster är inte skattepliktiga

Avsikten med skattelagstiftningen är inte att beskatta den privata sfären. Givetvis beskattas därför inte barn som får ersättning för att hjälpa till hemma. Inte heller beskattas den som utför en tjänst åt en vän utan något krav på motprestation.

Hela det fina kryphålet i denna lag ligger i sista meningen och är "något krav på motprestation"

Detta innebär ju egentligen att om man hjälper till på någon annans bröllop och de ska hjälpa till på ert men får förhinder. Skulle ni då kräva dem på någon annan form av ersättning? Skulle ni inte det så gäller egentligen inte denna lag er.

Svar på tråden Ska vi byta med varandra?