• BlackWIngedAngel

forts "Bröllop 2012"

Jag såg precis att Bröllop 2012-tråden var avstängd. Dags att starta en ny då?

Här är alltså fortsättningen till:

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3763210.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 22:58
    Medverkande i tråden:
    Majaochputteforeverandever, 21/1 2012, Ångsta, Östersund
    Hernameispekka, 11/2 2012, Jönköping, Jönköping
    Stueckchen, 19/5 2012, Höör, Skåne (Bor utanför Lund)
    DollyP, 19/5-2012, Nybro, Söderåkra
    Citrondoft, 26/5 2012, Gränna, Gränna
    N blir B 2/6 2012, Uppsala, Fagersta
    Weddingdreams, 16/6 2012, Har inte funnit någon lokal än, Linköping
    Cookieandkermit, 16/6 2012, Gnesta, Södertälje
    FruMatilda, 16/6 2012, Stockholm, Stockholm
    Lev idag, 30/6 2012, Visby, Bor i Sthlm, än så länge
    Sofi 88, 7/7 2012, Jönköping, Jönköping och m2b i Stockholm
    Teztroll, 14/7 2012, Skansen Kronan, Göteborg
    Lebendig, 4/8 2012, Åmsele, Umeå
    Chiara, 10/11 2012, Västerås, Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 21:51
    gbg2012, 2/6 2012, Gunnebo slott, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 18:20
    Soffia, 25/8 2012, Järfälla, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:05
    Chilia, 21 Juli 2012, Piteå skärgård, Piteå skärgård

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:07
    1995 11 17, 11/17 2012, vigselplats ännu inte bestämd, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-12 23:48
    helsingebrud, 14/4 2012, Järvsö Kyrka, Järvsö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 12:24
    Tinzi, 12 Maj 2012, Rävlanda, Sandared (Borås)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-17 22:52
    Syrinx, 26/5 2012, utanför Vadstena, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:34
    Merrick, 22/6 2012, Västerås ,Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 20:49
    sollan, 31/3 2012, Bosarp , Eslöv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 23:15
    Augustesen, 4/8 2012, Kalmar Slott, Kalmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 13:55
    BlackWIngedAngel, 30/6 2012, Hälleviksstrand, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 23:48
    Mannekusin, 2/6 2012, Mariefreds kyrka, Mariefred

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 22:27
    Bondbrud, 7/7 2012, Jäders kyrka, Eskilstuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-06 22:43
    2 0 1 2, 21/7 2012, Sankt Olofs Kapell, Halmstad
    durrasflikka, 11/8 2012, Rya Kyrkoruin, Örkelljunga
    minttus, 9/6 2012, Bromma kyrka, Stockholm
    JennyL, 10/3 2012, Alsens Kyrka, Åre
    Tweety, 14/7 2012, Säve kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 00:26
    apoolea, 18/8 2012, Bromma kyrka, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:47
    missm, 4/8 2012, Borås, Borås
    madeleinejohan, 2/6 2012, Skantzen, Hallstahammar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:48
    Sommarblommor 16/6 2012, Oscarskyrkan, Stockholm
    Soderek 4/8 2012, Trädgård, Örebro

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 16:05
    Lilique, 30/6 2012, Kungliga Amiralitetskyrkan, Karlskron

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 22:56
    NewYorkBrud, 20/4 2012, Svenska Kyrkan i New York, Falkenberg
    BeccaBus, 25/8 2012, Allhelgonakyrkan, Lund
    Augusti2012, 4/8 2012, Bankeryds kyrka, Bankeryd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 15:20
    operfekt, 7/7 2012, Landvetter kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 19:53
    Rebekka 2012, 30/6 2012, Heleneholm slott, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 10:58
    Iku, 16/6 2012, Örtofta slott, Lund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 19:58
    MochR, 14/7 2012, Tortuna Kyrka, Västerås
    Drumelz, 19/5 2012 Östra Karup Kyrka, Båstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 16:04
    FelizLane, 16/6 2012, Folkärna, Avesta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 22:23
    Äntligen2012, 12/12 2012, Sälen, Halmstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 05:44
    LitenSandra, 11/8 2012, Bollnäs, Gävle
    Saandraa, 24/11 2012, Stora holms säteri, Göteborg
    Osockrad, 2/6 2012, Väddö, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-17 18:12
    Lilla My 76, 7/7 2012, Skeppsholmen, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-18 18:58
    Hallonfrossa, 1/12 2012, Alla helgona kyrka, Nyköping
  • Svar på tråden forts "Bröllop 2012"
  • sofi 88

Ang förlovning så bestämde vi också det tillsammans. För honom var det viktigt att vi gjorde en stor grej av det och därför valde vi att förlova oss på vår resa till New York. Vi promenerade runt i Central Park och så satte vi oss vid vattnet vid Bethesda fountain och där bytte vi ringar. Han sa att han älskade mig och frågade om jag ville gifta mig med honom och så sa jag naturligtvis ja :D Vi satte in en annons i lokaltidningen dagen efter, eftersom vi annars inte skulle hinna förlova oss innan tidningen kom ut, så mitt i natten när folk hemma i Sverige vaknat och börjat läsa tidningarna plingade våra telefoner som tusan. Det var så mysigt att vakna mitt i natten och båda läsa upp smsen vi fått för varandra.

I ringarna valde vi att skriva in New York förutom namn och datum så vi alltid kommer minnas det :)

• Dolly P
    durrasflikka skrev 2011-06-29 17:59:03 följande:
    Vad hade ni tänkt ha för meny? Jag är väldigt kräsen av mig så vi vet att vi vill ha kyckling som varmrätt, men har ingen aning om vad vi vill ha för snittar eller förrätt. Vi funderar på att ha ostbricka till efterrätt då vi vill ha en tårta med choklad och vanilj.
    Vi ska ha grillbuffé
  • izredam
    weddingdreams skrev 2011-06-29 14:25:07 följande:
    Jag tänkte på en sak när ni skrev om klädkoder och så. Det beror lite på kan jag känna. För när min halvsyster gifte sig så var jag höggravid (födde veckan efter) och gick faktiskt i svart klänning för den var den enda jag kom i. Jag hade verkligen inte gått om hon krävt att jag skulle köpa en ny gravidklänning för en vecak. Färgen är ännu svårare. jag passar inte ljusa fäger då det ser ut som jag går naken.. så jag måste ha dom litye mörkar men skulle nog inte gå i helsvart om jag inte var gravid... svårt.. vi kommer ha kostym eller vad det heter och så håller jag tummarna för att ingen kommer i kortbyxor vilket risken är om man skriver somrit... ;)

I morgon är det exakt 1 år kvar... ;)
    Nej - men det hade jag nog kunnat gå med på också, men som det ser ut nu så är oddsen för att någon ska vara gravid under bröllopet minimal. Vi är lite för unga för att folk ska försöka få barn och det är så pass få tjejer bjudna på bröllopet att de som faktiskt kommer är jag rätt säker på att de inte kommer att vara gravida - men skulle så vara fallet så kan jag gå med på det, men om helt icke-gravida tjejer inte kan tänka sig att köpa en ny klänning (eller något annat festfint - de får ha byxor också om de vill) så blir jag lite grinig.

Beträffande meny så mejlar jag för tillfället med flera olika ställen angående mat. Vi skulle vilja få till en trevlig grillbuffé, men det enda stället vi har hittat som kan erbjuda det är köttex i götene, och de har ingen personal de kan hyra ut och vi känner ingen som vi kan tvinga att grilla (eller servera för den delen..)..
  • durrasflikka

Vi har funderat på buffe, men om det då ska vara tal så får det nästan bli en kallbuffe och vi vill ha varm mat.. Känns lite lyxigare med sittande (enligt mig) och vi är rätt så enkla av oss så det blir inte massor av lulllull och pampigt så då lyxar vi nog till det med 3-rätters..

• izredam
    durrasflikka skrev 2011-06-29 23:05:58 följande:
    Vi har funderat på buffe, men om det då ska vara tal så får det nästan bli en kallbuffe och vi vill ha varm mat.. Känns lite lyxigare med sittande (enligt mig) och vi är rätt så enkla av oss så det blir inte massor av lulllull och pampigt så då lyxar vi nog till det med 3-rätters..
    Jo,  jag tycker också att det känns lyxigare med sittande, men eftersom vi har barn med och flera kräsna "vuxna" och vuxna också så känns buffé som ett bättre alternativ.. Men jag har fortfarande ett par ställen jag inte har fått svar på, vi får se vad de säger om priser och sådär..
  • augusti2012

jag tycker att tre rätters kan kännas lyxigare. Men risken för att det blir stelt och så är ju större. Så vi har valt att ha buffe. För alla äter inte lika mycket. Mindre chans att maten kastas för att det är för lite sås, för lite kött, för mycket mat etc. När man har buffe så hittar man ju alltid något man tycker om. För har man bara en varmrätt är man ju lite låst som gäst. 
    Sen tror jag det är större chans att folk börjar prata med varandra mer om man möts i kön till buffen. Och sen får mina gäster chans att röra lite på sig.  

Vi Kommer bjuda på snittar till välkomstbålen. Kommer ha en liten tipspromenad. Och när man lämnar in lappen kommer det tas kort på gästen. På så sätt får man alla gäster på kort. :)
    Chans för alla att se alla fina båtar som ligger i hamnen där vi kommer ha båten + får chans att varva ner och göra sig redo för en super härlig kväll.
    Uppe i lokalen kommer det bjudas på grekisk buffe. efterrätt i form av glass ifrån en lokal glassfabrik samt hemmagjord ostkaka ifrån bondgården i byn. Sen blir det tårta/cupcakes.  

• BlackWIngedAngel

Jag tycker faktiskt att det bara finns fördelar med sittande middag.

Man behöver inte köa, ingen får vänta till sist och maten hinner inte kallna innan den siste får något på sin tallrik. Just det där med att maten hinner kallna är ju inte säkert att det gör, men det finns i alla fall en risk.

När det gäller mat till barn osv så tror jag att bästa knepet för det är att inte göra för komplicerad mat. Väl tillagat kött, potatis, sås och grönsaker äter de flesta (som inte är vegetarianer förstås). Grönmögelost och duva är det inte lika många som äter. Flört

• BlackWIngedAngel
    BlackWIngedAngel skrev 2011-06-29 23:56:54 följande:

Man behöver inte köa, ingen får vänta till sist och maten hinner inte kallna innan den siste får något på sin tallrik. Just det där med att maten hinner kallna är ju inte säkert att det gör, men det finns i alla fall en risk.

När det gäller mat till barn osv så tror jag att bästa knepet för det är att inte göra för komplicerad mat. Väl tillagat kött, potatis, sås och grönsaker äter de flesta (som inte är vegetarianer förstås). Grönmögelost och duva är det inte lika många som äter. Flört
    Alltså, jag förstår självklart den ekonomiska aspekten av varför man väljer buffé, men har man möjlighet att välja så hade jag valt sittande middag.
  • izredam
    augusti2012 skrev 2011-06-29 23:39:24 följande:
    jag tycker att tre rätters kan kännas lyxigare. Men risken för att det blir stelt och så är ju större. Så vi har valt att ha buffe. För alla äter inte lika mycket. Mindre chans att maten kastas för att det är för lite sås, för lite kött, för mycket mat etc. När man har buffe så hittar man ju alltid något man tycker om. För har man bara en varmrätt är man ju lite låst som gäst. 
    Sen tror jag det är större chans att folk börjar prata med varandra mer om man möts i kön till buffen. Och sen får mina gäster chans att röra lite på sig.  

Vi Kommer bjuda på snittar till välkomstbålen. Kommer ha en liten tipspromenad. Och när man lämnar in lappen kommer det tas kort på gästen. På så sätt får man alla gäster på kort. :)
    Chans för alla att se alla fina båtar som ligger i hamnen där vi kommer ha båten + får chans att varva ner och göra sig redo för en super härlig kväll.
    Uppe i lokalen kommer det bjudas på grekisk buffe. efterrätt i form av glass ifrån en lokal glassfabrik samt hemmagjord ostkaka ifrån bondgården i byn. Sen blir det tårta/cupcakes.  
    Jo, lite så tror jag också, och då kan man göra en rätt varierad buffé med lite mer exlusiv mat för oss som äter sånt (de flesta av våra vänner rynkar på näsan så fort de ser något som ens innehåller grönsaker i klass med gurka..) samtidigt som barnen och "barnen" kan få något som de äter också - även om jag får mat som jag tycker känns bröllop.

Det är klart att folk slipper köa och sådär - men som augusti2012 skrev så tror jag att folk kan börja prata i kön också - och som vi hade tänkt det så tänkte vi vara i någon festvåning där de har erfarenheter av sånt, och eftersom vi inte är så många så borde det gå att lösa med olika stationer där man kan ta mat tycker jag (vi blir max 50 stycken).

Vad det gäller komplicerad mat så handlar det inte så mycket om hur komplicerat det är utan mer att vi har gäster som inte ens gillar kokt potatis, vi har gäster som kommer rygga tillbaka om de får grönsaker på tallriken och vi har gäster som senast i helgen inte åt korven för att den smakade för mycket kött. Helt ärligt, buffé känns som det bästa (och enklaste) alternativet. :)
  • BlackWIngedAngel
    izredam skrev 2011-06-30 00:14:19 följande:

Det är klart att folk slipper köa och sådär - men som augusti2012 skrev så tror jag att folk kan börja prata i kön också - och som vi hade tänkt det så tänkte vi vara i någon festvåning där de har erfarenheter av sånt, och eftersom vi inte är så många så borde det gå att lösa med olika stationer där man kan ta mat tycker jag (vi blir max 50 stycken).

Vad det gäller komplicerad mat så handlar det inte så mycket om hur komplicerat det är utan mer att vi har gäster som inte ens gillar kokt potatis, vi har gäster som kommer rygga tillbaka om de får grönsaker på tallriken och vi har gäster som senast i helgen inte åt korven för att den smakade för mycket kött. Helt ärligt, buffé känns som det bästa (och enklaste) alternativet. :)
    Ja, har man gäster som inte äter kokt potatis så förstår jag att det kan vara knepigt och självklart förstår jag att det allmänt finns undantag när det är mer komplicerat att välja mat, men jag tror att det många gånger kan bero på att man väljer för udda mat bara för att det ska vara "fint nog för bröllop".

Bra att du skrev det där om att få grönsaker på sin tallrik, för det tänkte jag på när det påtalades att man fördelen med buffé är att folk får välja hur mycket de vill ha: Man kan naturligtvis, även vid sittande bord ha servering i uppläggningsfat och låta gästerna ta till sig så stor eller liten portion som de önskar.
Svar på tråden forts "Bröllop 2012"