• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • passionsblomman

Parnassia, i slutet av en varm sommar för några år sedan fick min son sådär ont i magen. Jämt och ofta så det blev doktorn tillslut. Han sa att det är väldigt vanligt att barn får saltbrist när det varit fint väder länge. Jo, för då fikar och fikar och fikar man och glass och yoghurt och ostmacka och...ja du fattar!
    Han gav oss direktiven att ladda på för fullt med alternativ, som tex havregrynsgröt (som man ju saltar) istf fil, skinka istf ost och gärna en tjockare sort än "Tunna skivor" osv. Kanske ngt kallskurt som man kan plocka m fingrarna vid mellis etc. Ägg m kaviar... Ja, hursomhelst så lydde vi och faktiskt gick magknips-klagandet helt över!

Nu kan ju detta vara ngt helt annat som din dotter har, men det är en erfarenhet från vårt håll, då jag själv var riktigt orolig ett tag för sonens mage.

På natten låter det ju nästan som att hon har nattskräck, lillstumpan?
    Jag hade perioder med sonen då han inte var kontaktbar och bara skrek. Jag lät bli att försöka väcka honom och försökte lita på att bara närvaron med försiktig  famn och små lugnnde ljud-inget prat, på något sätt ändå når fram till dem där de är. Han brukade lugna sig efter en stund. Men fasen vad hemskt det är när de blir sådär.

• passionsblomman

Nenne, varför besvärar ni er med att gräva ner fåglarna? Om man kastar undan dem i någon buske blir de ju mat åt någon som nappar åt sig dem snabbt som attan och så slipper ni göra förtiarton hål överallt...

Jag kan förresten slå vad om att bäst du sitter där på DN-galan, uppklättrad på din väska-som väl är färdigpackad nu va?- så kommer du att få dra P i ärmen och säga;

-jag tror det är dags nu"
    -Vad sa du?
    -Jo jag sa, jag tror det har börjat nu!
    -nähä?!"
    -Johoooo"
    -UR VÄGEN, min fru ska föda barn!!!"
    *full kalabalik medans P bereder väg på läktaren och sjasar undan trögfattade människor*

Bara för att det inte alls ska bli sådär vanligt som för de flesta, just för er...

• Mrs  B

Hej hej!!

Har precis varit ute och spanat på sopgubben men inte på det sättet man kanske tror. Här var det istället för att se så han gjorde sitt jobb. Vi har nämligen ett extra kärl för brännbart för vi tycker inte att det annars räcker till för blöjorna och annat skräp man kastar, och nu har de vid flera tillfällen glömt att tömma vårt extra kärl.   Men idag klarade sig gubben........ Tur för honom!!!!!

Annars har jag en 2,5 åring till salu!!!!!   Vilket humör han har!!! Och trots och annat...... Malte bråkade med Max och hans kompis så det slutade med att han fick gå och lägga sig istället! Alla saker är "hans" och gud nåde den som tar något........  Vilken tur att jag ska börja jobba om en vecka!!!!

Visste ni förresten att getingar gillar kaffe??????     Hade en precis nyss som var i kaffekokaren!!!!

Jag skulle förresten köpa grönmögelost igår, har gjort en matlista för resten av veckan, men hittade ingen sådan i affären. Var ska man leta och heter den något speciellt?????

• Mrs  B

Nenne = Oj, bara 7 dagar kvar!!!!!! Jösses vad fort det har gått!!!!!

Telis och Vickan = krya på er!!!!!

September = Viskar *grattis* och håller tummarna!!!!

Parnassia = jag själv har i alla år haft problem med min mage och sökte hjälp när jag blivit vuxen. Läkaren hittade inte något utan det konstaterades bara irriterad tjocktarm och stressmage. Men känner igen det där med att ha ont i "magen" nästan jämnt..... Hoppas det löser sig för er!  Mardrömmar har vi också här med jämna mellanrum, ibland hysteriska ibland vanliga, men pojkarna brukar komma in till oss själva när det händer annars går vi in till dem och lugnar på bästa möjliga vis. Har ni nattlampa förresten????? Max tycker det blir bättre om han får ha lampan på dimmer.

• Parnassia

Tack för input och stöd i frågan om E och nätter.

Nattlampa har vi och saltbrist tvivlar jag på men det ska provas och vi fixar nog en nattlampa till.
    Magen har hon klagat på även tidigare, typ i vintras, sen har det varit lugnare och nu börjat igen... Jag har nog bestämt mig för att ringa barnmott iaf.

Kängu - skönt att ha diskuterat med maken och fattat beslut om handlingsplan! Kram!

Mrs B - jobbigt med bråkiga barn. Han kanske "bara" har tråkigt och "behöver" börja på dagis igen? Jag tyckte E var krångligare än vanligt de sista dagarna på semestern. Även barn kan nog sakna att det är vardag och ordning och reda.

Ang ostar - jag tänker alltid att blåmögel och grönmögel är typ samma sak. Men jag kanske har jättefel?

• passionsblomman

Parnassia, ja jag tycker doktorn låtersom en bra person att dryfta megontet med. Vad fasen, det kan ju vara TUSEN olika saker, alltså bäst att kolla lite. Så resonerar jag. Man skulle ju aldrig förlåta sig ifall det visade sig vara ngt allvarligt och de undrar "men varför har ni inte kommit tidigare?"

En nära anhörig till mig gick med egen smärta och värsta tarmproblemem jätelänge utan att knysta om det. Läkarna vred sina händer och sa att hade du kommiti tid hade vi kunnat rädda din tarm. Nu får du vara glad att vi räddat livet på dig. och så har hon alltså inte längre ngn tjocktarm... Detta var nu helt ett stickspår i min tankekedja apropå varför man så gärna tänker att "man inte ska springa till läkaren i onödan" och hur det då kan gå. Inte alls några farhågor gällande E´s mage alltså! OBS!!!

• passionsblomman

Vi har haft folk här igen. Först min bästis då i helgen. Sedan kom min sons bästis med mamma och syster i måndags och de åkte igår mitt på dagen.
    På eftermiddagen satt jag här och var seeg och trött och rätt uttråkad.
    *knack knack*

-Hej
    -Hej....

...eller alltså HEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!!
    -

*bamsekram*

Då är det min favoritmorbror som bor 10 mil härifrån som tagit sig en momväg när de skulle till hans ena dotter, för de tänkte "se sig lite omkring och åka en annan väg och så var vi ju tvungna att se ifall vi kunde hitta rätt på det där slottet hon köpt, lilla Passion"

HURRA!! Jättekul med oväntat besök! -Särskilt när man redan haft gäster så det fortfarande ser någorlunda städat och represantativt ut.

• Tinga

Hej i tråden!

Har inte varit inne på tusen år (nja, tre veckor är det kanske, men det känns som tusen år  ) pga semesterresa och sen tusen olika sociala aktiviteter på hemmaplan. Kul men hektiskt.

Jag fick ett sms från Lappis (tack ) häromdagen med de hemska nyheterna om Snorkis. Jag blev alldeles kallsvettig och illamående och tårarna steg upp i ögonen. Inga ord finns ju för att beskriva hur fruktansvärt det måste vara för Snorkis med familj när man själv blir så illa berörd och ledsen, fastän man är långt ute i periferin. Har ni hört något mer ifrån henne?

Jag har bara läst "ikapp" ett par sidor och förstod att Start har plussat nyligen, så jag håller förstås tummarna för en lycklig utgång den här gången.

Och Nenne  har inte fått någon bebis ännu, förstår jag.

Någon annan stor nyhet jag missat?

Vi har haft en jätteskön semester så här långt; bilsemester med 150 mils körning enkel väg (med en övernattning) gick super med Piff & Puff, och de uppförde sig jättefint på muséer, i affärer och liknande också. Vi fick en lagom blandning av strand ("stor sandlåda" enligt Piff & Puff ) och kulturupplevelser. På kvällarna sov barnen i vagnen, så att maken och jag kunde avnjuta en god middag i lugn och ro.

Nästa vecka ska vi faktiskt ha en natt på hotell utan barn - kanske någon här har något bra tips på ett trevligt ställe med bra restaurang, eller bra restaurang i närheten, i Halland eller västra/södra Småland? I slutet av nästa vecka bär det sen av upp till Nennes trakter med husbil. Ska bli spännande att se hur det funkar.

• Lapinette

Tinga - visst hade ni besökt PM & Vänner i Växjö ... bara jag som tjatar om dem för att jag själv vill åka dit. Härligt att resan gick så bra, du får gärna summera ihop lite på restråden. Stor sandlåda !!!

pb - härligt med spontant besök ... och ja även planerade besök. Har det inte blivit lite som du önskade, ett stor hem för massor av vänner .

Mrs B - vad är det för ost du är ute efter Gorgonzola, Roquefort eller kanske svensk ädelost. Till matlagning brukar jag köpa Kvibilles Ädel. Skillnad på blå mögel eller grön mögel vet jag dock inte.

• passionsblomman

HEJ TINGA! *vinkar frenetiskt*

Vad kul att se dig! Och vad kul att ni har det bra!

Satt och tänkte på dig här i förra veckan, att du nog inte visste den hemska nyheten här i tråden. Usch! Det är verkligen helt bortom beskrivning!

Svar på tråden Livets toppar och dalar