• BlackWIngedAngel

forts "Bröllop 2012"

Jag såg precis att Bröllop 2012-tråden var avstängd. Dags att starta en ny då?

Här är alltså fortsättningen till:

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3763210.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 22:58
    Medverkande i tråden:
    Majaochputteforeverandever, 21/1 2012, Ångsta, Östersund
    Hernameispekka, 11/2 2012, Jönköping, Jönköping
    Stueckchen, 19/5 2012, Höör, Skåne (Bor utanför Lund)
    DollyP, 19/5-2012, Nybro, Söderåkra
    Citrondoft, 26/5 2012, Gränna, Gränna
    N blir B 2/6 2012, Uppsala, Fagersta
    Weddingdreams, 16/6 2012, Har inte funnit någon lokal än, Linköping
    Cookieandkermit, 16/6 2012, Gnesta, Södertälje
    FruMatilda, 16/6 2012, Stockholm, Stockholm
    Lev idag, 30/6 2012, Visby, Bor i Sthlm, än så länge
    Sofi 88, 7/7 2012, Jönköping, Jönköping och m2b i Stockholm
    Teztroll, 14/7 2012, Skansen Kronan, Göteborg
    Lebendig, 4/8 2012, Åmsele, Umeå
    Chiara, 10/11 2012, Västerås, Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 21:51
    gbg2012, 2/6 2012, Gunnebo slott, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 18:20
    Soffia, 25/8 2012, Järfälla, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:05
    Chilia, 21 Juli 2012, Piteå skärgård, Piteå skärgård

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:07
    1995 11 17, 11/17 2012, vigselplats ännu inte bestämd, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-12 23:48
    helsingebrud, 14/4 2012, Järvsö Kyrka, Järvsö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 12:24
    Tinzi, 12 Maj 2012, Rävlanda, Sandared (Borås)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-17 22:52
    Syrinx, 26/5 2012, utanför Vadstena, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:34
    Merrick, 22/6 2012, Västerås ,Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 20:49
    sollan, 31/3 2012, Bosarp , Eslöv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 23:15
    Augustesen, 4/8 2012, Kalmar Slott, Kalmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 13:55
    BlackWIngedAngel, 30/6 2012, Hälleviksstrand, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 23:48
    Mannekusin, 2/6 2012, Mariefreds kyrka, Mariefred

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 22:27
    Bondbrud, 7/7 2012, Jäders kyrka, Eskilstuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-06 22:43
    2 0 1 2, 21/7 2012, Sankt Olofs Kapell, Halmstad
    durrasflikka, 11/8 2012, Rya Kyrkoruin, Örkelljunga
    minttus, 9/6 2012, Bromma kyrka, Stockholm
    JennyL, 10/3 2012, Alsens Kyrka, Åre
    Tweety, 14/7 2012, Säve kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 00:26
    apoolea, 18/8 2012, Bromma kyrka, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:47
    missm, 4/8 2012, Borås, Borås
    madeleinejohan, 2/6 2012, Skantzen, Hallstahammar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:48
    Sommarblommor 16/6 2012, Oscarskyrkan, Stockholm
    Soderek 4/8 2012, Trädgård, Örebro

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 16:05
    Lilique, 30/6 2012, Kungliga Amiralitetskyrkan, Karlskron

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 22:56
    NewYorkBrud, 20/4 2012, Svenska Kyrkan i New York, Falkenberg
    BeccaBus, 25/8 2012, Allhelgonakyrkan, Lund
    Augusti2012, 4/8 2012, Bankeryds kyrka, Bankeryd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 15:20
    operfekt, 7/7 2012, Landvetter kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 19:53
    Rebekka 2012, 30/6 2012, Heleneholm slott, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 10:58
    Iku, 16/6 2012, Örtofta slott, Lund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 19:58
    MochR, 14/7 2012, Tortuna Kyrka, Västerås
    Drumelz, 19/5 2012 Östra Karup Kyrka, Båstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 16:04
    FelizLane, 16/6 2012, Folkärna, Avesta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 22:23
    Äntligen2012, 12/12 2012, Sälen, Halmstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 05:44
    LitenSandra, 11/8 2012, Bollnäs, Gävle
    Saandraa, 24/11 2012, Stora holms säteri, Göteborg
    Osockrad, 2/6 2012, Väddö, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-17 18:12
    Lilla My 76, 7/7 2012, Skeppsholmen, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-18 18:58
    Hallonfrossa, 1/12 2012, Alla helgona kyrka, Nyköping
  • Svar på tråden forts "Bröllop 2012"
  • thean

Hejsan!

Ska ni gifta er NÄSTA år allihop och håller redan på att pyssla med bordsplaceringar och köper servetter? =) Underbart! Min sambo och jag har äntligen besämt oss för att gifta oss, men till denna maj-juni (då vi vill ha bröllopet) kommer vi inte hinna skramla ihop tillräckligt med pengar så det kommer alltså bli av nästa år. Känns superlångt men måste som sagt spara pengar ... Tur det finns massor med internetsidor! =)

• Chiara

thean välkommen :) jo här pysslas det för fullt för att känna att man ska liggai   fas när det väl är dags!

• BlackWIngedAngel
    Chiara skrev 2011-01-22 19:12:08 följande:
    Oj Oj säger jag bara va ni skriver....

själv försöker jag reda ut alla känslor och alla relationer och hur jag/vi ska resonera och vilka vi ska och inte ska bjuda och etc.. men verkar som gästlistan kommer hamna kring 130 gäster! 

då är nästa fundering LOKAL!? finns några få lokaler som rymmer så mycket folk och så ska vi ha plats att äta/dansa/umgås på etc. ...  barnen ska få ett eget rum att kunna umgås i... men så kommer mina funeringar kommer folk anse att det är "ok" att ha barnen där eller kommer det bli fel :/

Fan är så trött på att hela tiden känna och tänka på vad alla andra känner och tycker... Det är våran dag och varför ska jag då ha dåligt samvete...
    jag vill ha mina barn där då ska alla andra få ha med sig sina barn med känner jag... och klart att barnen ska få dela våran dag! och så kommer vi dessutom ha ett bröllop där vi INTE bjuder på alkohol så det är ingen anledning till att inte ha barnen där heller...  men det känns som något som kommer uppfattas som snålt och felaktigt eftersom att det verkar vara en självklarhet att ha alkohol på bröllopet. första frågan vi får är när är bröllopet andra är när åker ni till tyskland.?  Och när vi säger nej vi ska inte åka då varken jag eller m2b dricker speciellt mycket så vi känner inte att det är ett måste... och om man nu känner att man måste dricka på våran dag så får man ta med sig det själva! och då vart det mer Va jaha ja det var ju bra...

Vet inet känns väl som att jag inte riktigt väger uppp till allas förväntningar..... åå f-n va jobbigt det känns även om jag vet att jag inte borde sträva efter det! men vore skönt att för en gångs skull få känna wow jag är som alla andra och jag passar in!
    Ang snålhet så kan jag berätta att mina föräldrar har varit på ett alkoholfritt bröllop någonsin och i det fallet uppfattades det definitivt som snålt, men det berodde snarare på att de som höll bröllopet var på en större släktfest ett par veckor innan där de långt ifrån "spottade i glasen" som man säger. Att sedan bli helnykterist till sitt eget bröllop upplevdes som snålt alt hyckleri av de flesta gästerna.

Dricker man inte själv eller om man har gäster som inte klarar att dricka med måtta så är det helt klart en annan femma. 

Jag tillhör personligen de som inte tror på att barn skadas av att se vuxna dricka alkohol, men att de defintivt ska besparas att se vuxna som super. För där är ju en stor skillnad.
  • Lebendig

Men vi var på ett pingstbröllop i somras och där satt brudgummens familj och släkt på höger sida framme vid altaret. Men de kanske har annorlunda traditioner?

När det gäller alkohol Chiara så tror jag att det beror lite på sällskapet hur det uppfattas. Personligen så tycker jag att det är gott med ett glas vin till maten (varmrätten) och vi kommer servera alkohol till middagen och sedan ha bar till självkostnadspris. Men är man från ett sällskap där alkohol inte hör till vanlighetetn tror jag inte heller att det uppfattas som snålt. Och har man barn, och vet med sig att man inte kan dämpa sitt drickande får man hoppas de har vett att lämna barnen "hemma" . Vi ska ha ett barnfritt bröllop, jag tycker inte att barn har något på bröllop att göra. Möjligtvis i kyrkan. Hade jag haft egna barn hade det givetvis varit annorlunda. Jag tycker att andras barn är ett  grymma störningsmoment och jag har inte tålamod med dem och det sista jag vill på min bröllopsdag är att behöva brinna av för att någon unge skriker sig genom vår vigsel eller liknande... (tror jag sagt detta tidigare)

• water lily
    Lebendig skrev 2011-01-21 08:56:40 följande:

Water lily: Jag underhåller också¨baraq relationen till 3 st mycket nära vänner, jag har inte tid eller lust att bära relationen  till de andra helt själv. Men jag har sån tur att jag har många syskon så det blir inte tomt på min sida! :)

Är det gammelmodigt att dela upp i kyrkan? Och hur är det egentligen, visst är det bruden till höger och brudgummen till vänster?

Lebendig skrev 2011-01-23 00:31:29 följande:
    Men vi var på ett pingstbröllop i somras och där satt brudgummens familj och släkt på höger sida framme vid altaret. Men de kanske har annorlunda traditioner?

När det gäller alkohol Chiara så tror jag att det beror lite på sällskapet hur det uppfattas. Personligen så tycker jag att det är gott med ett glas vin till maten (varmrätten) och vi kommer servera alkohol till middagen och sedan ha bar till självkostnadspris. Men är man från ett sällskap där alkohol inte hör till vanlighetetn tror jag inte heller att det uppfattas som snålt. Och har man barn, och vet med sig att man inte kan dämpa sitt drickande får man hoppas de har vett att lämna barnen "hemma" . Vi ska ha ett barnfritt bröllop, jag tycker inte att barn har något på bröllop att göra. Möjligtvis i kyrkan. Hade jag haft egna barn hade det givetvis varit annorlunda. Jag tycker att andras barn är ett  grymma störningsmoment och jag har inte tålamod med dem och det sista jag vill på min bröllopsdag är att behöva brinna av för att någon unge skriker sig genom vår vigsel eller liknande... (tror jag sagt detta tidigare)
    Ja brudgummen till höger (alltså om man står vid ingången och tittar mot altaret) men när du ställde frågan först skrev du ju "visst är det bruden till höger och brudgummen till vänster" alltså tvärtom.
  • BlackWIngedAngel
    Lebendig skrev 2011-01-23 00:31:29 följande:
    Nej, det stämmer. Brudens familj på vänster sida och brudgummens familj på höger sida. 

Det var du själv som skrev tvärtom i ett tidigare inlägg:
    Lebendig: "Är det gammelmodigt att dela upp i kyrkan? Och hur är det egentligen, visst är det bruden till höger och brudgummen till vänster?"
  • Lev idag

Yeeej! Igår fick jag faktiskt med min karl i "planeringen".
    Alltså han tycker att det är såååå lång tid kvar, måste vi planera redan nu.. :P
    Men igår så kom det allt en liten kommentar :)
    Helt plötsligt från ingenstans dyker det upp vad han vill ha på sig på bröllopet. :D
    Han är för rolig min karl.
    Och ja, vi ska ha ett annorlunda bröllop.
    Lite mer rockigt och med svart, röd och vitt som färger.
    Jag kommer inte ha en vit klänning utan en svart :O
    Och igår så fick jag då veta vad han vill ha på sig.
    En svart/vit smoking. Alltså en smoking där halva sidan är svart och halva är vit.
    Hur cool är han inte? Jag trodde jag skulle få tjata på att han skulle ha kostym överhuduvtaget. Men så säger han att han vill ha smoking :D haha
    (Han är inte en sån som direkt skulle gå i kostym eller så, typ aldrig)
    Så nu ska vi kontakta någon som kan sy upp en sådan smoking åt honom.
    Klart han ska få ha en smoking om han vill ha det! :D

Lite annorlunda sa jag va :P

• BlackWIngedAngel
    Lev idag skrev 2011-01-23 11:40:31 följande:

Yeeej! Igår fick jag faktiskt med min karl i "planeringen".
    Alltså han tycker att det är såååå lång tid kvar, måste vi planera redan nu.. :P
    Men igår så kom det allt en liten kommentar :)
    Helt plötsligt från ingenstans dyker det upp vad han vill ha på sig på bröllopet. :D
    Han är för rolig min karl.
    Och ja, vi ska ha ett annorlunda bröllop.
    Lite mer rockigt och med svart, röd och vitt som färger.
    Jag kommer inte ha en vit klänning utan en svart :O
    Och igår så fick jag då veta vad han vill ha på sig.
    En svart/vit smoking. Alltså en smoking där halva sidan är svart och halva är vit.
    Hur cool är han inte? Jag trodde jag skulle få tjata på att han skulle ha kostym överhuduvtaget. Men så säger han att han vill ha smoking :D haha
    (Han är inte en sån som direkt skulle gå i kostym eller så, typ aldrig)
    Så nu ska vi kontakta någon som kan sy upp en sådan smoking åt honom.
    Klart han ska få ha en smoking om han vill ha det! :D

Lite annorlunda sa jag va :P

Vigsel efter 18:00, då? (Det är etikettreglerna kring smoking) ;)
    Om ni kör det temat fullt ut så kan det säkert bli jättehäftigt! Jag vet att det finns de som tycker att man kan blanda som man vill och det får stå för dem då, men jag tycker det är tråkigt om man inte tar sig an en sådan sak fullhjärtat eftersom det kan bli riktigt coolt. Har man borgerlig vigsel så kan man ju gifta sig så pass sent och det finns så vackra aftonklänningar, som sällan används eftersom vi i Sverige har så få tillställningar kvällstid. 

I övrigt förstår jag glädjen. Min sambo har i och för sig varit med på planeringståget ett bra tag; Vi valde kyrka för ett halvår sedan. Men häromdagen så provade han en frockcoat och plötsligt såg man på honom att det blev verklighet av allt vårt prat och han började le när han stod där framför spegeln. :) 
  • Lev idag

Asså.. vi kommer nog att ha kostym som klädsel på gästerna.
    Det är nog bara vi som kommer ha dem finare kläderna. :)
    Mest för att vi ska va speciella :P haha
    Ja det blir en borgerlig vigsel i en ruin i Visby :)

• sofi 88

Min m2b har pratat om smoking eller kostym, efter bröllopsmässan kanske vi fått mer inspiration till brugummens klädsel som vi ärligt talat har väldigt dålig koll på. Men vår vigsel är vid 14:30 men vi bryr oss inte om tradition med smoking efter 18 eftersom jag prioriterar att m2b ska känna sig fin och bekväm och då får han ha vad han vill på sig, så länge han inte har skinnbrallor och bar överkropp som var ett av hans förslag Skrattande Han tyckte det verkade rock n roll men så långt vill jag inte sträcka mig...

Svar på tråden forts "Bröllop 2012"