• mojikanan

Inbudan utan barn!

Ja ska börja skissa lite på våran bröllops inbjudan
    och vi har valt att  ha ett barnfritt bröllop!!

Någon annan som haft ett sådant
    och hur skrev ni in det snyggt i inbjudan!

Känns lite tråkigt att skriva 
    - Barnen får stanna hemma.. 

• Svar på tråden Inbudan utan barn!
  • Mariabridetobe

AnnJan skrev 2010-10-19 15:40:07 följande:
    Hej!Vi hade ett "cheezy" rim som jag  hitade här i någon tråd. Funkade bra samtidigt som vi skrev ut namnen på alla som var bjudna på inbjudan. Ett ammande barn kom.Sedan hade vi några under 18, men barn räknde vi som de under 15.Vi älskar barn, de är en gåva men denna kväll får de stanna hemma och sovaOm de bröstet måste ammafår de givetvis följa med sin mamma

Vilket bra rim =)
    Vi kommer att ha barnfritt förutom våra 2 pojkar ( då alla barnvakter kommer vara på bröllopet) Men ordnat så att far o mor föräldrar turas om att hålla koll på våra busar, plus att mina brorsbarn (14,16 o 18) kommer att hjälpa till (de kommer att vara med på bröllopet då jag inte ser dem som barn.) Vi kommer att skriva nåt liknade som AnnJan skrev.

• GnuGS

Vi kommer inte att skriva något alls om barn/icke barn på själva inbjudan.

Dels för att det kommer att bli en så pass formell inbjudan att den ändå inte direkt signalerar ”barntillåten tillställning”, dels för att vi _ska_ bjuda vissa barn och tonåringar: gudbarn, syskonbarn och två flickor (som jag känt sedan de gick på BB, vars mor är en nära vän och som jag rest mycket med).

Men på festens hemsida har jag preliminärt skrivit så här, på avsnittet ”Frågor och svar” som även finns i en engelsk version:

Kan vi ta med oss våra barn till festen?

Nej, tyvärr. Middagsinbjudan gäller endast dem vars namn står på inbjudningskortet. Vi har bjudit våra äldre gudbarn och syskonbarn, men fler får dessvärre inte plats. (Självklart går det bra att ta med spädbarn som behöver ammas under kvällen.)

Till kyrkan är alla naturligtvis välkomna.

Sedan hoppas vi sannerligen att folk lämnar skrikande och runtspringande småttingar hemma även vad gäller vigseln... Men det får vi hoppas att de förstår själva. Det blir åtminstone – förmodligen – en stor kyrka.

Yngre gudbarn och syskonbarn kommer att ingå i näbben, och vi har tänkt att de får följa med till välkomstdrinken/brudskålen -- men sedan åker hem tillsammans med sin mormor (min brors svärmor) som säkert hittar på något särskilt kul med dem hemma.

De bjudna tonåringarna och unga vuxna, varav vissa kommer att få uppgifter under vigseln, är 14, 15, 15, 18 och 21 år. Det enda gränsfallet är 14-åringens lillebror som är 11. Men han får nog också komma, om föräldrarna verkar tycka det är en bra idé.

(Hm, lite knepigt -- 11- och 14-åringen är inte sååå festvana, så kanske är de för små för en så rejäl fest som vi kommer att ha: en traditionell middag med många rätter och tal. 14-åringen – min gudson – är i en typisk tonåringsfas och tycker allt är öken. Men 15-åringarna är extremt världsvana och kommer att klara kalaset galant -- så kanske är det en bra gräns där vid 15, trots allt.)

• GnuGS

Hjälp, sedan har vi några barn till de inbjudna gästerna från utlandet, där kan det finnas en eller annan två- eller treåring. Men vi får väl hoppas att de bara tycker det är skönt att lämna barnen hemma några dagar!

• lmcl

För att låta lite snällare (även om det inte är för att vara snäll som man har barnfritt) kan man ju skriva något om att barnen säkert har det roligare med mor-/farföräldrar eller annan barnvakt. Varken ceremonier eller middagar är ju särskilt roliga för barn.

• jenx

Inbjudningar är trixit. Efter vad jag har läst här bt så gäller det nog att vara övertydlig för att det ska gå fram .Vill bara kommentera att vigseln i kyrkan är öppen för alla eftersom det är en gudstjänst. Man kan igentligen inte säga att barn inte får komma dit.

• GnuGS
    lmcl skrev 2010-10-19 16:45:16 följande:
    För att låta lite snällare (även om det inte är för att vara snäll som man har barnfritt) kan man ju skriva något om att barnen säkert har det roligare med mor-/farföräldrar eller annan barnvakt.
    Mmm, men då bäddar man ju för att folk vill ta med sig barn ändå, om de inte lyckas skaffa barnvakt eller tror att just deras barn har det väl så kul på kalas.
  • Fenixx

kommer inte ihåg exakt hur vi skrev...men var nåt sånthär "vi önskar dela våran bröllopsdag med våra vuxna vänner, ammande barn är såklart välkomna"

och folk respekterade det bra och tyckte det var bra att vi skrev rakt ut hur vi ville ha det.

• 4Juni2011

Fenixx skrev 2010-10-19 18:02:19 följande:
    kommer inte ihåg exakt hur vi skrev...men var nåt sånthär "vi önskar dela våran bröllopsdag med våra vuxna vänner, ammande barn är såklart välkomna" och folk respekterade det bra och tyckte det var bra att vi skrev rakt ut hur vi ville ha det.

Det var ingen som blev sur på er och inte kom? Min mamma tror att folk kommer ta illa upp och inte vill komma..

• Loppansson

4Juni2011 skrev 2010-10-20 08:31:35 följande:
      Det var ingen som blev sur på er och inte kom? Min mamma tror att folk kommer ta illa upp och inte vill komma..

Jag har faktiskt aldrig varit på ett bröllop där barn varit "välkomna", och då har jag och våra vänner barn ( de flesta av oss iaf) och aldrig har vi tänkt att det varit konstigt el fel att inte barn är välkomna!! och nu när vi gifter oss till sommaren så ska vi oxå självklart ha ett barnfritt bröllop.
    och vi kommer att skriva något liknande med "vi älskar våra barn men denna dag och kväll vill vi fira i vuxet sällskap"

• 4Juni2011

Loppansson skrev 2010-10-20 08:39:02 följande:
      Jag har faktiskt aldrig varit på ett bröllop där barn varit "välkomna", och då har jag och våra vänner barn ( de flesta av oss iaf) och aldrig har vi tänkt att det varit konstigt el fel att inte barn är välkomna!! och nu när vi gifter oss till sommaren så ska vi oxå självklart ha ett barnfritt bröllop.och vi kommer att skriva något liknande med "vi älskar våra barn men denna dag och kväll vill vi fira i vuxet sällskap"

Skönt att höra...
    Men de inbjudningar ni fått tidigare har det stått att det bara är vuxna eller har det räckt med enbart de vuxnasnamn på inbjudningarna? Känns som att det blir så mycket text på inbudningskorten...

Kommer ni skriva så på allas inbjudningar eller enbart till de som har barn?

Svar på tråden Inbudan utan barn!