Bellson skrev 2010-07-13 22:09:28 följande:
Men tänk om man skiljer sig då.. hur kul är det då att ha varit den som dragit det stora lasset..? Alltså jag säger inte att jag tycker det ena eller det andra, jag bara ploppar ur mig tankar krig detta...
Jag känner nog att om man vid en eventiuell skilsmässa blir bitter över att an dragit ett "tyngre"ekonomiskt lass än sin partner så är det i sig en tragedi. Det är det sista som jag skulle vara bitter eller ledsen över. Om man har sådan oro så bör man naturligtvis ha en strikt uppdelad ekonomi så att man är säker på att man inte har gett ett öre mer än man har fått. Det känns lite som att man vill ha valuta för sina pengar om du förstår hur jag menar. Eftersom jag betalat mer än dig så måste du städa mer än mig, usch vilket jävla maktspel något sådant kan leda till, och leder till för många kvinnor( i de flesta fallen)
Tänk alla dessa hemmafruar som blivit försörjda och sedan lämnade, de står där utan pension eller arbetslivserfarenhet( i många fall). Då pratar man om att de har blivit försörjda, av sina män. Hur männen tagit hand om dem, men männen då? De har blivit servade, de gemensamma barnen har blivit omhändertagna.
Är det något som skulle kunna göra mig bitter så är det just den emotionella biten, att jag gett mer av mig själv än min man har gjort( i ett rent hypotetiskt fall dvs).
Sen förstår jag att man delar upp sin ekonomi om den ena har en väldigt dyr hobby som den andra inte är intresserad av, på ett sätt. Men för mig är det så att min man gillar fotboll, han kan lätt bränna en otrolig massa pengar på att åka på champions league matcher i england. Det är mig helt främmande, men det gör honom lycklig, jag älskar min man och vill att han ska vara lycklig, jag vill inte att han ska försaka ngt för min skull. Jag gillar dyra saker, dyra handväskor, dyra skor etc, min man skulle aldrig opponera sig mot ännu ett handväsk inköp, eller att jag köper böcker för snuskigt mkt pengar varje år. Vi turas om, han köper en dyr tröja, jag köper ett par dyra skor, jag går på ansiktsbehandling, han har grabbdag och spelar paintball etc. Man ger och tar, det brukar faktiskt jämna ut sig, vi vet instinktivt när det är den andres tur att "göra av" med pengar.
För oss är allt så enkelt, vi träffades unga så ingen av oss hade ngt egentligen, vi har byggt upp allt ihop, vi har stöttat och försörjt varandra genom utb etc. Så jag förstår att vi har ett helt annat läge än om vi träffats nu. Då kan kan man ju så klart ha hunnit bygga upp en ekonomisk grundplåt etc, och jag förstår verkligen att det kan bli problem.