Vi kommer inte att skriva något alls om barn/icke barn på själva inbjudan.
Dels för att det kommer att bli en så pass formell inbjudan att den ändå inte direkt signalerar ”barntillåten tillställning”, dels för att vi _ska_ bjuda vissa barn och tonåringar: gudbarn, syskonbarn och två flickor (som jag känt sedan de gick på BB, vars mor är en nära vän och som jag rest mycket med).
Men på festens hemsida har jag preliminärt skrivit så här, på avsnittet ”Frågor och svar” som även finns i en engelsk version:
Kan vi ta med oss våra barn till festen?
Nej, tyvärr. Middagsinbjudan gäller endast dem vars namn står på inbjudningskortet. Vi har bjudit våra äldre gudbarn och syskonbarn, men fler får dessvärre inte plats. (Självklart går det bra att ta med spädbarn som behöver ammas under kvällen.)
Till kyrkan är alla naturligtvis välkomna.
Sedan hoppas vi sannerligen att folk lämnar skrikande och runtspringande småttingar hemma även vad gäller vigseln... Men det får vi hoppas att de förstår själva. Det blir åtminstone – förmodligen – en stor kyrka.
Yngre gudbarn och syskonbarn kommer att ingå i näbben, och vi har tänkt att de får följa med till välkomstdrinken/brudskålen -- men sedan åker hem tillsammans med sin mormor (min brors svärmor) som säkert hittar på något särskilt kul med dem hemma.
De bjudna tonåringarna och unga vuxna, varav vissa kommer att få uppgifter under vigseln, är 14, 15, 15, 18 och 21 år. Det enda gränsfallet är 14-åringens lillebror som är 11. Men han får nog också komma, om föräldrarna verkar tycka det är en bra idé.
(Hm, lite knepigt -- 11- och 14-åringen är inte sååå festvana, så kanske är de för små för en så rejäl fest som vi kommer att ha: en traditionell middag med många rätter och tal. 14-åringen – min gudson – är i en typisk tonåringsfas och tycker allt är öken. Men 15-åringarna är extremt världsvana och kommer att klara kalaset galant -- så kanske är det en bra gräns där vid 15, trots allt.)