BlackWIngedAngel skrev 2010-11-09 19:31:17 följande:
Håller med GnuGS om att det inte alls känns som något som är bra att skriva. Fullt med utrymme för missförstånd. Det finns faktiskt barn som har roligt på både ceremonier och middagar och deras föräldrar ser knappast någon anledning att skaffa barnvakt till en sådan inbjudan.
Jag tror att vi gör så att vi inte skriver något alls om barn/icke barn på vår inbjudan. Den kommer att vara extremt formell, så jag tror inte att någon tror att det blir den typen av kalas (fast man kan såklart aldrig veta).
På hemsidan tror jag det kommer att stå så här (under rubriken "Frågor och svar”):
Kan vi ta med oss våra barn till festen?
Nej, tyvärr. Middagsinbjudan gäller endast dem vars namn står på inbjudningskortet. Vi har bjudit våra äldre gudbarn och syskonbarn, men fler får dessvärre inte plats. (Självklart går det bra att ta med spädbarn som behöver ammas under kvällen.)
Till kyrkan är alla naturligtvis välkomna.
Vi vet inte säkert än hur vi faktiskt ska göra med gudbarn och syskonbarn. De små (upp till fem år) skickas troligen hem med en barnvakt efter brudskålen och har då ändå fått vara med om vigsel och en rolig båttur. De stora (tonåringar från 15 år och uppåt) får vara med på middagen. Några gränsfall (en nioårig systerdotter och en elvaårig bror till en gudson) finns.
Men jag ser ingen som helst anledning att man ska känna sig dum för att inte alla gäster fått ta med sina telningar, bara för att man väljer att ta med famljens närmaste barn!