• mojikanan

Inbudan utan barn!

Ja ska börja skissa lite på våran bröllops inbjudan
    och vi har valt att  ha ett barnfritt bröllop!!

Någon annan som haft ett sådant
    och hur skrev ni in det snyggt i inbjudan!

Känns lite tråkigt att skriva 
    - Barnen får stanna hemma.. 

• Svar på tråden Inbudan utan barn!
  • Aylas

Lev idag skrev 2010-12-02 10:00:16 följande:
    När man ska gifta sig på annan ort eller rättare sagt när gästerna måste resa och bo på annan ort för att kunna komma på bröllopet (sthlm-gotland).Hur gör man då?Jag tror dock bara att vi har ett barn under 8 år när vi gifter oss (hon är 2 år då).Men jag funderar på om de blir så att dem måste gå tidigare osv, det är ju i så fall tråkigt. Men samtidigt, hur gör man om gästerna är tvungna att resa och bo på annan ort?Kan man ändå skriva att man vill ha barnfritt?För då funkar det ju inte att dem är med under ceremonin och inte på festen.Hm.. ja det här ska jag fundera på. Och diskutera med min andra hälft. :)

Vi kommer också att gifta oss på annan ort och många gäster kommer att åka 40 mil. Vi vill ha en barnfri fest och kommer att försöka lösa en eller två barnvakter under kvällen - till de som inte kan lämna sina barn hemma under en helg och till våra brudnäbbar.

Men det kräver ju också att det finns en lämplig lokal i nära anslutning till festen.

• tågjäntan

Risken med att vilja ha ett barnfritt bröllop är att det är flera som itne kan komma. Jag var på ett bröllop förra sommaren där bara barn som ammade var välkommna. Vår dotter var tre månade så hon fick vara med. På bröllopet visade det sig att det var så pass många av brudparets vänner som hade varit tvugna att vara hemma så de fick ändra sig och låta barn vara med.
    Själva skrev vi inget om det. Men när de ringde och frågade sa vi att för er egen skull är det skönast om barnen är hemme. Men om ni inte kan komma utan barnen så är de välkomna. Flera ordnade barnvakt. Medan några ex ett par som var på semester, inte hade kunnat komma och jag ville inte riskera att dessa vänner inte var med på min stora dag.

Lycka till!

• Johanna Lund

De Bröllops inbjudningarna jag har fått (och även de med barn som jag känner) har det stått så här:

Du/Ni  XXxxXXxx (Namnen på de som är bjudna) är hjärtligt välkomna på vårt Bröllop. (bara vuxna)
    Alt
    Du/Ni  Familjen Larsson är hjärtligt välkomna på vårt Bröllop (även barnen i fam bjudna)

Så kommer jag att göra på min inbjudningar och jag ha syskonbarn som kommer att vara i åldrarna 8-15år och de är alla bjudna. Däremot mina vänners barn har jag inte samma relation till. Så deras barn får stanna hemma.

• Salat
    Salat skrev 2010-12-01 22:36:22 följande:

Vi kommer att bjuda 110 gäster, varav 7 just fyllt 18 år och 17 är från 12 år och uppåt.
    Vår son på 4 och min brors barn på fem och åtta är undantaget.
    Skulle vi ha bjudit med allas barn hade vi haft över 30 barn från
    två år och uppåt vilket blir för rörigt, dyrt och jobbigt.
    Är det en gång i livet man får göra som man känner för så är det väl när man gifter sig!

Hej igen!
    Mina vänners barn, mellan 12 och 18 år, har jag omgåtts med sedan dom var nyfödda och känner dom mkt väl! Mina barn 14 o 17, är deras vänner. Min blivande mans vänners barn är yngre från 2 år och uppåt och han känner dom inte alls, vet knappt vad dom heter. Därför har vi bestämt att mina vänners barn och mina barns vänner får komma men inga andra barn (förutom vår son på 4 och min brors barn) Vad tror ni vi får för reaktioner på detta och vad skall vi skriva i inbjuningarna? 

• Mickan31

Vi skrev: "Vi träffar gärna Era barn, men på en annan dag än denna"

• In HocSignoVinces

vi har skrivit de vuxnas namn på inbjudan, dvs " Välkommen Namn & Namn på vårt bröllop" men sen har vi skrivit " Eventuella barn är självklart välkomna att delta vid bröllposmiddag och fika, men festen firas i vuxet sällskap" =)

• fru AM

Vi skrev bara föräldrarnas namn på inbjudan. Det räckte - tack vara en sen vigseltid också (17.00) men det beror ju lite på hur folk är som man umgås med. De flesta VILLE nog också gå på fest utan sina barn. Sedan var det en handfull som vid tillfället hade mindre barn (under året) och de ringde och frågade om det var ok. Vi sa som det var att "visst, men festen är utomhus och vi kommer inte kunna ordna något rum eller så för barnen". Festen blev mycket lyckad och jag såg faktiskt inte till något enda barn under hela tiden (hörde ngt pip i kyrkan med det var inte störande)-   de sov alla i sina vagnar på lite olika platser i trädgården som vi hade festen i..

(De enda barnet som var inbjudet var min son på 10 år. Han satt med vid middagen och somnade sedan i en soffa. Vår tiomånaders dotter togs om hand av barnflicka i anslutning till festen, men henne hörde jag inte heller av faktiskt. Hon somnade rätt snart)

• NorthernTrekker

Hallå!

Vi gjorde det lätt för oss och skrev bara namnen på de som var bjudna på inbjudan. På vår hemsida så har vi även förtydligat att:

"Står ditt namn på bröllopsinbjudan så är just du välkommen! Vänligen respektera att detta är en vuxenfest och att festen är barnfri, med undantag för ammande barn!"

Poängen borde gå hem hoppas vi...

• GnuGS
    In HocSignoVinces skrev 2010-12-11 11:02:00 följande:
    vi har skrivit de vuxnas namn på inbjudan, dvs " Välkommen Namn & Namn på vårt bröllop" men sen har vi skrivit " Eventuella barn är självklart välkomna att delta vid bröllposmiddag och fika, men festen firas i vuxet sällskap" =)
    Det här skulle jag inte förstå om jag fick inbjudan (inte för att jag har några barn, men i alla fall). Bröllopsmiddagen är väl den större delen av festen?
  • Geogaddi

Det är tydligen ett laddat ämne det här. Som barnfri har jag svårt att förstå varför folk tar så illa upp för att deras barn inte ska bjudas festen. Men men, jag kanske har en helt annan uppfattning när jag har egna barn. Vem vet?

Min sambos syster har t ex varit väldigt tydlig på den punkten: "Om inte barnen får komma så kommer inte vi heller". Hennes barn är de enda som är välkomna (7 och 13 år gamla), och det har inte med hennes attityd att göra, utan för att de barnen står oss tillräckligt nära för att få en egen inbjudan.

Vi kommer att skriva: "Vi önskar dela vår bröllopsdag med våra vuxna vänner, ammande barn är såklart välkomna"

...och hoppas att det är tydligt nog.

• mojikanan
    Geogaddi skrev 2011-01-12 16:43:53 följande:
    Det är tydligen ett laddat ämne det här. Som barnfri har jag svårt att förstå varför folk tar så illa upp för att deras barn inte ska bjudas festen. Men men, jag kanske har en helt annan uppfattning när jag har egna barn. Vem vet?

Min sambos syster har t ex varit väldigt tydlig på den punkten: "Om inte barnen får komma så kommer inte vi heller". Hennes barn är de enda som är välkomna (7 och 13 år gamla), och det har inte med hennes attityd att göra, utan för att de barnen står oss tillräckligt nära för att få en egen inbjudan.

Vi kommer att skriva: "Vi önskar dela vår bröllopsdag med våra vuxna vänner, ammande barn är såklart välkomna"

...och hoppas att det är tydligt nog.
    Vi kommer att skriva liknade som er i våran inbjudan..
    Det här med barnfritt är som du säger ett känsligt ämne med blandade känslor 

Men vi har mötts av positiv respons på detta och de par som har barn tycker att
    det vart upp till oss att bestämma hur vi velat ha det.
    Finns ju olika anledningar till att man kanske vill ha ett barnfritt bröllop!

I vårt fall så är det pga att många av våra gäster reser långt för att medverka i vårat bröllop
    vilket innebär med att antingen mamman eller pappan försvinner under kvällen för att lägga barnen.
    detta tycker ja är synd då vi vill umgås med våra nära och kära på vår stora dag!
    och framför allt när vi inte träffar dom så ofta!

För barnens del så undrar ja om det gör så mycket att få stanna hemma från ett bröllop som nog i deras ögon är som vilket "kalas" som helst när det är  små.. 

Våran gräns vid inbjudningar är från 15 år då har de ( förhoppningsvis) någon glädje av en inbjudan.  
  • Jeliqa

Vi kommer också ha ett barnfritt bröllop och vi tänker skriva ut namnen på de inbjudna personerna i inbjudningskortet samt har även valt att tala direkt med de personer som har yngre barn och då meddela dem att det blir barnfritt. 

• mojikanan
    Jeliqa skrev 2011-01-12 16:57:58 följande:
    Vi kommer också ha ett barnfritt bröllop och vi tänker skriva ut namnen på de inbjudna personerna i inbjudningskortet samt har även valt att tala direkt med de personer som har yngre barn och då meddela dem att det blir barnfritt. 
    Ja då blir det ju inga missförstånd!!
  • Anna B

Vi skriver det löjliga rimmet:
    Barn är en underbar gåva, men ikväll får de vara hemma och sova
    Men barn som behöver amma, får självklat följa med sin mamma

:)

Svar på tråden Inbudan utan barn!