• prinsessanogrodan

    4/6 2011 någon mer?

    Hej alla blivande brudar!


     


    Här samlas vi som gifter oss 4/6 2011!


    Jag och m2b har bokat kyrka och börjat kolla catering. Jag har redan bestämt frisyr och stil på klänningen M2b har kanske börjat inse att det ä rlite att planera....


    Jag ska bli M's fru! Tjoho!
  • Svar på tråden 4/6 2011 någon mer?
  • Kall

    Hej!


    Vi ska också gifta oss 4e juni! Tyckte det var ett så perfekt datum med röda dagar både innan och efter. 


    Vi har bokat kyrka och lokal. Sen håller vi på att titta på hotell till bröllopsnatten och catering. Frisyr och klänning har inte jag lyckats planera än. Känns skönt att vara ute i så pass god tid. =)


     


     

  • Jojon86

    4 juni är verkligen ett bra datum med tanke på de röda dagarna innan och efter. Vi ska också gifta oss då. Vi har börjat planera men har inte bestämt upplägg än... Det finns ju så många sätt att göra det på :)

  • prinsessanogrodan

    Hej Kall och Jojon86!


    Kul att ni hänger på tråden! Jag tycker också att det känns bra att börja i god tid så kanske det inte blir så stressigt på slutet. Jag har "bestämt" stil (skärning etc) på klänningen och vet hur jag vill ha frisyren och hur buketten ska se ut (mörkröda rosor,blåklint och prästkragar eller bara stora mörkröda rosor och gröna blad). Jag tror att jag vet hur inbjudningskorten ska se ut också.


    Men det är många tankar som snurrar i huvudet känner jag....


    Vad tror ni det kostar med fotograf? Och så funderar jag på hur vi ska planera rent tidsmässigt för själva bröllopsdagen. Det tar ungefär en halvtimme att köra mellan kyrkan och vårt lantställe då vi antagligen ska ha middag och fest. Om vi gifter oss klockan 14.00, när ska vi då räkna med att vi börjar äta? Klockan 16:30? 17:00?


    Och så är det detta med dryck, hur mycket behövs? Ska ni köpa,hyra eller sy upp klänning förresten? Jag funderar på att hyra klänning eller försöka hitta nåt på Blocket. Jag vill såklart ha en jättefin klänning och det ÄR säkert värt pengarna att låta sy upp en eller kosta på sig en klänning som kostar lite mer, men jag lägger hellre pengar på en resa eller riktigt bra mat. Man prioriterar ju olika såklart men jag vill inte snåla på maten,ringen,bröllopsresa och kanske inte heller på fotograf.Då snålar jag hellre på klänningen,inbjudningar, blommor och kanske på transporten mellan kyrkan och festen. Jag brukar säga på skämt: "Ge mig en ring,en präst som säger det han/hon ska, m2b och god mat- så räcker det"   


     


    Ju mer jag tänker på allt kring bröllopet desto mer inser jag att det är en del att planera.


  • Mia2011

    Hej Hej

    Hoppar in här jag med... Jag och min kille tänker gifta oss på stranden.. Lite fundersam om hur man ska lösa det om det spöregnar... Men men.. någonstans rear de säkert ut paraplyer till gästerna :) .. Vi har hittat 2 lokaler, som vi ska kika på i helgen.. Måste nog bokas rätt så omgående..

    Min vän är bra på att sy, så hon ska sy min klänning.. Vill ha en i rött och svart.. enkel med axelband.. Lite strandlik i modellen... Får se hur det går.. :)

    Ang fotograf så kan det kosta allt ifrån 0 kr till massor med pengar.. Vi har valt att låta folk fota hur mycket de vill,under vigseln och efteråt.

     En vän till oss ska fokusera på att bara ta kort på oss.. Om ca 80 gäster får tillåtelse att ta kort.. så får man garanterat massor med bra minnesvärda kort.. Sen kan man alltid ordna till dem i datorn efteråt.. tex klippa bort en del utav omgivningen osv..

    Vi satsar allt på att få ett så billigt bröllop som möjligt..vi satsar på festen istället för på allt annat.. En ordentlig fest med mycket skratt, musik och dans...
     
    Än så länge vet bara ca 5 personer i vår närhet om att vi ska gifta oss... Vi har ett dop framför oss om två veckor som måste planeras först.. så efter det kommer vi att lägga in ordentligt krut på bröllopet.. Är så mysigt att bara surfa runt på nätet och få inspiration..

    Har ni tips på hur man kan berätta för ens släkt och vänner att det vankas bröllop??? De vet att vi har förlovat oss... Men ingen tror att vi kommer att gifta oss så snart som nästa år..

    // Mia

  • Sofaja

    Vi ska också gifta oss då!! Kyrkan är bokad sedan någon vecka tillbaka och idag blev festlokalen också klar!! Underbart att ha det färdigt. Ja visst är det massa tankar som flyger om kring i huvudet. Vi har inte kommit så långt ännu med all planering...emn snart så!!
    //Sofia

  • prinsessanogrodan

    Vi ska förlova oss nu i augusti och efter det börjar väl folk fråga om bröllop kan jag tänka....Vi ska dock planera allt i hemlighet så långt det går. Vi har tänkt att folk ska få reda bröllopet när de får inbjudningarna. Jag har dock berättat för min bästa vän som ska vara tärna och så har jag berättat för mina kollegor att vi ska gifta oss men inte exakt när. Jag har mina äldre (och gifta) kollegor och tärnan som bollplank.


    Vi har tänkt att ta foton med en professionell fotograf ca 1 timme och såklart får ju alla gäster också ta så många foton dom vill - det ena utesluter inte det andra för oss. Sen ÄR det ju dyrt med fotograf och vill man hålla nere kostnaderna så tror jag att det viktigaste är att tas foton, inte hur "proffsigt" det ser ut. Nånstans tror jag att det är så att oavsett vem som tar foton,hur de än är kvalitetsmässigt och hur många foton man än tar....jag tror att det man minns av bröllopsdagen är hur man KÄNDE och foton är ett sätt att minnas känslor och minnena har man lika bra oavsett vem som tar fotona. Vill man hålla nere kostnaderna så kan man helt klart skippa fotograf. Däremot så kanske det är "värre" att skippa tex blommor eller tårta....hänger ni med hur jag menar? Fotofgraf är inget måste.


    En av mina kollegor har berättat att det bästa fotot från deras bröllop är ett foto där hon och nyblivne maken "egentligen" inte ser så "snygga ut" ... det är precis utanför kyrkan i december, hon är röd i asiktet och har tårar i ansiktet "sminkränder" och gapskrattar och slänger huvudet bakåt och man ser hennes lagningar i munnen om ni fattar...och mannen ser rödmosig ut...men de ser så LYCKLIGA ut!


     


     

  • Jojon86

    Vi har bestämt ungefärligt upplägg nu.


    Vigsel sen eftermiddag och mingelfest på kvällen för familj, släkt och vänner (ca 60 pers) där vi bjuder på bubbel, lättare plockmat, kaffe/te och tårta. Bar till självkostnadspris. Plockmaten lagar vi i stort själva men tårta köper vi.


     


    Min ena bror är duktig på att fotografera så vi tänkte be honom ta våra bröllopskort.


     


    Min klänning har jag redan hittat. Den är jättefin men jag måste bara gå ner ett par kilo... :)


     


    Vi letar lokal och kyrka för fullt. Någon mer av er som ska gifta sig i Linköping?

  • prinsessanogrodan
    Jojon86 skrev 2010-07-20 18:35:46 följande:
    Vi har bestämt ungefärligt upplägg nu. Vigsel sen eftermiddag och mingelfest på kvällen för familj, släkt och vänner (ca 60 pers) där vi bjuder på bubbel, lättare plockmat, kaffe/te och tårta. Bar till självkostnadspris. Plockmaten lagar vi i stort själva men tårta köper vi.   Min ena bror är duktig på att fotografera så vi tänkte be honom ta våra bröllopskort.   Min klänning har jag redan hittat. Den är jättefin men jag måste bara gå ner ett par kilo... :)   Vi letar lokal och kyrka för fullt. Någon mer av er som ska gifta sig i Linköping?
    Vi gifter oss i Norrköping och ska ha festen i sommarstugan. Det blir partytält i trädgården med 3-rätters middag och tårta. Vi bjuder bara närmsta familjen och vännerna, 30-40 pers på sin höjd. Om vi skulle bjuda hela släkten så.....jag har 26 kusiner med respektive, kusinbarnen är 32 st och en del av dom är så pass stora så dom har respektive....och så mina fastrar,farbröder, moster,morbröder....Min släkt skulle bli över 100 pers och så m2b som iof har liten släkt i jämförelse med mig...men ändå...Om vi skulle bjuda våra släkter och vänner så skulle det bli närmare 200 personer. Så stort vill vi inte ha det så det blir litet bröllop med fest i trädgården på landet. Och massa god mat och dryck men inte så formellt. Inget stelt bröllop där man inte vågar ta "fel" bestick till maten, om ni förstår? Vi ska nog inte ens ha toastmaster! Om nån vill hålla tal så får dom ha mål i munnen och säga till oss så kan vi "klinga i glaset" och är det nåt annat så tar vi det själva. Att vi då får reda på att det ska hållas tal några minuter innan talet...vad gör det? Det blir ändå en överraskning att det ska hållas tal eftersom vi inte förväntar oss/kräver att folk ska hålla tal. Vi är inte så att vi förväntar oss att tex brudens far eller mor eller den och den ska hålla tal även om det är tradition eller så det "ska" vara enligt nån regel eller sed....Vi är rätt så tja...så där icke-formella överhuvudtaget.Så är vi, vi har sån där "slapp" etikett.... ha ha ha ha ha ha
  • Sofaja

    Nu är festlokalen och kyrkan bokade, känns så bra att ha det klart så nu kan jag "vi" fokusera på allt annat =)
    Det som är bestämt so far är antal g'ster ca 60-70pers, toastmaster utsedd samt tärna och bestman. Det blir buffé (catering från restaurang) eftersom det känns mer informellt ller vad man ska säga och pga att man kan få välja på flera mumsiga maträtter, Alkohol osv fixar vi själva (så mycket billigare).

    Frågor: Värdar/värdpar, ska ni ha det också även om ni har toastmaster etc ?
    Sedan undrar jag om färgtema? passar vitt, grönt och guld/champange bra ihop?
    //Sofia

  • prinsessanogrodan
    Sofaja skrev 2010-07-21 18:38:51 följande:
    Nu är festlokalen och kyrkan bokade, känns så bra att ha det klart så nu kan jag "vi" fokusera på allt annat =) Det som är bestämt so far är antal g'ster ca 60-70pers, toastmaster utsedd samt tärna och bestman. Det blir buffé (catering från restaurang) eftersom det känns mer informellt ller vad man ska säga och pga att man kan få välja på flera mumsiga maträtter, Alkohol osv fixar vi själva (så mycket billigare). Frågor: Värdar/värdpar, ska ni ha det också även om ni har toastmaster etc ?Sedan undrar jag om färgtema? passar vitt, grönt och guld/champange bra ihop?//Sofia
    Vitt,grönt och guld tror jag blir jättefint ihop.
Svar på tråden 4/6 2011 någon mer?