• PetraLind

Fästman - snål!

Min fästman är väldigt snål.

Han vill inte betala mer än nödvändigt på våra kostnader och alla kostnader ska delas lika. Inte nog med det, han är så pass snål att när jag ifrågasatte varför han var så snål svarade han med: sluta nu, jag köpte just ett halsband till dig för 2000kr (jag kollade sedan upp priset på halsbandet och det kostade 600kr) Halsbandet fick jag i present och jag tycker det var dåligt av honom att ta upp en gåva som en kostnad.

Varför ljuger han om detta? Vad ska jag göra åt att han är så himla snål?

• Svar på tråden Fästman - snål!
  • Bride in leather

Så hade en kompis till mig det.Nu är de särbos för att hon pallade inte med hans snålhet m,m.

Och det med presenten..fy så billigt sagt

• mittid

Att han är snål är kanske en sak som är illa no... men att han ljuger, det är mycket värre! Kan en person ljuga mig rätt upp i ansiktet så är varken vänskap eller än mindre ett förhållande något som jag skulle satsa på. Lögner är inte en grund att stå på.... och det blir som regel bara värre och värre... för att om en person ljuger för dig så tappar han/hon respekten för dig... sen är det kört på alla plan.

Börja med att konfrontera honom med en uppenbar lögn som han inte kan nästla sig ur och utgå sedan därifrån... Och vad du än gör... blanda inte ihop din ekonomi, och aldrig i he.....te dina konton med en person som ljuger... Det är det absolut sämsta du kan göra!!! 

• Bellson

Jag har tänkt lite på det där med gemensam ekonomi. 

Varför ska de vara så självklart att ha den gemensam? Min M2B tjänar dubbelt så mycket som jag. Han har utbildat sig längre och valt att arbeta med ett jobb om ger honom en högre lön. Jag har valt att arbeta inom ett område som inte ger så mycket pengar. Varför ska han då "straffas" för att jag har valt att tjäna dåligt?

Nu låter detta väldigt hårt, men ni kanske förstår vad jag menar. 

Åh andra sidan så älskar man varandra och hit och dit.. man vill ställa upp och liknande.. Jag tycker det är svårt i alla fall!

• Dolly84

Bellson skrev 2010-07-12 21:52:50 följande:
    Jag har tänkt lite på det där med gemensam ekonomi.  Varför ska de vara så självklart att ha den gemensam? Min M2B tjänar dubbelt så mycket som jag. Han har utbildat sig längre och valt att arbeta med ett jobb om ger honom en högre lön. Jag har valt att arbeta inom ett område som inte ger så mycket pengar. Varför ska han då "straffas" för att jag har valt att tjäna dåligt? Nu låter detta väldigt hårt, men ni kanske förstår vad jag menar.  Åh andra sidan så älskar man varandra och hit och dit.. man vill ställa upp och liknande.. Jag tycker det är svårt i alla fall!

Det beror på hur man ser på saker. Tycker man att pengar är väääldigt viktigt (alltså mer än nödvändigt), så kanske man vill samla sina pengar som man har kämpat för och spendera dem på sig själv sen. Men jag kan inte förstå hur man inte vill dela dem med sin andra halva? Min fästman arbetar och tjänar mer än mig just för tillfället, men jag tar hand om så mycket mer i hemmet, som disk, tvättning, matlagning och städning. Det är inte mycket där han behöver göra. Det stör mig inte, pga att det blir rättvist. Jag "ger" honom möjligheten att komma hem till ett rent hem osv. Han slipper alltså att göra de andra "måste-sakerna" utöver att arbeta så pass mycket som han gör.

• mattiasFästmö

Bellson skrev 2010-07-12 21:52:50 följande:
    Jag har tänkt lite på det där med gemensam ekonomi.  Varför ska de vara så självklart att ha den gemensam? Min M2B tjänar dubbelt så mycket som jag. Han har utbildat sig längre och valt att arbeta med ett jobb om ger honom en högre lön. Jag har valt att arbeta inom ett område som inte ger så mycket pengar. Varför ska han då "straffas" för att jag har valt att tjäna dåligt? Nu låter detta väldigt hårt, men ni kanske förstår vad jag menar.  Åh andra sidan så älskar man varandra och hit och dit.. man vill ställa upp och liknande.. Jag tycker det är svårt i alla fall!

Vi hade uppdelad ekonomi i flera år, men sen kände vi att det blev så töntigt. Om mina pengar tog slut och så hittade jag något jag ville ha, så fick jag antingen låna eller strunta i det, medans han kanske hade pengar över som han kunde lägga undan. Och tvärtom. Så vi kände att vad spelar det för roll på resten av livet om jag skulle shoppa upp alla våra pengar ena månaden, eller han hittar en gitarr som han vill ha och får ta alla pengar i två månader. vi ska vara tillsammans i resten av livet, jag kanske köper en dyrare bil framåt i tiden, eller börjar rida eller liknande. Alltså så tror jag att det går jämnt ut något sånär, och att hålla på med mitt och ditt och man får låna av varandra kändes inte rätt helt enkelt och jag tycker inte att din man ska se det som att straffas, det blir ju inte så trevligt heller om han har en helt annan levnads standard för att han har mycket mer pengar

så kände vi iallafall och vi är jättenöjda med vårt val, ibland köper han nåt, ibland jag och ibland köper ingen nåt och då får vi pengar över att lägga undan eller göra nåt kul för. det blir enklare med saker till hemmet också eftersom det är bådas pengar.

• Bellson

Låter ju som ni har en bra deal! Jag ska snacka med min kille och se vad han tycker!

• SandraMT

OACCEPTABELT!! Du borde inte gifta dig med honom förrens han kan bevisa för dig att han kan vara ärlig! Hade jag varit i din sist skulle jag ställt in bröllopet. Min tillit för en sådan karl skulle hamna på noll!! STÅ PÅ DIG och visa att du inte tycker det är okej. För det är verkligen INTE okej!

• mattiasFästmö

Bellson skrev 2010-07-12 22:10:34 följande:
    Låter ju som ni har en bra deal! Jag ska snacka med min kille och se vad han tycker!

Ja vi trivs jättebra med det. Det känns som om vår ekonomi har blivit mer avslappnad sedan dess också eftersom man inte behöver ha koll på om man är skyldig honom något eller om han betalat hälften från dendär mattan vi köpte på mitt kort osv. Nu köper vi det vi vill och alla större och dyrare saker pratar vi igenom så att båda är okej med det bara

• Astro

Vi kommer troligen alltid ha det så att jag tjänar mer och då känns det helknäppt för mig att dela alla kostnader 50/50. Man betalar efter förmåga i ett förhållande tycker jag, men det är min åsikt och inget som alla håller med om .

Vad gäller TS fråga så vet jag inte om jag tycker det låter supersnålt det du berättar. Han vill dela alla kostnader lika, jo men i vissa vill ju ha det så i ett förhållande! Jag själv förstår det inte riktigt som du kan läsa ovan, men han kanske tycker som vissa skrivit här, att han vill behålla de pengar han tjänar själv och bara betala hälften av allting.

Vad gäller det där med halsbandet så låter det ju lite konstigt men det kan ju vara såhär: om du sett vad det kostar på en hemsida så behöver ju inte det betyda att det är vad han betalat. På nätet är det mesta billigare än i affären, och samma vara kan kosta olika i olika affärer. Om han dessutom avrundat uppåt vad han betalat och växlingskuresen ändrats och han har som mångar har en avgift på kortet när han betalar utomlands, så kanske det ändå är så att han betalat närmre 2000kr...

Det bästa är väl att ni tar ett rejält snack om ekonomin, så ni vet var ni står innan ni gifter er?

• Sebastiána
    Katarina Michael skrev 2010-07-12 16:21:20 följande:
    Prata med han, att gå runt och störa sig på varadra gör bara sitvationen värre, sätt dig ner och berätta hur du känner och hur de påverka dig. Han förstår kanske inte de själv och han kan ju aldrig vet hur du känner innerst inne utan att du säger de till honom, han är ingen tankeläsare. Men jag förstår att de är jobbigt, själv varit tillsammans med en sån kille. Jag var student och han hade fast inkomst och ändå bodde han hos mig i min studentlgh och betalade ingenting. Skulle han någon gång handla mat så var de bara till sig själv och inget som jag med kunde äta. Fåtal gånger köpte han med sig köpemat till mig hem, då rörde de sig om en kebab för 25kr. Visst jag slapp betala bensin dem gångerna jag åkte med honom men och andra sidan så körde han inte mig någonstans (1 eller 2 gånger till kalas med mina föräldrar) utan de var mer jag som följde med honom som sällskap. Klagade aldrig då eftersom jag är van att ta hand om mig själv, först efteråt som jag förstod hur fel de är, men jag tror aldrig han visste hur dan han var, jag sa ju de aldrig till honom ju...
    Känner igen det där jag var först student och sedan arbetslös och min pojkvän tjänade 70.000:- imånaden (han var chef). Ändå hade han aldrig "pengar på sig" så jag fick alltid lägga ut och fick aldrig igen pengarna. Min nuvarande sambo är en mer generös människa tack och lov!
Svar på tråden Fästman - snål!