• mojikanan

Inbudan utan barn!

Ja ska börja skissa lite på våran bröllops inbjudan
    och vi har valt att  ha ett barnfritt bröllop!!

Någon annan som haft ett sådant
    och hur skrev ni in det snyggt i inbjudan!

Känns lite tråkigt att skriva 
    - Barnen får stanna hemma.. 

• Svar på tråden Inbudan utan barn!
  • Jämntjock

Blir denna diskussion någonsin gammal?! Laktos- och barnfritt- hahaha, riktigt bra!

Vi har valt att inte ha barn med på vårt bröllop, av flera anledningar. För det första för att vi inte vill ha med våra egna barn, mer än i kyrkan där de är näbbar. Detta för att denna dagen handlar om OSS, som par, som älskande, som man och kvinna, och inte som föräldrar. Vi vill att vår bröllopsdag är en dag när vi firar vår kärlek utan att behöva tänka på om barnen har det bra osv. För det andra tycker jag att tillställningar/fester där alkohol förekommer (dessutom i generös mängd ) är fullständigt off limits för barn. Och nej, jag kan inte tänka mig att ha ett alkoholfritt bröllop, så barn får stanna hemma.

Vi kommer skriva i inbjudan att detta är en tillställning för våra vuxna vänner, men att ammande barn självklart är välkomna i sin mamma sällskap

• mojikanan

Massa bra tips!!  Gilla den med Laktos och barnfritt!! hihi

• Verus

Jämntjock skrev 2010-10-21 17:47:58 följande:
    Blir denna diskussion någonsin gammal?! Laktos- och barnfritt- hahaha, riktigt bra! Vi har valt att inte ha barn med på vårt bröllop, av flera anledningar. För det första för att vi inte vill ha med våra egna barn, mer än i kyrkan där de är näbbar. Detta för att denna dagen handlar om OSS, som par, som älskande, som man och kvinna, och inte som föräldrar. Vi vill att vår bröllopsdag är en dag när vi firar vår kärlek utan att behöva tänka på om barnen har det bra osv. För det andra tycker jag att tillställningar/fester där alkohol förekommer (dessutom i generös mängd ) är fullständigt off limits för barn. Och nej, jag kan inte tänka mig att ha ett alkoholfritt bröllop, så barn får stanna hemma.Vi kommer skriva i inbjudan att detta är en tillställning för våra vuxna vänner, men att ammande barn självklart är välkomna i sin mamma sällskap

tänker som dig..
    Men det är svårt om man har en barnrik familj och många barn i släkten, att utesluta dessa. Egentligen vill jag ha barnfritt, som du skriver, att kunna ägna sig åt varandra och inte passa upp på sina små hela middagen och festen.. Då blir det mest bara stressigt (iaf kanske om man som jag har flera små..). Det är ett knivigt beslut ändå, hur man ska göra. En härlig fest till sent på natten med alkohol och barnfritt alt en enklare bjudning i församlingshemmet som passar alla åldrar är vad som står till buds hos oss..

Vore ju toppen om man hade middag och sedan kunde alla barn bara POFF avlägsnas med barnvakter innan det blir för mkt alkohol och party men inte så troligt.

• Matilda Bäcker

Åh vad bra att jag hittade denna tråd! Jag är själv mitt i planeringen och jag och min sambo har diskuterat det här med barn fram och tillbaka och det är svårt alltså! Vi har en barnrik släkt och det blir sjukt mkt folk på festen om alla barn ska få komma. Men att säga att inga barn är välkomna känns lite fel, vi vill gärna ha våra syskonbarn med. Kanske kan man skriva i inbjudan att barnen är välkomna i kyrkan men att vi håller barnfritt på festen, kan man göra så?

• BlackWIngedAngel
    lmcl skrev 2010-10-19 16:45:16 följande:
    För att låta lite snällare (även om det inte är för att vara snäll som man har barnfritt) kan man ju skriva något om att barnen säkert har det roligare med mor-/farföräldrar eller annan barnvakt. Varken ceremonier eller middagar är ju särskilt roliga för barn.
    Håller med GnuGS om att det inte alls känns som något som är bra att skriva. Fullt med utrymme för missförstånd. Det finns faktiskt barn som har roligt på både ceremonier och middagar och deras föräldrar ser knappast någon anledning att skaffa barnvakt till en sådan inbjudan.
  • GnuGS
    BlackWIngedAngel skrev 2010-11-09 19:31:17 följande:
    Håller med GnuGS om att det inte alls känns som något som är bra att skriva. Fullt med utrymme för missförstånd. Det finns faktiskt barn som har roligt på både ceremonier och middagar och deras föräldrar ser knappast någon anledning att skaffa barnvakt till en sådan inbjudan.
    Jag tror att vi gör så att vi inte skriver något alls om barn/icke barn på vår inbjudan. Den kommer att vara extremt formell, så jag tror inte att någon tror att det blir den typen av kalas (fast man kan såklart aldrig veta).

På hemsidan tror jag det kommer att stå så här (under rubriken "Frågor och svar”):

Kan vi ta med oss våra barn till festen?

Nej, tyvärr. Middagsinbjudan gäller endast dem vars namn står på inbjudningskortet. Vi har bjudit våra äldre gudbarn och syskonbarn, men fler får dessvärre inte plats. (Självklart går det bra att ta med spädbarn som behöver ammas under kvällen.)

Till kyrkan är alla naturligtvis välkomna.

Vi vet inte säkert än hur vi faktiskt ska göra med gudbarn och syskonbarn. De små (upp till fem år) skickas troligen hem med en barnvakt efter brudskålen och har då ändå fått vara med om vigsel och en rolig båttur. De stora (tonåringar från 15 år och uppåt) får vara med på middagen. Några gränsfall (en nioårig systerdotter och en elvaårig bror till en gudson) finns.

Men jag ser ingen som helst anledning att man ska känna sig dum för att inte alla gäster fått ta med sina telningar, bara för att man väljer att ta med famljens närmaste barn!

• prickigkatt

Tycker det är helt självklart att var och en gör som den vill vad att bjuda med barn eller inte. Väljer man att inte ha med barn på sitt bröllo ska man inte behöva oroa sig för vad andra ska tycka, om det är oartigt att inte bjuda med barn osv. Om inbjudan ställs till föräldrarna är det ju faktiskt deras val om de vill gå eller inte. Känner man som förälder att man absolut inte kan tänka sig att lämna bort sina bar, eller att det känns fel att inte ha dem med, har man ju faktiskt valet att tacka nej.

Vi valde att inte ha barn med på festen (till vigseln var alla välkomna och självklart ammande barn även under kvällen). I inbjudningskorten är det många som väljer att rimma eller skriva söta texter t ex "Barn är en gudagåva men denna kväll får de stanna hema och sova" osv.. Vi valde att gå ganska rakt på sak och skrev helt enkelt "Festen firas i vuxet sällskap och kommer hållas på restaurang...." och så fortsatte vi med andra praktiska detaljer.

Denna diskussionen känns så uttjatad - var och en gör som den vill så blir allt bra i slutändan =)

Lycka till med skrivandet!

• prickigkatt
    prickigkatt skrev 2010-11-09 22:21:35 följande:
    Tycker det är helt självklart att var och en gör som den vill vad att bjuda med barn eller inte. Väljer man att inte ha med barn på sitt bröllo ska man inte behöva oroa sig för vad andra ska tycka, om det är oartigt att inte bjuda med barn osv. Om inbjudan ställs till föräldrarna är det ju faktiskt deras val om de vill gå eller inte. Känner man som förälder att man absolut inte kan tänka sig att lämna bort sina bar, eller att det känns fel att inte ha dem med, har man ju faktiskt valet att tacka nej. Vi valde att inte ha barn med på festen (till vigseln var alla välkomna och självklart ammande barn även under kvällen). I inbjudningskorten är det många som väljer att rimma eller skriva söta texter t ex "Barn är en gudagåva men denna kväll får de stanna hema och sova" osv.. Vi valde att gå ganska rakt på sak och skrev helt enkelt "Festen firas i vuxet sällskap och kommer hållas på restaurang...." och så fortsatte vi med andra praktiska detaljer. Denna diskussionen känns så uttjatad - var och en gör som den vill så blir allt bra i slutändan =) Lycka till med skrivandet!
    Oj det var värst vad bokstäver som föll bort, gick nog lite snabbt vid tangenterna.... hoppas ni kan läsa ändå =)
  • Sörön10

Så här skrev vi, kort och gott:

"Bröllopsfesten är barnfri med undantag för ammande barn"

På vår hemsida förtydligade vi det hela och skrev samma mening med tillägget att det är 15årsgräns på festen (fanns "barn" som var 15 nämligen.)

• Sivalinga

Har inte läst hela tråden men...
    Vi kommer att skriva så här i inbjudningskortet:

"Därefter fortsätter vi vuxna festligheterna vid XXXX i XXXX."  Och förtydligar detta i infobladet med:

"Till kyrkan är barn välkomna. Men bröllopsfesten önskar vi fira tillsammans med våra vuxna släktingar och vänner. Ammande barn är givetvis välkomna. Brudparets barn har dispens."  Kommer dessutom att förtydliga vuxna" med en åldesgräns... lutar åt att vi väljer 15 år.

Vi väljer barnfritt för att de kommer att vara fest med alkohol. Och då anser vi inte att barn bör vara med. Dessutom så hade de annars varit över 30 barn, vilket hade inneburit att vi hade måsta stryka några vänner, för att rymma släktingarns barn, då lokalen inte rymmer hur många som helst. Väljer en tydlig formulering. För vi är rädda att om vi skriver.... nåt i stil med "Vi ser gärna.../hoppas ni kan ordna barnvakt..." Att vissa personer kommer att tolka detta som de är okej att ta med barnen ändå.

Svar på tråden Inbudan utan barn!