• PetraLind

Fästman - snål!

Min fästman är väldigt snål.

Han vill inte betala mer än nödvändigt på våra kostnader och alla kostnader ska delas lika. Inte nog med det, han är så pass snål att när jag ifrågasatte varför han var så snål svarade han med: sluta nu, jag köpte just ett halsband till dig för 2000kr (jag kollade sedan upp priset på halsbandet och det kostade 600kr) Halsbandet fick jag i present och jag tycker det var dåligt av honom att ta upp en gåva som en kostnad.

Varför ljuger han om detta? Vad ska jag göra åt att han är så himla snål?

• Svar på tråden Fästman - snål!
  • Sebastiána
    Bellson skrev 2010-07-12 21:52:50 följande:
    Jag har tänkt lite på det där med gemensam ekonomi.  Varför ska de vara så självklart att ha den gemensam? Min M2B tjänar dubbelt så mycket som jag. Han har utbildat sig längre och valt att arbeta med ett jobb om ger honom en högre lön. Jag har valt att arbeta inom ett område som inte ger så mycket pengar. Varför ska han då "straffas" för att jag har valt att tjäna dåligt? Nu låter detta väldigt hårt, men ni kanske förstår vad jag menar.  Åh andra sidan så älskar man varandra och hit och dit.. man vill ställa upp och liknande.. Jag tycker det är svårt i alla fall!
    Jag har universitetsutbildning och hade troligen haft 3000:- mer i månaden om jag varit kille. Min BM har bara gymnasieutbildning men tjänar mycket mer än jag. Ska jag straffas för att jag inte får betalt för min kompetens?
  • Heloise

Jag personligen skulle ha svårt att komma över om min man var snål. Jag hade med största sannolikhet inte inlett ett seriöst förhållande med någon som ska ha allt på millimetern, det passar inte mig. Kommer aldrig att passa mig och jag kan ärligt talat säga att snålhet är något som kan få mig att sluta umgås med människor.

Min man och jag är helt synkade på det planet, vi har gemensam ekonomi och har så haft väldigt länge( vi har varit ihop i 11år oxå).

För mig är det ofattbart att man räknar ören när man delar ett liv ihop. Det är klart att man kan välja att se det som att den som tjänar mer pengar straffas för att deras partner inte tjänar lika mkt pengar, men å andra sidan så ingår man ju frivilligt( för det mesta) i en relation, känner man att det kommer bli en börda att vara tillsammans med en ICA kassörska som chef för att h*n tjänar 30 000kr mindre i månaden än vad den andra gör så står det ju en fritt att hitta en partner som har en mer jämlik ekonomisk situation.

Alltså det är klart att man KAN och SKA om man känner för det ha separat ekonomi, men för mig blir det töntigt, tyvärr. Vad ska man göra med sina sparade/undanlagda pengar? om ex min man tjänar 40 000kr och jag 20 000kr, men vi delar 50/50. Då kan han ju lägga undan en massa pengar, vad ska han göra med dem? Åka på semester utan mig och barnet? köpa en bil som bara han  får köra? en sommarstuga som bara han får vara i? köpa fina kläder eller dyra klockor? Börja spela golf och lämna oss hemma varje helg, för jag har inte råd att betala vårt barns del i resan, eller min del heller? Låt oss säga att min man pensionsparar dubbelt så mkt som mig, ska han då resa jorden runt som pensionär utan sin fru, bara för att hon inte hade råd att lägga undan lika mkt?

Nä, jag anser att när man lovar att älska varandra i nöd och lust så får man nog acceptera att man är en del av varandras liv både i plånbok och sovrum!

• Bäst i test

Vad är det för liv om man ska ha "ditt" och "mitt", vad hände med "oss"? Jag tycker att folk som valt att att leva tillsammans bör dela pengar som de delar sina liv. Det mest tragiska som finns är folk som man ser är tillsammans stå i matkön på ica säga "den där tänker inte jag betala för, den är ju din!" Då har man uppenbarligen missat hela poängen med att vara gift..

Det finns mer till livet än pengar och har man pengar ska man vilja dela med sig av det till sin älskade. Och vill man inte det så kanske man är lyckligare på egen hand med sina pengar..

• Bäst i test
    Heloise skrev 2010-07-13 00:01:05 följande:
    Alltså det är klart att man KAN och SKA om man känner för det ha separat ekonomi, men för mig blir det töntigt, tyvärr. Vad ska man göra med sina sparade/undanlagda pengar? om ex min man tjänar 40 000kr och jag 20 000kr, men vi delar 50/50. Då kan han ju lägga undan en massa pengar, vad ska han göra med dem? Åka på semester utan mig och barnet? köpa en bil som bara han  får köra? en sommarstuga som bara han får vara i? köpa fina kläder eller dyra klockor? Börja spela golf och lämna oss hemma varje helg, för jag har inte råd att betala vårt barns del i resan, eller min del heller? Låt oss säga att min man pensionsparar dubbelt så mkt som mig, ska han då resa jorden runt som pensionär utan sin fru, bara för att hon inte hade råd att lägga undan lika mkt? Nä, jag anser att när man lovar att älska varandra i nöd och lust så får man nog acceptera att man är en del av varandras liv både i plånbok och sovrum!    
    Amen to that sister! Kunde inte sagt det bättre själv.. ;)
  • Heloise
    Bäst i test skrev 2010-07-13 00:15:07 följande:
    Amen to that sister! Kunde inte sagt det bättre själv.. ;)

Jag vill passa på och tillägga att det hittils varit jag som stått för majoriteten av vår inkomst iaf 6 år. Så jag är på intet sätt den som har mndre pengar i vårt förhållande.

• Heloise
    Heloise skrev 2010-07-13 00:25:03 följande:
      Jag vill passa på och tillägga att det hittils varit jag som stått för majoriteten av vår inkomst iaf 6 år. Så jag är på intet sätt den som har mndre pengar i vårt förhållande.
    Och med det menar jag att jag har inga problem med att dela med mig av mina hårt inarbetade pengar till min man, det är klart att vissa har invändingar emot att de som "tjänar" mindre vill ha delade ekonomi för att det gynnar dem. Men jag ser det inte som mitt och ditt, jag jobbar för oss!

Nu är min klar med sin utb och har fått ett bra jobb, så nu är det hans tur att dra lasset

• Bride in leather

Snålhet är det mest oattraktiva som finns alltså.

Vi delar också efter förmåga. Jag betalar en viss procent av vissa räkningar(inget på huset då det är enbart hans). Jag betalar däremot det mesta till barnen.

Mao den som tjänar mest får ta det mesta av räkningarna.

• Trasan99
    Bäst i test skrev 2010-07-13 00:07:44 följande:
    Vad är det för liv om man ska ha "ditt" och "mitt", vad hände med "oss"? Jag tycker att folk som valt att att leva tillsammans bör dela pengar som de delar sina liv. Det mest tragiska som finns är folk som man ser är tillsammans stå i matkön på ica säga "den där tänker inte jag betala för, den är ju din!" Då har man uppenbarligen missat hela poängen med att vara gift.. Det finns mer till livet än pengar och har man pengar ska man vilja dela med sig av det till sin älskade. Och vill man inte det så kanske man är lyckligare på egen hand med sina pengar..
    Jag står inte i kassakön på ICA och säger vad som är ditt och mitt, men när jag köper 10 par skor om året vill han verkligen inte sponsra det, och min man är datorfanatisker och köper periodvis väldigt dyra saker, inte alltid så kul att min ekonomi ska behöva drabbas. Men man ser olika på det!
  • PetraLind

Tack så mycket för era råd!

Jag har diskuterat detta med honom och han ger sig inte angående halsbandet, han påstår fortfarande att det var 2000kr han betalade för halsbandet.. Jag vet ju att han ljuger men han blir bara tyst. Nu är vi osams men jag tog mig modet att säga att nu ska alla matkostnaderna delas, det blir 2500kr för mig och 3500kr på honom, detta ska vi sätta in på ett gemensamt ica-kort. Jag tycker det är rättvist att han betalar mer i mat för att nr 1; han tjänar mer än vad jag gör vilket gör att han borde betala mer om vi ska kunna spara lika mycket till bröllopet. Till skillnad från dig Bellson tycker jag att den som tjänar mer ska betala mer när man har gemensam ekonomi, annars blir levnadsstandarden tillsammans rubbad om en har mer pengar än den andra att ”leva” för.

Nr 2 han äter mer än vad jag gör, större portioner och mer kött etc darför borde han betala mer.

Sådana här regler har vi aldrig haft utan jag har alltid varit den som köpt all mat och han bara ätit, nu är det ändrat. Det känns bra att ha det avklarat men trist att sådana här problem ska uppkomma precis innan vårt bröllop och jag hoppas att det kommer att fungera. Jag kommer att sluta ha dåligt samvete av att inte behaga honom (vilket jag har haft den senaste tiden) Alltid tänkt på att han inte ska vara hungrig, alltid laga god mat till honom, alltid tvätta/diska/stryka/städa har varit min prioritet.

Det jag mår sämst över är att jag inte sagt ifrån dessa gånger han varit så j**** snål och bott i min lägenhet gratis under 3 månader innan han hittat någon att hyra ut sin egen lägenhet till. Jag känner mig utnyttjad och det gör ont. Han älskar mig det gör han, det vet jag. Men att han är snål och inte ger något tillbaka när jag ger så mycket som jag gjort förstår jag inte.

• Flodis Hjärtat

Låter inge kul det där!

Vissa jag känner kör med en procentsats av vad de tjänar som går till allt gemensamt. Då spelar det igen roll om man tjänar 20.000 kr eller 40.000 kr, man ger ändå lika mycket procentuellt av lönen. Sen har man egna pengar vid sidan om.
    Då lipper man det där, du ska betala extra för ditten och datten.

Lever man tillsammans ska man ju leva tillsammans under samma förutsättningar och samma levnadsstandard tycker jag. Det är väl det äktenskapet delvis handlar om. Att man vill dela alltA.
    Annars kan man ju bo själv och ha sina pengar för sig själv. Nä snålhelt är något väldigt oattraktivt, tycker jag.

Lycka till!

Svar på tråden Fästman - snål!