• PetraLind

Fästman - snål!

Min fästman är väldigt snål.

Han vill inte betala mer än nödvändigt på våra kostnader och alla kostnader ska delas lika. Inte nog med det, han är så pass snål att när jag ifrågasatte varför han var så snål svarade han med: sluta nu, jag köpte just ett halsband till dig för 2000kr (jag kollade sedan upp priset på halsbandet och det kostade 600kr) Halsbandet fick jag i present och jag tycker det var dåligt av honom att ta upp en gåva som en kostnad.

Varför ljuger han om detta? Vad ska jag göra åt att han är så himla snål?

• Svar på tråden Fästman - snål!
  • Trasan99

Jag tror att det där beror väldigt mycket på uppfostran och kultur inom familjen/släkten. Vi hade lite problem ett tag med en kompis som räknade enkronor och alltid skulle räkna och dela på allt. Vi andra är vana vid att man skjutsar, bjuder osv, men i hennes familj är det inte alls tradition, och det är tydligt att hon har ärvt sina föräldrars vanor. När vi var 25 ville vi börja bjuda på middagar utan att var och en betalade, men hon bjöd liksom aldrig igen. Det slutade med att en gemensam vän tog ett rejält snack med vår kompis, vilket resulterade i många tårar, men det har blivit mycket, mycket bättre. Klart visste hon inget annat än det hon har sett under sin uppväxt. Kanske dags för ett ordentligt samtal om hur ni ser på pengar? Även om samtalet kan bli jobbigt kan det löna sig i längden.

• PetraLind

Jag är väldigt generös och bjuder ofta på middagar från min egen plånbok, jag gör även överraskningar till honom som kostar pengar. Vi kan stå i kön på ica tillsammans och han väntar på att det är jag som ska betala. Sedan när han bjudit mig på pizza två gånger i rad så sa han: jag kan inte alltid betala för dig. Då blev jag knäckt och vi tog senare upp detta. Han försvarade sig med att han inte menade på det sättet och bla bla..men ändå fortsätter det på samma bana; att han är snål! Jag börjar tvivla på om vi verkligen hör ihop, vi älskar varandra men han är så snål så att det tar på mig oerhört.

Halsbandet köpte han i frankrike på hans företagsresa så det går tyvärr inte med tricket att det gått sönder, annars var det en bra ide. Jag kollade upp halsbandet på den franska hemsidan och jag ser tydligt vad det kostar, med valuta omvandling blir det  648kr och han sa 2000kr. Detta gör mig så ledsen och upprörd att han är snål och ljuger. För det första bor han i MIN bostadsrätt och tjänar MER i lön än vad jag gör men ändå är det han som efter 2 veckor säger: jag har inte en krona på mitt konto. Men herregud vad gör du med alla dina pengar?? Han har alltid ursäkter att det var en kamera han köpte och luncher och bla bla..jag är så trött på hans snålhet och lögner..

• minimis

Visst kan det vara ren snålhet, men han kan ju också vara spelmissbrukare eller nåt. Har ett par spelmissbrukare i min närhet (vilk

• minimis

forts.
    Vilket inte upptäckts förrän saker/pengar börjat försvinna och kronofogden knackar på dörren kort efter.
    Jag tycker nog att du ändå ska kolla upp om han bara är snål eller om han har svårt att hålla i pengarna. Bättre att veta nu än att sitta i skiten sen.

• Katarina Michael

Prata med han, att gå runt och störa sig på varadra gör bara sitvationen värre, sätt dig ner och berätta hur du känner och hur de påverka dig. Han förstår kanske inte de själv och han kan ju aldrig vet hur du känner innerst inne utan att du säger de till honom, han är ingen tankeläsare.

Men jag förstår att de är jobbigt, själv varit tillsammans med en sån kille. Jag var student och han hade fast inkomst och ändå bodde han hos mig i min studentlgh och betalade ingenting. Skulle han någon gång handla mat så var de bara till sig själv och inget som jag med kunde äta. Fåtal gånger köpte han med sig köpemat till mig hem, då rörde de sig om en kebab för 25kr. Visst jag slapp betala bensin dem gångerna jag åkte med honom men och andra sidan så körde han inte mig någonstans (1 eller 2 gånger till kalas med mina föräldrar) utan de var mer jag som följde med honom som sällskap. Klagade aldrig då eftersom jag är van att ta hand om mig själv, först efteråt som jag förstod hur fel de är, men jag tror aldrig han visste hur dan han var, jag sa ju de aldrig till honom ju...

• mattiasFästmö

PetraLind skrev 2010-07-12 15:15:20 följande:
    Min fästman är väldigt snål. Han vill inte betala mer än nödvändigt på våra kostnader och alla kostnader ska delas lika. Inte nog med det, han är så pass snål att när jag ifrågasatte varför han var så snål svarade han med: sluta nu, jag köpte just ett halsband till dig för 2000kr (jag kollade sedan upp priset på halsbandet och det kostade 600kr) Halsbandet fick jag i present och jag tycker det var dåligt av honom att ta upp en gåva som en kostnad. Varför ljuger han om detta? Vad ska jag göra åt att han är så himla snål?

Kanske dags att skaffa gemensam ekonomi? Om ni nu ändå ska gifta er?

• Sanna2010

Låter som ett ex till mig... Han var mytoman och ljög mig rätt i ansiktet, när jag var helt ärlig och konfronterade honom med hans lögner, hittade han på nya och i slutändan tyckte han att allt va mitt fel och fick mig att känna dåligt samvete!

Va ärlig!!!! Säg att du kollat på nätet för du fick en magkänsla att han inte sa riktigt som det var och då såg jag att det kostade 648kr och inte 2.000.....

Jag tror inte på smålögner hit å dit, ska ni leva tillsammans MÅSTE du ta upp det här med honom nu! Om inte du är ärlig å frågar rätt ut, kan du då förvänta dig att han är ärlig?!

Lycka till!!!

• Nicossambo

Om ni ska gifta er vill han ju dela sitt liv med dig. Föreslå att ni ekonomin tillsammans varsit kontokort men pengarna kommer från samma ställe då bjuderna ni alltid på varandra :) .

• Trasan99

Eller driv rättvisan till sin spets. Jag och min man har haft det lite som en bergochdalbana med ekonomin, så för att det inte ska bli något snack skriver vi upp det vi köper till det gemensamma hushållet och så räknar vi av någon gång i månaden, med räkningar, mat och allt. Nuförtiden blir det oftare att vi bjuder och struntar i att skriva upp, och vi räknar inte enkronor, men det är lite skönt att ha kolla på att det blir hyfsat balanserat. Dessutom kan jag med gott samvete göra en ordentlig shoppingrunda utan att han kan säga något: det är ju mina pengar! Jag har aldrig förstått det där med att man måste ha gemensam ekonomi bara för att man är gifta. Vi är nöjda med vårt system och vill inte förändra det. Möjligtvis har vi pratat om att skaffa ett gemensamt konto att sätta in lika mycket pengar på, så att vi slipper uppskrivandet, men principen skulle vara densamma. Oavsett: ni måste prata om hur ni ser på pengar!!!

• Dolly84

Vad olika det är! När jag och min fästman flyttade ihop, så blev våra pengar direkt gemensamma. Jag skulle aldrig nånsin drömma om att missunna honom något bara för att det råkar vara "mina" pengar. Det är ju han och jag, allt vi har är vårat.

För att ett förhållande ska fungera tror jag att man ska tänka ganska lika angående ekonomin, annars får man försöka mötas halvvägs. Pengar är ju tyvärr ett känsligt ämne för många och grunden till många gräl...

Svar på tråden Fästman - snål!