• BlackWIngedAngel

forts "Bröllop 2012"

Jag såg precis att Bröllop 2012-tråden var avstängd. Dags att starta en ny då?

Här är alltså fortsättningen till:

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3763210.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 22:58
    Medverkande i tråden:
    Majaochputteforeverandever, 21/1 2012, Ångsta, Östersund
    Hernameispekka, 11/2 2012, Jönköping, Jönköping
    Stueckchen, 19/5 2012, Höör, Skåne (Bor utanför Lund)
    DollyP, 19/5-2012, Nybro, Söderåkra
    Citrondoft, 26/5 2012, Gränna, Gränna
    N blir B 2/6 2012, Uppsala, Fagersta
    Weddingdreams, 16/6 2012, Har inte funnit någon lokal än, Linköping
    Cookieandkermit, 16/6 2012, Gnesta, Södertälje
    FruMatilda, 16/6 2012, Stockholm, Stockholm
    Lev idag, 30/6 2012, Visby, Bor i Sthlm, än så länge
    Sofi 88, 7/7 2012, Jönköping, Jönköping och m2b i Stockholm
    Teztroll, 14/7 2012, Skansen Kronan, Göteborg
    Lebendig, 4/8 2012, Åmsele, Umeå
    Chiara, 10/11 2012, Västerås, Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 21:51
    gbg2012, 2/6 2012, Gunnebo slott, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 18:20
    Soffia, 25/8 2012, Järfälla, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:05
    Chilia, 21 Juli 2012, Piteå skärgård, Piteå skärgård

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:07
    1995 11 17, 11/17 2012, vigselplats ännu inte bestämd, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-12 23:48
    helsingebrud, 14/4 2012, Järvsö Kyrka, Järvsö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 12:24
    Tinzi, 12 Maj 2012, Rävlanda, Sandared (Borås)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-17 22:52
    Syrinx, 26/5 2012, utanför Vadstena, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:34
    Merrick, 22/6 2012, Västerås ,Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 20:49
    sollan, 31/3 2012, Bosarp , Eslöv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 23:15
    Augustesen, 4/8 2012, Kalmar Slott, Kalmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 13:55
    BlackWIngedAngel, 30/6 2012, Hälleviksstrand, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 23:48
    Mannekusin, 2/6 2012, Mariefreds kyrka, Mariefred

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 22:27
    Bondbrud, 7/7 2012, Jäders kyrka, Eskilstuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-06 22:43
    2 0 1 2, 21/7 2012, Sankt Olofs Kapell, Halmstad
    durrasflikka, 11/8 2012, Rya Kyrkoruin, Örkelljunga
    minttus, 9/6 2012, Bromma kyrka, Stockholm
    JennyL, 10/3 2012, Alsens Kyrka, Åre
    Tweety, 14/7 2012, Säve kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 00:26
    apoolea, 18/8 2012, Bromma kyrka, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:47
    missm, 4/8 2012, Borås, Borås
    madeleinejohan, 2/6 2012, Skantzen, Hallstahammar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:48
    Sommarblommor 16/6 2012, Oscarskyrkan, Stockholm
    Soderek 4/8 2012, Trädgård, Örebro

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 16:05
    Lilique, 30/6 2012, Kungliga Amiralitetskyrkan, Karlskron

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 22:56
    NewYorkBrud, 20/4 2012, Svenska Kyrkan i New York, Falkenberg
    BeccaBus, 25/8 2012, Allhelgonakyrkan, Lund
    Augusti2012, 4/8 2012, Bankeryds kyrka, Bankeryd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 15:20
    operfekt, 7/7 2012, Landvetter kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 19:53
    Rebekka 2012, 30/6 2012, Heleneholm slott, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 10:58
    Iku, 16/6 2012, Örtofta slott, Lund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 19:58
    MochR, 14/7 2012, Tortuna Kyrka, Västerås
    Drumelz, 19/5 2012 Östra Karup Kyrka, Båstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 16:04
    FelizLane, 16/6 2012, Folkärna, Avesta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 22:23
    Äntligen2012, 12/12 2012, Sälen, Halmstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 05:44
    LitenSandra, 11/8 2012, Bollnäs, Gävle
    Saandraa, 24/11 2012, Stora holms säteri, Göteborg
    Osockrad, 2/6 2012, Väddö, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-17 18:12
    Lilla My 76, 7/7 2012, Skeppsholmen, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-18 18:58
    Hallonfrossa, 1/12 2012, Alla helgona kyrka, Nyköping
  • Svar på tråden forts "Bröllop 2012"
  • Chiara

Cookieandkermit.  Vi har också fått höra det och så fick vi höra att men man har ju bara ett år på sig från förlovningen till giftemålet på sig... och ni kommer ju vänta nästan 2... var på jag med gravid hormorner och allt hävde ur mig och det var ditt problem för att!
    vi vill kunna bjuda släkten och inte bara vännerna var min nästa kommentar...

Jag känner det är vårat bröllop ingen annans.
    Nu känns ännu mer roligt att vi ska vänta eftersom att "enno" som ligger i magen också ska få vara närvarande även om inte h*n kommer att komma ihåg det!
    och dessutom slipper jag leta efter en gravid klänning!

• weddingdreams

water lily - Tycker absolut du ska planera. Jag har planerat bröllop i hela mitt liv.. Det krävs tid för att få det bästa för dom bästa pengarna... Bröllopsvärlden är rätt stor... sökte på wedding igår på ebay... flera tusen sidor om saker man kan köpa till bröllop...

Hur vi förlovade oss.
    Kalle har alltid sagt att han vill gifta sig inom ett år efter förlovning. Så när jag blev gravid 2009 kändes det som att en förlovning var inte aktuell. Ville inte amma  och gifta mig. Men från ingenstans på morsdag vaknade jag av Kalle la något på min stora gravida mage. När jag öppna ögonen så låg min drömring på magen...

Då slog det mig att jag några veckor innan hade fått ett samtal av mamma och min syster. Dom ville att jag följde med till guldsmedsaffärer för att finna en dop present till min systers dotter. Tänkte att det kan va kul och hängde på. Där inne börjar min syster kolla på ringar. Hallå, hon är ju redan förlovad.. Dom tjatade hela tiden vad tycker du om den här eller den här... Jag lekte mest med min systerdotter. Mamma och Jenny har  i efter hand berättat hur frustrerande det var att jag inte alls var intresserad när Kalle bett dom hitta min drömring. Och jag visste ju att kalle inte ville förlova sig så jag ville ju inte kolla på ringar och bli kär i onödan. Men i andra guldaffären så stod den där så fint... Mamma och dom hjulade runt när jag frågade om jag fick se närmre på den och prova och allt tyckte dom absolut jag skulle göra. En ringstorlek kan ju alltid vara bra att ha...

Så fom straff till dom som hållt den här hemligheten höll jag dom på stäckbänken när dom ringde morsdag och frågade om jag blivit firad nått. Jag sa att jag inte blivit mamma än.. men på kvällen kundejag inte straffa länge.. Då blev det fest!..;)

• weddingdreams

Ja tack jag tar gärna mer förslag på cupcakes.. Så får jag testa baka några och dekorera dagen innan så ser ju hur den kommer se ut på den riktiga dagen.. Vill ändå bara ha en liten syren eller nått på som dekoration så det är nog inte svårt,, Tänkte spritsa grädde, en syren och nån chokladspån eller vad det heter på som man bara trycker ner lite i grädden.. Förstår ni..

Gud jag har varit borta ett dygn och jag har tre sidor att läsa igenom...

Alkohol - Vi kommer ha en skumpa vid kyrkan med två snittar, sedan går gästerna och äter och dricker till lokalen där blir det påfyllning med skumpa och till den chokladfontän.. Alltså finns det fortfarande kvar i glaset när vi kommer.
    1 vitt till förrät, 2 rött till varmrätt. möjligen dessertvin till dessert, avec till kaffe.. sedan är det fri bar...

• Lebendig

Cookieandkermit: Bara för att det är så mycket alkohl inräknat så behöver inte folk dricka det... Jag tror att när det står så många glas så är det påfyllnad som gäller. Då ser de som serverar till att det "alltid" är fullt i glaset hos gästerna. Så kommer nog vi att ha det, vissa kommer dricka mycket och vissa ingenting. Men oavsett hur man har det med alkoholen så kommer vissa att dricka för mycket.

• sofi 88

Nu har jag börjat se baksidan med att alla vet att jag ska gifta mig. Självklart har alternativet att inte berätta aldrig varit ett möjligt alternativ eftersom jag är absolut sämst på att ha hemligheter. Nu har några klasskompisar som jag knappt umgås med och som träffat min m2b en gång frågat om de bör spara sina balklänningar till bröllopet om jag kommer ha sådan klädsel. Jag typ tänker att det aldrig funnits på kartan att de ska bjudas och det känns konstigt att de förväntar sig en inbjudan... Vad säger man liksom... Obekväm situation faktiskt.

• cookieandkermit
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-20 11:53:43 följande:
    Det är då man svarar: För att vi vill ha ett bröllop, inte bara en vigsel! ;)
    Jooo, men det funkar inte i deras kultur. De får pengar på sina bröllop som "betalar" för festen osv.. Meen de förstår ju att vi behöver spara pengar. Vi vill kunna betala för allt själva. :)
    Chiara skrev 2011-01-20 12:40:34 följande:
    Cookieandkermit.  Vi har också fått höra det och så fick vi höra att men man har ju bara ett år på sig från förlovningen till giftemålet på sig... och ni kommer ju vänta nästan 2... var på jag med gravid hormorner och allt hävde ur mig och det var ditt problem för att!
    vi vill kunna bjuda släkten och inte bara vännerna var min nästa kommentar...

Jag känner det är vårat bröllop ingen annans.
    Nu känns ännu mer roligt att vi ska vänta eftersom att "enno" som ligger i magen också ska få vara närvarande även om inte h*n kommer att komma ihåg det!
    och dessutom slipper jag leta efter en gravid klänning!
    Hehe... det är rätt! Ingen annan ska egentligen bry sig utan de ska vara glada för er skullSkrattande 
    weddingdreams skrev 2011-01-20 13:10:21 följande:
    Ja tack jag tar gärna mer förslag på cupcakes.. Så får jag testa baka några och dekorera dagen innan så ser ju hur den kommer se ut på den riktiga dagen.. Vill ändå bara ha en liten syren eller nått på som dekoration så det är nog inte svårt,, Tänkte spritsa grädde, en syren och nån chokladspån eller vad det heter på som man bara trycker ner lite i grädden.. Förstår ni..

Gud jag har varit borta ett dygn och jag har tre sidor att läsa igenom...

Alkohol - Vi kommer ha en skumpa vid kyrkan med två snittar, sedan går gästerna och äter och dricker till lokalen där blir det påfyllning med skumpa och till den chokladfontän.. Alltså finns det fortfarande kvar i glaset när vi kommer.
    1 vitt till förrät, 2 rött till varmrätt. möjligen dessertvin till dessert, avec till kaffe.. sedan är det fri bar...
    Jo, är man borta för länge här så får man läsa massor.. bara på en dag också. :) Men det är riktigt roligt. :)

Absolut att du kan få förslag. Vad är du sugen på för cupcakes? choklad kanske? :) Ska kolla lite hemma och se. Och så länge syrener inte är gifiga kan du absolut ha dem som dekoration. :)
    Hittade, btw,  en jätte fin muffins/cupcakes bok på akademibokhandlen idag som måste införskaffas när CSN pengarna har kommit.. :) *mums*
    Lebendig skrev 2011-01-20 15:09:17 följande:
    Cookieandkermit: Bara för att det är så mycket alkohl inräknat så behöver inte folk dricka det... Jag tror att när det står så många glas så är det påfyllnad som gäller. Då ser de som serverar till att det "alltid" är fullt i glaset hos gästerna. Så kommer nog vi att ha det, vissa kommer dricka mycket och vissa ingenting. Men oavsett hur man har det med alkoholen så kommer vissa att dricka för mycket.
    Absolut är det så! Det var bara att jag känner att den mängden alkohol är mycket för en middag. Jag tänkte bara på mig och min familj/vänner där ingen utom kanske 3-4 pers får i sig den mängden under en middag. Och det är inte många av de jag känner som dricker avec heller för den delen. Men visst kommer vi ha det ändå. Kaffe är nog mer poppis till efterrätten hos oss:)
  • cookieandkermit
    sofi 88 skrev 2011-01-20 18:22:27 följande:
    Nu har jag börjat se baksidan med att alla vet att jag ska gifta mig. Självklart har alternativet att inte berätta aldrig varit ett möjligt alternativ eftersom jag är absolut sämst på att ha hemligheter. Nu har några klasskompisar som jag knappt umgås med och som träffat min m2b en gång frågat om de bör spara sina balklänningar till bröllopet om jag kommer ha sådan klädsel. Jag typ tänker att det aldrig funnits på kartan att de ska bjudas och det känns konstigt att de förväntar sig en inbjudan... Vad säger man liksom... Obekväm situation faktiskt.
    Oj..Förvånad
    Jag skulle nog säga att jag inte vet hur vi ska ha vårt bröllop.. Att vi inte vet om det ska bli bara vi och familjen eller vi+familj och de närmsta vännerna eller så.. Eller så säger du bara att du inte kommer bjuda någon från klassen för att du inte vill eller att ni inte har råd.. ?? :)
    konstig situation det där måsta jag säga.
  • sofi 88
    cookieandkermit skrev 2011-01-20 18:34:34 följande:
    Oj..Förvånad
    Jag skulle nog säga att jag inte vet hur vi ska ha vårt bröllop.. Att vi inte vet om det ska bli bara vi och familjen eller vi+familj och de närmsta vännerna eller så.. Eller så säger du bara att du inte kommer bjuda någon från klassen för att du inte vill eller att ni inte har råd.. ?? :)
    Ja, framförallt som vi knappt umgås och då endast när min närmsta klasskompis är med som jag umgås väldigt mycket med. Hon är den enda jag kommer bjuda från klassen eftersom vi träffas nästan varje vecka även privat och hon har träffat m2b många gånger. Så jag kan inte säga att jag inte ska bjuda någon från klassen men jag var lite vag och typ bara "eh... vi har inte bestämt klädsel" så var det varken ja eller nej. Tycker ju om en av tjejerna som frågade och vill liksom inte såra henne för hon är väldigt trevlig men man kan ju omöjligt bjuda alla som jag känner. Vill mest det ska vara gemensamma vänner och släktingar som vi träffar ofta.
  • Alex84j

Sofi88: Vad trist att folk förväntar sig en inbjudan bara så där =(. Det ju inte direkt gratis att fixa mat och så till måmha personer, dessutom är det ju er fest och er speciella dag så då vill man ju själv välja vilka man vill dela dagen med. Beroende på hur de är som personer kanske man kan avböja en inbjudan och kanske ha mindre tillställning, middag eller liknande, fika då de kan få gratulera er. Eller kanske de kan få komma på vara vigseln?

-----------------------------------------------
    För oss går planeringen sakta framåt.
    Tycker det är så svårt med gästlistan...ha flera vänner som jag vill bjuda men vi brukar umgås som ett tjejgäng så jag har knappt träffat deras respektive. Vill ju så klart inte dela par men helt plötsligt blev det många gäster..jaja..det löser sig, är ju ett bra tag kvar.

• water lily
    cookieandkermit skrev 2011-01-20 18:34:34 följande:
    Oj..Förvånad
    Åh, det där har jag inte ens tänkt på ännu. Jag tror att det är lättare om man verkligen ska ha ett litet bröllop med bara föräldrar och syskon med respektive och kanske vars två vänner men ju fler vänner man bjuder desto svårare att förklara varför vissa inte blir bjudna. Men man får väl hoppas att fler i min omgivning åtminstone har ett hum om hur mycket det faktiskt kostar med bröllop och att det är en ära att bli bjuden, kanske svårare att tänka sig in i det för dem i Sofi 88s ålder som bara är 23 i år, de kanske inte alls har koll. Oftast känner man ju hur nära man faktiskt står den andra personen, men det är ju tråkigt om någon liksom skulle tycka att jag är en nära kompis till henne och sedan förstå i och med utebliven inbjudan att jag inte tycker detsamma om henne utan prioriterar andra.

Problemet till mitt bröllop är snarare att jag bara har ett fåtal nära vänner som är "mina" och dessa plus de gemensamma räcker för mig i vardagen, jag har inte tid för meningsfulla relationer med hur många som helst utan jag har tre st som jag prioriterar och ser som vänner, andra är bekanta på olika sätt som jag visserligen har trevligt med ibland men som jag inte direkt skulle förvänta mig att bli bjuden av om det var deras bröllop. Resten av vårt umgänge är gemensamt och där umgås jag med en hel del av min blivandes kompisars flickvänner, men de kommer ju sitta på min killes sida i kyrkan om man har traditionell fördelning eftersom att de var hans vänner från början. Så jag tänker redan på ifall det kommer se fjuttigt ut på min sida, eller folk kanske inte tänker på det? Eller så kanske man kan skriva i inbjudan att man önskar att gästerna fördelar sig jämnt på båda sidor i kyrkan, är det töntigt/fel? Då ser de ju bättre också . Jag är liksom helt nöjd annars med mitt vänantal och jag känner inte för att kvotera in bekanta för dyra pengar bara av denna anledning, men tänker ändå på om det ser konstigt ut om det är nästan tomt på min sida...
Svar på tråden forts "Bröllop 2012"