• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • fru AM

Hemma hos oss är det myckat bad cop/good cop - och det är jag som är den bestämda elakingen ... NÅGON måste ju (väl?) vara det och min man är inte skapt att ta den rollen.

• viktualia
    Telis skrev 2010-08-16 17:09:56 följande:
    Tusen tack för en supertrevlig lunch idag! Inte ens jag behövde skämmas! Och AM, Hektor är ju bara glad, det gör inte dugg med lite glada illtjut emellanåt. Vickan, har ni något musteri i närheten? Jag vet att man kan lämna in äpplen på Brunneby musteri utanför Linköping och få betalt i varor.
    Jag gjorde noggrann undersökning hösten 2008 när vi fick vår första äppelstorm.. det finns två musterier som ligger 8 resp 9 mil härifrån.. tröttsamt.. Än så länge har jag alltså bara börjat nojja.. äpplena är inte ens mogna än.. fniss... Så detta är bara början på Vickans äppelsnack.. fniss fniss...

... så Porchez - du kan nog hinna hit och få äpplen.. den senaste av våra sorter mognar framåt slutet av oktober/november...

Och jag håller med om att mässhallar oftar är vidriga inuti... Svenska mässan i Gbg hade i alla fall förut klistrigt golv för att hindra damm från att flyga omkring i luften.. vidrigt att gå på länge.. och går länge är ju just det man gör...

AM - äppelfabriken såg ju jättemysig ut!!!!

Omsan - rörigt med obstinat tonåring...

• Oupsie

Hej i tråden, long time no see, fast jag har i och för sig sett lite, som smygläsare .

Kommer knappit ihåg vad jag skulle kommentera... som vanligt, men jag gör ett försök.

Stort grattis till Fru L och make!!! Tråkigt att höra att du känner dig nere, hoppas verkligen att det snart släpper och om inte annat så gissar jag att du har bra koll på vart du kan få hjälp. Skickar en stor kram till dig så länge!

Nenne, är du hemma? Jag tror att Pricken kommer någon gång under nästa dygn. Det är min gissning, kanske börjar Pricken vilja komma ut redan ikväll till och med.

• Klockarbol

Oms skrev 2010-08-16 18:14:08 följande:
    Hattis - vad skönt att NY varit en bra resa! Lappis - jamen precis dagen då ni är godkända o klara är väl att räkan som ett "plus" och barnbesked som "BF" och kanske när ni är o hämtar lillen/lillan som "förlossning" jag menar det e ju minst lika mkt drama och stadier att gå igenom en adoption som en graviditet och alla dess toppar o dalar - om än att adoptionsprocessen tar mkt längre tid.AM - dagisstart för barn nr 3 ja herregud tidn går sååå fort! snar pratar vi väl studenten i den här tråden också EGO - själv sitter jag lite surt och väntar på stora dottern. hon befinner sig på Skarpö (el var det Resarö denna gång?) sen innan helgen och LOVADE att hon skulle komma hem igår senast kl 6... igår blev idag och efter en del diskussioner så sa jag ok men SENAST kl 18 på måndagen Detta då vi ska ta ut flätorna (hon har inflätat löshår i rastaflätor ca 300st) och dessa måste man till viss del fläta upp... ett hästjobb om ni frågar mig men det måste göras...idag.... för imorn bitti kl 9 kommer en väninna till mig och flätar nya och då måste detta vara klart.... iaf... tror ni hon är hemma nu då??? nej hon har precis kommit tillbka från vattnet där de har åkt ring efter båten... men när sjutton kommer hon hem då?? jag får väl sitta hela natten o ta bort de där dj-vla flätorna... så trött på min tonåring...

För ett par år sen provade vi samma variant (just angående iflätade dreads) med vår tonåring.

Jag har en tendens att bli Elaka Mamman i kubik när tålamodet frestats för länge eller för intensivt så...
    När det lilla livet väl pallrade sig hem (strax efter 21.00) och gick och satte sig på en stol med orden "Du får väl sätta lite fart då" (!!!) Då rann sinnet på mamsen

Så jag tog sambons hårtrimmer...

Dottern satt vänd mot tv'n med ryggen mot mig så jag tog ett stadigt tag i håret på henne och klippte bort en skvätt underhår i nacken på henne!

Jag tror att tjutandet hördes ända in till stora staden! Men rackarns så effektivt det var - hon var riktigt duktig på att hålla löften och passa tider ett helt tag

Sen fyllde hon 18... men det är en annan historia

• Oupsie

Porchez, förstår att det gör ont . Skickar en kram om det kanske kan hjälpa?

Hattis, du låter nöjd med din resa . Vad roligt!

Låter som att ni har haft en trevlig liten tråddejt idag (nästan) alla stockholmare och Tinga .

Oms, jobbigt med trotsig tonårsdotter.

• Oms

AM - ååh så gärna jag skulle vilja göra så - o believe me jag HAR gjort så bakåt i tiden men... det gör det bara 7 resor värre för min lilla dam o mig. Hon behöver bli flätad då hon inte kan sköta håret själv och jag orkar inte plattånga och fixa m hennes hår varannan morgon i ca 30- 60min - har gjort det i tillräckligt många år men då var hon ändå sammarbetsvillig till skillnad mot nu.

Och om hon inte blir nöjd m håret så går hon helt sonika inte utanför huset. så enkelt är det. och man kan bråka i veckor om detta men hon vägrar. hon hatar sitt hår och det enda som får henne att känna sig någorlunda ok med det är när vi flätar in löshår men det kan inte sitta hur länge som helst och om hon inte tvättar o gör inpacknign i kväll så går hennes hår av allt slitage av flätor samt saltvatten. men jag förstår vad du säger - man skulle så gärna vilja säga nej - nu får du gå så där, du visste vad som gällde med tider o så men nu har vi ju ingen diagnos klar på damen men jag är inte helt säker på att hon faktiskt VET vad som gäller eller kan väga för o nackdelar och konsekvenser efter handlande... 

tyvärr är detta sista rycket, på onsdag börjar ju skolan igen och sen har vare sig vi eller min "fläterska" tid förrän i oktober ngn gång...(fast jag kan ju ta ngn annan men då får jag betal bra mkt mer och det vill jag inte)

• viktualia

Klockarbol - den var brutal.....

... själv riskerar jag absolut att bli "bad cop"... hm... blir nog ytterligt intressant att se hur min kära make hanterar krångligt Troll... själv har jag övat på andras ungar i åratal och även om det är en annan sak att försöka uppfostra andras barn, så har det lärt mig en del om gränsdragningar och behovet av tydlighet...

• Oupsie

Fru E, hur gick det med överlämningen av huset idag? Märkte köparna något?

Vickan, kul att ha blivit faster! Grattis .

Klockarbol, snacka om bad cop .

• Oms

Klockarbol - HAHAHA - men åh så underbart - ngn som faktiskt vågar litet! jag har gjort mkt för att visa min statement men håret har jag dock inte rört då jag till stor del är skyldig till att hon har ett så hemskt hår som hon har (japp det är verklgien hemskt, tunna extremt torrt hår men av afrokvalité dvs trassligt tjock matta om man inte sköter det m dyra hårvårdsprodukter)

Jag har skitit i att tvätta kläder när hon demonstrativt inte lagt de i tvättbunken och medvetet avstått från att ta ut pengar handla mat, presenter, kläder etc till henne som hon glömt bort att säga - även om jag vetat om det så har det varit hennes ansvar. då får hon stå sitt kast och det gör hon.

• Oms

Vickan - jag tror att du kommer att bli en fantastisk tonårsmamma m all din erfarenhet och nyfikenhet på den åldersgruppen!

JAg är the BAD COP i min familj. herregud min make är alldeles för mjuk för att ta den rollen i alla sammanhang... jag är den som ringer o bråkar med comhem, tele 2 vatenfall etc samt som diskuterar tider och riktlinjer m barnen etc. trivs rät så bra i den rollen då jag har ett kontrollbehov. men ibland får man välja sina fajter helt klart...

Svar på tråden Livets toppar och dalar