• mojikanan

Inbudan utan barn!

Ja ska börja skissa lite på våran bröllops inbjudan
    och vi har valt att  ha ett barnfritt bröllop!!

Någon annan som haft ett sådant
    och hur skrev ni in det snyggt i inbjudan!

Känns lite tråkigt att skriva 
    - Barnen får stanna hemma.. 

• Svar på tråden Inbudan utan barn!
  • BlackWIngedAngel
    GnuGS skrev 2010-11-09 22:04:48 följande:
    Jag tror att vi gör så att vi inte skriver något alls om barn/icke barn på vår inbjudan. Den kommer att vara extremt formell, så jag tror inte att någon tror att det blir den typen av kalas (fast man kan såklart aldrig veta). På hemsidan tror jag det kommer att stå så här (under rubriken "Frågor och svar”): Kan vi ta med oss våra barn till festen? Nej, tyvärr. Middagsinbjudan gäller endast dem vars namn står på inbjudningskortet. Vi har bjudit våra äldre gudbarn och syskonbarn, men fler får dessvärre inte plats. (Självklart går det bra att ta med spädbarn som behöver ammas under kvällen.) Till kyrkan är alla naturligtvis välkomna.   Vi vet inte säkert än hur vi faktiskt ska göra med gudbarn och syskonbarn. De små (upp till fem år) skickas troligen hem med en barnvakt efter brudskålen och har då ändå fått vara med om vigsel och en rolig båttur. De stora (tonåringar från 15 år och uppåt) får vara med på middagen. Några gränsfall (en nioårig systerdotter och en elvaårig bror till en gudson) finns. Men jag ser ingen som helst anledning att man ska känna sig dum för att inte alla gäster fått ta med sina telningar, bara för att man väljer att ta med famljens närmaste barn!
    Man ska inte utgå ifrån att en formell tillställning automatiskt utesluter barn. Jag hade definitivt inte utgått ifrån det bara för att inbjudan var ställd på ett formellt sätt.
  • Bope

Vi gifter oss den 27 nov i år... I vår inbjudan skrev vi kort och gott "Vänligen respektera vår önskan om ett barnfritt bröllop".
    Vi kände inte att vi varken ville eller behövde diskutera detta med våra närmsta då det faktiskt är vår dag! Vår egen son kommer att finnas med under vigseln och sedan i vårt hotellrum med barnvakt. Vi kommer gifta oss en bit hemifrån (de flesta har en timmes resväg) så våra vänners och släktingars barn kommer stanna i sina respektive hem med barnvakter. Vi har faktiskt inte fått några direkta kommentarer på detta vilket var vad vi ville. (Vi ställer ju egentligen bara till det för oss själva eftersom våra potentiella barnvakter kommer vara på festen..=))

• mojikanan
    Matilda Bäcker skrev 2010-11-09 19:18:18 följande:
    Åh vad bra att jag hittade denna tråd! Jag är själv mitt i planeringen och jag och min sambo har diskuterat det här med barn fram och tillbaka och det är svårt alltså! Vi har en barnrik släkt och det blir sjukt mkt folk på festen om alla barn ska få komma. Men att säga att inga barn är välkomna känns lite fel, vi vill gärna ha våra syskonbarn med. Kanske kan man skriva i inbjudan att barnen är välkomna i kyrkan men att vi håller barnfritt på festen, kan man göra så?
    Det tycker ja allt att du kan göra!! Det är ju som många andra säger här eran dag!! 

Även om era syskonbarn ska vara med så tror o hoppas man att folk har överseende med att det är familje relaterat.. Vi väljer bla att ha ett barnfritt bröllop för att de flesta av våra vänner har barn och de flesta är långväga gäster som kommer att bo på hotell vilket ja tror att kommer relatera att hälften av våra gäster kommer droppa av "tidigare" då barnen behöver nattas!!  det är ju våran stora dag och då vill man ju ha sin familj och vänner runt sig!  : )

• SnuttisSessan

Har bara läst trådstarten.
    Vi kommer ha barnfritt för att vi vill ha ett litet och intimt bröllop med vara 20 närmaste 4 av dem har barn från 1-13 år.
    Jag vill verkligen inte ha barn på bröllopet som står i maj och har därför redan berättat om mina planer och att jag inte kommer bjuda barnen.
    Vissa reagerade först men när man förklarar att vi vill ha en vuxentillställning, inga barn som skriker i kyrkan osv plus att barn är väldigt söta och har en tendens att få alla uppmärksamhet vid fester, när man la fram det så förstod alla faktiskt.
    Alla föräldrar har ju inte vett att gå ut med sina barn från kyrkan när de skriker, sen passar inte upplägget med sen vigsel och mat på en restaurang för barn tycker jag.
    Hade jag haft ett bröllop i lokal med 70 personer hade jag gärna bjudit barn, sen har inte vi barn själv heller och jag jobbar med barn så en barnfri dag önskas =)

Lite rörigt, men stå på dig det är din dag :)

• Gotländskan

Hej!
    Vi har också bestämt oss för ett barnfritt bröllop!
    Har påbörjat formuleringen och tror att jag kommer nyttja följande:
    Barn är en gudagåva, men denna kväll får de stanna hemma och sova.
    P.s vårt bröllop kommer vara helt laktosfritt då jag själv är intolerant :) d.s

//Gotländskan

• c4trin

Vi skrev: Vi har valt att inte ha med barn under 7 års ålder på bröllopsfesten.

Detta är eftersom att jag gärna vill ha med min kusin på 10 år, men det finns några barn vars föräldrar vi ska bjuda som är 4-5 år som är väldigt rastlösa och skrikiga.

• 2010 2010

Vi ska bara ha våra 3 barn på vårt bröllop, men inga andra barn. Våra barn är ju våra brudnäbbar och de som kan ha dem är ju med på festen. De kommer vara i ett rum i anslutning till festen och underhållas med lite film och gottigheter är tanken. Sedan ska mormor/morfar och ev farmor/farfar ta ansvaret med dem och gå hem med dem tidigare. Så vi kommer kunna umgås med våra nära. Om jag inte lyckas hitta någon som kan sitta med dem som inte ska komma på bröllopet.  Sedan är våra barn väldigt anpassningsbara och lugna, de somnar även borta och blir inte griniga om de är uppe längre än vanligt. De är väldigt lättsamma.

Anledningen till att vi vill ha barnfritt i övrigt är att vi vill att våra gäster ska kunna koppla av tillsammans med oss, inte behöva åka hem tidigare eller behöva hålla koll på sina barn. Min erfarenhet av barn i vår närhet är att den ena föräldern får gå hem eller båda för att barnet inte vill somna hemma hos oss om vi har middagar eller att alla måste var supertysta och inte tappa något i golvet om ett speciellt pars barn somnat och sover middag. Och et funkar ju inte på en bröllopsfest.

Alla har varit positiva mot det och många har menat på att de ändå lämnat barnen hos barnvakt för att få komma iväg själva. Den enda som reagerat är blivande svärmor som förvarnat om att brudgummens brors barn kommer och hon är barnvakt åt dem för att de har svårt att hitta barnvakt. Fast de har de inte och det var innan de ens fick veta så de hade inte ens försökt då.

Vi var påett bröllop i oktober som var barnfritt och vi tog inte illa upp, vi tyckte det var skönt att få komma iväg själva och kunna slappna av och roa oss tillsammans med brudparet utan att ha 3 flickor att hålla reda på. Sen ha 1,5 åring och 3 åring tultandes omkring bland mycket folk som dessutom är berusade kändes inte bra ändå. Hade lämnat dem hemma ändå.

I deras inbjudan stod: "Efter vigseln bjuder vi in våra vuxna vänner till middag och fest på herrgård" det tyckte jag var kort och tydligt utan några krusiduller eller oartigt på något sätt.

• Salat

Vi kommer att bjuda 110 gäster, varav 7 just fyllt 18 år och 17 är från 12 år och uppåt.
    Vår son på 4 och min brors barn på fem och åtta är undantaget.
    Skulle vi ha bjudit med allas barn hade vi haft över 30 barn från
    två år och uppåt vilket blir för rörigt, dyrt och jobbigt.
    Är det en gång i livet man får göra som man känner för så är det väl när man gifter sig!

• gelehallon
    c4trin skrev 2010-11-20 13:48:59 följande:
    Vi skrev: Vi har valt att inte ha med barn under 7 års ålder på bröllopsfesten. Detta är eftersom att jag gärna vill ha med min kusin på 10 år, men det finns några barn vars föräldrar vi ska bjuda som är 4-5 år som är väldigt rastlösa och skrikiga.
    Precis så ska vi göra också.. Vi har valt att inte ha barn under 7 år med. Just för att alla barn vi känner som är 7 eller äldre kan bete sig på vuxna tillställningar. Sen ska vi inte ha ngn fylla heller, så då går det bra med barn. Dock satte vi åldersgränsen utifrån att små barn oftast behöver mer uppmärksamhet och tid av sina föräldrar och vi vill att våra gäster ska kunna slappna av och stanna o partaja lääänge! Ammande barn är självklart välkomna, känns inte som att man kan neka det direkt.

• Lev idag

När man ska gifta sig på annan ort eller rättare sagt när gästerna måste resa och bo på annan ort för att kunna komma på bröllopet (sthlm-gotland).
    Hur gör man då?
    Jag tror dock bara att vi har ett barn under 8 år när vi gifter oss (hon är 2 år då).
    Men jag funderar på om de blir så att dem måste gå tidigare osv, det är ju i så fall tråkigt.
    Men samtidigt, hur gör man om gästerna är tvungna att resa och bo på annan ort?
    Kan man ändå skriva att man vill ha barnfritt?
    För då funkar det ju inte att dem är med under ceremonin och inte på festen.
    Hm.. ja det här ska jag fundera på. Och diskutera med min andra hälft. :)

Svar på tråden Inbudan utan barn!